Jump to content

Enkleste måte å feste kryssfinérplate til innvendig glassfiberskrog for utstyrsmontering?

Sportswagoneer

Recommended Posts

Det har blitt fullt i «skapet» bak sikringspanelet i seilbåten. For å få orden og sikre montering av AIS transponder og Cerbo (som ligger løst i et «reir» av ledninger i dag) hadde det vært fint å kunne montere dem på ytterveggen som er det ubehandlede glassfiberskroget. Da trengs det en treplate (kryssfiner?) montert innvendig på skroget for å skru sakene fast i.

MEN: Det følger skroglinjen og er jo ikke plant - OG siden dette er inne i et «skap» med mye permanent elektronikk er det ikke plass til å «glasse inn» slik at glassfibermatter går noe særlig utenfor den tenkte platen. Det er heller ikke så fristende å slipe veldig mye inni der siden det er vanskelig å rengjøre ordentlig med alle de permanente installasjonene.

Så: Hvordan gjør jeg dette enklest mulig? Er det innafor å vaske over med aceton, tømme en patron med Tec-7 og bare presse platen inntil? Eller er det bedre å bruke tykk epoxy? Eller noe helt annet??

Siden du spør om enkleste metode...

Du kan godt bruke fugemasse til dette, det pleier jeg å gjøre. Men jeg vil ikke anbefale deg å bruke tek-7 eller Biltemas Multibond til dette, anbefaler heller Bostik Maxibond extreme. Den har så høy initialkraft at du bare klasker på ei skikkelig ruke, og presser plata mot skroget. Med tek-7, Multibond og andre fugemasser må du stemple fast plata til fugemassen har herdet. Og slik fugemasse har veldig høy holdekraft, så du trenger nok ikke å tømme ut en hel patron til det formålet :smiler:

Sportswagoneer skrev for 2 timer siden:

Det var et godt og konkret tips Komodo!

…men ingen butikker ser ut til å føre «maxibond xtreme». De har det på nettsiden sin - men utilgjengelig for bestilling og «ikke i butikkutvalg»…

Noen som har tips til nettbutikker eller butikker i Oslo-området som har dette vidundermiddelet?

Jeg bar brukt Simson Konstruksjonslim til slikt med stort hell, vil kanskje tro det er nokså likt som det @Komodo tipser om. Maritim har det i hvert fall https://www.maritim.no/simson-konstruksjonslim-msr-ca-290ml

PL600, No more nails som nevnt over, finnes mange fabrikater. Kalles vel som regel monteringslim og ‘fester umiddelbart’ eller noe slikt. Har montert mange festeplater med slikt lim i båten og ingen har falt ned 😄 Om underlaget er veldig buet/med profiler osv så ville jeg bare limt på et par klosser i passe størrelse og så skrudd plata i disse.

Kan også opplyse om at Bostik Maxibond xtreme som ble anbefalt av Komodo nå har byttet navn til H785 BOSTIK HIGH TAC.

https://www.byggmakker.no/produkt/monteringslim-h785-bostik-high-tac/7311020080570

For slike som meg - som er gode på planlegging, men har lite praktisk erfaring - så er det supert med konkrete og begrunnede tips til slikt. Et lim som fester med en gang er akkurat det jeg trenger selv om jeg nok går veien om lekter innerst mot veggen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...