Enzo Svart 5 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Målt på nytt. Tenning/motor av: IN 0 BAT 1: 12,62V BAT 2: 13,35V sol ute. Motor 1200omr. In: 14,35v Bat1: 14,23v Bat2: 13,45v (mulig sol var litt sterkere nå) vanskelig å komme til å få tatt skikkelig bilde bak dynamo Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Enzo skrev 1 time siden: Planen min er å beholde startbatteri som bly/syre og sette inn Lifepo4 på forbruk etter sesongen, Fikk ikke med meg det med lithium i første omgang, så da endrer jeg uttalelsene mine litt. Med lithium ombord kan det nok være en fordel med en dc-dc lader. Jeg har ikke satt inn det, jeg kjører ladingen direkte via laderelè, men nå har jeg heller ikke noe ideelt anlegg Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
hegra Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Av bildene ser det ut til at den tykke røde er B + så litt uvisst om den står alene på B+. Men du målte 0 volt på in. Var det med hovedbryter på så er den riktig koblet. Det er kun når motor går det skal være spenning på in. Ellers liten forskjell på in og batterispenning under gange. Spenning burde vært høyere på in. Hva du skal satse på med tanke på nye batteri vet jeg ikke, men hadde vært greit å vite om spenning på in er 0 når motor står stille med hovedbryter på. Det må den være om du går for argofet. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden @Enzo jeg har denne, funker uten problem https://seatronic.no/victron-cyrix-ct-12-24v-120a-batteriseparator-bly-bly jeg har bly bly men det finnes alternativ med bly lithium Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fantino Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Enzo skrev for 3 timer siden: Målt på nytt. Tenning/motor av: IN 0 BAT 1: 12,62V BAT 2: 13,35V sol ute. Motor 1200omr. In: 14,35v Bat1: 14,23v Bat2: 13,45v (mulig sol var litt sterkere nå) vanskelig å komme til å få tatt skikkelig bilde bak dynamo Forskjellen mellom bat1 og bat2 er påfallende nær spenningsfall over diodeskille. Jeg er ikke i stand til å identifisere koplingene bakpå dynamo - men det kan gjerne noen andre? Et spørsmål: Var hovedbryter start påslått ved målinger før start av motor? Om den var det burde jo IN blitt batterispenning og ikke 0, så i så fall burde en kunne konkludere med at den eventuelle kabelen fra B+ til starter-innslag ikke finnes og at den ene utgangen på diodeskille virker å være gåen. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 1 time siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1 time siden Fantino skrev 5 minutter siden: Forskjellen mellom bat1 og bat2 er påfallende nær spenningsfall over diodeskille. Jeg er ikke i stand til å identifisere koplingene bakpå dynamo - men det kan gjerne noen andre? Et spørsmål: Var hovedbryter start påslått ved målinger før start av motor? Om den var det burde jo IN blitt batterispenning og ikke 0, så i så fall burde en kunne konkludere med at den eventuelle kabelen fra B+ til starter-innslag ikke finnes og at den ene utgangen på diodeskille virker å være gåen. Hovedbryter på startbatteri var av og spenning 0. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden OK, da klarer ikke jeg å konkludere uten en ‘kjentmann’ på den dynamoen ☺️ Men det så jo veldig originalt ut da, med motorlakk over alt utenom feit rød kabel som jeg antar går til hovedbryter start? Mulig du har målt dette tidligere: Får IN spenning dersom du slår på hovedbryter start? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 50 minutter siden Link til dette innlegget Svart 50 minutter siden "Feit rød kabel" kan vel være den som korrekt går til IN ? Men jeg synes jeg ser en grå kabel fra samme terminal, som går ned til venstre. Det kunne vært interessant å vite hvor den går. Det hadde vært litt lettere å se hvis solcellelading hadde vært av, eller noen tunge forbrukere på. Med et fulladet startbatteri behøver det vel ikke være så mye spenningsfall over dioden. Litt forbruk på startbatteriet hadde vært fint også (midlertidig for måling). Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 41 minutter siden Link til dette innlegget Svart 41 minutter siden Jeg heller klarer ikke helt og tyde kabler på dynamo. Men riktig koblet i forhold til ladeskille du har i dag så skal det kun være spenning på in når dynamo går. Det skal altså være 0 spenning på in samme om hovedbryter er av eller på så lenge motor står stille. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.