Enzo Svart 18.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni Målt på nytt. Tenning/motor av: IN 0 BAT 1: 12,62V BAT 2: 13,35V sol ute. Motor 1200omr. In: 14,35v Bat1: 14,23v Bat2: 13,45v (mulig sol var litt sterkere nå) vanskelig å komme til å få tatt skikkelig bilde bak dynamo Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Juni Link til dette innlegget Svart 18.Juni Enzo skrev On 18.6.2025 at 7.13: Planen min er å beholde startbatteri som bly/syre og sette inn Lifepo4 på forbruk etter sesongen, Vis hele sitatet Fikk ikke med meg det med lithium i første omgang, så da endrer jeg uttalelsene mine litt. Med lithium ombord kan det nok være en fordel med en dc-dc lader. Jeg har ikke satt inn det, jeg kjører ladingen direkte via laderelè, men nå har jeg heller ikke noe ideelt anlegg Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
hegra Svart 18.Juni Link til dette innlegget Svart 18.Juni Av bildene ser det ut til at den tykke røde er B + så litt uvisst om den står alene på B+. Men du målte 0 volt på in. Var det med hovedbryter på så er den riktig koblet. Det er kun når motor går det skal være spenning på in. Ellers liten forskjell på in og batterispenning under gange. Spenning burde vært høyere på in. Hva du skal satse på med tanke på nye batteri vet jeg ikke, men hadde vært greit å vite om spenning på in er 0 når motor står stille med hovedbryter på. Det må den være om du går for argofet. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.Juni Link til dette innlegget Svart 18.Juni @Enzo jeg har denne, funker uten problem https://seatronic.no/victron-cyrix-ct-12-24v-120a-batteriseparator-bly-bly jeg har bly bly men det finnes alternativ med bly lithium Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fantino Svart 18.Juni Link til dette innlegget Svart 18.Juni Enzo skrev On 18.6.2025 at 7.52: Målt på nytt. Tenning/motor av: IN 0 BAT 1: 12,62V BAT 2: 13,35V sol ute. Motor 1200omr. In: 14,35v Bat1: 14,23v Bat2: 13,45v (mulig sol var litt sterkere nå) vanskelig å komme til å få tatt skikkelig bilde bak dynamo Vis hele sitatet Forskjellen mellom bat1 og bat2 er påfallende nær spenningsfall over diodeskille. Jeg er ikke i stand til å identifisere koplingene bakpå dynamo - men det kan gjerne noen andre? Et spørsmål: Var hovedbryter start påslått ved målinger før start av motor? Om den var det burde jo IN blitt batterispenning og ikke 0, så i så fall burde en kunne konkludere med at den eventuelle kabelen fra B+ til starter-innslag ikke finnes og at den ene utgangen på diodeskille virker å være gåen. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 18.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni Fantino skrev On 18.6.2025 at 11.45: Forskjellen mellom bat1 og bat2 er påfallende nær spenningsfall over diodeskille. Jeg er ikke i stand til å identifisere koplingene bakpå dynamo - men det kan gjerne noen andre? Et spørsmål: Var hovedbryter start påslått ved målinger før start av motor? Om den var det burde jo IN blitt batterispenning og ikke 0, så i så fall burde en kunne konkludere med at den eventuelle kabelen fra B+ til starter-innslag ikke finnes og at den ene utgangen på diodeskille virker å være gåen. Vis hele sitatet Hovedbryter på startbatteri var av og spenning 0. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.Juni Link til dette innlegget Svart 18.Juni OK, da klarer ikke jeg å konkludere uten en ‘kjentmann’ på den dynamoen ☺️ Men det så jo veldig originalt ut da, med motorlakk over alt utenom feit rød kabel som jeg antar går til hovedbryter start? Mulig du har målt dette tidligere: Får IN spenning dersom du slår på hovedbryter start? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 18.Juni Link til dette innlegget Svart 18.Juni "Feit rød kabel" kan vel være den som korrekt går til IN ? Men jeg synes jeg ser en grå kabel fra samme terminal, som går ned til venstre. Det kunne vært interessant å vite hvor den går. Det hadde vært litt lettere å se hvis solcellelading hadde vært av, eller noen tunge forbrukere på. Med et fulladet startbatteri behøver det vel ikke være så mye spenningsfall over dioden. Litt forbruk på startbatteriet hadde vært fint også (midlertidig for måling). Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.Juni Link til dette innlegget Svart 18.Juni Jeg heller klarer ikke helt og tyde kabler på dynamo. Men riktig koblet i forhold til ladeskille du har i dag så skal det kun være spenning på in når dynamo går. Det skal altså være 0 spenning på in samme om hovedbryter er av eller på så lenge motor står stille. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.Juni Link til dette innlegget Svart 18.Juni J-Å skrev On 18.6.2025 at 12.30: "Feit rød kabel" kan vel være den som korrekt går til IN ? Men jeg synes jeg ser en grå kabel fra samme terminal, som går ned til venstre. Det kunne vært interessant å vite hvor den går. Det hadde vært litt lettere å se hvis solcellelading hadde vært av, eller noen tunge forbrukere på. Med et fulladet startbatteri behøver det vel ikke være så mye spenningsfall over dioden. Litt forbruk på startbatteriet hadde vært fint også (midlertidig for måling). Vis hele sitatet En diode har som regel minimum 0.7-0.8V spenningsfall, og ofte over 1V ved høye strømmer. Mener det sto noe om det i spec sheet i begynnelsen av tråden også. Finnes noen forbedrede versjoner basert på Shottky-dioder men har lite for seg når en kan lage tilnærmet ideelle dioder med FET. Derfor tyder liten forskjell mellom IN og Bat1 på en kabel fra B+ til starter _eller_ gåen utgang på skillediode. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 18.Juni Link til dette innlegget Svart 18.Juni Fantino skrev On 18.6.2025 at 14.39: Derfor tyder liten forskjell mellom IN og Bat1 på en kabel fra B+ til starter _eller_ gåen utgang på skillediode. Vis hele sitatet Jeg må gi deg rett i at det er mistenkelig lite, Den ledningen jeg nevnte går gjerne rett til starteren da hvor den er koblet sammen med kabelen fra hovedbryter? Men jeg tror likevel dioden på Bat2 er defekt. I den første målingen sier han 12.9V på forbruksbanken og 14.4V på startbatteriet. Men som sagt, det hadde vært enklere å verifisere hvis solcellelading hadde vært av, og litt last på. Hvis det er samme Victron solcelleregulator som jeg har, så er det bare å slå av lading i app. Hvis det er feilkoblet slik, så blir det enda enklere å koble opp DC-DC . Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.Juni Link til dette innlegget Svart 18.Juni J-Å skrev On 18.6.2025 at 15.47: Jeg må gi deg rett i at det er mistenkelig lite, Den ledningen jeg nevnte går gjerne rett til starteren da hvor den er koblet sammen med kabelen fra hovedbryter? Men jeg tror likevel dioden på Bat2 er defekt. I den første målingen sier han 12.9V på forbruksbanken og 14.4V på startbatteriet. Men som sagt, det hadde vært enklere å verifisere hvis solcellelading hadde vært av, og litt last på. Hvis det er samme Victron solcelleregulator som jeg har, så er det bare å slå av lading i app. Hvis det er feilkoblet slik, så blir det enda enklere å koble opp DC-DC . Vis hele sitatet Det tror jeg er en mulig bra observasjon (kabelen bakom den røde). En sjekk om hovedbryter spenningssetter IN vil vel avsløre det i så fall. Tror du må se på måling nr 2, forsto det slik at den første ikke var så nøyaktig utført. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart Onsdag 06:08 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 06:08 Liten oppdatering. jeg har nå kastet den gamle diodegreia og satt inn en DC-DC lader. det fungerer helt topp. Start lader nå forbruk osv men jeg ser at hovedstrømbryter til startbank ikke lengre fungerer. Der er alltid strøm. IN fra dynamo ble nå flyttet direkte rett på startbatteriet. Og der deler den jo nå direkte kobling med tykk + ut igjen fra startbank. Regner med andre har opplevd det samme. Det hadde jo vært greit om den strømbryteren var i funksjon Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Onsdag 06:51 Link til dette innlegget Svart Onsdag 06:51 Bra valg. Et skjema hadde hjulpet for å forstå hvor den hovedbryteren sitter i kretsene. Det kan virke som du bare trenger å flytte den forbindelsen til IN fra dynamo til andre siden av hovedstrømbryteren heller enn rett på batteriet. Eller skøyfe den tilkoblingen. For du har trolig en dobbel forbindelse til dynamo B+, Hvis du da prøver å starte med hovedbryter av, så går antagelig strømmen via B+ på dynamoen. Det er ikke bra, Det eneste som noen lar går utenom hovedstrømbryter er vedlikeholdslader fra solceller eller landstrøm (og kanskje noen kritiske forbrukere som lensepumpe og VHF). Slike kan evt. kobles via egen automatsikring. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart Onsdag 08:59 Link til dette innlegget Svart Onsdag 08:59 Enzo skrev On 2.7.2025 at 6.08: Start lader nå forbruk osv men jeg ser at hovedstrømbryter til startbank ikke lengre fungerer. Der er alltid strøm. Regner med andre har opplevd det samme. Det hadde jo vært greit om den strømbryteren var i funksjon Vis hele sitatet Bryteren fungerer nok, men dette viser at den gamle skilledioden var feilkoblet. Strømmen er alltid på fordi den nå går fra batteri til dynamo og videre til startmotor via ledning som skulle vært fjernet ved montering av skilledioden. Hovedbryter står på tykk kabel mellom batteri og starter og har ingen misjon nå. Jeg hadde fjernet denne in kabelen som før gikk til diodeskille og koblet DC-DC lader til startbatteri. Da fungerer også hovedbryter igjen. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Onsdag 09:07 Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:07 hegra skrev On 2.7.2025 at 8.59: Jeg hadde fjernet denne in kabelen som før gikk til diodeskille og koblet DC-DC lader til startbatteri. Da fungerer også hovedbryter igjen. Vis hele sitatet Mener du at DC-DC lader input skal kobles utenom hovedbryter direkte til startbatteri? Jeg ville nå heller beholdt kabelen som gikk fra dynamo til diodeskiller, og tatt bort den som gikk fra diodeskiller til startbatteri. Forutsatt at det går en annen kabel fra dynamo til starter. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart Onsdag 09:07 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:07 Tykk kabel går fra batteri + til bryteren, altså den som gikk til IN på dioden trenger kanskje ikke å gå til batteri + den også, så mulig bryter og alt da vil fungere om jeg bare kobler fra denne nevnte IN ledningen fra batteri + ? DC-DC går i dag direkte fra startbatteri Forstår jeg det rett. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Onsdag 09:12 Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:12 Enzo skrev On 2.7.2025 at 9.07: Forstår jeg det rett. Vis hele sitatet Ja, jeg tror det. Altså hvis det er en annen kabel som går mellom tykk kabel og dynamo. Etter endring kan du sjekke at du har 12V på dynamo B+ og på DC-DC inn, når hovedbryter er på, og motor stanset. Så skal DC-DC koble inn lading når motoren startes og spenningen stiger. Hvilken type DC_DC har du? På noen kan du lese av spenningene via bluetooth. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart Onsdag 09:31 Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:31 Enzo skrev On 2.7.2025 at 9.07: Tykk kabel går fra batteri + til bryteren, altså den som gikk til IN på dioden trenger kanskje ikke å gå til batteri + den også, så mulig bryter og alt da vil fungere om jeg bare kobler fra denne nevnte IN ledningen fra batteri + ? DC-DC går i dag direkte fra startbatteri Forstår jeg det rett. Vis hele sitatet Riktig ja. Kabelen som går fra B+ på dynamo og til den gamle skilledioden skal bort. Husk å skru av batteripolen når du jobber med den for hovedbryter hjelper jo ikke på den. Når den er fjernet går ladestrømmen fra dynamo til starter og videre til hovedbryter og batteri og DC-DC lader. Da fungerer det. Mål at det er spenning på B+ på dynamo før du starter. Du kan også bare la kabelen stå igjen foreløpig på B+ om det er vanskelig å komme til på dynamo og isolere den løse enden grundig og feste den godt Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart Onsdag 09:32 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:32 J-Å skrev On 2.7.2025 at 9.12: Hvilken type DC_DC har du? På noen kan du lese av spenningene via bluetooth. Vis hele sitatet Jeg har Victron shunt, mppt, lader og dc-dc alle er "smart" så jeg ser alt i victron-appen Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart Onsdag 09:34 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:34 hegra skrev On 2.7.2025 at 9.31: Mål at det er spenning på B+ på dynamo før du starter. Vis hele sitatet B+ på dymano er der den tykke røde går inn på dynamo ? Jeg klarer ikke komme til å se selve merkingen bak der Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart Onsdag 09:42 Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:42 Det er nok den ja, men jeg redigerte mitt forrige innlegg så les slutten av det og måle på enden av kabelen om den står igjen. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Onsdag 09:51 Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:51 hegra skrev On 2.7.2025 at 9.31: Riktig ja. Kabelen som går fra B+ på dynamo og til den gamle skilledioden skal bort. Vis hele sitatet Jeg mener at den kabelen skal beholdes, og at den som går direkte til startbatteriet skal bort. Strømmen skal jo komme fra dynamo til DC-DC, ingen vits å sende den omveien om startbatteriet. Og ingen vits at DC-DC står og trekker tomgangsstrøm når hovedbryter er av. Den kabelen som går til forbruksbatteri fra DC-DC bør også gå via forbruksbatteriets hovedbryter etter min mening. Enzo skrev On 2.7.2025 at 9.32: Jeg har Victron shunt, mppt, lader og dc-dc alle er "smart" så jeg ser alt i victron-appen Vis hele sitatet Bra, da ser du jo at du får 12V på DC-DC inn når du slår på hovedbryter, men at den står med lading Off til motoren startes. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart Onsdag 10:14 Link til dette innlegget Svart Onsdag 10:14 J-Å skrev On 2.7.2025 at 9.51: Jeg mener at den kabelen skal beholdes, og at den som går direkte til startbatteriet skal bort. Vis hele sitatet Om du fjerner den så kjøres all strøm til startmotor via en tynnere kabel via dynamo og det er jo slett ikke tilrådelig ved oppstart. Hvordan denne DC-DC lader kobles er vel tydelig angitt i skjema som følger med. Har ikke satt meg inn i det, men et bilde av monteringsskjema hadde jo gjort seg. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Onsdag 10:25 Link til dette innlegget Svart Onsdag 10:25 hegra skrev On 2.7.2025 at 10.14: Om du fjerner den så kjøres all strøm til startmotor via en tynnere kabel via dynamo Vis hele sitatet Nei, det gjør den vel ikke, det er jo nettopp det vi vil unngå. Jeg antar at den tykke kabelen direkte fra hovedbryter til starter er der fortsatt. Så går det vanligvis en noe tynnere kabel fra starteren til dynamo B+. Det var tre kabler koblet til diodeskilleren. Bat 1, Bat 2 og In, Jeg mener den som gikk til In skal kobles til DC-DC in, Den som gikk til Bat 2 (antar forbruk) går til DC-DC out, og den som gikk til Bat1 er det ikke lenger bruk for (hvis dynamo B+ får spenning uten den når motor står) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.