dieselfan Svart Torsdag 23:11 Link til dette innlegget Svart Torsdag 23:11 Komodo skrev 51 minutter siden: Utfordringen er at du har ekstremt lite gjenger igjen i hullet, så selv med ny plugg vil det være fort gjort å ødelegge det lille som er igjen. med 577 på gjengene og tiltrekking for hånd og et lime/tettemiddel på kontaktflaten på toppen av påfylling/under skruehode vil gjøre at begge flanker på gjengene har en god film med 577.. Tror jommen limet på toppen takler trykket alene hva tenker du ? (når det gjelder skrytet over så vet jeg ikke hva jeg skal si... , ikke utdannet eller trenet for slikt ) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart Fredag 06:35 Link til dette innlegget Svart Fredag 06:35 Har skifta olje på DPH,med plast plugg for oljeskift.Vil vel være litt snillere med gjengene Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart Fredag 13:51 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 13:51 Komodo skrev for 15 timer siden: @dieselfan har norgesrekord i å gå i dybden når han analyserer et problem, så det overrasker meg egentlig ikke 😄 De fem drevene er sikkert kun til forskning i tillegg til det han har på båten 😊 Regner med at du for lenge siden har forstått at det er en kar du skal lytte til! Det har jeg absolutt forstått ja, og jeg har lest mange av innleggene hans her på BP med interesse. Kan fort bli den første i landet med doktorgrad i DPH! Komodo skrev for 15 timer siden: Utfordringen er at du har ekstremt lite gjenger igjen i hullet, så selv med ny plugg vil det være fort gjort å ødelegge det lille som er igjen. Jeg lurer derfor på om du kan måle innvendig diameter på hullet, utvendig diameter på gjengetappen, og utvendig diameter på den nye pluggen. Er klar over den risikoen ja... Er det montering med eller uten o-ring du tenker på? Jeg kommer tilbake med mål. Den nye pluggen får jeg ikke målt før den er levert, men tapp og innvendig i hull kan jeg måle i kveld. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart Fredag 13:58 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 13:58 Jakob T skrev for 7 timer siden: Har skifta olje på DPH,med plast plugg for oljeskift.Vil vel være litt snillere med gjengene Ukjent for meg - Vet du noe mer om denne? Fungerer uansett ikke på det jeg har igjen av gjenger nå, men greit å vite Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart Fredag 14:09 Link til dette innlegget Svart Fredag 14:09 Var plugg i plastmateriale. Den er nok original.Den kunne nok fungert med o ring som tetning.Vil være vanskelig å dra over gjenger,om det skjer er det vel pluggen som er det svakeste leddet.Ofte er pluggene på DPG hardt trekt til Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart Søndag 19:59 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 19:59 Komodo skrev On 26.6.2025 at 23.59: Jeg lurer derfor på om du kan måle innvendig diameter på hullet, utvendig diameter på gjengetappen, og utvendig diameter på den nye pluggen. Gjengetapp utvendig = 24.08mm Brukt plugg utvendig, (venter på ny) = 23,90mm Hull innvendig = 22,98mm. Gjengebor for MF24X1,5 er vel 22,5mm, så hullet er nesten 0,5mm for stort. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart Søndag 22:05 Link til dette innlegget Svart Søndag 22:05 Olepo skrev 36 minutter siden: Gjengetapp utvendig = 24.08mm Brukt plugg utvendig, (venter på ny) = 23,90mm Hull innvendig = 22,98mm. Gjengebor for MF24X1,5 er vel 22,5mm, så hullet er nesten 0,5mm for stort. ikke se svart på dette, du har flere faktorer som hjelper deg godt på veg, ikke glem at det eneste disse gjengene skal takle er det lille overtrykket som vil dannes i drevet, når drevoljen varmes opp, og den utvides moderat i volum. Det er O-ringen som tetter, og den tetter ikke bedre eller dårligere om du trekker til mye eller lite... så lenge pluggen ikke skrur seg ut, så skal det mye til at dette ikke går bra om du følger rådene gitt tidligere. Du har grovt sett mistet 1/3 av gjengehøyden, men det er den 1/3'n som tar opp minst av kreftene. Men, du er så heldig at du har ca 7 gjenger. 7x1.5=10.5mm i inngrepslengde. 24/10.5=0.43 gir en faktor for gjengelengde i forhold til diameter. En vanlig mutter er 0.8D så du er over 50% av en vanlig mutter. Er ikke 100% relevant men VAG biler med en oljefilterbeholder for insatsfilter som har lokk på toppen. Lokket er av plast, kroppen er av aluminium. O-ring tetter på samme måte som på DPH pluggen din. Etter en faglig krangel med en fordmekaniker som drar til disse lokkene som en villmann, løsnet jeg lokket mitt 1 omdr slik at det ble en 3mm glipe under lokket... også kjørte jeg med bilen i tre dager, det lakk ikke en dråpe. Eneste forskjellen er at din står under vann.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Søndag 23:11 Link til dette innlegget Svart Søndag 23:11 dieselfan skrev 1 time siden: Det er O-ringen som tetter, og den tetter ikke bedre eller dårligere om du trekker til mye eller lite... Lurer på om jeg har misforstått denne pluggen. Er det slik at O-ringen tetter mot det innvendige sylindriske partiet? I så tilfelle trekker jeg mitt tidligere råd om å fjerne O-ringen. Det rådet var basert på at den tettet mot en utvendig fas. Olepo skrev for 3 timer siden: Gjengetapp utvendig = 24.08mm Brukt plugg utvendig, (venter på ny) = 23,90mm Hull innvendig = 22,98mm. Jeg ville dreid en plugg som er 24,1 utvendig på gjengene, og dreid gjengene ganske spisse. Så ville jeg riflet gjengetuppene litt, nesten som en tapp, da skjærer de seg litt inn i godset. Vil du ha en slik? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart Søndag 23:21 Link til dette innlegget Svart Søndag 23:21 Komodo skrev 7 minutter siden: Er det slik at O-ringen tetter mot det innvendige sylindriske partiet? I så tilfelle trekker jeg mitt tidligere råd om å fjerne O-ringen. Det rådet var basert på at den tettet mot en utvendig fas. Om den er sylindrisk eller veldig svakt kon er jeg usikker på men da håper jeg du forstår forslagene mine bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart Mandag 06:26 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 06:26 dieselfan skrev for 7 timer siden: ikke se svart på dette, du har flere faktorer som hjelper deg godt på veg, ikke glem at det eneste disse gjengene skal takle er det lille overtrykket som vil dannes i drevet, når drevoljen varmes opp, og den utvides moderat i volum. Det er O-ringen som tetter, og den tetter ikke bedre eller dårligere om du trekker til mye eller lite... så lenge pluggen ikke skrur seg ut, så skal det mye til at dette ikke går bra om du følger rådene gitt tidligere. Du har grovt sett mistet 1/3 av gjengehøyden, men det er den 1/3'n som tar opp minst av kreftene. Men, du er så heldig at du har ca 7 gjenger. 7x1.5=10.5mm i inngrepslengde. 24/10.5=0.43 gir en faktor for gjengelengde i forhold til diameter. En vanlig mutter er 0.8D så du er over 50% av en vanlig mutter. Eneste forskjellen er at din står under vann.. Takk for betryggende tekst, @dieselfan . Det er akkurat det med at drevet befinner seg under vann, og risikoen for at olje og saltvann skal bytte plass som er stressfaktoren.. Komodo skrev for 6 timer siden: Lurer på om jeg har misforstått denne pluggen. Er det slik at O-ringen tetter mot det innvendige sylindriske partiet? I så tilfelle trekker jeg mitt tidligere råd om å fjerne O-ringen. Det rådet var basert på at den tettet mot en utvendig fas. Er på jobb nå, så har ikke tilgang på plugg eller hull - men prøver meg på en kjapp forklaring: Pluggen har et dreid spor mellom gjengepartiet og "bolthodet" som o-ringen ligger i. (Helt oppunder bolthodet). Inngangen på hullet har en konisk flate ned mot gjengepartiet som er anleggsflate for o-ringen. Pluggen skrus ned til bolthodet "butter" mot den plane flaten rundt hullet og o-ringen tetter mot den kone flaten nede i hullet. O-ringen vil tette hvis jeg får skrudd pluggen helt ned, og som @dieselfan nevner er det ikke behov for å trekke til dette med mye kraft/moment. (Derfor er jeg også forundret over at gjengene nå har gitt seg). Komodo skrev for 7 timer siden: Jeg ville dreid en plugg som er 24,1 utvendig på gjengene, og dreid gjengene ganske spisse. Så ville jeg riflet gjengetuppene litt, nesten som en tapp, da skjærer de seg litt inn i godset. Vil du ha en slik? En spesialplugg med diameter på 24,1mm ville definitivt ha vært en tryggere løsning og senket stressnivået. Gjengetappen var som nevnt helt tight i hullet, i motsetning til den pluggen jeg har nå. (Ny plugg leveres i dag, men usikkert om det vil utgjøre noen forskjell.) Og topplokket på undertegnede er fortsatt ikke helt fortrolig med en plugg i treverk.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Mandag 21:11 Link til dette innlegget Svart Mandag 21:11 Olepo skrev for 14 timer siden: Pluggen har et dreid spor mellom gjengepartiet og "bolthodet" som o-ringen ligger i. (Helt oppunder bolthodet). Skjønner. Kan du måle innvendig diameter i hullet der O-ringen skal ligge an? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Olepo Svart 19 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Komodo skrev for 8 timer siden: Skjønner. Kan du måle innvendig diameter i hullet der O-ringen skal ligge an? Etter å ha hentet, målt og beundret ny plugg i går drakk jeg en stor kopp kaffe , mens jeg leste @dieselfan sitt siste innlegg nøye en gang til. Deretter tok jeg mot til meg, fylte drevet med olje og gjorde et forsøk på sluttmontering. Endte opp med en kombinasjon av ny plugg, ny o-ring og Loctite 577. Jeg skal gjøre noen vurderinger og kommer tilbake med mer detaljer i kveld. En spesialtilpasset plugg er fortsatt veldig interessant, men da haster det kanskje ikke like mye nå før sesong Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Olepo skrev for 9 timer siden: Endte opp med en kombinasjon av ny plugg, ny o-ring og Loctite 577. Håper du vil dele hvorfor du ikke ønsket Tec-7 eller tilsvarende mellom hodet på tappepluggen og drevet. Da avstår du fra en tredje barriere og sjansen øker for å få sjøvann inn mellom plugg, hus og O-ring.. For egen del er jeg bekymret for at feil påføring, eller overdreven mengde kan føre til kontakt med O-ringen, noe som ikke er bra for dennes funksjon over tid. Men siden du har fulgt 66% av rådene regner jeg med at jeg må ta den andelen av regninga om du nå skulle få vanninntrengning...😎 siden jeg har stikke fram trynet Men, trykkprøvde du drevet etter montasje? Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 3 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Kommer med en liten oppsummering etter gårsdagens montering for den som måtte være interessert. Hentet ny, original påfyllingsplugg fra VP og sammenlignet med den brukte jeg hadde. Utvendig diameter var marginalt større, men jeg synes gjengene så bedre og skarpere ut på den nye. Koster ikke mye til å være VP, så kan kanskje anbefale å skifte denne f.eks. hvert 5-6-7 år for å forebygge problemer i andre enden. Artikkelnummer 22210056. (Jeg synes som nevnt ikke at jeg har vært spesielt brutal med tiltrekking de gangene jeg har skiftet olje selv). Testet deretter å trekke til med moderat kraft på brukt plugg og o-ring for å få litt føling med hva jeg hadde å jobbe med. Hadde jeg dratt over gjengene med lite kraft ville det ha vært håpløst. Fikk imidlertid tillit nok til gjenværende gjenger for å fortsette. Fylte drevet med olje og brukte brukt plugg og o-ring, med moderat tiltrekking under påfyllingsprosedyre. Etter påfylling rengjorde jeg gjenger i hull og ny plugg med aceton. Monterte ny o-ring på pluggen og la på litt syrefri, hvit vaselin på o-ringen for optimal glid. Så en runde med Loctite 577 på gjengepartiet. Skrudde ned pluggen til den buttet og trakk til med grei kraft med vanlig 1/2" skralle. Ikke tegn til at noe "ga" seg. Det eneste som ikke var helt optimalt var at noe 577 ble presset opp når pluggen ble skrudd ned og la seg på anleggsflaten for o-ringen, men dette fikk jeg ikke til å unngå hvis 577 skulle ha tilstrekkelig dekning. dieselfan skrev for 5 timer siden: Håper du vil dele hvorfor du ikke ønsket Tec-7 eller tilsvarende mellom hodet på tappepluggen og drevet. Da avstår du fra en tredje barriere og sjansen øker for å få sjøvann inn mellom plugg, hus og O-ring.. For egen del er jeg bekymret for at feil påføring, eller overdreven mengde kan føre til kontakt med O-ringen, noe som ikke er bra for dennes funksjon over tid. Men siden du har fulgt 66% av rådene regner jeg med at jeg må ta den andelen av regninga om du nå skulle få vanninntrengning...😎 siden jeg har stikke fram trynet Men, trykkprøvde du drevet etter montasje? Jeg hadde håpet at du hadde glemt punktet med Tec-7. Beslutningen ble tatt fort underveis - og kan ha vært feil - men jeg kan forklare litt av vurderingen; -Generelt mener jeg at en o-ring fungerer best uten noen form for "manipulering". Anleggsflaten her er veldig liten, og det ville sannsynligvis ført til at Tec-7/tettestoff hadde kommet i kontakt med o-ringen. Ser i ettertid at jeg sikkert kunne brukt en liten flattrekker for å påføre et tynt lag men... nå ble det ikke slik.. -Jeg har heller aldri hatt noen lekkasje fra denne pluggen. Med unntak av frynsete gjenger er ingen andre faktorer endret, og så lenge jeg kan trekke til med moment nok til at o-ringen får tilstrekkelig press ser jeg ikke noen grunn til at det skal bli lekkasje her. Noe annet hadde det vært hvis gjengene var så tvilsomme at jeg ikke hadde turt å trekke til pluggen "godt nok" - da kunne Tec-7 eller tilsvarende både fungert som lim og tetting midlertidig. Dessuten skal det jo demonteres og rengjøres en gang også. Jeg har fundert en del på trykkprøving, men ikke kommet frem til noen løsning.. Trykkprøving må jo foregå via tappepluggen, og før påfyllingspluggen kunne sluttmonteres med Loctite måtte drevet fylles med olje. Da ser jeg for meg at trykkprøving blir vanskelig, eller i alle fall grisete. Da måtte jeg ha gjort en testmontering med 577 på tomt drev først, kun for trykkprøving, men da er det jo risiko for at rester av 577 løsner ved demontering og kommer på avveie, gjenger må renses osv.. Dessuten har man ikke garanti for at forsøk 2 er vellykket selv om forsøk 1 bestod trykktest. Og at du skal bli holdt økonomisk ansvarlig her skal du på ingen måte bekymre deg for. Det er vel heller jeg som står i gjeld til dere som har bidratt mye og vært til stor hjelp, så du må for all del fortsette å stikke fram trynet! Undertegnede må ta det fulle og hele ansvaret, og bare håpe på at drevet ikke ender opp som donor i samlingen din. Jeg har innsett for lenge siden at det er utrolig mange fordeler med å ha båten stående på land. Legger ved bilder av ny og brukt plugg. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Olepo skrev 11 minutter siden: Anleggsflaten her er veldig liten, og det ville sannsynligvis ført til at Tec-7/tettestoff hadde kommet i kontakt med o-ringen. Enig, tror også andre som følger tråden din, nå og senere også ønsket å høre argumentene dine. Nå falt siste brikken på plass Støtter bruken av syrefri hvit vaselin på O-ringen. Vaselin fungerer godt som glidemiddel, som du allerede har nevnt. I tillegg så vil det fungere som porefyller og forbedre tetteegenskapene, men kanskje like nyttig i denne sammenhengen er at det vil være et sjikt mellom O-ring og tetningsflate, slik at 577 ikke kommer i direkte kontakt med de 2m'erne med flate som tetter. Trykktesting: det er fullt mulig å både trykksette drevet og monitorere trykk gjennom tappepluggen. Med fyllepluggen montert vil en bare miste minimalt med drevolje om en tilter maks opp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.