Jump to content

Hvordan fjerner eller forminsker man ett kause på et blytau

JRK

Recommended Posts

Om det er høyden på kausa som er for stor (ref bildet) går det kanskje å banke den litt flatere. Ved å legge en trefjøl eller noe mellom for å slå på bør dette kunne gjøres uten å skade tauet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 23 minutter siden:

Om det er høyden på kausa som er for stor (ref bildet) går det kanskje å banke den litt flatere. Ved å legge en trefjøl eller noe mellom for å slå på bør dette kunne gjøres uten å skade tauet. 

Ja det er høyden. Tenkte det samme, men å presse kauset sammen med en maskinstikke. Men da skvises tauet veldig, men du mener fibrene tåler dette? Mulig man kan klare å sette en tilsvarende kasse på hver side slik at det blir metall mot metall. Så sette dette mellom to plater slik at kantene på alle tre kauser blir i samme planet. 

Tenkte også mulighet for å sage med en baufil frå innsiden og så bryte den i mindre deler. Men også her er det vel større sjanse for å skade tauet under saging.

JRK skrev 36 minutter siden:

Tenkte også mulighet for å sage med en baufil frå innsiden og så bryte den i mindre deler. Men også her er det vel større sjanse for å skade tauet under saging.

Det er  normalt mulig å lirke inn et skrujern mellom tauet og kausa så en kan sage fra innsiden

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev Just now:

Det er  normalt mulig å lirke inn et skrujern mellom tauet og kausa så en kan sage fra innsiden

Takk for flere gode råd. Her sittet tauet veldig stramt, men skal prøve med en skrutrekker. Har ikke tenkt på det at svivel kan knekke, men tror ikke jeg har plass til ekstra kjetting. Rett og slett litt kort avstand fra anker til vinsj

JRK skrev 41 minutter siden:

Tenkte det samme, men å presse kauset sammen med en maskinstikke. Men da skvises tauet veldig, men du mener fibrene tåler dette?

Du kan lage deg to bakker (eller dyner) med en radie lik tauet. Da får du ikke den samme punktbelastningen på fibrene i tauet. Bakkene kan du lage av f.eks. en eikekloss eller teakkloss. Men jeg er redd kausa kollapser hvis du deformerer den for mye, så har ikke helt trua på prosjektet. 

Et alternativ er å kappe tauet og spleise inn ei mindre kause. Jeg har akkurat kappet av tre kauser på blytau og begynt å øve meg på spleising. @Morten_L har laget en meget god forklaring. På et at mine blytau var det brukt ei kause som var vesentlig mindre enn de to andre. Det kunne løst problemet ditt.

Ellers enig med @Roger jo når deg gjelder den svivelen du har montert på ankeret. Men siden du har blytau kan du egentlig kutte ut den svivelen, og bare sjakle tauet rett i ankeret. 

Komodo skrev 7 minutter siden:

Du kan lage deg to bakker (eller dyner) med en radie lik tauet. Da får du ikke den samme punktbelastningen på fibrene i tauet. Bakkene kan du lage av f.eks. en eikekloss eller teakkloss. Men jeg er redd kausa kollapser hvis du deformerer den for mye, så har ikke helt trua på prosjektet. 

Et alternativ er å kappe tauet og spleise inn ei mindre kause. Jeg har akkurat kappet av tre kauser på blytau og begynt å øve meg på spleising. @Morten_L har laget en meget god forklaring. På et at mine blytau var det brukt ei kause som var vesentlig mindre enn de to andre. Det kunne løst problemet ditt.

Ellers enig med @Roger jo når deg gjelder den svivelen du har montert på ankeret. Men siden du har blytau kan du egentlig kutte ut den svivelen, og bare sjakle tauet rett i ankeret. 

Dermed bakker er jo en god idet og lett å lage. Kan jo bare bre med 16 mm bor gjennom en kloss og dele denne. Det at blytung ikke trenger Svivel var nytt for meg Takk for tips. Har prøvd meg på spleising av blytau før. Endte opp med at jeg måtte bendsle siste 2 cm mot kause. Tror det er enklere som Roger jo foreslår og bare bendsle inn et mindre kause

JRK skrev 8 minutter siden:

Dermed bakker er jo en god idet og lett å lage. Kan jo bare bre med 16 mm bor gjennom en kloss og dele denne.

Redd klossen sprekker. har du en skrustikke  kan du  klemme  sammen noen mm og skifte side og så tilbake dårlig ide  da vil kausa kunne skade  tauet i bunn når kausa strekker seg.

image.png.2f051ba886ec3c50440b43bfe189a456.png

Roger jo skrev 1 minutt siden:

Redd klossen sprekker. har du en skrustikke  kan du  klemme  sammen noen mm og skifte side og så tilbake dårlig ide  da vil kausa kunne skade  tauet i bunn når kausa strekker seg.

image.png.2f051ba886ec3c50440b43bfe189a456.png

Hadde faktisk samme tanken selv også. Kauset sitter dønn fast i dag. Skal prøve først å vippe tauet litt ut av kauset i første omgang, og så sage om det går

Komodo skrev 15 minutter siden:

Ja, men derav eik. Og i riktig retning i forhold til fibrene i treverket. 

les resten av innlegget.

Ikke noe problem å klemme sammen i en skrustikke hvis en tar SB og BB  side  av kausa annvær gang, men har en kontroll om kausa  skader tauet 

når den strekker seg

Godt mulig du har rett her @Roger jo. Jeg har aldri testet, bare tenker litt høyt. Men jeg er jo av typen som gjerne finner på noen kreative løsninger. Noen ganger blir det suksess, andre ganger fiasko :fniser:

Forslaget mitt er uansett å spleise inn ei mindre kause. 

JRK skrev for 2 timer siden:

Har prøvd meg på spleising av blytau før. Endte opp med at jeg måtte bendsle siste 2 cm mot kause.

Da må du bare øve litt til. Når du først knekker koden, går det som en drøm  👍 Skal legge inn en link til den aktuelle tråden neste gang jeg sitter bak PCen.

Komodo skrev 4 minutter siden:

Godt mulig du har rett her @Roger jo. Jeg har aldri testet, bare tenker litt høyt. Men jeg er jo av typen som gjerne finner på noen kreative løsninger. Noen ganger blir det suksess, andre ganger fiasko :fniser:

Forslaget mitt er uansett å spleise inn ei mindre kause. 

Da må du bare øve litt til. Når du først knekker koden, går det som en drøm  👍 Skal legge inn en link til den aktuelle tråden neste gang jeg sitter bak PCen.

Skjærer det seg, og jeg må kutte tauet, bestiller jeg spleising eller kurs hos deg 😉

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...