Jump to content

[Løst] Sleipner Baugthruster feil på styrestrøm?

Cheez

Recommended Posts

Hei,

I min båt har baugthrusteren nå valgt å delvis sykemelde seg. Når man drar joysticken mot styrbord eller babord, "pulserer" thrusteren i stedet for å gi jevn kraft. Jeg har fått feilsøkt litt, men har ikke fått gjort så mye som jeg skulle ønske.

Jeg er ikke helt kjent med det elektriske systemet i båten ennå, da jeg kjøpte den høsten 2024. Men jeg har kommet fram til at det sannsynligvis er noe feil med styrestrømmen. Jeg har foreløpig ikke vært ute i vannet og sjekket om det sitter noe fast i baupropellen, men slik jeg tenker burde det da ha kommet en kontinuerlig durende lyd dersom motoren ikke klarer å starte på grunn av motstand er for høy. Det skal uansett sjekkes, selv om jeg heller mot at feilen ligger i styrestrømmen.

Jeg hører at både styrestrømsreleet og kontaktoren på motoren slår inn og ut når jeg dytter joysticken til styrbord eller babord. Siden disse aktiveres og deaktiveres, kan jeg trolig utelukke defekte releer eller kontaktorer. Jeg har derfor tenkt at det kanskje kan være en feil i signalet fra joysticken. Den ligger vel som NO (normally open), og slutter kretsen når man dytter til én av sidene. Det kan tenkes at det er dårlig kontakt her, slik at signalet ikke er sterkt nok til å holde releet aktivert.

Da jeg målte på 5-pins releet hadde jeg 12V inn, men kun 4,5V på utgangen. Jeg prøvde å bytte releet, men fikk samme feil. Derfor antar jeg dette også er friskt.  

Jeg legger ved litt bilder og en videolink som kanskje kan være oppklarende. (Dette gjelder når motoren er i gang også, for ordens skyld.)

Håper noen tips på hva jeg kan sjekke ut og hvordan.

Dette har jeg gjort:

• Målt på 5-pins rele: 4,5V mellom pinne 30 og 86 (Mener jeg på det var)

• Prøvd å bytte rele

• Målt hvilespenning på batteriene: 12,5V

• Målt spinning inn på baugthruster 12,5V

Videre plan:

• Sjekke om det sitter noe fast i baugpropellen

• Sjekke signalet fra joysticken

• Laske joystick og se om det holder seg inne da.

20250529_155040[1].jpg

20250529_155103.jpg

20250529_155106.jpg

20250529_155115.jpg

20250529_155130.jpg

20250601_210823.jpg

20250601_212734.jpg

20250601_213355.jpg

Jeg ville begynt med å måle spenning over spolen på kontaktoren på motoren mens du kjører. Og over selve motoren. Dropper den for mye ville jeg forvisset meg om at det er nok futt i thrusterbatteriet og at det ikke er masse spenningsfall i kabling frem til motor (under kjøring). Om spenningen på kontaktoren dropper mens motor har grei spenning ville jeg jobbet meg bakover til hjelperele. Mål mellom 85 og 86 for å se at det forsynes med nok spenning til å holde relé inne. Og over kontaktene 30 og 87 mens thruster kjøres, her skal det være tilnærmet 0V, og antakelig 12-13V når thruster ikke kjøres.

Børstestøvproblem har jeg ikke vært borti. Gruer meg til den jobben hver gang Hulda nevner det. 

Har vært borti samme type symptomer i en kompis-båt!

Antagelig så sitter noen av børstene fast i børsteholdere.

Ta av motor og demonter slik at du får gjort rent for børstestøv som muligens har lagt seg mellom børstene og børsteholdere.

Rengjør kommutator på akslingen samtidig !

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Jeg ville ha startet med å følge feilsøkingsmanualen. Da er det mulig å avdekke HVA som er feil. I stedet for å starte med å skru ting i fillebiter basert på spekulasjoner. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Cheez skrev for 13 timer siden:

Dette har jeg gjort:

• Målt på 5-pins rele: 4,5V mellom pinne 30 og 86 (Mener jeg på det var)

• Prøvd å bytte rele

• Målt hvilespenning på batteriene: 12,5V

• Målt spinning inn på baugthruster 12,5V

Videre plan:

• Sjekke om det sitter noe fast i baugpropellen

• Sjekke signalet fra joysticken

• Laske joystick og se om det holder seg inne da.

Kan være at problemet ditt er børstestøv som enkelte sier, men jeg ville begynt med et enklere punkt. 

Ser du har 12,5V i hvilespenning, det er lavt. Så lavt at jeg mistenker at det ikke er futt nok i batteriene dine. Begynn med å måle spenningen på både batteripolene og trusteren under drift. Da finner du ut om du har nok spenning fram til trusteren, samt spenningsfallet i kablene. 

Du kan gjøre dette enkelt ved å koble til to multimetre samtidig. Rigg deg til med en lang lampettledning med krokodilleklemmer, og skjøt deg inn på måleledningene med en sukkerbit. Da kan du klemme på det ene multimeteret på batteripolene, og det andre rett på trusteren. Har du mindre enn 10,5V på trusteren under drift bør du begynne med å utbedre det før du skrur opp motoren. Har du stor differanse mellom batteri og truster, så må du finne ut hvorfor du har så stort spenningsfall. En enkel midlertidig løsning er å sette et batteri helt framme ved trusteren og koble midlertidig til med korte ledninger. 

Hvis trusteren fremdeles hoster og harker da så ville jeg skrudd opp motoren og rengjort for børstestøv. 

Selco Racing skrev 1 time siden:

Har du mulighet for å koble strøm direkte på motor. Startkabler.

Men obs for høy strøm.

For å skille mellom feil på motor eller styring.

100 % batteri/power fram til og med motor er pkt 1, ved feilsøking.

Enig :tommel_opp: Men jeg ville fremdeles målt spenningen under drift før jeg koblet direkte. Er spenningen fram for lav så må det problemet løses selv om det også er feil på styrestrømmen.

Hei!

Takk for mange gode forslag! Jeg har målt og styrt i dag som dere anbefalte.

Spenning var 12,6V på batteri og Baugthruster i normaltilstand. Gikk ned til 6V når jeg kjørte thruster. 

Byttet da om på batteriene bak og da fungerte det igjen. Så må påkoste meg et nytt batteri. 

Litt irriterende at det bare var så enkelt 😆

Takk til alle som har tatt tid for å hjelp en som er ny i båt gamet!

Ikke noe å irritere seg over når man kjapt finner feilen. Hadde vært verre om du begynte i feil ende, sjekket alt og at løsningen var det aller siste punktet. 

Fint at du oppdaterer tråden med løsningen, dette gir lærdom til oss alle 👍

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...