Kjellmek Startet 21.Mai Link til dette innlegget Startet 21.Mai Hei folkens. Her kommer en liten tråd om montering av Sleipner EX95 utvendig thruster, 24V på en Bavaria Cruiser 42 seilbåt. Siden det var lite informasjon av montering av denne type thruster synes jeg det er på sin plass å dokumentere litt til dei som vurderer dette siden dette er det en god løsning for mange som har lav høyde for tunell osv. Siden dette er 24V må en etablere en egen bank dersom en ikke har 24V anlegg. Dette er en tilleggskostnad og i mitt tilfelle ble det en dc-dc Victron Orion 12-24V 15A omformer som tar av lithium banken. Jeg monterte 2x60ah AGM batterier fra Biltema under køya forut. -Laget først en mal av adapterplate(for flat bunn) av papp og målte ut senter og hvor langt forut jeg kunne montere innvendig. Jeg fikk noe begrensning pga vanntank og skott i mitt tilfelle. -Boret så ett hull på 51mm, satte i thruster og siktet høvlig at den sto på linje med baug og kjøl. Banket pinbolt opp i skrog gjennom dei to hull i front for merking av forre hull. Vred thruster 90 grader til siden og boret 2x 19mm hull. -Satte i silikonforinger og prøvemonterte for å se at foringer og hull var i senter. Tilpasset høyde på silikon foringer/tetninger ihh til manual. desse skal komrimeres så det blir tett så dei skal stikke opp 25% av skrogtykkelse. -For å sikre glassfiber mot potensiell vannintrengning la jeg på gelcoat i hullåpninger og lot dette herde skikkelig. -Bolter og foringer og adapterplater lagt på et lag med Tec7 og monterte thruster med en biljekk som støtte og press fra utsiden. På innsiden skal silikonskiver stikke opp og plater og skiver strammes ned så foringer kompremeres. Drog mutrer til sånn høvelig og litt til. -Kabel stokk so kommer opp i hovedbolt består av 2X16mm2 og to små ledninger til temp måler. Kabler er 60 cm så boksen ble montert på skott rett forut. Rele har kun M6 tilkoblinger men det gikk greit. Fra batteri til thruster ble det brukt 35mm2 kabler siden det er et veldig kort strekk. Alt av batteri og kabelstrekk kan utføres på forhånd og spare tid. Da er det nok mulig å gjennomføre dette på 2-3 dager på land. Skulle gjerne trekt thruster 1/2 m lenger forut men det går ikke på denne båten. Effekten er bra og veldig lite støy, hører nesten ikke fra styre pos. Jeg har plastet tunell thruster i en cabincruiser og en gang før og dette er en lek i forhold. Estetisk er det penere med en tunell eller nedsenkbar men det er jo ingen som ser Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Fin beskrivelse Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Flott beskrivelse Jeg har også en slik på min ønskeliste. Du skriver at effekten er bra, men at du kunne tenke deg at den var 0,5 m lengre fremme. Har du fått prøvd effekten i vind av betydning, og du opplever den som sterk nok med eksisterende plassering? Eller tror du en halvmeter til hadde betydd en forskjell? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Kjellmek skrev On 21.5.2025 at 8.13: -Kabel stokk so kommer opp i hovedbolt består av 2X16mm2 og to små ledninger til temp måler. 2x16mm2 hørtes tynt ut selv om det er 24V. Men vil det si to ledere på pluss og to ledere på minus, eller en på pluss og en på minus? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjellmek Svart 22.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai Bergen: Nei har ikke fått testet ut i skikkelig vind enda har ikke fått DC DC lageden montert ennå. En halv meter har nok litt å si, bare spekulering men kraft ganger arm.. Komodo : En på pluss og en på minus. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Har en slik på Hanse 400 og den fungerer bra selv om det blåser..Er jo da det er behov for den!🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Kjellmek Svart 23.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai Min far hadde en helt lik på en Bavaria 40 av litt nyere modell enn det jeg har. Den fungerte godt der også, så jeg visste i grunnen at det var en fullgod løsning før jeg startet :) Nå gjenstår det å lage en kasse over batteri, montere Victron DC-DC lader og en form for beskyttelse for kabelstokken opp fra thruster til boksen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Kjellmek skrev for 22 timer siden: Komodo : En på pluss og en på minus. Ok, men synes kanskje Sleipner har vært litt gniene på dimensjonen der. 16mm2 på 3kW høres snaut ut i mine ører. På min SE80Ex ligger det 70mm2 ut fra trusteren som man skal koble videre. Siden det er en Ex modell, får man ikke koblet rett på motoren uten å skru kabinettet fra hverandre. Også her synes jeg Sleipner har valgt en snau dimensjon. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjellmek Svart 23.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai Ja er ikke uenig. Tviler på det blir varmgang men da det aldri blir kjørt lenge. Jeg var litt skeptisk og spurte Chat GPT da jeg holdt på siden jeg ikke hadde tid til å tenke så mye over det Akseptert spenningsfall 3% vet jeg ikke helt men det var det som kom opp fra ChatGPT på 1,5m vil da gi noe sånn som 87W varmeutvikling kom jeg fram til. (P=IxU- 0,7Vx125A=87,5W) Formel oppsett ble skramblet når jeg overførte fra app, beklager. Kansje noen med mer elektro kompetanse enn meg kan kommentere? Takk! Du oppgir at lasten er 3 kW (3000 watt) ved 24V DC. La oss berekne nødvendig kabeltverrsnitt for ein kobberkabel på 1,5 meter éin veg (3 meter totalt). 🔢 1. Finn straumstyrken I = \frac{P}{U} = \frac{3000\,W}{24\,V} = 125\,A Så du trekker 125 ampere, noko som er veldig mykje straum for så låg spenning. 🔢 2. Akseptabelt spenningsfall (3 % av 24V) \Delta V = 0{,}03 \cdot 24V = 0{,}72\,V 🧮 3. Berekn minimum kabeltverrsnitt Bruk formelen: A = \frac{2 \cdot L \cdot I \cdot \rho}{\Delta V} Der: L = 1,5\,m I = 125\,A \rho = 0,0175 \Delta V = 0,72\,V A = \frac{2 \cdot 1{,}5 \cdot 125 \cdot 0{,}0175}{0{,}72} = \frac{6{,}5625}{0{,}72} \approx 9{,}1\,mm² ✅ Praktisk avrunding Du bør runde opp til nærmaste standardtverrsnitt. Minimum: 10 mm² kabel. Men pga. høg straum og varmeutvikling, anbefalast ofte 16 mm² eller meir, spesielt om det er fleire leidningar i same trekkerøyr. 🚨 Viktig: 125 A er svært mykje for 24V DC. Du må også ta omsyn til sikring, varme, terminering og brannfare. Rådfør deg med ein elektroinstallatør – dette er nær grensene for lågspenningssystem! 📌 Konklusjon: 🔌 For 3 kW ved 24V DC over 1,5 m kobberledning treng du minst 10 mm², helst 16 mm², for å halde spenningsfallet innanfor 3 %. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Kjellmek skrev for 1 time siden: Ja er ikke uenig. Tviler på det blir varmgang men da det aldri blir kjørt lenge. Jeg er heller ikke bekymret verken for sikkerhet eller varmgang. Det jeg ikke er 100% fornøyd med hos meg er spenningsfallet. Og hos deg ser jeg for meg at det blir enda større. Det blir dessuten umulig å måle, for motoren ligger jo kapslet inn under vann og ikke tilgjengelig... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjellmek Svart 24.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai Komodo skrev for 17 timer siden: Jeg er heller ikke bekymret verken for sikkerhet eller varmgang. Det jeg ikke er 100% fornøyd med hos meg er spenningsfallet. Og hos deg ser jeg for meg at det blir enda større. Det blir dessuten umulig å måle, for motoren ligger jo kapslet inn under vann og ikke tilgjengelig... Har du målt spenningsfallet? Din truster er vel også et hakk større i KW? Bruker en AGM batterier vil det i teorien ligge litt høyere i både i kvilespenning og under last og kompenseres litt. Det er jo forsåvidt forskjeller på kvalitets batterier og billigbatterier innenfor alle batterimerker men det er en annet religion. Får rigge opp en vekt i baugen å måle skyvekraft, kjøre på ett minutt å sjå utfallet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Mai Link til dette innlegget Svart 24.Mai Kjellmek skrev 14 minutter siden: Har du målt spenningsfallet? Din truster er vel også et hakk større i KW? Bruker en AGM batterier vil det i teorien ligge litt høyere i både i kvilespenning og under last og kompenseres litt. På samme måte som hos deg så får ikke jeg målt spenningen direkte på motoren siden jeg har Ex utgaven. Men jeg har målt spenningsfallet fram til siste koblingspunkt, og allerede der er det større spenningsfall enn ønskelig. Jeg har 95mm2 fram dit. Trusteren fores med 560Ah lithium, og får støtte av startbatteriet som er et 180Ah blybatteri med 1150 CCA. Lithiumbatteriet gir mye strøm, og har enda høyere hvilespenning enn AGM. Og ja, trusteren min trekker nok litt mer. Strømtrekket ligger på ca 500A (12V, ikke 24V som du har). Kjellmek skrev 14 minutter siden: Får rigge opp en vekt i baugen å måle skyvekraft, kjøre på ett minutt å sjå utfallet. Ja, det hadde vært moro, har tenkt på det samme Men det må bli en dag jeg har litt tid til overs Har også lurt på å åpne kassa og bytte ut ledningene fra 70 til 95mm2, vi får se. Kan kanskje være en mulighet å gjøre den dagen jeg skal vedlikeholde motoren og blåse rent for børstestøv. PS: Ser nå at jeg feilaktig kalte trusteren min for Ex variant, det riktige er IP, men den skal altså være Ex sikker... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.