Brigg Startet 22.Mai Link til dette innlegget Startet 22.Mai Skjermdump fra Adressa: Har gått på land på Byneset, få meter fra et bolighus. De skulle vistnok til Orkanger, men har kanskje glemt å svinge styrbord etter å ha passert Geitanesset. Sak hos NRK: https://www.nrk.no/trondelag/bat-pa-grunn-i-trondheimsfjorden-1.17427456 Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
-morten- Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Jeg bor ved Orkanger. Trondheimsfjorden byr ikke på noen vanskeligheter navigasjonsmessig, så her har noen sovet på vakt, eller styringa tatt kvelden! Og etter som Orkdalsfjorden er en mindre vakker fjord, har jeg hytte og båt ute i Trondheimsleia. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
-morten- Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Trondheim: Fartøy har gått på grunn Uten mur i VG Ser det er taubåt på vei nå, og straks flo Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
tobixen Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Noen har hatt en dårlig dag på jobb. Det er noe jeg har sagt flere ganger: ulykker som dette er 100% unngåelige dersom man har gode nok alarmsystemer ombord. Det finnes jo datamaskiner ombord som vet hvor det er sjø, hvor det er land, hvor det er grunt, og hvilken vei skuta går. Normalt er det ønskelig med godt med sikkerhetsmarginer. Dersom skuta er på vei rett mot land uten at noen gir rorutslag eller skrur av autopiloten, så skal det ikke være vanskelig å ha alarmsystemer som går av mens det fortsatt ikke er for sent å gjøre noe med situasjonen. Eventuelt kombinert med autonome katastrofeavvergingsmanøvre, dersom autopiloten allikevel er påskrudd. Jeg har oppfattet det slik at det generelt sett er et problem at man får alt for mange alarmer på brua på et skip - da fungerer ikke alarmsystemet som det skal. Det burde gå av alarmer - i form av lydsignaler man våkner av - bare dersom mannskapet gjør en dårlig jobb. Helge Ingstad er et annet eksempel. De fikk i snitt én alarm per minutt, det er åpenbart alt for mye. Oljetankeren hadde jo AIS-transponder, så det er en veldig triviell oppgave for en datamaskin å vurdere CPA og slikt. Alarmsystemet var skrudd til å bare varsle om "målsatte" skip, altså skip mannskapet allerede var oppmerksomme på - for ellers ville de få alt for mange alarmer ved passering av fortøyde skip og skip i havn. Da de ble kalt opp over VHF, så ble det antatt at skipet som ropte de opp var ett av skipene de allerede hadde fått alarm på, skip som var ganske langt unna. Viking Sky også, det var ikke akkurat mangel på alarmer der, inkludert alarmer på lavt oljenivå, lav temperatur i svømmebasseng og whatnot. Alarmsystemene fra Raymarine-systemet mitt er også langt fra optimalt. Jeg ble så irritert en gang at jeg har skrevet en bloggpost om alarmer: https://www.redpill-linpro.com/techblog/2024/06/27/alarms_made_right.html Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
sap_2000 Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Det der har smelt bra. Siste AIS punkt viser 15,7 kn få meter før den traff land. Tracket er helt snorrett i flere nm etter siste kursendring før den passerte Stadsbygd Ser ut som de har truffet et mykt parti med moder jord som har gitt en forholdsvis jevn oppbremsing. Hadde de gått rett i svaberg eller fjellvegg hadde nok skadene på skipet blitt my større. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Chiefengineer Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Man har blant annet: -Sovnet av på vakt -Slått av brovaktalarmsystemet som skal forebygge slike hendelser. -Unnlatt å ha tilskrekkelig utkikk sammen med navigatør på brua, som skal forebygge slike hendelser ++++++++ Det er en haug med prosedyrer som er brutt og ting som ikke har gått etter boka når noe slikt skjer. Ikke bare en enkelt ting. En granskning vil kunne fortelle noe om vedlikehold, opplæring, sikkerhetskulturen i rederiet, brovaktsprosedyrer etc. Man kan jo merke seg at dette skipet var på grunn også i 2023, i Vesterålen. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Ja her er det ikke helt på stell, kunne ikke vært utkikk! klart vær og en stor vid fjord, så grønne jorder bør man oppdage!! Nå faller sjøen igjen, og det ser ikke ut som den er løs ennå! ser ut som den står bra planta med baugen på svaberget og rekner med det er sugende leirebunn utover der Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Eika Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Trudde det holdt med en pram som blomsterbed i hagen, men det er alltid noen som skal dra det ett hakk lenger Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Jeg er dybt imponeret af beboeren har sovet fra det ... sådan noget kan umuligt gå stille for sig. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Mener å huske at noe veldig lignende skjedde i Langesund da jeg var guttunge tidlig på 80-tallet, da var det vel en styremaskin som konka på vei ut fjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 22.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai Dronebilde på adressa.no Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Sterke assosiasjoner til Speed 2 Ser de både rente på land i 2023, og hadde et annet uhell i Ålesund i 2024... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
subwoofer Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai I Speed 2 gikk den vel flere båtlengder opp på land? Den ville jo ikke stoppe! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai 36 minutes ago, mthoms said: Jeg er dybt imponeret af beboeren har sovet fra det ... sådan noget kan umuligt gå stille for sig. Her krasjer containerskipet - VG Naboen filma! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
sap_2000 Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai -morten- skrev 44 minutter siden: Her krasjer containerskipet - VG Naboen filma! Tror den står rimelig godt fast etter videoen å dømme. Regner med at det opplevdes rimelig traumatisk å våkne opp ombord i det sammenstøtet... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
mthoms Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai 46 minutes ago, -morten- said: Naboen filma! Jeg havde haft brug for rene bukser lige der! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøspeidern Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Om styringen hadde sviktet ville vel en våken styrmann forsøkt å stanse skipet... Selvfølgelig er det ikke bare bare å gå fra marsjfart til stans, men å treffe i 16kn tyder på at de ikke forsøkte å bakke/redusere fart Sitér dette innlegget -Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger. Sander "sjøspeidern" Øigarden Link to post
Komodo Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai sap_2000 skrev 45 minutter siden: Tror den står rimelig godt fast etter videoen å dømme. Ja, særlig hvis det var høyvann når de rant på. Men det fikser de lett. Det var 16 mann på båten. Hvis 15 av dem stiller seg helt bak, er det bare å bakke ut mthoms skrev 47 minutter siden: Jeg havde haft brug for rene bukser lige der! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Honduras Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Her tror jeg man skal prise seg lykkelig over at det var langgrunt og sandbunn der den traff. Hadde den gått rett i fjellveggen med bråstopp fra 16 knop hadde det lett blitt peronellskader og i værste fall død. Tankevekkende Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Lars H. Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai For de som vil følge med, har adressa.no kontinuerlig live sending fra stedet her. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tilplan Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Lars H. skrev 13 minutter siden: For de som vil følge med, har adressa.no kontinuerlig live sending fra stedet her. Kult å se livebilder, men å sitte og følge med blir som om se maling tørke. Det skjer vel ikke mer før det nærmer seg høyvann i kveld. Hvis de ikke skal prøve å losse skipet i forkant da. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Nå leker de seg i fjæra med fjernstyrt traktor og motorsag! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
tobixen Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai 5 hours ago, Chiefengineer said: Det er en haug med prosedyrer som er brutt og ting som ikke har gått etter boka når noe slikt skjer. Ikke bare en enkelt ting. Akkurat som med Helge Ingstad er det en kjede av uheldige enkeltting. Hvis bare én av alle disse enkelttingene hadde vært gjort godt nok, så hadde ulykken ikke hendt. Gode alarmsystemer er min kjepphest her, det er etter mitt skjønn svært mange uhell som kunne vært avverget gjennom gode nok alarmsystemer. Jeg greier ikke helt å se hvorfor det skulle være vanskelig å ha et alarmsystem som gir alarmer man våkner av dersom man har kurs rett mot fjæra, et skjær, eller er på kollisjonskurs med et annet fartøy, men som samtidig er såpass finjustert at det svært sjeldent gir alarmer under normale omstendigheter. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
J-Å Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai https://www.nrk.no/trondelag/hus-evakueres-etter-leirras-like-ved-containerskip-pa-byneset-i-trondheim-1.17428146 Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Hadde båten truffet huset, hadde det vært morro å hørt samtalen huseier hadde hatt med forsikringsselskapet😀 Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.