Jump to content

Containerskipet NCL Salten opp i fjæra utenfor Trondheim

Brigg

Recommended Posts

Skjermdump fra Adressa:

IMG_5303.png.eed43ced64742f00c342153d544c69d5.png

Har gått på land på Byneset, få meter fra et bolighus. De skulle vistnok til Orkanger, men har kanskje glemt å svinge styrbord etter å ha passert Geitanesset. 

Sak hos NRK:

https://www.nrk.no/trondelag/bat-pa-grunn-i-trondheimsfjorden-1.17427456

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg bor ved Orkanger. Trondheimsfjorden byr ikke på noen vanskeligheter navigasjonsmessig, så her har noen sovet på vakt, eller styringa tatt kvelden!

Og etter som Orkdalsfjorden er en mindre vakker fjord, har jeg hytte og båt ute i Trondheimsleia.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Noen har hatt en dårlig dag på jobb.

Det er noe jeg har sagt flere ganger: ulykker som dette er 100% unngåelige dersom man har gode nok alarmsystemer ombord.  Det finnes jo datamaskiner ombord som vet hvor det er sjø, hvor det er land, hvor det er grunt, og hvilken vei skuta går.  Normalt er det ønskelig med godt med sikkerhetsmarginer.  Dersom skuta er på vei rett mot land uten at noen gir rorutslag eller skrur av autopiloten, så skal det ikke være vanskelig å ha alarmsystemer som går av mens det fortsatt ikke er for sent å gjøre noe med situasjonen.  Eventuelt kombinert med autonome katastrofeavvergingsmanøvre, dersom autopiloten allikevel er påskrudd.

Jeg har oppfattet det slik at det generelt sett er et problem at man får alt for mange alarmer på brua på et skip - da fungerer ikke alarmsystemet som det skal.  Det burde gå av alarmer - i form av lydsignaler man våkner av - bare dersom mannskapet gjør en dårlig jobb.

Helge Ingstad er et annet eksempel.  De fikk i snitt én alarm per minutt, det er åpenbart alt for mye.  Oljetankeren hadde jo AIS-transponder, så det er en veldig triviell oppgave for en datamaskin å vurdere CPA og slikt.  Alarmsystemet var skrudd til å bare varsle om "målsatte" skip, altså skip mannskapet allerede var oppmerksomme på - for ellers ville de få alt for mange alarmer ved passering av fortøyde skip og skip i havn.  Da de ble kalt opp over VHF, så ble det antatt at skipet som ropte de opp var ett av skipene de allerede hadde fått alarm på, skip som var ganske langt unna.

Viking Sky også, det var ikke akkurat mangel på alarmer der, inkludert alarmer på lavt oljenivå, lav temperatur i svømmebasseng og whatnot.

Alarmsystemene fra Raymarine-systemet mitt er også langt fra optimalt.  Jeg ble så irritert en gang at jeg har skrevet en bloggpost om alarmer: https://www.redpill-linpro.com/techblog/2024/06/27/alarms_made_right.html

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Det der har smelt bra. Siste AIS punkt viser 15,7 kn få meter før den traff land.

Tracket er helt snorrett i flere nm etter siste kursendring før den passerte Stadsbygd

Ser ut som de har truffet et mykt parti med moder jord som har gitt en forholdsvis jevn oppbremsing. Hadde de gått rett i svaberg eller fjellvegg hadde nok skadene på skipet blitt my større.

EEE6CA2E-B731-45F7-9011-E9D4B180F4D4_1_201_a.jpeg

D851FF83-BE2D-43FF-9A09-3AD6AF022ABD_1_201_a.jpeg

Mvh. SAP

Man har blant annet:

-Sovnet av på vakt

-Slått av brovaktalarmsystemet som skal forebygge slike hendelser.

-Unnlatt å ha tilskrekkelig utkikk sammen med navigatør på brua, som skal forebygge slike hendelser

++++++++

Det er en haug med prosedyrer som er brutt og ting som ikke har gått etter boka når noe slikt skjer. Ikke bare en enkelt ting.

En granskning vil kunne fortelle noe om vedlikehold, opplæring, sikkerhetskulturen i rederiet, brovaktsprosedyrer etc.

Man kan jo merke seg at dette skipet var på grunn også i 2023, i Vesterålen.

Ja her er det ikke helt på stell, kunne ikke vært utkikk! klart vær og en stor vid fjord, så grønne jorder bør man oppdage!! :fniser:

Nå faller sjøen igjen, og det ser ikke ut som den er løs ennå! ser ut som den står bra planta med baugen på svaberget og rekner med det er sugende leirebunn utover der

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Om styringen hadde sviktet ville vel en våken styrmann forsøkt å stanse skipet...

Selvfølgelig er det ikke bare bare å gå fra marsjfart til stans, men å treffe i 16kn tyder på at de ikke forsøkte å bakke/redusere fart

-Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger.

Sander "sjøspeidern" Øigarden

sap_2000 skrev 45 minutter siden:

Tror den står rimelig godt fast etter videoen å dømme.

Ja, særlig hvis det var høyvann når de rant på. Men det fikser de lett. Det var 16 mann på båten. Hvis 15 av dem stiller seg helt bak, er det bare å bakke ut :fniser:

mthoms skrev 47 minutter siden:

Jeg havde haft brug for rene bukser lige der!

:ler:

Lars H. skrev 13 minutter siden:

For de som vil følge med, har adressa.no kontinuerlig live sending fra stedet her.

Kult å se livebilder, men å sitte og følge med blir som om se maling tørke.:fniser: Det skjer vel ikke mer før det nærmer seg høyvann i kveld. Hvis de ikke skal prøve å losse skipet i forkant da. 

5 hours ago, Chiefengineer said:

Det er en haug med prosedyrer som er brutt og ting som ikke har gått etter boka når noe slikt skjer. Ikke bare en enkelt ting.

Akkurat som med Helge Ingstad er det en kjede av uheldige enkeltting.  Hvis bare én av alle disse enkelttingene hadde vært gjort godt nok, så hadde ulykken ikke hendt.

Gode alarmsystemer er min kjepphest her, det er etter mitt skjønn svært mange uhell som kunne vært avverget gjennom gode nok alarmsystemer.  Jeg greier ikke helt å se hvorfor det skulle være vanskelig å ha et alarmsystem som gir alarmer man våkner av dersom man har kurs rett mot fjæra, et skjær, eller er på kollisjonskurs med et annet fartøy, men som samtidig er såpass finjustert at det svært sjeldent gir alarmer under normale omstendigheter.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...