Jump to content

Ladeproblem lader start men ikke forbruksbatteri


Enzo

Recommended Posts

  Enzo skrev On 18.6.2025 at 7.13:

Planen min er å beholde startbatteri som bly/syre og sette inn Lifepo4 på forbruk etter sesongen,

Vis hele sitatet  

Fikk ikke med meg det med lithium i første omgang, så da endrer jeg uttalelsene mine litt. Med lithium ombord kan det nok være en fordel med en dc-dc lader. Jeg har ikke satt inn det, jeg kjører ladingen direkte via laderelè, men nå har jeg heller ikke noe ideelt anlegg :smiler:

Link to post

Av bildene ser det ut til at den tykke røde er B + så litt uvisst om den står alene på B+.

Men du målte 0 volt på in. Var det med hovedbryter på så er den riktig koblet. Det er kun når motor går det skal være spenning på in.

Ellers liten forskjell på in og batterispenning under gange. Spenning burde vært høyere på in. Hva du skal satse på med tanke på nye batteri vet jeg ikke, men hadde vært greit å vite om spenning på in er 0 når motor står stille med hovedbryter på. Det må den være om du går for argofet.

Link to post
  Enzo skrev On 18.6.2025 at 7.52:

 Målt på nytt. 
 

Tenning/motor av:
IN 0
BAT 1: 12,62V
BAT 2: 13,35V sol ute.  

Motor 1200omr. 
In: 14,35v
Bat1: 14,23v
Bat2: 13,45v (mulig sol var litt sterkere nå)

 

vanskelig å komme til å få tatt skikkelig bilde bak dynamo 

 

 

IMG_7035.jpeg

IMG_7034.jpeg

IMG_7033.jpeg

Vis hele sitatet  


Forskjellen mellom bat1 og bat2 er påfallende nær spenningsfall over diodeskille. Jeg er ikke i stand til å identifisere koplingene bakpå dynamo - men det kan gjerne noen andre? Et spørsmål: Var hovedbryter start påslått ved målinger før start av motor? Om den var det burde jo IN blitt batterispenning og ikke 0, så i så fall burde en kunne konkludere med at den eventuelle kabelen fra B+ til starter-innslag ikke finnes og at den ene utgangen på diodeskille virker å være gåen. 

Link to post
  Fantino skrev On 18.6.2025 at 11.45:


Forskjellen mellom bat1 og bat2 er påfallende nær spenningsfall over diodeskille. Jeg er ikke i stand til å identifisere koplingene bakpå dynamo - men det kan gjerne noen andre? Et spørsmål: Var hovedbryter start påslått ved målinger før start av motor? Om den var det burde jo IN blitt batterispenning og ikke 0, så i så fall burde en kunne konkludere med at den eventuelle kabelen fra B+ til starter-innslag ikke finnes og at den ene utgangen på diodeskille virker å være gåen. 

Vis hele sitatet  

Hovedbryter på startbatteri var av og spenning 0.

 

Link to post

OK, da klarer ikke jeg å konkludere uten en ‘kjentmann’ på den dynamoen ☺️ Men det så jo veldig originalt ut da, med motorlakk over alt utenom feit rød kabel som jeg antar går til hovedbryter start? Mulig du har målt dette tidligere: Får IN spenning dersom du slår på hovedbryter start? 

Link to post

"Feit rød kabel" kan vel være den som korrekt går til IN ?  Men jeg synes jeg ser en grå kabel fra samme terminal, som går ned til venstre. Det kunne vært interessant å vite hvor den går.

 

  Det hadde vært litt lettere å se hvis solcellelading hadde vært av, eller noen tunge forbrukere på. Med et fulladet startbatteri behøver det vel ikke være så mye spenningsfall over dioden. Litt forbruk på startbatteriet hadde vært fint også (midlertidig for måling).  

Link to post
  J-Å skrev On 18.6.2025 at 12.30:

"Feit rød kabel" kan vel være den som korrekt går til IN ?  Men jeg synes jeg ser en grå kabel fra samme terminal, som går ned til venstre. Det kunne vært interessant å vite hvor den går.

 

  Det hadde vært litt lettere å se hvis solcellelading hadde vært av, eller noen tunge forbrukere på. Med et fulladet startbatteri behøver det vel ikke være så mye spenningsfall over dioden. Litt forbruk på startbatteriet hadde vært fint også (midlertidig for måling).  

Vis hele sitatet  


En diode har som regel minimum 0.7-0.8V spenningsfall, og ofte over 1V ved høye strømmer. Mener det sto noe om det i spec sheet i begynnelsen av tråden også. Finnes noen forbedrede versjoner basert på Shottky-dioder men har lite for seg når en kan lage tilnærmet ideelle dioder med FET. 
 

Derfor tyder liten forskjell mellom IN og Bat1 på en kabel fra B+ til starter _eller_ gåen utgang på skillediode. 

Link to post
  Fantino skrev On 18.6.2025 at 14.39:

 

Derfor tyder liten forskjell mellom IN og Bat1 på en kabel fra B+ til starter _eller_ gåen utgang på skillediode. 

Vis hele sitatet  

Jeg må gi deg rett i at det er mistenkelig lite, Den ledningen jeg nevnte går gjerne rett til starteren da hvor den er koblet sammen med kabelen fra hovedbryter? 

image.png.33eb1d0f459ce1f066a68d097b6453b7.png

 

Men jeg tror likevel dioden på Bat2 er defekt. I den første målingen sier han 12.9V på forbruksbanken og 14.4V på startbatteriet. Men som sagt, det hadde vært enklere å verifisere hvis solcellelading hadde vært av, og litt last på. Hvis det er samme Victron solcelleregulator som jeg har, så er det bare å slå av lading i app. 

 

Hvis det er feilkoblet slik, så blir det enda enklere å koble opp DC-DC :smiler:.

Link to post
  J-Å skrev On 18.6.2025 at 15.47:

Jeg må gi deg rett i at det er mistenkelig lite, Den ledningen jeg nevnte går gjerne rett til starteren da hvor den er koblet sammen med kabelen fra hovedbryter? 

image.png.33eb1d0f459ce1f066a68d097b6453b7.png

 

Men jeg tror likevel dioden på Bat2 er defekt. I den første målingen sier han 12.9V på forbruksbanken og 14.4V på startbatteriet. Men som sagt, det hadde vært enklere å verifisere hvis solcellelading hadde vært av, og litt last på. Hvis det er samme Victron solcelleregulator som jeg har, så er det bare å slå av lading i app. 

 

Hvis det er feilkoblet slik, så blir det enda enklere å koble opp DC-DC :smiler:.

Vis hele sitatet  


Det tror jeg er en mulig bra observasjon (kabelen bakom den røde). En sjekk om hovedbryter spenningssetter IN vil vel avsløre det i så fall. Tror du må se på måling nr 2, forsto det slik at den første ikke var så nøyaktig utført. 

Link to post
  • 2 uker senere...

Liten oppdatering.  
jeg har nå kastet den gamle diodegreia og satt inn en DC-DC lader. 
det fungerer helt topp. Start lader nå forbruk osv men jeg ser at hovedstrømbryter til startbank ikke lengre fungerer.  Der er alltid strøm.  
 

IN fra dynamo ble nå flyttet direkte rett på startbatteriet. Og der deler den jo nå direkte kobling med tykk + ut igjen fra startbank. 
Regner med andre har opplevd det samme.  Det hadde jo vært greit om den strømbryteren var i funksjon 

Link to post

Bra valg. Et skjema hadde hjulpet for å forstå hvor den hovedbryteren sitter i kretsene. Det kan virke som du bare trenger å flytte den forbindelsen til IN fra dynamo til andre siden av hovedstrømbryteren heller enn rett på batteriet. Eller skøyfe den tilkoblingen. For du har trolig en dobbel forbindelse til dynamo B+, Hvis du da prøver å starte med hovedbryter av, så går antagelig strømmen via B+ på dynamoen. Det er ikke bra,  Det eneste som noen lar går utenom hovedstrømbryter er vedlikeholdslader fra solceller eller landstrøm (og kanskje noen kritiske forbrukere som lensepumpe og VHF).  Slike kan evt. kobles via egen automatsikring.

Link to post
  Enzo skrev On 2.7.2025 at 6.08:

 Start lader nå forbruk osv men jeg ser at hovedstrømbryter til startbank ikke lengre fungerer.  Der er alltid strøm.

Regner med andre har opplevd det samme.  Det hadde jo vært greit om den strømbryteren var i funksjon 

Vis hele sitatet  

Bryteren fungerer nok,  men dette viser at den gamle skilledioden var feilkoblet. Strømmen er alltid på fordi den nå går fra batteri til dynamo og videre til startmotor via ledning som skulle vært fjernet ved montering av skilledioden.

Hovedbryter står på tykk kabel mellom batteri og starter og har ingen misjon nå.

Jeg hadde fjernet denne in kabelen som før gikk til diodeskille og koblet DC-DC lader til startbatteri. Da fungerer også hovedbryter igjen.

 

 

 

Link to post
  hegra skrev On 2.7.2025 at 8.59:

Jeg hadde fjernet denne in kabelen som før gikk til diodeskille og koblet DC-DC lader til startbatteri. Da fungerer også hovedbryter igjen.

Vis hele sitatet  

Mener du at DC-DC lader input skal kobles utenom hovedbryter direkte til startbatteri?  Jeg ville nå heller beholdt kabelen som gikk fra dynamo til diodeskiller, og tatt bort den som gikk fra diodeskiller til startbatteri. Forutsatt at det går en annen kabel fra dynamo til starter.

Link to post
  Enzo skrev On 2.7.2025 at 9.07:


Forstår jeg det rett.

Vis hele sitatet  

Ja, jeg tror det. Altså hvis det er en annen kabel som går mellom tykk kabel og dynamo. Etter endring kan du sjekke at du har 12V på dynamo B+ og på DC-DC inn, når hovedbryter er på, og motor stanset. Så skal DC-DC koble inn lading når motoren startes og spenningen stiger. Hvilken type DC_DC har du? På noen kan du lese av spenningene via bluetooth.

Link to post
  Enzo skrev On 2.7.2025 at 9.07:

Tykk kabel går fra batteri + til bryteren, altså den som gikk til IN på dioden trenger kanskje ikke å gå til batteri + den også, så mulig bryter og alt da vil fungere om jeg bare kobler fra denne nevnte IN ledningen fra batteri + ?

 

DC-DC går i dag direkte fra startbatteri

Forstår jeg det rett.

Vis hele sitatet  

Riktig ja. Kabelen som går fra B+ på dynamo og til den gamle skilledioden skal bort. Husk å skru av batteripolen når du jobber med den for hovedbryter hjelper jo ikke på den. Når den er fjernet går ladestrømmen fra dynamo til starter og videre til hovedbryter og batteri og DC-DC lader. Da fungerer det. Mål at det er spenning på B+ på dynamo før du starter.

 

Du kan også bare la kabelen stå igjen foreløpig på B+ om det er vanskelig å komme til på dynamo og isolere den løse enden grundig og feste den godt

Link to post
  hegra skrev On 2.7.2025 at 9.31:

Riktig ja. Kabelen som går fra B+ på dynamo og til den gamle skilledioden skal bort.

Vis hele sitatet  

Jeg mener at den kabelen skal beholdes, og at den som går direkte til startbatteriet skal bort. Strømmen skal jo komme fra dynamo til DC-DC, ingen vits å sende den omveien om startbatteriet. Og ingen vits at DC-DC står og trekker tomgangsstrøm når hovedbryter er av. Den kabelen som går til forbruksbatteri fra DC-DC bør også gå via forbruksbatteriets hovedbryter etter min mening.

  

  Enzo skrev On 2.7.2025 at 9.32:

Jeg har Victron shunt, mppt, lader og dc-dc alle er "smart" så jeg ser alt i victron-appen

Vis hele sitatet  

Bra, da ser du jo at du får 12V på DC-DC inn når du slår på hovedbryter, men at den står med lading Off til motoren startes.

Link to post
  J-Å skrev On 2.7.2025 at 9.51:

Jeg mener at den kabelen skal beholdes, og at den som går direkte til startbatteriet skal bort. 

Vis hele sitatet  

Om du fjerner den så kjøres all strøm til startmotor via en tynnere kabel via dynamo og det er jo slett ikke tilrådelig ved oppstart. Hvordan denne DC-DC lader kobles er vel tydelig angitt i skjema som følger med. Har ikke satt meg inn i det, men et bilde av monteringsskjema hadde jo gjort seg.

Link to post
  hegra skrev On 2.7.2025 at 10.14:

Om du fjerner den så kjøres all strøm til startmotor via en tynnere kabel via dynamo 

Vis hele sitatet  

Nei, det gjør den vel ikke, det er jo nettopp det vi vil unngå. Jeg antar at den tykke kabelen direkte fra hovedbryter til starter er der fortsatt. Så går det vanligvis en noe tynnere kabel fra starteren til dynamo B+. Det var tre kabler koblet til diodeskilleren. Bat 1, Bat 2 og In, Jeg mener den som gikk til In skal kobles til DC-DC in, Den som gikk til Bat 2 (antar forbruk) går til DC-DC out, og den som gikk til Bat1 er det ikke lenger bruk for (hvis dynamo B+ får spenning uten den når motor står)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...