Camargue44 Posted June 11 Share Posted June 11 Jeg leste med stor overraskelse at kommunepolitikerene endrer farten fra 5 til 25knop i et lite området på innsiden Bjerkøy. Naturligvis med ville protester fra partier på venstre siden og diverse dyrevernere (Jeg har forstått at all fart skal reduseres i fremtiden). Jeg synes det er fantastisk at noen også har forståelse for særlig de yngre. Kystleden inn til Vollen med iskjøp i marinaen har vært opplæringsruten for begge mine barn, men det er både kjedelig å uforståelig å måtte ligge i 5kn de første 3nm (40 min) i en 11 fots gummijolle før man endelig kan gi litt gass over de siste 500m med ofte skvulpesjø med vind imot. Utenfor 5kn området ligger man 4nm med ofte skvulpesjø. Ikke behagelig og til tider veldig slitsomt for han minste. Lovendringen trygger sjøen og øker gleden for barna. Dessuten er området veldig egnet for bl.annet rumperister, brettseiling etc som også nevnes i lokalavisen (igjen er ikke skvulpesjøen veldig moro for de yngste). Jeg synes det er alt for få unge som ferdes på sjøen i dag. Erfaring skaper trygghet og omtanke for alle som ferdes der (både dyr og mennesker), og det bør være et tilholdssted for alle. Ungene her viser tommelen opp for lovendringen!!👍👍👍 Quote Link to post
Big Horn Posted June 11 Share Posted June 11 Svært subjektiv argumentasjon spør du meg. Er enig i at en liten gummibåt med unger på vei til kiosken, altså en etappe som går fra A til B og tilbake er tilgivelig. Derimot støyen fra vannscootere og båter som sleper diverse leker som kan pågå i timesvis mener jeg at strandgjester, fastboende, båtfolk i uthavn og hytteeiere ikke må ta konsekvensene av med et stadig større antall slike farkoster med- eller uten "tilhenger". Quote Link to post
sap_2000 Posted June 11 Share Posted June 11 Dette gjelder kun et område innenfor Bjerkøya som historisk sett frem til 2022 har vært "fri fart". Som lokal og har ferdes i dette området i over 40 år synes jeg en 25 kn (eller fri fart som det alltid har vært) er og har vært helt uproblematisk. Det er relativt store forhold der og det virker unaturlig å ikke kunne holde plan der med normalt store båter. Jeg hadde nok ikke dratt gjennom der i 25 kn med en 50 foter på de mest folksomme dagene, men i 99% av tiden i løpet av året er også dette uproblematisk. Artikkelen er her og er noe lenger enn det som ble vist over https://www.budstikka.no/trosser-rad-tvinger-gjennom-fartsokning-pa-fjorden-sjokkert/s/5-55-2006220 Ellers ser det ut til å være mye motstand fra det jeg gjetter er de som ikke ferdes veldig mye i området. Motstanderene sier at høy fart bør holdes utenfor Bjerkøya. Problemet med det er at det som oftest blåser og sjøer for mye der (typiske solgangsbrisen) til at det er noe særlig med mindre man har ganske stor båt. Og selv de blir fort dusjet til over flybridgen en typisk sommerdag. Derfor kjører de alle fleste på innsiden store som små, og som sagt er det rimelig åpent der. Samtidig er det et sted få ankrer opp bortsett fra på de aller fineste og mest folksomme dagene da man blir liggene å rulle i fjordsjø samt sjøen som kommer på tvers fra alle båtene som skal inn og ut av Holmenfjorden. Dessuten ganske dypt der for typisk kaffe og badeankring for mindre båter. Krisemaksimering av noe som aldri har vært noe problem i praksis spør du meg. Quote Mvh. SAP Link to post
Vittig Posted June 11 Share Posted June 11 1 hour ago, Big Horn said: Svært subjektiv argumentasjon spør du meg. Er enig i at en liten gummibåt med unger på vei til kiosken, altså en etappe som går fra A til B og tilbake er tilgivelig. Derimot støyen fra vannscootere og båter som sleper diverse leker som kan pågå i timesvis mener jeg at strandgjester, fastboende, båtfolk i uthavn og hytteeiere ikke må ta konsekvensene av med et stadig større antall slike farkoster med- eller uten "tilhenger". Fartsbegrensingene i oslofjorden er tullete. Det er nesten ingen som følger de. Av en eller annen grunn tror folk at det blir mindre råkjøring av å gjøre det "enda mer" ulovlig å råkjøre. Får følelsen av at noen tror de som råkjører i 25 knops sonen slutter med det bare man senker grensen litt til, eller øker sonen fra 50-150-200 meter fra land. Det er ikke regelverket som er det største problemet. Det er noe galt med håndhevelsen av regelverket og holdninger. Start med å få på plass et fornuftig regelverk(som gir mening) det er mulig å håndheve, så må bemanningen på plass, så kan vi begynne å snakke om justering av fartsgrense. Videre høres det ikke ut som om du syntes det er fartsgrensen som er problemet, men støy generelt, og jeg er til en viss grad enig at en vannskuter som leker seg kan støye uten at det plager meg i noen større grad, men det er fortsatt ikke fartsgrensen som er problemet. Jeg vil heller ha båter som passerer forbi i plan enn en plogbåt i 10-15 knop fordi de ikke "gidder" følge fartsgrense, men tenker de bryter loven litt mindre ved å ligge i 10-15 knop enn 25 knop og plan. Det er heller ikke noen grense på vannet som forteller når du har passert 150/200 meter fra land. Det er vanskelig å følge og håndheve. Hilsen seilbåtfører. Quote Link to post
pipe Posted June 11 Share Posted June 11 Vittig skrev 35 minutter siden: Fartsbegrensingene i oslofjorden er tullete. Det er nesten ingen som følger de. Kunne ikke vært mer enig. Båter bør gå oppå vannet og ikke nedi vannet. Quote Link to post
Sinvano Posted June 12 Share Posted June 12 Denne fartsutfordringen er nok en generell utfordring flere steder. Still deg opp en varm sommerdag i skjærgården i Kristiansand og se hvor mange som holder 5 knop i de indre leiene.. Det er ikke mange. Quote Link to post
Sørlandet2 Posted June 12 Share Posted June 12 Sinvano skrev 1 time siden: Denne fartsutfordringen er nok en generell utfordring flere steder. Still deg opp en varm sommerdag i skjærgården i Kristiansand og se hvor mange som holder 5 knop i de indre leiene.. Det er ikke mange. Jeg var ute på SUP brett i går i skjærgården utenfor Kristiansand, og kan bekrefte det du sier. Ikke at det er et problem at båter går i plan, men at flere kjører i 8-10 knop, og lager masse bølger.. Grunnen til mange kjører slik, er at hvis en ikke er i plan, så får en ikke bot. Ganske trist tankegang. Samt plasser jeg nevner så er det god plass, å det går helt fint å være i plan på denne årstiden. Kanskje det burde vært som flere plasser i statene, no wake zone, hvis hensikten med fartsgrensen er å unngå bølger. Det er vel to grunner til fartsgrense, enten for ikke å lage bølger i indre leier, og enkelte områder som det bare ikke er ønskelig å kjøre i 50 knop. Tror det er viktig å skille mellom de to. Virker som Asker kommune er på rett spor. Ellers er mitt enkle ønske, vis hensyn, kikk litt bakover, se hvordan hekkbølgen er. Håper på en fin sommer 👍😎 Quote Link to post
subwoofer Posted June 12 Share Posted June 12 Støtter @Sørlandet2 her, det er skremmende mange fjordploger i drift om sommeren og det ser bare ut til å blir flere av dem. IMNSHO har ikke halvplanere noe å gjøre innaskjærs om de går mer enn 5-6 knop. Quote Link to post
index Posted June 12 Share Posted June 12 Sørlandet2 skrev for 1 time siden: Kanskje det burde vært som flere plasser i statene, no wake zone, hvis hensikten med fartsgrensen er å unngå bølger. Når folk ikke er i stand til å forstå fartsreglene, hvordan tror du at de da skal være i stand til å objektivt vurdere hvor store bølger de lager? Dessuten vil no wake som rgel bety mindre enn 5 knop, ikke mer. Definisjon på No Wake: "No wake" betyr at båter må gå så sakte som mulig, bare akkurat nok til å styre og bevege seg fremover, uten å lage en stor bølgemaske (wake). Det er vanlig i områder med mange båter, små båter, eller der båter kan være i fare for å bli påvirket av bølger. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sørlandet2 Posted June 12 Share Posted June 12 index skrev 1 time siden: Når folk ikke er i stand til å forstå fartsreglene, hvordan tror du at de da skal være i stand til å objektivt vurdere hvor store bølger de lager? Dessuten vil no wake som rgel bety mindre enn 5 knop, ikke mer. Det er nok den triste sannheten. Sunn fornuft, og folkeskikk er vel stadig vanskeligere å forholde seg til. Quote Link to post
Lingefan Posted June 16 Share Posted June 16 sap_2000 skrev On 11.6.2025 at 23.53: Dette gjelder kun et område innenfor Bjerkøya som historisk sett frem til 2022 har vært "fri fart". Som lokal og har ferdes i dette området i over 40 år synes jeg en 25 kn (eller fri fart som det alltid har vært) er og har vært helt uproblematisk. Det er relativt store forhold der og det virker unaturlig å ikke kunne holde plan der med normalt store båter. Jeg hadde nok ikke dratt gjennom der i 25 kn med en 50 foter på de mest folksomme dagene, men i 99% av tiden i løpet av året er også dette uproblematisk. Artikkelen er her og er noe lenger enn det som ble vist over https://www.budstikka.no/trosser-rad-tvinger-gjennom-fartsokning-pa-fjorden-sjokkert/s/5-55-2006220 Ellers ser det ut til å være mye motstand fra det jeg gjetter er de som ikke ferdes veldig mye i området. Motstanderene sier at høy fart bør holdes utenfor Bjerkøya. Problemet med det er at det som oftest blåser og sjøer for mye der (typiske solgangsbrisen) til at det er noe særlig med mindre man har ganske stor båt. Og selv de blir fort dusjet til over flybridgen en typisk sommerdag. Derfor kjører de alle fleste på innsiden store som små, og som sagt er det rimelig åpent der. Samtidig er det et sted få ankrer opp bortsett fra på de aller fineste og mest folksomme dagene da man blir liggene å rulle i fjordsjø samt sjøen som kommer på tvers fra alle båtene som skal inn og ut av Holmenfjorden. Dessuten ganske dypt der for typisk kaffe og badeankring for mindre båter. Krisemaksimering av noe som aldri har vært noe problem i praksis spør du meg. Enig med deg, Sap2000. Dette var gledelige nyheter og vitner om at det fortsatt finnes litt fornuft hos politikerne. Mitt inntrykk er at de fleste fartssoner er mot motorbåter og mot båtfolk som ønsker seg hurtigere frem enn en snekke eller seilbåt. Det burde dannes hurtigleder gjennom flere sund slik at flere kan komme seg gjennom i f eks 25 knop med forbehold ok at man ikke lager for store bølger. Jeg synes fartsreglene flere steder i indre fjord er for strenge og for overdådige og ser at mange velger å følge litt egne fartsregler på sjøen, ut fra gammel fornuft slik det var før i tiden. Dvs for nære land er uaktuelt å kjøre i plan og man må se etter padlere og svømmere, men midtfjords utenfor veritas eller mellom borøya og ostøya kan man fortsatt med fornuften i behold kan ligge oppå i 25 knop dersom forholdene tillater det. Det tror jeg faktisk også er lov så vidt jeg husker ut fra båtfart appen. Jeg er klar over at det er nyinnført 5 knop mellom borøya og ostøya der, men er uenig i fornuften. Mellom Gåsøya og Ostøya er det også mange som ligger i plan. Jeg ser at mange gir beng og sjansene for å bli tatt er jo mikroskopiske. Man skal selvsagt følge regler i utgangspunktet. Men enkelte fartsregler på sjøen er svært ufornuftig satt mtp de som ønsker seg hurtig frem. Quote Lingefan Link to post
sap_2000 Posted June 16 Share Posted June 16 Lingefan skrev for 3 timer siden: Jeg synes fartsreglene flere steder i indre fjord er for strenge og for overdådige og ser at mange velger å følge litt egne fartsregler på sjøen, ut fra gammel fornuft slik det var før i tiden. Premieeksempelet på dette er inn mot Oslo sentrum forbi Dyna fyr der det alltid har vært har vært fri fart, men nå har man et 100 mer langt strekk man må ned i 5 knop før man kan gi på igjen. Dette fordi den lille knausen vis avi Dyna fyr som lykta Koppernaglen står på nå blir definert som land. Dette er en liten nabb på kanskje 1,5 meter diameter som stikker 0,5 m over vannet som har fått en betongkloss og en lykt på seg. De fleste ville nok kalt dette et skjær og ikke land. Den nye 5 kn grensen i 100 meter ikke mening da alt fra nesoddbåter, hurtigkatamaraner og Color Line dundrer gjennom der i 10-35 kn. Mange fritidsbåter også, men av til ligger politibåten der og deler ut bøter og skjenneprekner. Lingefan skrev for 3 timer siden: men midtfjords utenfor veritas eller mellom borøya og ostøya kan man fortsatt med fornuften i behold kan ligge oppå i 25 knop dersom forholdene tillater det. Det tror jeg faktisk også er lov så vidt jeg husker ut fra båtfart appen. Husker det ble innført 5 kn over alt innenfor øyene i Bærum, mens Asker ikke var med på den. Ser som du sier at båtfart appen viser 25 kn der det er mer enn 150 fra land slik det alltid har vært. Før var regelen 15 kn/ 150 meter som for de fleste båter er en håpløs fart. Legger inn bilde av området rundt Bjerkøya. Som man ser er den naturlige "gaten" med 25 hvor det er mer enn 150 meter til land kn stoppet av tidligere nevnte regler som nå heldigvis er opphevet. Quote Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.