Jump to content

Hva slags eldre passbåt er dette

Z9

Recommended Posts

Hei,

Er det noen som kjenner til hvilken type båt dette kan være?

Det finnes ingen synlig identifikasjonsnummer (HIN) på båten. Den eneste merkingen jeg har funnet, er en liten tekst på utsiden av skroget hvor det står "CAN 047", samt et sertifikat fra Det Norske Veritas (DNV). Verken sertifikatnummeret eller "CAN 047" gir noen treff på internett eller på DNVs nettsider.

Jeg har også sjekket Småbåtregisteret, men båten ser ikke ut til å være registrert der heller.

Setter stor pris på all hjelp – både hvis noen kjenner igjen hvilken type modell dette er, eller har tips til hvordan jeg kan finne ut av modell og produsent.

Takk på forhånd!

73a9a4e4-3ac3-4b73-82e6-193af3b04590.jpg

073955db-962c-4882-a298-a3d412762e5e.jpg

Z9 skrev for 4 timer siden:

Hei,

Er det noen som kjenner til hvilken type båt dette kan være?

Det finnes ingen synlig identifikasjonsnummer (HIN) på båten. Den eneste merkingen jeg har funnet, er en liten tekst på utsiden av skroget hvor det står "CAN 047", samt et sertifikat fra Det Norske Veritas (DNV). Verken sertifikatnummeret eller "CAN 047" gir noen treff på internett eller på DNVs nettsider.

Jeg har også sjekket Småbåtregisteret, men båten ser ikke ut til å være registrert der heller.

CAN 047 er nok registreringsnummeret i det tidligere, offentlige småbåtregisteret. HIN-nummer skal du lete lenge etter på denne båten, dette ble innført sammen med kravet om CE-merking som kom i 1998. Og, som andre foreslår, tror jeg også dette er en Herwa 16, som altså senere ble til Fjord, og til slutt Otto's. Alt dette lenge før 1998. Men en kjekk båt er det uansett, den har løsningen som etter mitt syn gir best plassutnyttelse i en slik båt, altså førerposisjon fremst, og langsgående benker bakenfor. 

ivar skrev On 2.6.2025 at 15.24:

Ser veldig ut som Herwa ja.   Etter at Fjord overtok Herwa så ble den hetende Fjord 16 Camp eller noe i den retning 

(bilde fra google) 

FJORD CAMP 16 - Fakta, bilder, prisstatistik, annonser, mm

Fjord har et skrog som går meget bedre en herva. Hervaens flate og runde undervansskrog gir Hervaen et dårlig løft. Hervaen ser ut som om den er i havsnød, noe ikke fjords båter gjør. Jeg ser dem daglig på fjorden her, en herva 16 som går her har navnet "styggen". Det sier det meste!

Aileen ll

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...