Chiefengineer Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Det er en stor fare for å få spon på avveie ukontrollert i denne jobben. Drevet må i alle tilfelle tømmes for olje. Jeg har tidligere ved oljebytte flushet drevet med diesel før påfylling av ny olje. Dette går jo fint for å få ut restene av gammel olje men man har uansett ikke helt kontroll på hvor eventuelle sponbiter tar veien om man har utført metallarbeid oppe i øvre gearhus. Har du sett på muligheten for bedre kontroll/tilgang til området under gjennom gearsjalteren? Den får du enkelt ut ved å løsne de 4 x skruene og dra den rett ut. Tetter med en o-ring. Kan jo også være en fin mulighet til å inspisere den da korrosjon i den dreibare sylinderen ikke er helt ukjent på DPH. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Kan du demontere drevet og sette det opp-ned ved arbeidet? Da har du tyngdekraften på din side når det gjelder å holde spon ute. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Olepo Svart 12 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Spon er en bekymring ja, @Chiefengineer.. Spesielt hvis jeg ender opp med å måtte borre. Forsøk på å gjenge opp eksisterende gjenger tror jeg bør kunne gå greit. Drevet er pr i dag tømt for olje og henger montert på båten. Jeg har nylig hatt øvre gir ute for bytte av kon, så det er nettopp montert sammen. Var kun oljefylling som gjenstod når jeg oppdaget katastrofen. Å demontere bare gearsjalteren tror jeg ikke vil hjelpe mye med tanke på tilgang. Da må eventuelt drevet demonteres fra båten, og gearsjalter, topplokk og drivknute demonteres så jeg jeg kan få ut øvre gir med øvre del av vertikalakslingen. Den dreibare sylinderen/sjalteakslingen + tetning ble skiftet for et par år siden da jeg hadde vann i oljen. Korrosjon på denne er visst ikke uvanlig ifølge VP. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 12 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Jens_P skrev 27 minutter siden: Kan du demontere drevet og sette det opp-ned ved arbeidet? Da har du tyngdekraften på din side når det gjelder å holde spon ute. Tja, da må det jo henges opp i en kran eller løfteanordning. Tror det vil bli en vanskelig arbeidsposisjon, påfyllingshullet har jo en inngangsvinkel på 35-40 grader i forhold til drevet også. Men det kan jo eventuelt legges på siden, det ville kanskje hjelpe noe. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 12 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Chiefengineer skrev 55 minutter siden: Jeg har tidligere ved oljebytte flushet drevet med diesel før påfylling av ny olje. Hvordan går du frem når du flusher med diesel? Tapper gammel olje og fyller helt opp med diesel - før du tapper igjen og fyller opp med frisk olje? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.