Jump to content

På tur med Chilli Solbris i 2025

Chilli Solbris

Recommended Posts

I dag kl 14 gikk vi fra Nakkholmen og loffet nedover i 8-8,5 knop. Vel, strekningen fra Missingene over Lera gikk i 20 knop. Da var det nok med bølger og sjø!

Blir ikke så mange bilder. Men noen ble det!

Fantastisk vær! Og variert vær!😳

Det var sommervarme og silkeføre ned til Jeløya! Der gikk det en strek tvers over sjøen hvor fargen gikk fra blått til svart! Og der kom vinden! 10-12 m/s og økende til 14.  Litt sjø ble det. Men ikke noe problem. Den kom fra øst-sørøst. Båten ble god og våt og gikk som en klokke!

IMG_0869.jpeg

IMG_0867.jpeg

IMG_0870.jpeg

IMG_0873.jpeg

IMG_0875.jpeg

IMG_0878.jpeg

IMG_0881.jpeg

IMG_0884.jpeg

IMG_0883.jpeg

IMG_0887.jpeg

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

lurvetass skrev 8 minutter siden:

Jaggu bra maskineriet går som en klokke etter all jobbinga. Og nå har du vel våget deg på tur uten maskinisten @Hekri

Har du lagt merke til noen endring i forbruk etter pumpeoverhalingen eller responsen?

Utrolig godt at ting er i orden!😃

Forbruket får jeg ikke målt uten at jeg får fylt tankene smekkfulle. Og jeg har vel aldri hatt noe godt mål på forbruk. Men hvis jeg skal tro noe der så vil det bli at forbruket er likt minus lekkasjen!😳
Så svaret blir vel egentlig at jeg ikke vet @lurvetass😂

Mvh

Chilli Solbris

Jeg snakket såvidt med vår gode venn @Okkaby om forbruksmålere (lenge siden).

Var nær ved å bestille av ham, men nå solgte jo jeg skuta.

Kan en (eller to) slike målere være nyttige for dine litt tørste V10-maskiner (og sultne lommebok)?

Forbruk pr nm og pr time er jo interessant hvis det skulle nærme seg 20 kr for "avgiftsfri"? 

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev!

Da er vi samme tidsbåt @Okkaby!

Men om du har så vil jeg gjerne bestille! Nå begynner det tekniske å komme på plass så da kan slike ting som dette gå mer oppmerksomhet! 
Så det er definitiv på tide å få vite hva det koster å farte rundt med denne båten!😳😳😳😳🫣🫣🫣

Mvh

Chilli Solbris

Okkaby skrev for 8 timer siden:

Kan jo slå de av når en skjønner det var dårlig ide hehe:fniser:

Puuuuuhhhh!!😂😂

sap_2000 skrev for 7 timer siden:

Tror de målerne bør leveres sammen med en resept på noe beroligende :fniser:

Definitivt! Noe sterkt!!! Veldig sterkt!!🙄🙄🫣🫣

Mvh

Chilli Solbris

Chilli Solbris skrev On 16.8.2025 at 12.24:

I dag fikk jeg spylt båten for salt. Var helt utkjørt etter nattevakt i går så da ble det ikke noe av. 
Jeg har Dsalt i mitt varesortiment. Et helt sjukt produkt. Ja, dere får bare ta det som reklame! Men det virker!!! Og med doseringssprøyte så er det bare å spyle de områdene som man vil ha fri for salt. Funker noe aldeles nydelig!

Alt av saltrester er rett og slett skyllet fullstendig bort!😃😃

Kjemien funker slik at saltkrystallene på et eller annet vis slipper tak og blir skyllet bort. 
Skyller bare med rent vann og det er ikke antydning til saltrenner noe sted!😃😃

IMG_0642.jpeg.cf13ff52740e90cbc8bf9642c61344c8.jpeg

Jeg har testet SaltX og det høres ut som Dsalt er like bra. Fikk saltvann i hele motorrommet pga vanninntrengning. Uheldighvis så ble det såpass mye at svinghjulet på motor fikk lov til å kaste saltvannet rundt overalt i 5 minutter. Lenset ut og skylte alt med hageslange og lenset ut på nytt. Kom så på at jeg hadde SaltX konsentrat. Fikk blandet en trykkanne og spylte så og si alt. Både mekanisk og elektrisk. Dynget ned med andre ord, siden saltvannet allerede hadde gjort absolutt vått i fra før. All strøm ble selvsagt koblet i fra. Gjorde dette i to omganger og avsluttet med rent vann igjen, ganske langt opp på bunnpanna. (VP D4-260) Så fikk jeg lenset ut absolutt alt vann. Har en 12v impellerpumpe med lang lealaus slange som gjør at jeg kan bruke denne som våtsuger i kriker og kroker. Lot alt tørke opp noen timer og forlot Holmsbu i retning Oslo.

Ved ankomst Oslo så var alt tørt. Sprayer så alt med CRC 6-66, i hver krik og krok. Bank i bordet så er det ingen rust, irr eller korrodering nå som det har gått over et år siden dette skjedde. Det eneste som røyk var styreenheten til Sleipner ankervinsjen. Men den er så elendig konstruert at den ikke tåler noe fukt. Må stå i ett 100% fuktfritt miljø i følge Sleipner selv. Skrudde den opp og hovedkortet er ikke beskyttet på noen som helst måte, så alle loddepunkter var irret i stykker. Burde vært dyppet i epoxy eller noe.

Ser at prisen du har på Dsalt er noe bedre enn SaltX:flag_no: Og hvorfor ferdigblandet er sabla dyr er jo en gåte. Når jeg går tom så skal jeg helt klart kjøpe den du har i konsentrat. 100 liter ferdig blandet er bra til den prisen. Dette er faktisk et "må ha" produkt i en båt.:tommel_opp: 

Torsen67 skrev 53 minutter siden:

Jeg har testet SaltX og det høres ut som Dsalt er like bra. Fikk saltvann i hele motorrommet pga vanninntrengning. Uheldighvis så ble det såpass mye at svinghjulet på motor fikk lov til å kaste saltvannet rundt overalt i 5 minutter. Lenset ut og skylte alt med hageslange og lenset ut på nytt. Kom så på at jeg hadde SaltX konsentrat. Fikk blandet en trykkanne og spylte så og si alt. Både mekanisk og elektrisk. Dynget ned med andre ord, siden saltvannet allerede hadde gjort absolutt vått i fra før. All strøm ble selvsagt koblet i fra. Gjorde dette i to omganger og avsluttet med rent vann igjen, ganske langt opp på bunnpanna. (VP D4-260) Så fikk jeg lenset ut absolutt alt vann. Har en 12v impellerpumpe med lang lealaus slange som gjør at jeg kan bruke denne som våtsuger i kriker og kroker. Lot alt tørke opp noen timer og forlot Holmsbu i retning Oslo.

Ved ankomst Oslo så var alt tørt. Sprayer så alt med CRC 6-66, i hver krik og krok. Bank i bordet så er det ingen rust, irr eller korrodering nå som det har gått over et år siden dette skjedde. Det eneste som røyk var styreenheten til Sleipner ankervinsjen. Men den er så elendig konstruert at den ikke tåler noe fukt. Må stå i ett 100% fuktfritt miljø i følge Sleipner selv. Skrudde den opp og hovedkortet er ikke beskyttet på noen som helst måte, så alle loddepunkter var irret i stykker. Burde vært dyppet i epoxy eller noe.

Ser at prisen du har på Dsalt er noe bedre enn SaltX:flag_no: Og hvorfor ferdigblandet er sabla dyr er jo en gåte. Når jeg går tom så skal jeg helt klart kjøpe den du har i konsentrat. 100 liter ferdig blandet er bra til den prisen. Dette er faktisk et "må ha" produkt i en båt.:tommel_opp: 

Dsalt brukes av bl a Equinor. Egenskapene til Dsalt er at den også legger igjen et beskyttende lag mot korrosjon. Det gjør visst ikke Xsalt. Har for øvrig begge i sortimentet. 
Men hvordan skjedde vanninntrengningen? Det er jo noe skikkelig herk!!!😳

Komodo skrev 48 minutter siden:

Tror ikke de medisinene fås på resept :ler:

Men de døyver smerten til en billigere penge enn dieselregninga!🙄

Bonus skrev 24 minutter siden:

De medisinene fåes kun fra Hamar ... :fniser:

Søker hver uke!😇😇🤩🤩

Mvh

Chilli Solbris

Chilli Solbris skrev for 5 timer siden:

Dsalt brukes av bl a Equinor. Egenskapene til Dsalt er at den også legger igjen et beskyttende lag mot korrosjon. Det gjør visst ikke Xsalt. Har for øvrig begge i sortimentet. 
Men hvordan skjedde vanninntrengningen? Det er jo noe skikkelig herk!!!😳

Men de døyver smerten til en billigere penge enn dieselregninga!🙄

Søker hver uke!😇😇🤩🤩

Hull i septiktank, som lagde heverteffekt via tømmegjennomføringen under vannli ja, gjennom tømmepumpa til og med. Var kun bimmelibim i tanken. Dette sto og lakk ut i motorrommet gjennom natten. Hadde jeg enda ikke startet motor ville det gått mye bedre. Skal bytte til mindre septiktank i plast. Mener å lest at SaltX også beskytter, men blir uansett Dsalt neste gang👍

Torsen67 skrev 1 time siden:

Hull i septiktank, som lagde heverteffekt via tømmegjennomføringen under vannli ja, gjennom tømmepumpa til og med. Var kun bimmelibim i tanken. Dette sto og lakk ut i motorrommet gjennom natten. Hadde jeg enda ikke startet motor ville det gått mye bedre. Skal bytte til mindre septiktank i plast. Mener å lest at SaltX også beskytter, men blir uansett Dsalt neste gang👍

Trenger du spesialsøk på tank har jeg en supersveiser som lager tanker i syrefast. Har laget til flere her på forumet som er veldig fornøyd både med pris og kvalitet. PS! Jeg formidler bare!! Ikke en krone til meg!

Mvh

Chilli Solbris

Jeg er kjent for å ha laget et særdeles detaljert regneark over alle kostnadene for vår båt. Irriterende detaljert mente flere ... 

Kan dog opplyse forsamlingen her at jeg lagde dette regnearket etter at båten var solgt. Mens vi hadde den, bare brukte vi den ... :glorie:

Ta aldri livsløgnen fra en gjennomsnittsbåteier (fritt modifisert fra Ibsen:flagg_bp:

Bonus skrev for 13 timer siden:

Jeg er kjent for å ha laget et særdeles detaljert regneark over alle kostnadene for vår båt. Irriterende detaljert mente flere ... 

Kan dog opplyse forsamlingen her at jeg lagde dette regnearket etter at båten var solgt. Mens vi hadde den, bare brukte vi den ... :glorie:

Ta aldri livsløgnen fra en gjennomsnittsbåteier (fritt modifisert fra Ibsen:flagg_bp:

😇😇😇

Mvh

Chilli Solbris

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...