Jump to content

Høyere fart i Asker, Supert tiltak!

Camargue44

Recommended Posts

Jeg leste med stor overraskelse at kommunepolitikerene endrer farten fra 5 til 25knop i et lite området på innsiden Bjerkøy. Naturligvis med ville protester fra partier på venstre siden og diverse dyrevernere (Jeg har forstått at all fart skal reduseres i fremtiden).

Jeg synes det er fantastisk at noen også har forståelse for særlig de yngre. Kystleden inn til Vollen med iskjøp i marinaen har vært opplæringsruten for begge mine barn, men det er både kjedelig å uforståelig å måtte ligge i 5kn de første 3nm (40 min) i en 11 fots gummijolle før man endelig kan gi litt gass over de siste 500m med ofte skvulpesjø med vind imot. Utenfor 5kn området ligger man 4nm med ofte skvulpesjø.  Ikke behagelig og til tider veldig slitsomt for han minste.

Lovendringen trygger sjøen og øker gleden for barna. Dessuten er området veldig egnet for bl.annet rumperister, brettseiling etc som også nevnes i lokalavisen  (igjen er ikke skvulpesjøen veldig moro for de yngste).

Jeg synes det er alt for få unge som ferdes på sjøen i dag. Erfaring skaper trygghet og omtanke for alle som ferdes der (både dyr og mennesker), og det bør være et tilholdssted for alle.

Ungene her viser tommelen opp for lovendringen!!👍👍👍

Screenshot_20250611_210552_Chrome.jpg.dcb5d24d52a2048aed5d32c194d36d71.jpgScreenshot_20250611_203310_Chrome.jpg.a1f0059c8a904b89821d1c69bae7fce7.jpg

Svært subjektiv argumentasjon spør du meg. Er enig i at en liten gummibåt med unger på vei til kiosken, altså en etappe som går fra A til B og tilbake er tilgivelig. Derimot støyen fra vannscootere og båter som sleper diverse leker som kan pågå i timesvis mener jeg at strandgjester, fastboende, båtfolk i uthavn og hytteeiere ikke må ta konsekvensene av med et stadig større antall slike farkoster med- eller uten "tilhenger".

Dette gjelder kun et område innenfor Bjerkøya som historisk sett frem til 2022 har vært "fri fart".

Som lokal og har ferdes i dette området i over 40 år synes jeg en 25 kn (eller fri fart som det alltid har vært) er og har vært helt uproblematisk. 

Det er relativt store forhold der og det virker unaturlig å ikke kunne holde plan der med normalt store båter. 

Jeg hadde nok ikke dratt gjennom der i 25 kn med en 50 foter på de mest folksomme dagene, men i 99% av tiden i løpet av året er også dette uproblematisk.

Artikkelen er her og er noe lenger enn det som ble vist over https://www.budstikka.no/trosser-rad-tvinger-gjennom-fartsokning-pa-fjorden-sjokkert/s/5-55-2006220

Ellers ser det ut til å være mye motstand fra det jeg gjetter er de som ikke ferdes veldig mye i området.

Motstanderene sier at høy fart bør holdes utenfor Bjerkøya. Problemet med det er at det som oftest blåser og sjøer for mye der (typiske solgangsbrisen) til at det er noe særlig med mindre man har ganske stor båt. Og selv de blir fort dusjet til over flybridgen en typisk sommerdag. Derfor kjører de alle fleste på innsiden store som små, og som sagt er det rimelig åpent der.

Samtidig er det et sted få ankrer opp bortsett fra på de aller fineste og mest folksomme dagene da man blir liggene å rulle i fjordsjø samt sjøen som kommer på tvers fra alle båtene som skal inn og ut av Holmenfjorden.

Dessuten ganske dypt der for typisk kaffe og badeankring for mindre båter.

Krisemaksimering av noe som aldri har vært noe problem i praksis spør du meg.

Mvh. SAP

1 hour ago, Big Horn said:

Svært subjektiv argumentasjon spør du meg. Er enig i at en liten gummibåt med unger på vei til kiosken, altså en etappe som går fra A til B og tilbake er tilgivelig. Derimot støyen fra vannscootere og båter som sleper diverse leker som kan pågå i timesvis mener jeg at strandgjester, fastboende, båtfolk i uthavn og hytteeiere ikke må ta konsekvensene av med et stadig større antall slike farkoster med- eller uten "tilhenger".

Fartsbegrensingene i oslofjorden er tullete. Det er nesten ingen som følger de. Av en eller annen grunn tror folk at det blir mindre råkjøring av å gjøre det "enda mer" ulovlig å råkjøre. Får følelsen av at noen tror de som råkjører i 25 knops sonen slutter med det bare man senker grensen litt til, eller øker sonen fra 50-150-200 meter fra land. Det er ikke regelverket som er det største problemet. Det er noe galt med håndhevelsen av regelverket og holdninger. Start med å få på plass et fornuftig regelverk(som gir mening) det er mulig å håndheve, så må bemanningen på plass, så kan vi begynne å snakke om justering av fartsgrense. 

Videre høres det ikke ut som om du syntes det er fartsgrensen som er problemet, men støy generelt, og jeg er til en viss grad enig at en vannskuter som leker seg kan støye uten at det plager meg i noen større grad, men det er fortsatt ikke fartsgrensen som er problemet.

Jeg vil heller ha båter som passerer forbi i plan enn en plogbåt i 10-15 knop fordi de ikke "gidder" følge fartsgrense, men tenker de bryter loven litt mindre ved å ligge i 10-15 knop enn 25 knop og plan.

Det er heller ikke noen grense på vannet som forteller når du har passert 150/200 meter fra land. Det er vanskelig å følge og håndheve.

Hilsen seilbåtfører.

Sinvano skrev 1 time siden:

Denne fartsutfordringen er nok en generell utfordring flere steder.

Still deg opp en varm sommerdag i skjærgården i Kristiansand og se hvor mange som holder 5 knop i de indre leiene.. Det er ikke mange.

Jeg var ute på SUP brett i går i skjærgården utenfor Kristiansand, og kan bekrefte det du sier. Ikke at det er et problem at båter går i plan, men at flere kjører i 8-10 knop, og lager masse bølger.. Grunnen til mange kjører slik, er at hvis en ikke er i plan, så får en ikke bot. Ganske trist tankegang. Samt plasser jeg nevner så er det god plass, å det går helt fint å være i plan på denne årstiden. 

Kanskje det burde vært som flere plasser i statene, no wake zone, hvis hensikten med fartsgrensen er å unngå bølger. 

Det er vel to grunner til fartsgrense, enten for ikke å lage bølger i indre leier, og enkelte områder som det bare ikke er ønskelig å kjøre i 50 knop. Tror det er viktig å skille mellom de to. Virker som Asker kommune er på rett spor. 

Ellers er mitt enkle ønske, vis hensyn, kikk litt bakover, se hvordan hekkbølgen er. 

Håper på en fin sommer 👍😎

Sørlandet2 skrev for 1 time siden:

Kanskje det burde vært som flere plasser i statene, no wake zone, hvis hensikten med fartsgrensen er å unngå bølger. 

Når folk ikke er i stand til å forstå fartsreglene, hvordan tror du at de da skal være i stand til å objektivt vurdere hvor store bølger de lager? Dessuten vil no wake som rgel bety mindre enn 5 knop, ikke mer. 

Definisjon på No Wake:

"No wake" betyr at båter må gå så sakte som mulig, bare akkurat nok til å styre og bevege seg fremover, uten å lage en stor bølgemaske (wake). Det er vanlig i områder med mange båter, små båter, eller der båter kan være i fare for å bli påvirket av bølger. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 1 time siden:

Når folk ikke er i stand til å forstå fartsreglene, hvordan tror du at de da skal være i stand til å objektivt vurdere hvor store bølger de lager? Dessuten vil no wake som rgel bety mindre enn 5 knop, ikke mer. 

Det er nok den triste sannheten. 
Sunn fornuft, og folkeskikk er vel stadig vanskeligere å forholde seg til. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...