Olepo Startet Søndag 20:36 Link til dette innlegget Startet Søndag 20:36 Hei, jeg trenger tips og gjerne litt moralsk støtte nå. Når jeg skrudde ut oljepåfyllingspluggen på DPH drevet i kveld fulgte det med noen runder med løsgjenger... Er det noen som har erfaring med dette og vet gjengetype/dimensjon, samt tips til hvor man kan få skaffet innsatsgjenger i bra kvalitet? Alle tips og innspill, også med tanke på montering mottas med stor takknemlighet. Sitér dette innlegget Link to post
HRH-Z Svart Søndag 21:50 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:50 Tenker du må benytte "Time-sert" som er et Wurth produkt, Dette får du i mange forskjellige gjengekonfigurasjoner, men trolig bare i millimeter grov og fingjenger. Det betyr imidlertid ingenting da du står helt fritt til og velge den tappepluggen som passer til den "Time-sert" innsatsen du setter inn. Du må forsøke og finne ut hva godstykkelsen er der du skal sette inn gjenge-innsatsen, hylsen må være i samsvar med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart Søndag 22:13 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 22:13 Takk for innspill. I utgangspunktet ønsker jeg å beholde original påfyllingsplugg og o-ring hvis mulig. Må finne ut av gjengetype på denne først. Vil anta at jeg ikke er den første som har denne utfordringen... Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart Mandag 05:35 Link til dette innlegget Svart Mandag 05:35 Tappeplugger på drev er ofte 3/8"UNC, hvis fyllepumpa til Biltema passer uten adapter er det den. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Mandag 08:22 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:22 subwoofer skrev for 2 timer siden: Tappeplugger på drev er ofte 3/8"UNC, Her er det snakk om påfyllingsplugg. Har den samme dimensjon som tappepluggen? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
subwoofer Svart Mandag 08:41 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:41 Har bare DPS-A-drevet mitt ferskt i minne, der er det samme. https://www.marinepartsexpress.com/schematics/volvo-penta har sprengskisser av alt mellom himmel og jord, finn delenummer der og kryssreferer. Ofte kan man jo finne hva slags gjenger det er når man søker på delenummeret. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart Mandag 08:51 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 08:51 Det er påfyllingspluggen det handler om ja, og på DPH-A er denne langt større enn tappepluggen. Hodet på pluggen er 30mm sekskant. Skal ta et mål på gjengepartiet i ettermiddag. Tipper 22-24mm?? Har sett etter gjengelære på jobb, men kunne ikke finne det i dag tidlig. Mulig en forretning som f.eks Tools kan bistå?? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Mandag 08:59 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:59 Sette inn innsatsgjenger er ikke spesielt komplisert. Det jeg ville vært bekymret for her er at man kan risikere å få spon i drevet dersom man går i gang med å gjenge opp for å sette inn denne innsatsen. Jeg ser ingen helt enkel løsning på dette. Noe annet blir det om du kan få ut innsatsen, og sette inn en ny av identisk type. Utfordringen du da vil møte er at du gjerne vil bruke Loctite, og da er du avhengig av å få vekk alle rester av olje i gjengene. Du vil dessuten ikke ha Loctite i olja... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
subwoofer Svart Mandag 09:01 Link til dette innlegget Svart Mandag 09:01 Nesten like interessant: Med en så stor plugg, hvordan i all vredens dager har noen klart å strippe gjengene? Det krever normalt litt innsats. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Mandag 09:28 Link til dette innlegget Svart Mandag 09:28 25 minutes ago, subwoofer said: Nesten like interessant: Med en så stor plugg, hvordan i all vredens dager har noen klart å strippe gjengene? Det krever normalt litt innsats. Akkurat det lurer jeg og på! Her må det være slurv eller fabrikasjonsfeil. Er drevet gammelt og byttet olje uhorvelig mange ganger? Har aldri hatt drev, men de tappe og fyllepluggene jeg har hatt på påhengere har vært veldig solide. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Olepo Svart Mandag 12:24 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 12:24 Komodo skrev for 3 timer siden: Det jeg ville vært bekymret for her er at man kan risikere å få spon i drevet dersom man går i gang med å gjenge opp for å sette inn denne innsatsen. Jeg ser ingen helt enkel løsning på dette. Noe annet blir det om du kan få ut innsatsen, og sette inn en ny av identisk type. Utfordringen du da vil møte er at du gjerne vil bruke Loctite, og da er du avhengig av å få vekk alle rester av olje i gjengene. Du vil dessuten ikke ha Loctite i olja... Deler bekymringen for spon der man definitivt ikke ønsker seg spon, @Komodo. Dette er en utfordring, og tyngdekraften er heller ikke på min side... Håpet var å få tak i en innsats som er lik den opprinnelige og kanskje kunne slippe gjenging. Skal se litt nærmere på hvordan det er utformet nede i hullet. Må det gjenges er foreløpig plan å prøve å få laget til en gummiplugg eller eventuelt bruke en tøyfille eller noe som forhåpentligvis vil stoppe spon fra å finne veien ned i drevet. Så gjenge i mange små etapper med fett på gjengetappen, ta den ut å rengjøre flere ganger underveis og støvsuge etter gjenging... Rengjøring/avfetting av gjengene for bruk av Loctite tror jeg skal gå greit ved bruk av filler. Loctite i olje er jeg heller ikke så bekymret for. Det er grei tilgang, så kan tørke vekk hvis det blir noe overflødig. Etter herding blander det seg vel ikke med olje? Når det gjelder årsak får jeg fundere på det når problemet er løst, men det er lett å tenke overdreven bruk av muskelkraft ved montering. Drevet er fra 2008 og har vel hatt et oljeskift hvert år siden da. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart Mandag 13:35 Link til dette innlegget Svart Mandag 13:35 HRH-Z skrev for 15 timer siden: Tenker du må benytte "Time-sert" som er et Wurth produkt, Wurth ja....Da ender man fort opp med en full europall fordi de selger ikke bare 1 stk av det man trenger men 1000. Mulig jeg overdrev noe nå men har mange Wurth esker i kjelleren der jeg endte opp med å få ting som kommer til å bruke generasjoner på å bli tomt fordi jeg trengte bare noen få men ble solgt som 50,100,1000 stk Trur ett nytt drev kan være vel så billig som å få de på banen. Men for all del så skjønner jeg att ikke privat personer er målgruppen og det er innmari kjekt med en butikk som har det man trenger når man trenger det. Så er det bare å leve med att man ender opp med mye mer enn man trenger Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart Mandag 18:33 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 18:33 Har forsøkt å måle gjengepartiet på pluggen, og ender opp på ca. 23,75mm utvendig. Måler stigning til ca. 1,5mm. Gjengene på pluggen ser ut til å være noe slitt. Det nærmeste jeg kommer foreløpig er dermed MF24x1,5. Bør få tak i en ny plugg og sjekke med gjengelære. Har også fått bekreftet fra god kilde at DPH ikke har innsatsgjenger i påfyllingshullet originalt, så enten er det gjort et triks tidligere, eller så er det alu fra originalgjengene som fulgte med ut ved demontering... Sitér dette innlegget Link to post
HRH-Z Svart Mandag 19:23 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:23 Vedr. "Time-sert" så får du sett for hver gjengedimensjon(av større dim), komplett med det verktøyet du trenger for montering. Jeg kjøpte i hvertfall M16 x 1,5 for noen år siden og det var sett med verktøy og et utvalg hylser. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart Mandag 20:52 Link til dette innlegget Svart Mandag 20:52 Stusser litt. Tror gjengene har gitt seg nå nylig. Om jeg ikke husker feil er TimeSert en hel hylse, har vært ute for at de sitter fast på tennplugger og faktisk kan skrus inn igjen. HeliCoil og tilsvarende kopier er en stålspiral. Så hvis det var aluminium som kom ut var det nok godset fra drevet, ikke en tidligere reparasjon. Sitér dette innlegget Link to post
HRH-Z Svart Mandag 21:13 Link til dette innlegget Svart Mandag 21:13 Stemmer det, TimeSert er en hel hylse og dersom den er montert riktig med riktig verktøy sa skal det ganske så mye til at den kommer ut med skruen. Den er laget slik at den utvider seg innerst/i bunnen av hylsen når monteringsverktøyet skrues helt inn, det gjør at den låser og med litt egnet Locktite så skal det mye til for at den kommer ut igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart Mandag 21:32 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 21:32 Jeg stusser selv - men det løser ingenting. Det var ikke noen hylse som fulgte med ut, mer spiral i biter. Jeg heller nå mer mot at det var aluminium fra gjengene i drevet. Men av en eller annen grunn hadde jeg en overbevisning om at det var satt inn gjengeinnsats her fra fabrikk. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Mandag 21:54 Link til dette innlegget Svart Mandag 21:54 Hva slags materiale er det i pluggen? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chiefengineer Svart igår klokken 05:33 Link til dette innlegget Svart igår klokken 05:33 Komodo skrev for 7 timer siden: Hva slags materiale er det i pluggen? Tror det er messingplugg på fylling på DPH. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart igår klokken 05:41 Link til dette innlegget Svart igår klokken 05:41 Olepo skrev On 15.6.2025 at 22.36: Hei, jeg trenger tips og gjerne litt moralsk støtte nå. Når jeg skrudde ut oljepåfyllingspluggen på DPH drevet i kveld fulgte det med noen runder med løsgjenger... Er det noen som har erfaring med dette og vet gjengetype/dimensjon, samt tips til hvor man kan få skaffet innsatsgjenger i bra kvalitet? Alle tips og innspill, også med tanke på montering mottas med stor takknemlighet. Er nok redd det ikke fins noen easy fix for permanent reparasjon av dette. Spon kan veldig fort komme ned i drevet under bearbeiding. Tenker nok at du må ta opp øvre del av drevet for å kunne gjøre denne jobben skikkelig, og bearbeide delene på benk hva du enn finner på som løsning mht. innsatsgjenger etc. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart igår klokken 06:01 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:01 Komodo skrev for 8 timer siden: Hva slags materiale er det i pluggen? Tja.. Tipper det er en eller annen messinglegering. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart igår klokken 08:54 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:54 Ja, det der er messing. Da hadde jeg boret opp hullet til 24,5, og gjenget opp med 3/4" BSP (rørgjenger). Innsatsgjenger ala Time Sert er nok en enda bedre løsning, men det bør duge å bare gjenge opp i godset også. Chiefengineer skrev for 3 timer siden: Tenker nok at du må ta opp øvre del av drevet for å kunne gjøre denne jobben skikkelig, og bearbeide delene på benk hva du enn finner på som løsning mht. innsatsgjenger etc. Ja, det er nok den eneste faglige forsvarlige måten. Aner ikke hvordan disse drevene er konstruert, men hvis det er mulig å demontere øvre del som du sier så må jo det være løsningen. Hvis ikke vil det alltid være en mulighet for at det drysser spon ned i olja. Imens kan du bare spikke til en konisk treplugg og banke forsiktig ned i hullet. Blir tett det også Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Olepo Svart 9 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Komodo skrev On 17.6.2025 at 10.54: Imens kan du bare spikke til en konisk treplugg og banke forsiktig ned i hullet. Blir tett det også "Det enkle er ofte det beste" har jeg hørt. Du aner ikke hvor fristende det er å teste trepluggmetoden. Jeg har vært innom lokalt VP verksted og butikk. De hadde ikke ny plugg på lager, men jeg fikk med meg en som var lett brukt fra et kondemnert drev. Denne kan jeg bruke til å få verifisert gjengetypen. Jeg er temmelig sikker på at det må være M24X1,5. Når dette er bekreftet må jeg få kjøpt meg en gjengetapp og vil prøve å friske opp eksisterende gjenger. Har nok ikke helt trua, men det er verdt et forsøk og kan kanskje redde denne sesongen. Uansett ingen permanent løsning, men kanskje hakket bedre enn treplugg. Plan B, eller permanent fix må være å borre opp og sette inn gjengeinnsats i riktig dimensjon. Alternativt borre og gjenge direkte i gods tilpasset en annen, større påfyllingsplugg. VP verkstedet fikk ofte inn drev der de måtte bruke latmannsarm type lang, (1m), for å løsne påfyllingspluggen, men hadde ikke erfaring med at gjengene hadde gitt seg noen gang. De siste årene er det stort sett meg som har skiftet olje på drevet, (med unntak av et par verkstedbesøk), og siden det sitter o-ring som tetning mener jeg selv at jeg ikke har trukket til med spesielt mye kraft.. Gjengepartiet er imidlertid relativt kort, ca. 8mm. Takker for alle innspill så langt, og legger ved et par bilder av elendigheten Sitér dette innlegget Link to post
HRH-Z Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Når gjengen blir dratt over i aluminium så får du ofte gjengerester som ser ut som en spiral, ellers er jo helicoil en form for en spiral. Bare en tanke, dersom du skal gjenge opp så er det mulig og benytte en 1" UNF bolt, da får du noen flere gjenger en hva som er tilfelle med M24x1,5. Er det mulig og få opp igjen en liten tøyfille som blir puttet nedi hullet? dersom det går så hadde jeg tatt sjansen på det samt fylt litt fett oppå fillen for og fange opp spon. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 6 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6 timer siden HRH-Z skrev 27 minutter siden: Når gjengen blir dratt over i aluminium så får du ofte gjengerester som ser ut som en spiral, ellers er jo helicoil en form for en spiral. Bare en tanke, dersom du skal gjenge opp så er det mulig og benytte en 1" UNF bolt, da får du noen flere gjenger en hva som er tilfelle med M24x1,5. Er det mulig og få opp igjen en liten tøyfille som blir puttet nedi hullet? dersom det går så hadde jeg tatt sjansen på det samt fylt litt fett oppå fillen for og fange opp spon. Spiralen var nok aluminium fra godset i drevet, og det har nok ikke vært noen gjengeinnsats her. Feiltolkning fra meg. Ved bruk av en annen plugg enn original må jeg få på plass en o-ring for tetting, (det er spor i originalpluggen for dette, samt en fas øverst på påfyllingshullet). Derfor hadde det vært lettvint med original plugg. Det går fint å stappe en tøyfille ned i hullet for tetting, det har vært en del av foreløpig plan. Samt fett på gjengetappen + støvsuging. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.