Cheez Startet Mandag 19:22 Link til dette innlegget Startet Mandag 19:22 Hei, I min båt har baugthrusteren nå valgt å delvis sykemelde seg. Når man drar joysticken mot styrbord eller babord, "pulserer" thrusteren i stedet for å gi jevn kraft. Jeg har fått feilsøkt litt, men har ikke fått gjort så mye som jeg skulle ønske. Jeg er ikke helt kjent med det elektriske systemet i båten ennå, da jeg kjøpte den høsten 2024. Men jeg har kommet fram til at det sannsynligvis er noe feil med styrestrømmen. Jeg har foreløpig ikke vært ute i vannet og sjekket om det sitter noe fast i baupropellen, men slik jeg tenker burde det da ha kommet en kontinuerlig durende lyd dersom motoren ikke klarer å starte på grunn av motstand er for høy. Det skal uansett sjekkes, selv om jeg heller mot at feilen ligger i styrestrømmen. Jeg hører at både styrestrømsreleet og kontaktoren på motoren slår inn og ut når jeg dytter joysticken til styrbord eller babord. Siden disse aktiveres og deaktiveres, kan jeg trolig utelukke defekte releer eller kontaktorer. Jeg har derfor tenkt at det kanskje kan være en feil i signalet fra joysticken. Den ligger vel som NO (normally open), og slutter kretsen når man dytter til én av sidene. Det kan tenkes at det er dårlig kontakt her, slik at signalet ikke er sterkt nok til å holde releet aktivert. Da jeg målte på 5-pins releet hadde jeg 12V inn, men kun 4,5V på utgangen. Jeg prøvde å bytte releet, men fikk samme feil. Derfor antar jeg dette også er friskt. Jeg legger ved litt bilder og en videolink som kanskje kan være oppklarende. (Dette gjelder når motoren er i gang også, for ordens skyld.) Håper noen tips på hva jeg kan sjekke ut og hvordan. Dette har jeg gjort: Målt på 5-pins rele: 4,5V mellom pinne 30 og 86 (Mener jeg på det var) Prøvd å bytte rele Målt hvilespenning på batteriene: 12,5V Målt spinning inn på baugthruster 12,5V Videre plan: Sjekke om det sitter noe fast i baugpropellen Sjekke signalet fra joysticken Laske joystick og se om det holder seg inne da. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart Mandag 19:48 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:48 Det var en ny løsning, batteri isolatorer skjønner jeg hva blir styrt av biltema rele? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Mandag 19:56 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:56 Feilsøkingsmanual i dokumentarkivet: Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
mawilu Svart Mandag 20:00 Link til dette innlegget Svart Mandag 20:00 Ingenting av det avbildede noe til baugpropell regner med at trøster har eget batteri ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Mandag 20:09 Link til dette innlegget Svart Mandag 20:09 Når var motoren oppe for rengjøring sist? Børstestøv gir akkurat feilen du beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
Cheez Svart Mandag 20:34 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 20:34 @mawilu rød og svart er koblet inn på samme klemme på relet 85 og går frem til moto. Koblet til A2 på hver side. Men usikker på funksjonen her. Den er i dag koblet på forbruks batteriene @Hulda Det vet jeg ikke. Er dette en vanskelig oppgave? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Mandag 20:45 Link til dette innlegget Svart Mandag 20:45 Nei. Hvis du søker på 'Byggingen av Hulda...' finner du oppskrift på hvordan jeg gjør det. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Mandag 20:53 Link til dette innlegget Svart Mandag 20:53 Jeg ville begynt med å måle spenning over spolen på kontaktoren på motoren mens du kjører. Og over selve motoren. Dropper den for mye ville jeg forvisset meg om at det er nok futt i thrusterbatteriet og at det ikke er masse spenningsfall i kabling frem til motor (under kjøring). Om spenningen på kontaktoren dropper mens motor har grei spenning ville jeg jobbet meg bakover til hjelperele. Mål mellom 85 og 86 for å se at det forsynes med nok spenning til å holde relé inne. Og over kontaktene 30 og 87 mens thruster kjøres, her skal det være tilnærmet 0V, og antakelig 12-13V når thruster ikke kjøres. Børstestøvproblem har jeg ikke vært borti. Gruer meg til den jobben hver gang Hulda nevner det. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Mandag 21:01 Link til dette innlegget Svart Mandag 21:01 Snakket for noen år siden med Sleipner teknisk, ble hevdet at dette bør utføres ikke altfor sjelden. For Hulda ble motoren som ny. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart Mandag 21:22 Link til dette innlegget Svart Mandag 21:22 Har vært borti samme type symptomer i en kompis-båt! Antagelig så sitter noen av børstene fast i børsteholdere. Ta av motor og demonter slik at du får gjort rent for børstestøv som muligens har lagt seg mellom børstene og børsteholdere. Rengjør kommutator på akslingen samtidig ! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Brigg Svart Tirsdag 04:55 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 04:55 Jeg ville ha startet med å følge feilsøkingsmanualen. Da er det mulig å avdekke HVA som er feil. I stedet for å starte med å skru ting i fillebiter basert på spekulasjoner. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Selco Racing Svart Tirsdag 07:10 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 07:10 Har du mulighet for å koble strøm direkte på motor. Startkabler. Men obs for høy strøm. For å skille mellom feil på motor eller styring. 100 % batteri/power fram til og med motor er pkt 1, ved feilsøking. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Tirsdag 08:36 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 08:36 Cheez skrev for 13 timer siden: Dette har jeg gjort: Målt på 5-pins rele: 4,5V mellom pinne 30 og 86 (Mener jeg på det var) Prøvd å bytte rele Målt hvilespenning på batteriene: 12,5V Målt spinning inn på baugthruster 12,5V Videre plan: Sjekke om det sitter noe fast i baugpropellen Sjekke signalet fra joysticken Laske joystick og se om det holder seg inne da. Kan være at problemet ditt er børstestøv som enkelte sier, men jeg ville begynt med et enklere punkt. Ser du har 12,5V i hvilespenning, det er lavt. Så lavt at jeg mistenker at det ikke er futt nok i batteriene dine. Begynn med å måle spenningen på både batteripolene og trusteren under drift. Da finner du ut om du har nok spenning fram til trusteren, samt spenningsfallet i kablene. Du kan gjøre dette enkelt ved å koble til to multimetre samtidig. Rigg deg til med en lang lampettledning med krokodilleklemmer, og skjøt deg inn på måleledningene med en sukkerbit. Da kan du klemme på det ene multimeteret på batteripolene, og det andre rett på trusteren. Har du mindre enn 10,5V på trusteren under drift bør du begynne med å utbedre det før du skrur opp motoren. Har du stor differanse mellom batteri og truster, så må du finne ut hvorfor du har så stort spenningsfall. En enkel midlertidig løsning er å sette et batteri helt framme ved trusteren og koble midlertidig til med korte ledninger. Hvis trusteren fremdeles hoster og harker da så ville jeg skrudd opp motoren og rengjort for børstestøv. Selco Racing skrev 1 time siden: Har du mulighet for å koble strøm direkte på motor. Startkabler. Men obs for høy strøm. For å skille mellom feil på motor eller styring. 100 % batteri/power fram til og med motor er pkt 1, ved feilsøking. Enig Men jeg ville fremdeles målt spenningen under drift før jeg koblet direkte. Er spenningen fram for lav så må det problemet løses selv om det også er feil på styrestrømmen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
MagnusB Svart Tirsdag 14:42 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:42 Er strømmen til hovedbryteren til thrusteren hentet via den sorte boksen (SSR) som er merket 12V/80A? Isåfall ville jeg begynt med å koble vekk den, altså flytte begge kabelskoene over på ene siden. Ser det pulserer i kontrollpanelet ditt når du kjører thruster, det tyder på feil i spenningsforsyning inn på systemet. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart Tirsdag 16:58 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 16:58 Trøster trekker langt over 200 amp så den hadde vel smeltet om strømmen gikk gjennom den ,hadde trøster hatt eget batteri ser jeg nytten av den isolatoreren til ladestrømmen in på trøster batteri.Enig med forslag om å teste motoren direkte før videre demontering, feilsøking er halve jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Cheez Svart Tirsdag 19:39 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:39 Hei! Takk for mange gode forslag! Jeg har målt og styrt i dag som dere anbefalte. Spenning var 12,6V på batteri og Baugthruster i normaltilstand. Gikk ned til 6V når jeg kjørte thruster. Byttet da om på batteriene bak og da fungerte det igjen. Så må påkoste meg et nytt batteri. Litt irriterende at det bare var så enkelt 😆 Takk til alle som har tatt tid for å hjelp en som er ny i båt gamet! Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Tirsdag 20:50 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:50 Ikke noe å irritere seg over når man kjapt finner feilen. Hadde vært verre om du begynte i feil ende, sjekket alt og at løsningen var det aller siste punktet. Fint at du oppdaterer tråden med løsningen, dette gir lærdom til oss alle 👍 Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.