Jump to content

Ladeproblem lader start men ikke forbruksbatteri


Enzo

Recommended Posts

J-Å skrev Just now:

Hvis du måler lavere spenning rett på Bat 2 utgangen enn på Bat 1 utgangen, så er den trolig defekt. Du kan evt. vurdere å erstatte den med en DC-DC lader. Da kan du koble startbatteriet direkte til dynamo, og slipper usikkerheten med å ha en slik boks mellom.

Når jeg starter motor så måler jeg samme spenning på IN og Bat 1 som da er det dynamoen gir osv mens Bat 2 den er uberørt, der er spenningen som den er på forbruksbanken, 13,2V eller noe. 
Kjørte motor 3 timer her om dagen og forbruksbanken fikk ingen lading (var aldri over 12,9) fra motor mens Startbatteri var innom 14,4 osv

Link to post
index skrev 7 minutter siden:

Den er mest sannsynlig defekt. Med mindre solcellene lurer den på et eller annet vis. Jeg ville satt inn et nytt skille, f.eks et BEP voltsensitivt rele. Eller noe tilsvarende det du har om du foretrekker det. 

Mulig defekt ja, så da er det å enten sette inn et nytt rele eller argofet eller noe der eller gjøre om opplegget, forstår jeg det rett med sånne DC-DC ladere så fjerner jeg bare isolatoren og setter den som kom fra dynamo rett på startbatteri og så setter jeg en DC-DC mellom startbatteriet og forbruksbatteriet, for eksempel denne https://www.sparelys.no/victron-orion-tr-smart-12-12-18a-220w-isolated-dc-dc-charger 

Prisen er jo stortsett det samme som et BEP rele 

Link to post
Enzo skrev 5 minutter siden:

Når jeg starter motor så måler jeg samme spenning på IN og Bat 1

Her skulle spenning vært ca 0,7 volt høyere på in, enn på Bat 1. Kan være defekt eller feilkoblet. Har den alltid vært slik. Om den er feilkoblet ser du på dynamoens bakside. Er det mer enn en ledning på B+ kontakten er det feil.

Vet jeg har mast mye om dette i andre innlegg, men jeg gjør det fordi nye båter har vært feilkoblet, og det hjelper ikke å kjøpe ny tilsvarende om det er feilkoblet på dynamo.

Link to post
Enzo skrev 1 minutt siden:

Prisen er jo stortsett det samme som et BEP rele 

 

Det er sant. Og koplingen blir også ganske lik. Fordelen med BEP er at den kan overføre hele dynamoens kapasitet, med DC/DC gjerne er begrenset til langt færre Ampere. Ikke sikkert at det har så mye å si da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Enzo skrev 12 minutter siden:

Når jeg starter motor så måler jeg samme spenning på IN og Bat 1 som da er det dynamoen gir osv mens Bat 2 den er uberørt, der er spenningen som den er på forbruksbanken, 13,2V eller noe. 
Kjørte motor 3 timer her om dagen og forbruksbanken fikk ingen lading (var aldri over 12,9) fra motor mens Startbatteri var innom 14,4 osv


Denne dingsen skal ha et spenningsfall på minst 0.7-0.8V mellom inn og utganger så du burde ikke måle samme spenning på IN og Bat1. Kan nok fort være at den er gåen. Jeg ville byttet den ut med en Argofet i så fall. Men det er jo smak og behag. Men går an å bli lurt av Lithium med høyere hvilespenning dersom de er fulle pga solcellelading. Har de 13.2V så ‘ser’ dynamoen gjerne 14V pga spenningsfallet i diodene og da går det lite den veien. 

Link to post
Fantino skrev 2 minutter siden:


Denne dingsen skal ha et spenningsfall på minst 0.7-0.8V mellom inn og utganger så du burde ikke måle samme spenning på IN og Bat1. Kan nok fort være at den er gåen. Jeg ville byttet den ut med en Argofet i så fall. Men det er jo smak og behag. Men går an å bli lurt av Lithium med høyere hvilespenning dersom de er fulle pga solcellelading. Har de 13.2V så ‘ser’ dynamoen gjerne 14V pga spenningsfallet i diodene og da går det lite den veien. 

Jeg har ett gylling GEL 160ah batteri på forbruk, ikke Lifepo4 men skal bytte til  4 eve celler (280ah 12V) når sesongen er over. Pr i dag så lades foruksbanken via et 110W solcellepanel med Victron smartregulator.

Jeg skal ikke garantere at IN og Bat 1 var eksakt det samme med motoren i gang, jeg bare konstaterte raskt at det ikke kom noe inn på bat 2 mens IN og bat 1 lå på rundt 14V med motor rett over tomgang.

Link to post
Enzo skrev 19 minutter siden:

...forstår jeg det rett med sånne DC-DC ladere så fjerner jeg bare isolatoren og setter den som kom fra dynamo rett på startbatteri og så setter jeg en DC-DC mellom startbatteriet og forbruksbatteriet, for eksempel denne https://www.sparelys.no/victron-orion-tr-smart-12-12-18a-220w-isolated-dc-dc-charger 

Prisen er jo stortsett det samme som et BEP rele 

Ja, det kobles slik. Hvis du klarer deg med 18A, så er den OK ja. Her er koblingsskjema og priser fra en annen tråd.

Link to post
Enzo skrev 20 minutter siden:

forstår jeg det rett med sånne DC-DC ladere så fjerner jeg bare isolatoren og setter den som kom fra dynamo rett på startbatteri og så setter jeg en DC-DC mellom startbatteriet og forbruksbatteriet, for eksempel denne https://www.sparelys.no/victron-orion-tr-smart-12-12-18a-220w-isolated-dc-dc-charger 

Prisen er jo stortsett det samme som et BEP rele 

Ja, men da får du jo bare maks 18A ladestrøm. Jeg hadde ikke gått for en DC-DC lader her. 

Link to post
Komodo skrev 6 minutter siden:

Ja, men da får du jo bare maks 18A ladestrøm. Jeg hadde ikke gått for en DC-DC lader her. 

Om jeg går for en slik som dette istedet https://seatronic.no/victron-energy-argofet-100-2-skillerele-100a-til-2-batterier

Da er det bare å flytte over de 3 ledningene IN,bat1,bat2 og så ground til batteri minus, hva med Energize ledningen, må den kobles også , står "optional" på den på koblingsskjema

Link to post
J-Å skrev 1 time siden:

Ja, du kan gå for Argofet, men da har du en ukontrollert lading, og usikkerheten med en FET transistor mellom dynamo og startbatteri. Du trenger trolig ikke Energize, det er avhengig av dynamotype.

Og den feiler oftere enn en DC-DC lader? Og forstyrrer potensielt VHF mer også? Ikke skjønner jeg hvorfor en skal begrense til 18A lading heller da.

 

Det viktigste her er nok å sjekke det som @Hegra nevner: har dynamo B+ til starter som originalt på mange motorer så kan det være hele forklaringen, dvs at det eksisterende ladeskillet er i orden.

Link to post
Fantino skrev 15 minutter siden:

Og den feiler oftere enn en DC-DC lader? Og forstyrrer potensielt VHF mer også? Ikke skjønner jeg hvorfor en skal begrense til 18A lading heller da.

Det er ingen DC-DC lader mellom dynamo og startbatteri. Så en slipper å risikere at generator går ubelastet, som kan skje hvis Argofet ryker.  Jeg har en slik 18A lader, som lader et vinsjbatteri. Den støyer ikke på VHF. Det var 50A utgaven som hadde det problemet. Det er også den fordelen at en DC-DC setter ned spenningen til float/storage når batteriet er fulladet.

 

Ellers er min statistikk gjennom et langt båtliv slik:

Diodeskiller: 2 feil, begge brudd på forbrukssiden. I charterbåt og venns båt (ekstra sjekkliste for charterbåt, koble fra landstrøm, start motor og sjekk lading).

Mekanisk relé: 1 feil, "sveist", egen båt.

DC-DC: Ingen feil, men noe VHF støy på en enhet, hvor leverandør godtok retur. 

Link to post

Du kan ikke sammenligne Argofet med diodeskiller, da de siste har veldig stor energiomsetning og dermed påvirkes termisk over tid. Og er du redd for FET transistorer så er det nok flere i en DC-DC lader en i en Argofet. Og om de feiler så har de en tendens til å feile i ‘på’-posisjon.

 

Men tipset til @hegra bør uansett sjekkes ut. Har vel vært flere her som har funnet den kabelen intakt levert fra båtbygger, inkludert meg selv. 

Link to post

Jeg fatter ikke hvorfor det er så stor motstand mot en GOD "gammeldags" diodeskiller. Jeg har ikke hatt noe annet, og min som er ratet til 120A har jeg hatt i 30 år. Den begrenser ladingen minimalt (har senseledning fra dynamoen til forbruksbanken) og da jeg hadde glemt å lade forbruksbatteriet en gang slik at det var nesten tomt, leverte min 70A dynamo 68A til batteribanken via diodeskillet. En slik enhet inneholder kun 2 kraftdioer og ikke noe elektronisk mikmak som en DC-DC lader som uten at man kjøper den ALLERST dyreste kun leverer mye mindre strøm. En DC-DC lader er etter min mening en motesak som alle skal lures til å kjøpe. Jeg ser et lite unntak, og det er der startbatteriet er bly/syre og forbruk lithium.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Fantino skrev 21 minutter siden:

Men tipset til @hegra bør uansett sjekkes ut. Har vel vært flere her som har funnet den kabelen intakt levert fra båtbygger, inkludert meg selv. 

Verdt å sjekke, men Batt 2 skal vel likevel ikke kunne bli mer enn 0.7V lavere enn In?  Problemet med å bypasse dioder eller FETer slik, er vel at startbatteriet kan bli tømt når spenningen på forbruksbatteriet faller. Og så vil jo startbatteriet ha høyere ladespenning, men det vil jo gå seg til, så forbruksbatteriet får noe også, når startbatteriet er fulladet.  Men altså, med DC-DC slipper man å klusse med koblingene mellom dynamo og startbatteri :smiler: . 

Link to post
J-Å skrev 58 minutter siden:

  Men altså, med DC-DC slipper man å klusse med koblingene mellom dynamo og startbatteri :smiler: . 

Med utgangspunkt i anlegget TS har nå, og dette er riktig koblet, så er det nettopp med argofet man slipper og klusse med koblingene. 

Men som sagt ville jeg sjekket dynamoens bakside uansett. Ta et bilde av dynamoens koblinger så ser vi  fort om det er flere en en kabel på B+. Koblingsskjema holder ikke her da dette ladeskille er ettermontert. 

Dessuten bør det absolutt være senseledning når du har et slikt ladeskille pga spenningsfallet i ladeskille. Det aner jeg ikke om din dynamo har, men med argofet eller DC-DC er senseledning unødvendig. 

Siden det er planer om nye batteri til høsten er det vel greit og tenke på hvilke ladeskille som er best tilpasset de nye batteriene. Disse nye typene batteri har jeg 0 peiling på.

 

Ellers har jeg tilsvarende ladeskille som du har, men altså med sense tilkoblet + på forbruksbanken. Det gir maks 14,4 volt på batteriene mens det på inngangen er ca 15 volt under gange. Feilfritt siden 1999.

Link to post
hegra skrev for 7 timer siden:

Med utgangspunkt i anlegget TS har nå, og dette er riktig koblet, så er det nettopp med argofet man slipper og klusse med koblingene. 

Det blir ikke veldig mye klussing av å koble  In Og Bat1 til DC-DC in, Bat2 til DC-DC Out. Og en fobindelse til Bat-. Så har man en moderne løsning som kan konfigureres og monitoreres fra Victrons app.

Link to post
Lars H. skrev for 17 timer siden:

Jeg ser et lite unntak, og det er der startbatteriet er bly/syre og forbruk lithium.

Planen min er å beholde startbatteri som bly/syre og sette inn Lifepo4 på forbruk etter sesongen, størrelsen på Lifepo4 batteriet er jeg usikker på, mulig jeg kjøper 4stk 3,2V celler på rundt 150ah, hadde tenkt 280ah men ser at det er totalt overkill til mitt bruk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...