Freediverspearo Startet Tirsdag 07:28 Link til dette innlegget Startet Tirsdag 07:28 Hej allihopa! Jag har tatt mig 5 uker med ferie och ska segla från Asker till Sørlandet evt (vestlandet?) Har ni några anbefalning till fina ankringsplasser från Horten och nedöver. Hade satt stor pris på inspel och lite anbefalning då jag sitter och planlägger lite. Vill vara i gjestehavn så lite som mulig egt :) Alla inspel sättes pris på! Mvh Ludwig Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart Tirsdag 07:31 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 07:31 Det er alt for mange til å nevne her. Kjøp deg Havneguiden for denne strekningen så finner du alt du trenger av både uthavner og gjestehavner. https://nettbutikk.rs.no/produktkategori/kurs-og-boker/ Sitér dette innlegget Link to post
Klstad Svart Tirsdag 07:49 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 07:49 Kan også anbefale: https://www.norskhavneguide.no Koster 299 kr i året. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart Tirsdag 13:00 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:00 Svenner Paradisbukta(jordsbukta) Jomfruland Stråholmen Skutevikkilen Langøykilen (ved vind) Portør Rauane vestre Perleporten Finnøya Risør Lyngør (indefilet) Furøya, Tvedestrand. osv.. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart Tirsdag 13:46 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:46 Førstefender skrev 38 minutter siden: Svenner Paradisbukta(jordsbukta) Jomfruland Stråholmen Skutevikkilen Langøykilen (ved vind) Portør Rauane vestre Perleporten Finnøya Risør Lyngør (indefilet) Furøya, Tvedestrand. osv.. Fine forslag dette, men dersom jeg leser innlegget til @Freediverspearo rett, så har han seilbåt. I så fall kan noen av stedene over være noe kritiske på grunn av dybde, masta går ikke under luftspenn, lave broer, osv. Boka som @Lazyjack anbefaler kan være nyttig når du skal lure deg inn på nye og ukjente steder. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart Tirsdag 19:20 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:20 Jeg kan ta litt om området rundt Arendal, masse fine ankringsmuligheter her. Bruker de ofte selv. Akkurat nå ligger jeg i Færvikkilen. Det er på innsiden av Hoveodden. Du går inn fra vest, mellom Gjessøya og Tromøya, så inn i bunnen av Færvikkilen. Meget god bunn for ankring. Litt utsatt for vind fra sør. Men aldri noe sjø. Litt mer utsatt er innsiden av Merdø. På østenden. Der kan du ankre i le for sørvest og sørlige vinder. Vær obs dersom østlige vinder, da kan det bli litt drag i sjøen. Gode bunnforhold og ankring på rundt 8 til 10 meter. Pluss er fine sandstrender på Merdø, og en meget god pizza på Merdø Kro. Sømskilen på innsiden av Hasseltangen er også ganske bra i sørvestlig vind. Utsatt for vind fra øst. Her kan du ligge på svai og se direkte ut på havet. Men samtidig ligge godt beskyttet for sørlige dønninger og sjø. Ankring på 6 til 10 meter. Her har jeg ligget godt i 25 m/s fra syd. Meget god bunn. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
19 fot Svart igår klokken 01:39 Link til dette innlegget Svart igår klokken 01:39 Freediverspearo skrev for 17 timer siden: Alla inspel sättes pris på! Det kan være lurt å oppgi båttype. Særlig dybde og høyde over vannet er relevant pga grunner og bruer. Liten båt kommer til mange steder, mens stor båt tåler mer vind og bølger uten at det blir ubehagelig å sove. Selv har jeg på båtturene mine på sørlandet stort sett fortøyd til et tre foran og brukt dregg bak. Noen steder har det vært nede i 30-40cm dybde. Laveste bru jeg har passert under på overnattingstur er ca 1 meter over vannet (Furøya, Tvedestrand, men trengte ikke passere under brua, ville bare se om det gikk). Ifjor sommer var jeg hele kysten mellom Kristiansand og Jomfruland med 19-foteren min, stort sett i rolig tempo på ca 4-5 knop. Før jeg fortøyer for natta pleier jeg å kikke på yr for å finne vindretning og styrke og så finne et sted som er lunt fra de retningene. Finner ofte et tre å fortøye i, eller bolter. Også har jeg med kiler. En gang ved Kragerø fortøyde jeg i ei bukt med kiler i land både i baug og akter. Da jeg skulle dra kom det noen i en båt og heiv ut dreggen bak og hoppet iland for å fortøye. De spurte om det var greit at de la seg til der og jeg svarte at det er i orden for meg og at jeg også er iferd med å reise derfra nå (hadde løsnet akterfortøyningen og pakket ned noe tau før jeg skulle løsne baugfortøyningen). Jeg synes det var litt rart de valgte det ene stedet det lå en annen nåt når det var ledig et langt stykke bortover med samme type fjell man kan banke inn kiler i og grei dybde. Selv pleier jeg ikke å legge meg tett på fremmede båter om det er like gode plasser litt unna. Han sa han kunne ta løs fortøyning for meg og jeg svarte at jeg tror ikke han får løs kila, så jeg må iland med en hammer for å få løs kila mi. Så skjønte jeg hvorfor de valgte å legge til så nærme meg. De trodde kila mi var noe som stod der permanent, og det var den de skulle fortøye i. Den kan jeg trenge også videre på turen og de ante visst ikke at det fantes sånt til å sette på plass og ta med videre. Jeg tipset dem om at man får slike på Biltema så de vet det til senere turer. Så måtte de sjekke tauene sine for å se om de kunne rekke opp til noe trær langt opp fra sjøen. Jeg vet ikke om de fikk fortøyd der, for jeg dro videre. Det er endel som ikke har utstyr eller kunnskap om hvordan man fortøye i uthavn. Husker en gang jeg hadde baugen til en av mange bolter på land og paraplydregg bak. En båt skulle legge seg noen få meter fra meg på samme måten (ganske fullt av båter da), men de klarte ikke å få feste med paraplydreggen sin selv etter flere forsøk. Jeg kikket på deigen og så at det lille tauet oppe manglet, så det var bare kjettingen til bunn av dreggen. Jeg sa ifra om at tauet manglet, men de skjønte visst ikke hvordan det skulle være, så det ble nødvendig med en litt grundigere forklaring (og muligens en liten taubit fra meg, husker ikke helt). Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart igår klokken 05:43 Link til dette innlegget Svart igår klokken 05:43 TideRace skrev for 15 timer siden: Fine forslag dette, men dersom jeg leser innlegget til @Freediverspearo rett, så har han seilbåt. I så fall kan noen av stedene over være noe kritiske på grunn av dybde, masta går ikke under luftspenn, lave broer, osv. Boka som @Lazyjack anbefaler kan være nyttig når du skal lure deg inn på nye og ukjente steder. Og hvilke steder er det jeg foreslår som ikke seilbåt kommer til?? Boka er absolutt å anbefale, men tror dybder og luftespenn står i et sjøkart... Sitér dette innlegget Link to post
fritidsfiskeren Svart igår klokken 07:49 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:49 Hvis du er forbi Mandal så kan jeg anbefale Sandøy, ikke så langt fra Ryvingen fyr. Ikke å anbefale hvis det blåser litt/en del vestavind, kan stå ganske godt på der da. https://velihavn.no/uthavner/sandoy-mandal Kort vei til både Tregde (fasiliteter og bunkring) og elva gjennom sentrum (septik, bunkring og alt en moderne by har av fasiliteter ). Fin sandbunn å ankre i, kan ligge på svai rett utenfor bryggen der. Ferdig pusset opp i år, med ny steinbrygge og gapahuk. Utedo er det også, om man liker sånt. Hvis du vil strekke litt på beina, så er det veldig fint å ta en tur på Skjernøy. Hvis du seiler enda lengre, og er forbi Farsund, så er det en fin oversikt over mulige uthavner her: https://listerfriluft.no/skjaergaardsparken/farsund/ (Langøy, Paradisbukta, Prestøy er fine plasser) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart igår klokken 08:03 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:03 Førstefender skrev for 1 time siden: Og hvilke steder er det jeg foreslår som ikke seilbåt kommer til?? Boka er absolutt å anbefale, men tror dybder og luftspenn står i et sjøkart... Som jeg skriver over, så KAN enkelte steder være plundrete med seilbåt. Eksempler: Skutevikkilen: Jeg har kjøldybde på noe over 2 meter, så lavvann er risikosport. Det er luftspenn på 20 m i innseilingen, så der kommer jeg uansett ikke under med antennene øverst på masta. Langøykilen: Innseilingen er grunn ved lavvann, men det kommer selvsagt an på kjøldybden. Furøya: Senest sist sommer så vi en seilbåt i lagunen mellom Furøya og Hestøya som var centimeter fra å gå i luftspennet (høyde ca 13 meter) som krysser den indre bukta. Rett etterpå klarte samme båten å så vidt gå klar av luftspennet (ca 9 meter) på vestsiden av Furøya da han tydeligvis ville til bryggene der i stedet. Kommentaren min over var ikke ment å nedgradere dine gode tips, men å gjøre oppmerksom på at dersom ts har seilbåt som har noe høyde/dybde, så er det greit å være oppmerksom på at noen av stedene kanskje ikke er lett tilgjengelig. Men båttype vet vi ikke noe om. Og du har helt rett i at det er lurt å sjekke dybder, bruer og luftspenn i sjøkartet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart igår klokken 08:09 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:09 Freediverspearo skrev for 22 timer siden: Alla inspel sättes pris på! her er de linker som jeg mener er bra for god seilas i Norden https://www.frihavne.com/?page_id=152 Her er båtfolkets egen havneguide https://www.norskhavneguide.no Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Freediverspearo Svart igår klokken 08:48 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:48 Tusen takk allihopa! Jag glömde ju såklart att vara tydlig på att min båt är ca 1,8m dyp. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart igår klokken 10:51 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:51 TideRace skrev for 2 timer siden: Langøykilen: Innseilingen er grunn ved lavvann, men det kommer selvsagt an på kjøldybden Innseilingen har 2,5m en plass. og det er et par / tre 1,7 og 1,8 grunner inne i bassenget. TideRace skrev for 2 timer siden: Skutevikkilen: Jeg har kjøldybde på noe over 2 meter, så lavvann er risikosport. Det er luftspenn på 20 m i innseilingen, Det er en 2,2m og en 2,3, i innseilingen så med 2m kjøl er det ikke noe problem Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.