steib Posted May 15 Share Posted May 15 Hei, Jeg synes min baugpropell har merkbart dårligere effekt (og litt annen lyd) enn tildigere. Har målt spenningen på motoren, ingen spenningsfall fra batteriet og fram til motor/propell. Så feilen ligger ikke her. Se video jeg linker til: - Skal det gniste på denne måten? - Skal den høres slik ut? For meg høres det ut som (og lukter, svidd) som at noe ikke er helt som det skal.. Video Quote Link to post
Hulda Posted May 15 Share Posted May 15 Alt som snurrer rundt trenger service. Plukk opp motoren og ta en service. Quote Link to post
Komodo Posted May 15 Share Posted May 15 steib skrev 27 minutter siden: Se video jeg linker til: - Skal det gniste på denne måten? - Skal den høres slik ut? For meg høres det ut som (og lukter, svidd) som at noe ikke er helt som det skal.. Video Har ikke lyd på videoen, så ulydene vet jeg ikke noe om. Men gjør som forrige taler sier. Ta ut motoren og sjekk børster og lager. Blås rent for børstestøv med trykkluft, og skrap rent mellom kommutatorene med f.eks et baugfilblad som du sliper til. Sjekk også at børstene beveger seg lett i børsteholderne. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
steib Posted May 15 Author Share Posted May 15 Takk for svar! Går det en aksling / drev opp fra propellen gjennom skroget, slik at selve motoren kan demonteres mens båten ligger på vann? Quote Link to post
Chiefengineer Posted May 15 Share Posted May 15 Ja det gjør det, ingen problem å ta ut motor mens båten ligger på vannet. Quote Link to post
Captain Chaos Posted May 15 Share Posted May 15 Du kan fint ta av motoren på vannet. Jeg opplevde det samme. Rengjorde for kullstøv med mer, men det gikk ikke mange turene før den ble like ille. Leverte til Fredrikstad Vikleverksted for full overhaling, bytte av børster med mer. Den ble bedre enn ny. /Chaos Quote Høne, øl og hornmusikk! Link to post
steib Posted May 15 Author Share Posted May 15 Takker for svar - da skal jeg ta den ut og gi den en service! Quote Link to post
Poly-Esther Posted May 16 Share Posted May 16 Fredrikstad Vikleverksted har dessverre lagt ned. Link til Facebook Quote Link to post
Captain Chaos Posted May 16 Share Posted May 16 Poly-Esther skrev for 1 time siden: Fredrikstad Vikleverksted har dessverre lagt ned. Link til Facebook Hyyyyyl! Min hoffreperatør av thruster, startere og dynamoer. Hva gør vi nu, lille du? Quote Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Komodo Posted May 16 Share Posted May 16 Captain Chaos skrev 1 minutt siden: Hyyyyyl! Min hoffreperatør av thruster, startere og dynamoer. Hva gør vi nu, lille du? Får sitere svogeren min: "Det hadde vært bedre om de la ned både regjeringen og Stortinget samtidig enn at Vikleverkstedet skal legges ned!". Tror han dro med statsministeren også Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JRK Posted May 16 Share Posted May 16 Det som mest sannsynlig skjer her, er at kullstøv har lagt seg i kommentatoren, og det oppstår en kortslutning mellom vinklingene i denne. Derfor gnister det. Alternativt er det bare dårlig kontakt mellom børster og kommentator, eller bare slitte børster. Ville begynt med å sjekke dette. Kommutatoren renses med en stiv børste og pusses med fint smergelpapir. Er det slipespor i børstene så bytt disse. Har aldri åpnet en thruster motor før, men vil tro at dette er noe du kan fikse selv om du er litt skruekyndig. Quote Link to post
Hulda Posted May 16 Share Posted May 16 Du finner oppskrift blant annet her. Hakket større, men ellers samme greia. Jeg har hatt opp motoren flere ganger. Nokså ukomplisert og rett frem. Blir nokså grisete. Kjøp et par aerosolbokser med bremserens. Biltema har helt utmerket produkt der. Quote Link to post
Poly-Esther Posted May 18 Share Posted May 18 steib skrev On 15.5.2025 at 22.41: Hei, Jeg synes min baugpropell har merkbart dårligere effekt (og litt annen lyd) enn tildigere. Har målt spenningen på motoren, ingen spenningsfall fra batteriet og fram til motor/propell. Så feilen ligger ikke her. Se video jeg linker til: - Skal det gniste på denne måten? - Skal den høres slik ut? For meg høres det ut som (og lukter, svidd) som at noe ikke er helt som det skal.. Mulig Triconor Norge kan hjelpe deg. Med linken nedenfor, så kommer du til en "ikke sikker" side. Bare fortsett videre. http://triconor.no/reparasjoner.aspx Quote Link to post
Komodo Posted May 18 Share Posted May 18 JRK skrev On 16.5.2025 at 11.29: Er det slipespor i børstene så bytt disse. Er enig i det andre du skriver, men ville ikke byttet børstene så sant det er nok igjen på lengden hadde jeg droppet det. Tenker hovedproblemet er børstestøv, og at børstene ikke beveger seg fritt i holderne. Er dette på stell tenker jeg de vil slite seg til. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JRK Posted May 18 Share Posted May 18 Joda Komodo , om børstene ser fine ut , så er jeg enig. Men blir arealet av børsteflatene mot kommutator for dårlige klarer ikke børstene å levere nok strøm, og i vekststrategi fall fortsetter gnistene Quote Link to post
Recommended Posts