JRK Startet 17.Mai Link til dette innlegget Startet 17.Mai Har engbo ankerulle som er 50 mm bred. Har kjøpt nytt ankertau, der kause er for stort, så av og til kiler det seg fast i ankerrullen Norn som har ide om man kan fjerne/minske kause, uten å skade tauet? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 17.Mai Link til dette innlegget Svart 17.Mai Sett noe foran kausen, f. eks. en wireklemme eller en trang sjakkel. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 17.Mai Link til dette innlegget Svart 17.Mai Om det er høyden på kausa som er for stor (ref bildet) går det kanskje å banke den litt flatere. Ved å legge en trefjøl eller noe mellom for å slå på bør dette kunne gjøres uten å skade tauet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Roger jo Svart 17.Mai Link til dette innlegget Svart 17.Mai JRK skrev On 17.5.2025 at 13.10: Norn som har ide om man kan fjerne/minske kause, Vis hele sitatet Kjøp en mindre kause og så bensler du den fast, start gjerne med noen sting så du får strammet den til den nye kausa. Du burde gjøre som Bitteliten legge inn en bit kjetting så svivelen ikke blir belastet feil og knekker. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
JRK Svart 17.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai Brigg skrev On 17.5.2025 at 14.13: Om det er høyden på kausa som er for stor (ref bildet) går det kanskje å banke den litt flatere. Ved å legge en trefjøl eller noe mellom for å slå på bør dette kunne gjøres uten å skade tauet. Vis hele sitatet Ja det er høyden. Tenkte det samme, men å presse kauset sammen med en maskinstikke. Men da skvises tauet veldig, men du mener fibrene tåler dette? Mulig man kan klare å sette en tilsvarende kasse på hver side slik at det blir metall mot metall. Så sette dette mellom to plater slik at kantene på alle tre kauser blir i samme planet. Tenkte også mulighet for å sage med en baufil frå innsiden og så bryte den i mindre deler. Men også her er det vel større sjanse for å skade tauet under saging. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.Mai Link til dette innlegget Svart 17.Mai JRK skrev On 17.5.2025 at 14.47: Tenkte også mulighet for å sage med en baufil frå innsiden og så bryte den i mindre deler. Men også her er det vel større sjanse for å skade tauet under saging. Vis hele sitatet Det er normalt mulig å lirke inn et skrujern mellom tauet og kausa så en kan sage fra innsiden Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
JRK Svart 17.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai Roger jo skrev On 17.5.2025 at 15.28: Det er normalt mulig å lirke inn et skrujern mellom tauet og kausa så en kan sage fra innsiden Vis hele sitatet Takk for flere gode råd. Her sittet tauet veldig stramt, men skal prøve med en skrutrekker. Har ikke tenkt på det at svivel kan knekke, men tror ikke jeg har plass til ekstra kjetting. Rett og slett litt kort avstand fra anker til vinsj Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Mai Link til dette innlegget Svart 17.Mai JRK skrev On 17.5.2025 at 14.47: Tenkte det samme, men å presse kauset sammen med en maskinstikke. Men da skvises tauet veldig, men du mener fibrene tåler dette? Vis hele sitatet Du kan lage deg to bakker (eller dyner) med en radie lik tauet. Da får du ikke den samme punktbelastningen på fibrene i tauet. Bakkene kan du lage av f.eks. en eikekloss eller teakkloss. Men jeg er redd kausa kollapser hvis du deformerer den for mye, så har ikke helt trua på prosjektet. Et alternativ er å kappe tauet og spleise inn ei mindre kause. Jeg har akkurat kappet av tre kauser på blytau og begynt å øve meg på spleising. @Morten_L har laget en meget god forklaring. På et at mine blytau var det brukt ei kause som var vesentlig mindre enn de to andre. Det kunne løst problemet ditt. Ellers enig med @Roger jo når deg gjelder den svivelen du har montert på ankeret. Men siden du har blytau kan du egentlig kutte ut den svivelen, og bare sjakle tauet rett i ankeret. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JRK Svart 17.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai Komodo skrev On 17.5.2025 at 15.33: Du kan lage deg to bakker (eller dyner) med en radie lik tauet. Da får du ikke den samme punktbelastningen på fibrene i tauet. Bakkene kan du lage av f.eks. en eikekloss eller teakkloss. Men jeg er redd kausa kollapser hvis du deformerer den for mye, så har ikke helt trua på prosjektet. Et alternativ er å kappe tauet og spleise inn ei mindre kause. Jeg har akkurat kappet av tre kauser på blytau og begynt å øve meg på spleising. @Morten_L har laget en meget god forklaring. På et at mine blytau var det brukt ei kause som var vesentlig mindre enn de to andre. Det kunne løst problemet ditt. Ellers enig med @Roger jo når deg gjelder den svivelen du har montert på ankeret. Men siden du har blytau kan du egentlig kutte ut den svivelen, og bare sjakle tauet rett i ankeret. Vis hele sitatet Dermed bakker er jo en god idet og lett å lage. Kan jo bare bre med 16 mm bor gjennom en kloss og dele denne. Det at blytung ikke trenger Svivel var nytt for meg Takk for tips. Har prøvd meg på spleising av blytau før. Endte opp med at jeg måtte bendsle siste 2 cm mot kause. Tror det er enklere som Roger jo foreslår og bare bendsle inn et mindre kause Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.Mai Link til dette innlegget Svart 17.Mai JRK skrev On 17.5.2025 at 15.48: Dermed bakker er jo en god idet og lett å lage. Kan jo bare bre med 16 mm bor gjennom en kloss og dele denne. Vis hele sitatet Redd klossen sprekker. har du en skrustikke kan du klemme sammen noen mm og skifte side og så tilbake dårlig ide da vil kausa kunne skade tauet i bunn når kausa strekker seg. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
JRK Svart 17.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai Roger jo skrev On 17.5.2025 at 16.07: Redd klossen sprekker. har du en skrustikke kan du klemme sammen noen mm og skifte side og så tilbake dårlig ide da vil kausa kunne skade tauet i bunn når kausa strekker seg. Vis hele sitatet Hadde faktisk samme tanken selv også. Kauset sitter dønn fast i dag. Skal prøve først å vippe tauet litt ut av kauset i første omgang, og så sage om det går Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Mai Link til dette innlegget Svart 17.Mai Roger jo skrev On 17.5.2025 at 16.07: Redd klossen sprekker. Vis hele sitatet Ja, men derav eik. Og i riktig retning i forhold til fibrene i treverket. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 17.Mai Link til dette innlegget Svart 17.Mai Komodo skrev On 17.5.2025 at 16.27: Ja, men derav eik. Og i riktig retning i forhold til fibrene i treverket. Vis hele sitatet les resten av innlegget. Ikke noe problem å klemme sammen i en skrustikke hvis en tar SB og BB side av kausa annvær gang, men har en kontroll om kausa skader tauet når den strekker seg Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 17.Mai Link til dette innlegget Svart 17.Mai Godt mulig du har rett her @Roger jo. Jeg har aldri testet, bare tenker litt høyt. Men jeg er jo av typen som gjerne finner på noen kreative løsninger. Noen ganger blir det suksess, andre ganger fiasko Forslaget mitt er uansett å spleise inn ei mindre kause. JRK skrev On 17.5.2025 at 15.48: Har prøvd meg på spleising av blytau før. Endte opp med at jeg måtte bendsle siste 2 cm mot kause. Vis hele sitatet Da må du bare øve litt til. Når du først knekker koden, går det som en drøm 👍 Skal legge inn en link til den aktuelle tråden neste gang jeg sitter bak PCen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JRK Svart 17.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai Komodo skrev On 17.5.2025 at 18.19: Godt mulig du har rett her @Roger jo. Jeg har aldri testet, bare tenker litt høyt. Men jeg er jo av typen som gjerne finner på noen kreative løsninger. Noen ganger blir det suksess, andre ganger fiasko Forslaget mitt er uansett å spleise inn ei mindre kause. Da må du bare øve litt til. Når du først knekker koden, går det som en drøm 👍 Skal legge inn en link til den aktuelle tråden neste gang jeg sitter bak PCen. Vis hele sitatet Skjærer det seg, og jeg må kutte tauet, bestiller jeg spleising eller kurs hos deg 😉 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Mai Link til dette innlegget Svart 17.Mai JRK skrev On 17.5.2025 at 18.24: Skjærer det seg, og jeg må kutte tauet, bestiller jeg spleising eller kurs hos deg 😉 Vis hele sitatet Ok, da får du stoppe neste gang du kjører forbi her på Asmaløy. Du er hjertelig velkommen til det (Selv om det antagelig hadde vært smartere å fått hjelp av @Morten_L ) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
J-Å Svart 18.Mai Link til dette innlegget Svart 18.Mai Jeg synes det er for mye metall her. Det er jo helt vanlig å spleise tau til kjetting uten kause. Jeg hadde bare tatt bort kausen, og festet tauet rett til en kort kjettingbit, eller rett til ankeret, ved å stikke inn løkken og tre hele tauet gjennom. Eventuelt med en kort utskiftbar dyneema stropp mellom. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 18.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai Komodo skrev On 17.5.2025 at 19.44: Ok, da får du stoppe neste gang du kjører forbi her på Asmaløy. Du er hjertelig velkommen til det (Selv om det antagelig hadde vært smartere å fått hjelp av @Morten_L ) Vis hele sitatet Takker for tilbudet 😀 Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 19.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai Takk for alle gode råd😀 Prøvde først med skrutrekker. Ingen tjans Fjernet så svoveldioksid og gjorde noen prøvekjøringer. Nå kommer faktisk Kause inn på linje med ankeret i de fleste tilfeller Jeg har jo uansett de to messing trådene som stopper tauet, og siste cm kjøres jo manuelt, og nå kan jeg jo vri på tau og da følger jo svovel og anker med. Dette kunne jeg ikke med svivel. Ja man lærer så lenge man lever. Så får vi se om dette funker. Det var faktisk ikke Svivel med engboanker, men en anerkjent norsk leverandør overbeviste meg når jeg kjøpte Bruce, at svivel måtte man ha Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.Mai Link til dette innlegget Svart 19.Mai JRK skrev On 19.5.2025 at 11.58: men en anerkjent norsk leverandør overbeviste meg når jeg kjøpte Bruce, at svivel måtte man ha Vis hele sitatet Det ble et snertent opplegg. Lever den inn og forlang pengene tilbake, Har truffet på noen med kjetting som klaget på Bruce`n, når de fjernet en lenke , var problemet borte. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 19.Mai Link til dette innlegget Svart 19.Mai JRK skrev On 19.5.2025 at 11.58: ... en anerkjent norsk leverandør overbeviste meg når jeg kjøpte Bruce, at svivel måtte man ha Vis hele sitatet Se der ja da ser det ut til å ha løst seg 👍 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.