Jump to content

økonomisk Forsvarlig å sette inn ny motor?

Trolli

Recommended Posts

Jeg har en elwaro 755 1985 mod med en Bukh DV48 I. Nå viser det seg at motoren er i såpass dårlig stand at det ikke vil være noe poeng i å koste på reparasjoner. Har fått mulighet til å kjøpe en motor av samme type som har sittet i en livbåt og har 200 timer på telleren til 65000 2006 mod. Jeg ga 50000 for båten, og har fått fire sesonger ut av den før den nå er ikke seilbar lengre. Båten er i ellers god stand. Ville dere brukt 65000 på en ny motor, eller solgt båten som "skrot" og kjøpt en annen?

Når du spør om økonomisk forsvarlig, er vel svaret nei siden båten heller ikke er ny. Men forsvarlig  på andre måter kan det være; en motorbåt uten motor har null bruksverdi, og når det settes inn en nyere motor som skal være i orden, får båtlivet en helt ny verdi. Ikke økonomisk verdi, men større trygghet for å være utpå uten problemer. Hvis båten ellers er godt likt, er det alltid positivt med en god motor, også når båten en gang skal selges.

mag-la skrev 29 minutter siden:

Når du spør om økonomisk forsvarlig, er vel svaret nei siden båten heller ikke er ny. 

MEEEEN hvis båten blei kjøpt billigt pga sliten motor, så stiller saken seg litt annerledes og da kan det være økonomisk forsvarligt

Kanalkapteinen skrev 4 minutter siden:

Alternativt kan du kjøpe denne og få større båt og kanskje Volvos beste motor. Krever ikke så mye mer innsats enn det motorbytte i din båt gjør 🙂

https://www.finn.no/406083227 

Takker for innslaget 😊 Skal ikke et motorbytte være ganske smertefritt når jeg skal sette inn en helt lik motor med samme som den tar ut? 🤔 

Om du vet at du kommer til å beholde båten i mange år, si ca 10, så kan det lønne seg. I alle fall om du liker båten ellers. Om båten selges etter noen år, er det veldig lite av investeringen du får igjen. Men, du trenger jo ikke kjøpe en eskeny motor, da blir det lettere regnestykke.. 

Hvis du har tenkt å beholde båten noen år fremover så hadde jeg byttet motoren. 

Økonomisk er det dårlig butikk uansett hva du gjør. Båten me defekt motor har liten verdi. Båten med brukbar motor øker ikke i verdi, men er lettere å få solgt. 

Jeg var i samme situasjon og byttet motor til nesten ny. Fikk solgt båten til den summen jeg ga for motoren fem år tidligere. Gevinsten var fem problemfrie sommere.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Trolli skrev for 14 timer siden:

Takker for innslaget 😊 Skal ikke et motorbytte være ganske smertefritt når jeg skal sette inn en helt lik motor med samme som den tar ut? 🤔 

Jo, det er det. Alt passer, så det er bare å bytte om og sjekke at oppretting mot aksling er OK.  Gjort på et par kvelder. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...