Jump to content

Hvordan fjerner eller forminsker man ett kause på et blytau

JRK

Recommended Posts

Om det er høyden på kausa som er for stor (ref bildet) går det kanskje å banke den litt flatere. Ved å legge en trefjøl eller noe mellom for å slå på bør dette kunne gjøres uten å skade tauet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev On 17.5.2025 at 14.13:

Om det er høyden på kausa som er for stor (ref bildet) går det kanskje å banke den litt flatere. Ved å legge en trefjøl eller noe mellom for å slå på bør dette kunne gjøres uten å skade tauet. 

Vis hele sitatet  

Ja det er høyden. Tenkte det samme, men å presse kauset sammen med en maskinstikke. Men da skvises tauet veldig, men du mener fibrene tåler dette? Mulig man kan klare å sette en tilsvarende kasse på hver side slik at det blir metall mot metall. Så sette dette mellom to plater slik at kantene på alle tre kauser blir i samme planet. 

Tenkte også mulighet for å sage med en baufil frå innsiden og så bryte den i mindre deler. Men også her er det vel større sjanse for å skade tauet under saging.

Roger jo skrev On 17.5.2025 at 15.28:

Det er  normalt mulig å lirke inn et skrujern mellom tauet og kausa så en kan sage fra innsiden

Vis hele sitatet  

Takk for flere gode råd. Her sittet tauet veldig stramt, men skal prøve med en skrutrekker. Har ikke tenkt på det at svivel kan knekke, men tror ikke jeg har plass til ekstra kjetting. Rett og slett litt kort avstand fra anker til vinsj

JRK skrev On 17.5.2025 at 14.47:

Tenkte det samme, men å presse kauset sammen med en maskinstikke. Men da skvises tauet veldig, men du mener fibrene tåler dette?

Vis hele sitatet  

Du kan lage deg to bakker (eller dyner) med en radie lik tauet. Da får du ikke den samme punktbelastningen på fibrene i tauet. Bakkene kan du lage av f.eks. en eikekloss eller teakkloss. Men jeg er redd kausa kollapser hvis du deformerer den for mye, så har ikke helt trua på prosjektet. 

Et alternativ er å kappe tauet og spleise inn ei mindre kause. Jeg har akkurat kappet av tre kauser på blytau og begynt å øve meg på spleising. @Morten_L har laget en meget god forklaring. På et at mine blytau var det brukt ei kause som var vesentlig mindre enn de to andre. Det kunne løst problemet ditt.

Ellers enig med @Roger jo når deg gjelder den svivelen du har montert på ankeret. Men siden du har blytau kan du egentlig kutte ut den svivelen, og bare sjakle tauet rett i ankeret. 

Komodo skrev On 17.5.2025 at 15.33:

Du kan lage deg to bakker (eller dyner) med en radie lik tauet. Da får du ikke den samme punktbelastningen på fibrene i tauet. Bakkene kan du lage av f.eks. en eikekloss eller teakkloss. Men jeg er redd kausa kollapser hvis du deformerer den for mye, så har ikke helt trua på prosjektet. 

Et alternativ er å kappe tauet og spleise inn ei mindre kause. Jeg har akkurat kappet av tre kauser på blytau og begynt å øve meg på spleising. @Morten_L har laget en meget god forklaring. På et at mine blytau var det brukt ei kause som var vesentlig mindre enn de to andre. Det kunne løst problemet ditt.

Ellers enig med @Roger jo når deg gjelder den svivelen du har montert på ankeret. Men siden du har blytau kan du egentlig kutte ut den svivelen, og bare sjakle tauet rett i ankeret. 

Vis hele sitatet  

Dermed bakker er jo en god idet og lett å lage. Kan jo bare bre med 16 mm bor gjennom en kloss og dele denne. Det at blytung ikke trenger Svivel var nytt for meg Takk for tips. Har prøvd meg på spleising av blytau før. Endte opp med at jeg måtte bendsle siste 2 cm mot kause. Tror det er enklere som Roger jo foreslår og bare bendsle inn et mindre kause

JRK skrev On 17.5.2025 at 15.48:

Dermed bakker er jo en god idet og lett å lage. Kan jo bare bre med 16 mm bor gjennom en kloss og dele denne.

Vis hele sitatet  

Redd klossen sprekker. har du en skrustikke  kan du  klemme  sammen noen mm og skifte side og så tilbake dårlig ide  da vil kausa kunne skade  tauet i bunn når kausa strekker seg.

image.png.2f051ba886ec3c50440b43bfe189a456.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev On 17.5.2025 at 16.07:

Redd klossen sprekker. har du en skrustikke  kan du  klemme  sammen noen mm og skifte side og så tilbake dårlig ide  da vil kausa kunne skade  tauet i bunn når kausa strekker seg.

image.png.2f051ba886ec3c50440b43bfe189a456.png

Vis hele sitatet  

Hadde faktisk samme tanken selv også. Kauset sitter dønn fast i dag. Skal prøve først å vippe tauet litt ut av kauset i første omgang, og så sage om det går

Godt mulig du har rett her @Roger jo. Jeg har aldri testet, bare tenker litt høyt. Men jeg er jo av typen som gjerne finner på noen kreative løsninger. Noen ganger blir det suksess, andre ganger fiasko :fniser:

Forslaget mitt er uansett å spleise inn ei mindre kause. 

JRK skrev On 17.5.2025 at 15.48:

Har prøvd meg på spleising av blytau før. Endte opp med at jeg måtte bendsle siste 2 cm mot kause.

Vis hele sitatet  

Da må du bare øve litt til. Når du først knekker koden, går det som en drøm  👍 Skal legge inn en link til den aktuelle tråden neste gang jeg sitter bak PCen.

Komodo skrev On 17.5.2025 at 18.19:

Godt mulig du har rett her @Roger jo. Jeg har aldri testet, bare tenker litt høyt. Men jeg er jo av typen som gjerne finner på noen kreative løsninger. Noen ganger blir det suksess, andre ganger fiasko :fniser:

Forslaget mitt er uansett å spleise inn ei mindre kause. 

Da må du bare øve litt til. Når du først knekker koden, går det som en drøm  👍 Skal legge inn en link til den aktuelle tråden neste gang jeg sitter bak PCen.

Vis hele sitatet  

Skjærer det seg, og jeg må kutte tauet, bestiller jeg spleising eller kurs hos deg 😉

JRK skrev On 17.5.2025 at 18.24:

Skjærer det seg, og jeg må kutte tauet, bestiller jeg spleising eller kurs hos deg 😉

Vis hele sitatet  

Ok, da får du stoppe neste gang du kjører forbi her på Asmaløy. Du er hjertelig velkommen til det :flagg_bp:  (Selv om det antagelig hadde vært smartere å fått hjelp av @Morten_L :fniser:)

Takk for alle gode råd😀

Prøvde først med skrutrekker. Ingen tjans

Fjernet så svoveldioksid og gjorde noen prøvekjøringer. Nå kommer faktisk Kause inn på linje med ankeret i de fleste tilfeller

Jeg har jo uansett de to messing trådene som stopper tauet, og siste cm kjøres jo manuelt, og nå kan jeg jo vri på tau og da følger jo svovel og anker med. Dette kunne jeg ikke med svivel. Ja man lærer så lenge man lever. Så får vi se om dette funker.
Det var faktisk ikke Svivel med engboanker, men en anerkjent norsk leverandør overbeviste meg når jeg kjøpte Bruce, at svivel måtte man ha

image.jpeg.79c5b24c669db95af0ee8f31eb3b32df.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...