Jump to content

Sleipner SP75 - virker den som den skal?

steib

Recommended Posts

Hei,

Jeg synes min baugpropell har merkbart dårligere effekt (og litt annen lyd) enn tildigere. Har målt spenningen på motoren, ingen spenningsfall fra batteriet og fram til motor/propell. Så feilen ligger ikke her.

Se video jeg linker til: 

- Skal det gniste på denne måten?

- Skal den høres slik ut? 

For meg høres det ut som (og lukter, svidd) som at noe ikke er helt som det skal.. 

Video

steib skrev 27 minutter siden:

Se video jeg linker til: 

- Skal det gniste på denne måten?

- Skal den høres slik ut? 

For meg høres det ut som (og lukter, svidd) som at noe ikke er helt som det skal.. 

Video

Har ikke lyd på videoen, så ulydene vet jeg ikke noe om.

Men gjør som forrige taler sier. Ta ut motoren og sjekk børster og lager. Blås rent for børstestøv med trykkluft, og skrap rent mellom kommutatorene med f.eks et baugfilblad som du sliper til. Sjekk også at børstene beveger seg lett i børsteholderne. 

Du kan fint ta av motoren på vannet.

Jeg opplevde det samme. Rengjorde for kullstøv med mer, men det gikk ikke mange turene før den ble like ille.

Leverte til Fredrikstad Vikleverksted for full overhaling, bytte av børster med mer. Den ble bedre enn ny.

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Captain Chaos skrev 1 minutt siden:

Hyyyyyl! Min hoffreperatør av thruster, startere og dynamoer. Hva gør vi nu, lille du? 

Får sitere svogeren min:

"Det hadde vært bedre om de la ned både regjeringen og Stortinget samtidig enn at Vikleverkstedet skal legges ned!". Tror han dro med statsministeren også :fniser:

Det som mest sannsynlig skjer her, er at kullstøv har lagt seg i kommentatoren, og det oppstår en kortslutning mellom vinklingene i denne. Derfor gnister det. Alternativt er det bare dårlig kontakt mellom børster og kommentator, eller bare slitte børster.  Ville begynt med å sjekke dette. Kommutatoren renses med en stiv børste og pusses med fint smergelpapir.  Er det slipespor i børstene så bytt disse. Har aldri åpnet en thruster motor før, men vil tro at dette er noe du kan fikse selv om du er litt skruekyndig.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...