Jump to content

Valg av personlig nødpeilesender - hva anbefales?

dennrick

Recommended Posts

Bakgrunnen for en slik anskaffelse er at jeg noen ganger er i båten alene, spesielt på våren og høsten. Jeg har alltid på vest, og pleier å være festet til båten med sikkerhetsline mellom vesten og pidestallen. På dekk i dårlig vær vil det også være et par sikkerhetsliner fra cockpit til baugen - det burde vel egentlig alltid være der når man må ut dit og er alene... Båten vil som regel ha autopiloten på, og typisk rusle av gårde i 4-7 knop eller noe deromkring. Skjer det som ikke skal skje da, så er båten gone, og jeg alene i vannet.

Man må søke Norske Kommunikasjonsmyndigheter om tillatelse, og enheten registreres på personen, og blir programmert i butikken der man handler.

Jeg spurte Seatronic om dette på mail idag, og de anbefalte denne:

Jotron Tron SA20 PLB personlig nødpeilesender med GPS og RLS - Seatronic

Så leste jeg igår i Seilmagasinet nr. 3, 2025, at det visstnok var viktig å velge en Class-M nødpeilesender. Det vet jeg ikke helt hva betyr, men visstnok vil "alle slike nødsendere bli Class-M". Jeg finner ikke ut om den overfornevnte er Class-M, men Seatronic har denne typen også, og det er den som Seilmagasinet omtalte:

sMRT Alert MOB med AIS og DSC Class-M - Seatronic

Noen tanker? Jeg skal ha en, jeg bare vet ikke hvilken enn så lenge:flagg_bp:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Fikk en update fra Seatronic på mail nå:

Den siste er ikke en PLB som varsler via satelitt - den varsler til fartøy i nærheten som er på AIS - så der er egentlig to forskjellie enheter.

Den første varsler til satelitt - som varsler SAR - som kommer.

Den andre varsler andre båter/skip - kommer de?

Den første er kanskje den beste?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Jeg har denne:

https://oceansignal.com/products/plb3/

Både satelitt og AIS (VHF), slik at både redningssentraler og båter innenfor VHF-dekning får beskjed.

Har den inni vesten koplet så den løser ut når vesten blåser seg opp.

Seiler en del regatta alene, og da er det kjekt at konkurrentene (hvorav i hvert fall noen forhåpentligvis er bak) får beskjed.

Og under transport alene er det kjekt at det kanskje kommer et helikopter eller noe...

Takk for det @Indy. Enig med deg. I denne sammenheng får vi håpe de ligger bak og ser om du faller overbord slik at de kan plukke deg opp :smiler: Men det later til at du er godt skodd.

Fikk akkurat en ny input fra Seatronic på mail:

"Den første varsler via satelitt og til rette myndigheter - bare om man seiler alene - kan brukes over alt - NKOM med egen årlig avgift

Den andre varsler nærliggene - de innenfor dekkningsområdet - som har AIS/DSC ombord - så kan de jo varsle videre.

Så er man mye alene ombord setter jeg nok PLB først.

Du kan også se på EPIRB - bruker data fra din VHF lisens for programmering, varsler på samme måte som PLB - men er "bare" beregnet for bruk på sjøen - kontra PLB som kan brukes over alt"

Jotron Tron SA20 PLB hos Seatronic er et godt valg, den har 10-12 års batterilevetid og Return Link Service (RLS) tilbakemelding som bekrefter at nødsignalet er mottatt og posisjonen din er fastslått. Prisen er også bra. 

Jeg har en eldre Mcmurdo PLB med 6 års batterilevetid og uten RLS. Vet heldigvis ikke hvor bra den virker:glimter:

Jeg har Garmin inreach Mini2. Sos-knapp som varsler nødsentral via satelitt. Den har i tillegg toveis kommunigasjon via tekstmeldinger (satelitt) og kan sende posisjon regelmessig (. (10 min -4 timers ontervall) , greit når du er utenfor marinetraffic landstasjoner.

dennrick skrev for 11 timer siden:

Fikk akkurat en ny input fra Seatronic på mail:

"Den første varsler via satelitt og til rette myndigheter - bare om man seiler alene - kan brukes over alt - NKOM med egen årlig avgift

Jeg er i samme ærend som deg. Vet du hva årlige kostnader er? Hadde tidligere Garmin Inreach Mini, men der måtte man ha et månedlig abonnement. 

Og hva vil forskjellen på en nødpeilesender og en bærbar VHF med MMSI og nødknapp være? 

PLB med AIS er for øvrig påbudt for alle besetningsmedlemmer i Single- og Doublehandklassene i World Sailing Offshore Special Regulations cat. 3, etter at flåtekravet falt bort for denne kategorien. 

Skagen Race f.eks. er i denne kategorien.

PLB med AIS øker sjansen betydelig for rask hjelp fra omkringliggende båter (inkludert båten du falt overbord fra hvis det er noen igjen der), og har man den kombinerte som også sender til satelitt så er det en sjanse også dersom det ikke er noen i nærheten. Koster 7-8000 kr + litt lisens, men den dagen man ligger der og plasker vil man ikke være glad for pengene man sparte på noe billigere...

Også PLB med AIS registreres på båten og er koplet til din VHF-lisens. 

EPIRB har man ikke med seg om man faller over bord.

LAKA skrev 18 minutter siden:

Og hva vil forskjellen på en nødpeilesender og en bærbar VHF med MMSI og nødknapp være? 

En nødpeilesender kommuniserer med satelitt, virker på de 7 hav. VHF har begrenset rekkevidde til de som lytter innenfor din senderekkevidde, som ikke er mange nm med håndholdt.

jeg ville kjøpt denne om jeg skulle handlet i dag (og bare hatt ett produkt: https://www.maritim.no/smrt-alert-mob-med-ais-og-vhf-dsc-class-m:  Selv har jeg AIS SART plb2 som er i vesten og en vanlig plb i lomma.. AIS-sart er det beste for å raskt kunne bli funnet av båter i nærheten, mens plb fungerer overalt (også på skitur på Hardangervidda). Er det ikke slik at den kombinerte plb3 ikke kan kobles til båtens mmsi og at den ikke har DSC?.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

dennrick skrev for 15 timer siden:

Noen tanker? Jeg skal ha en, jeg bare vet ikke hvilken enn så lenge

Jeg kjøpte en slik som jeg har på meg når jeg er ute alene på høsten og trekker hummerteiner. 

Valgte den i samråd med Seatronic og @VegJoh (som er fagperson på slik sikkerhet) på båtmessa for en del år tilbake. Om det er andre løsninger som er smartere nå vet jeg ikke, men følte at det var det beste valget da. 

6 minutes ago, Komodo said:

Jeg kjøpte en slik som jeg har på meg når jeg er ute alene på høsten og trekker hummerteiner. 

Valgte den i samråd med Seatronic og @VegJoh (som er fagperson på slik sikkerhet) på båtmessa for en del år tilbake. Om det er andre løsninger som er smartere nå vet jeg ikke, men følte at det var det beste valget da. 

Jeg har samme. Liten, lett og grei å montere på eller eventuelt inne i en oppblåsbar vest. Heldigvis ikke trengt å teste hvordan den fungerer...
Den første fra Jotron så jo både grei ut, og OK priset.

mvh, Arne
www.tiarora.no

Komodo skrev 17 minutter siden:

Arne Henriksen skrev 9 minutter siden:

Jeg har samme. Liten, lett og grei å montere på eller eventuelt inne i en oppblåsbar vest. Heldigvis ikke trengt å teste hvordan den fungerer...
Den første fra Jotron så jo både grei ut, og OK priset.

Jeg har den samme! Og jeg kan gi deg en pris på den om du vil @dennrick. I motsetning til en EPIRB som registreres på fartøyet, registreres PLB på deg som person.

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Som han på Seatronic skrev til meg igår kveld: Begge løsninger er gode, dvs både den som varsler nødsentral via satelitt, men også den som varsler andre båter i nærheten.

Jeg lener meg kanskje litt i favør at en som kan varsle nødsentral via satelitt (?) - da kan jo nødsentralen også varsle alle båter i det aktuelle området via Kanal 16 om at en nødpeilesender har blitt aktivert ? Jeg vet dog ikke om det er praksis til nødsentralen da. Et annet moment er jo at den kan brukes overalt inkl på land. Det kan jo være en fordel dersom man skal på en eller annen "ekspedisjon" ute i naturen.

Hva tenker dere om en slikt resonnement?

Alternativet er jo å forsøke å spore opp en som har begge funksjoner, noe a la den @Indy linket til over.

Går alarmen ved at din PLB blir utløst, scrambles alt av nødetater og Kystradio og redningssentraler bruker alle virkemidler som er tilgjengelig. Jeg har i tillegg til PLB alltid en bærbar VHF med DSC i vesten. Den tar ikke så stor plass at den er i veien for meg. Nå skal det sies at jeg ikke seiler så det å ha en bærbar VHF hindrer ikke meg i mitt virke ombord.

Mvh

Chilli Solbris

Indy skrev 1 minutt siden:

Både Seatronic, SailTuv og kanskje flere i Norge har den, og ordner programmering.

Blant annet jeg!

Mvh

Chilli Solbris

Chilli Solbris skrev 46 minutter siden:

Går alarmen ved at din PLB blir utløst, scrambles alt av nødetater og Kystradio og redningssentraler bruker alle virkemidler som er tilgjengelig.

Spørsmål på siden: Kan kystradioen legge ut virtuell AIS posisjon til den nødstedte? Da vil andre båter i nærheten raskere kunne finne vedkommende.

Komodo skrev 1 time siden:

Denne har en vesentlig svakhet, nemlig at den må løses ut manuelt. Så for oss som seiler hvor det å bli slått overbord med fare for å miste bevistheten er et scenario vil den altså ikke aktiveres når den trengs. Men ellers er den super, har som sagt samme selv :-)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

TwisT skrev 11 minutter siden:

Spørsmål på siden: Kan kystradioen legge ut virtuell AIS posisjon til den nødstedte? Da vil andre båter i nærheten raskere kunne finne vedkommende.

Kystradio kan ikke legge ut virtuell AIS. De kan be om det fra Kystverket. I en nødsituasjon vil Hovedredningssentralen, som sitter vegg i vegg med Kystradio, bli koblet inn. Det er i følge Kystradio sør i liten grad behov for å sende ut en virtuell AIDS. Når Epirb eller PLB blir utløst vil posisjon bli sendt ut på DSC og gitt muntlig over VHF.
Fra 1.12026 er Kystradio tatt over av staten og innlemmes dermed i Hovedredningssentralen.

Mvh

Chilli Solbris

Framtia skrev 4 minutter siden:

Denne har en vesentlig svakhet, nemlig at den må løses ut manuelt. Så for oss som seiler hvor det å bli slått overbord med fare for å miste bevistheten er et scenario vil den altså ikke aktiveres når den trengs. Men ellers er den super, har som sagt samme selv :-)

Code0 skrev 1 minutt siden:

Slik er det for alle nødpeilesendere mot satelitt, tror jeg. 

Det er riktig at de må utløses manuelt. Men Ocean Signal rescueME PLB3 kan monteres på redningsvest på en slik måte at den utløses automatisk når vesten blåses opp.

Mvh

Chilli Solbris

Chilli Solbris skrev 1 minutt siden:

Det er i følge Kystradio sør i liten grad behov for å sende ut en virtuell AIDS. Når Epirb eller PLB blir utløst vil posisjon bli sendt ut på DSC og gitt muntlig over VHF.

Jeg vil heller få en prikk på kartplotter enn å skulle prøve å legge inn koordinater opplest på VHF. Det har jeg ikke hukommelse til, og min tutch-skjerm er lite selvhjulpen. Og det er flere formater, med grader og desimalgrader, grader, minutter og desimaler osv.

Code0 skrev 1 minutt siden:

Jeg vil heller få en prikk på kartplotter enn å skulle prøve å legge inn koordinater opplest på VHF. Det har jeg ikke hukommelse til, og min tutch-skjerm er lite selvhjulpen. Og det er flere formater, med grader og desimalgrader, grader, minutter og desimaler osv.

Enig i at det er tungvint med en masse tall. Men funksjonen er ikke der pr i dag. Og Kystradio vil jo guide deg til havaristen med mer enn bare tall med mindre det er i åpent hav. Posisjonen vil også bli sendt ut på DSC til VHF. Så da ligger den jo der.
Jeg har en blokk og blyant liggende lett tilgjengelig nettopp med tanke på slike situasjoner. Med lytteplikt følger det også med ansvar for å få med seg det som blir sendt ut.

Mvh

Chilli Solbris

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...