Jump to content

Hvordan kutte og forme syrefast stevnjern?

Grønnskollingen

Recommended Posts

Jeg skal montere stevnjern på seilbåten og har kjøpt følgende:

image.jpeg.3684af8a50727a376ef899d24ef28e85.jpeg

Stevnjernet er 6mm tykt, 19mm bredt og 2,5 meter langt med forsenkede hull (5mm).

Jeg er nødt til å dele stevnjernet i to fordi dreneringen til ankerbrønnen er i front, og så er 2,5m uansett for langt. For at det ikke skal bli så skarpe hektekanter ønsker jeg å lage avsmalende ender.

Men hvordan, kjære forumister, kan jeg best forme til dette? Jeg tipper at vinkelsliper blir for mye varme? Er det fåfengt å prøve å forme syrefast med vanlig baufil?

Neste spørsmål er om jeg burde bøye til lista før montering. Stevnen er rett til vannlinja, men jeg tenker å la lista gå 20-30cm lenger. Da blir bøyen ca 30(?) grader over en radius på ca 30 cm.

Min første innskytelse var å feste lista med skruer og sika og la festemidlene holde lista på plass uten forbøying. Er redd lista uansett bare vil bøye seg i skruehullene framfor å bøyes i en rund kurve. Hva tror dere?

image.png.82332a1eccf5937d06de9b3c610748fe.png

Grønnskollingen skrev 32 minutter siden:

Jeg tipper at vinkelsliper blir for mye varme? Er det fåfengt å prøve å forme syrefast med vanlig baufil?

For kapping, bruk gjerne ei ekstra tynn kappeskive for rustfritt, da skal det mer til før det blir for varmt. Med litt gods er det en fordel å kappe litt, hive på noe kaldt vann for kjøling, og så kappe videre. For forming av endene kan flapdisc brukes, her kan du også hive på kaldt vann underveis, eventuelt dyppe den varme enden i en pøs med kaldt vann. Er du ukomfortabel med frihåndsforming av endene går det an å bruke baufil og fil, det vil bare ta en del lengre tid. Til slutt kan du gå over med flapdisc for polering for et bedre resultat. Det blir dessverre ikke høyglans av denne disken, men det kan du eventuelt oppnå med Autosol eller lignende poleringsmidler.

Grønnskollingen skrev 32 minutter siden:

Neste spørsmål er om jeg burde bøye til lista før montering.

Ja. 6mm rustfritt er såpass hardt at det er en fordel å forhåndsbøye, i alle fall over krappe radiuser. Hvis ikke risikerer du at lista bøyer seg veldig ujevnt, blant annet på grunn av mindre material der de forsenkede skruehullene er, der kan det fort komme en knekk hvis ikke man bøyer lista kontrollert nok. Jeg bruker oftest gummihammer (eventuelt vanlig hammer/lita slegge med tre mellom hvis overflaten likevel skal bearbeides for god finish). Ved å slå på lista over en avrundet kant kan du få akkurat den buen du ønsker. Har du ikke gjort dette før kan det være lurt å prøve deg på noe skrapmetall først. 

Du kan også bruke vinkelsliper og 1mm skive å skjære 2-3mm dype tverrspor med noen centimeter avstand gjennom den krappe buen for å få jevn bue på stevnjernet. Mulig du vil få noe misfarging grunnet varme med vinkelsliper, men dette polleres enkelt bort med finkornet vannslipepapir.

Får all del, ikke bruk baufil eller fil. Det legger igjen Fe og C på det rustfrie stålet og ødelegger den rustfrie overflaten. Bruk kutte- og slipeskiver beregnet for rustfritt stål. Dette er ikke noe rocket sience. Jeg har kappet, formet, slipt og polert 'tonnevis' med rustfritt stål. Både privat og på jobb. 

Grønnskollingen skrev On 8.5.2025 at 14.00:

Men hvordan, kjære forumister, kan jeg best forme til dette? Jeg tipper at vinkelsliper blir for mye varme? Er det fåfengt å prøve å forme syrefast med vanlig baufil?

Hvis du lurer på om du kan kappe rustfritt (syrefast) med baugfil, så ta en titt på innlegget mitt litt langt ned på side 4 i denne tråden, der demonstrerer jeg hvordan du kan kappe en 2" propellaksel med baugfil. Så ja, det går. File grader er heller ikke noe problem. Hvis du er redd for å kontaminere kuttet med karbonstål så kan du bare slipe litt ytterst på snittet der du har bearbeidet. Ellers så går det selvsagt helt fint å kappe med vinkelsliper også, du trenger heller ikke noe spesiell kappeskive for rustfritt stål. Og lamellskive er som @Hakkannen skriver utmerket til å runde kantene med. 

Angående bøying og tilpassing så ville jeg gjort det før jeg monterer den. Det beste er nok å ha ei skrustikke tilgjengelig, men det går nok med tenger også. Du må bruke tenger/skrustikke ved siden av hullene, hvis ikke vil den bare bøye seg akkurat der, da blir det håpløst å få pene radier. Det beste er sikkert å lage en enkel mal å bøye etter. Dette går fint, ikke så håpløst å jobbe med rustfritt som mange skal ha det til :tommel_opp:

Hvis man synes at å bøye den over kneet blir litt for sjansespill, så ville jeg prøvd å legge lista med utsiden ned mot et halvmykt underlag, og så slå på den med en plasthammer på baksiden/oppsiden. Da vil du kunne forme den litt mer kontrollert. Hva med vinterdekka eller noe annet type gummimateriale. De som håndformer tynnplåt bruker ofte en pose med små blykuler som underlag, så ett eller annet underlag som gir passe motstand. 
Du har ikke en kamerat med et engelsk hjul da 😊

Planen er klar! Takk for gode råd folkens. Jeg gjør følgende:

- Kapper riktige lengder med tynn kappeskive. Kjøler med vann etter behov.

- Sliper til lista med flapdisk og avslutter med poler/lamellskive. Autosol og pussefille til krampa tar meg
- lager en pappmal av baugen og kapper til en 2x4 med samme kurve 
- klubber det hele i form med gummiklubbe.

- forboring, sika og skruing

Grønnskollingen skrev 1 time siden:

Autosol og pussefille til krampa tar meg

Gidder du ikke Autosol og pussefille er flapdisc for polering (ull) og polerpasta en litt kjappere løsning, men det tar jo noen uker med frakt da😄 Gunnen for linking til noe så forkastelig som Temu er at slike skiver koster nærmere en halv båtpenge i Norge etter Biltema sluttet selge de. Da får du ganske grei glans, uten å gnikke på deg senebetennelse😊IMG_6032.jpeg.e52dd04c467fc0feb5341f9dd20eec87.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...