Jump to content

Ladeproblem lader start men ikke forbruksbatteri

Enzo

Recommended Posts

Enzo skrev 1 time siden:

Planen min er å beholde startbatteri som bly/syre og sette inn Lifepo4 på forbruk etter sesongen,

Fikk ikke med meg det med lithium i første omgang, så da endrer jeg uttalelsene mine litt. Med lithium ombord kan det nok være en fordel med en dc-dc lader. Jeg har ikke satt inn det, jeg kjører ladingen direkte via laderelè, men nå har jeg heller ikke noe ideelt anlegg :smiler:

Av bildene ser det ut til at den tykke røde er B + så litt uvisst om den står alene på B+.

Men du målte 0 volt på in. Var det med hovedbryter på så er den riktig koblet. Det er kun når motor går det skal være spenning på in.

Ellers liten forskjell på in og batterispenning under gange. Spenning burde vært høyere på in. Hva du skal satse på med tanke på nye batteri vet jeg ikke, men hadde vært greit å vite om spenning på in er 0 når motor står stille med hovedbryter på. Det må den være om du går for argofet.

Enzo skrev for 3 timer siden:

Målt på nytt. 

Tenning/motor av:
IN 0
BAT 1: 12,62V
BAT 2: 13,35V sol ute.  

Motor 1200omr. 
In: 14,35v
Bat1: 14,23v
Bat2: 13,45v (mulig sol var litt sterkere nå)

vanskelig å komme til å få tatt skikkelig bilde bak dynamo 

IMG_7035.jpeg

IMG_7034.jpeg

IMG_7033.jpeg

Forskjellen mellom bat1 og bat2 er påfallende nær spenningsfall over diodeskille. Jeg er ikke i stand til å identifisere koplingene bakpå dynamo - men det kan gjerne noen andre? Et spørsmål: Var hovedbryter start påslått ved målinger før start av motor? Om den var det burde jo IN blitt batterispenning og ikke 0, så i så fall burde en kunne konkludere med at den eventuelle kabelen fra B+ til starter-innslag ikke finnes og at den ene utgangen på diodeskille virker å være gåen. 

Fantino skrev 5 minutter siden:

Forskjellen mellom bat1 og bat2 er påfallende nær spenningsfall over diodeskille. Jeg er ikke i stand til å identifisere koplingene bakpå dynamo - men det kan gjerne noen andre? Et spørsmål: Var hovedbryter start påslått ved målinger før start av motor? Om den var det burde jo IN blitt batterispenning og ikke 0, så i så fall burde en kunne konkludere med at den eventuelle kabelen fra B+ til starter-innslag ikke finnes og at den ene utgangen på diodeskille virker å være gåen. 

Hovedbryter på startbatteri var av og spenning 0.

"Feit rød kabel" kan vel være den som korrekt går til IN ?  Men jeg synes jeg ser en grå kabel fra samme terminal, som går ned til venstre. Det kunne vært interessant å vite hvor den går.

Det hadde vært litt lettere å se hvis solcellelading hadde vært av, eller noen tunge forbrukere på. Med et fulladet startbatteri behøver det vel ikke være så mye spenningsfall over dioden. Litt forbruk på startbatteriet hadde vært fint også (midlertidig for måling).  

J-Å skrev for 2 timer siden:

"Feit rød kabel" kan vel være den som korrekt går til IN ?  Men jeg synes jeg ser en grå kabel fra samme terminal, som går ned til venstre. Det kunne vært interessant å vite hvor den går.

Det hadde vært litt lettere å se hvis solcellelading hadde vært av, eller noen tunge forbrukere på. Med et fulladet startbatteri behøver det vel ikke være så mye spenningsfall over dioden. Litt forbruk på startbatteriet hadde vært fint også (midlertidig for måling).  

En diode har som regel minimum 0.7-0.8V spenningsfall, og ofte over 1V ved høye strømmer. Mener det sto noe om det i spec sheet i begynnelsen av tråden også. Finnes noen forbedrede versjoner basert på Shottky-dioder men har lite for seg når en kan lage tilnærmet ideelle dioder med FET. 

Derfor tyder liten forskjell mellom IN og Bat1 på en kabel fra B+ til starter _eller_ gåen utgang på skillediode. 

Fantino skrev 52 minutter siden:

Derfor tyder liten forskjell mellom IN og Bat1 på en kabel fra B+ til starter _eller_ gåen utgang på skillediode. 

Jeg må gi deg rett i at det er mistenkelig lite, Den ledningen jeg nevnte går gjerne rett til starteren da hvor den er koblet sammen med kabelen fra hovedbryter? 

image.png.33eb1d0f459ce1f066a68d097b6453b7.png

Men jeg tror likevel dioden på Bat2 er defekt. I den første målingen sier han 12.9V på forbruksbanken og 14.4V på startbatteriet. Men som sagt, det hadde vært enklere å verifisere hvis solcellelading hadde vært av, og litt last på. Hvis det er samme Victron solcelleregulator som jeg har, så er det bare å slå av lading i app. 

Hvis det er feilkoblet slik, så blir det enda enklere å koble opp DC-DC :smiler:.

J-Å skrev 8 minutter siden:

Jeg må gi deg rett i at det er mistenkelig lite, Den ledningen jeg nevnte går gjerne rett til starteren da hvor den er koblet sammen med kabelen fra hovedbryter? 

image.png.33eb1d0f459ce1f066a68d097b6453b7.png

Men jeg tror likevel dioden på Bat2 er defekt. I den første målingen sier han 12.9V på forbruksbanken og 14.4V på startbatteriet. Men som sagt, det hadde vært enklere å verifisere hvis solcellelading hadde vært av, og litt last på. Hvis det er samme Victron solcelleregulator som jeg har, så er det bare å slå av lading i app. 

Hvis det er feilkoblet slik, så blir det enda enklere å koble opp DC-DC :smiler:.

Det tror jeg er en mulig bra observasjon (kabelen bakom den røde). En sjekk om hovedbryter spenningssetter IN vil vel avsløre det i så fall. Tror du må se på måling nr 2, forsto det slik at den første ikke var så nøyaktig utført. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...