Jump to content

Ford 2402 lagret i 2 år, ruser etter start


Leon KAD502

Recommended Posts

Har en ford 2402 med sims diesel fordelings/trykk-enhet.

 

Problemet har oppstått etter 2 år uten bruk. Startet opp, og motor gikk rett på overrus. Forsøkte først å justere med gasskontroller. Ikke antydning til reaksjon på turtall. Forsøkte stopp knappen. Heller ikke der var det antydning til reaksjon. Så at begge hendler beveget seg på motoren. Måtte stoppe den ved å blokkere innsuget. Skjønte fort at noe mest sansynelig har grodd fast inne i enheten som fordeĺer diesel til dysene. Forhørte meg litt rundt blant båtvenner i båthavna om hva det kunne være. En som kom opp med en forklaring nevnte et lokk på sida diesel fordeleren til dysene.  Det var enten stemplene, noen "gaffler"/"slidere" eller stemlene søm hadde satt seg. Fikk beskjed om å fjerne lite deksel på sida så jeg kom til mekanikken som styrer stemplene som fordeler og skaper trykk til dysene. Det kunne skje at denne mekanikken og stemplene grodde fast, men det slapp som regel taket når man dynke det i CRC565 eller WD40. Så nå skal det stå slik til i morgen, så får jeg se da.

 

Lurer allikevel på om andre har kjennskap til andre løsninger på dette?

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post

Jeg hadde det samme problemet ned en 2401 når jeg kjøpte den. Vi fikk til slutt tak i en kar som kunne med disse pumpene. Han gjorde som du sa, av med dekselet og beveget mekanismen frem og tilbake til den gikk lett. Så ble det oppstart,  og lang tur hjem . Det skjedde ikke igjen på de årene jeg hadde motoren. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  index skrev On 17.6.2025 at 20.07:

Jeg hadde det samme problemet ned en 2401 når jeg kjøpte den. Vi fikk til slutt tak i en kar som kunne med disse pumpene. Han gjorde som du sa, av med dekselet og beveget mekanismen frem og tilbake til den gikk lett. Så ble det oppstart,  og lang tur hjem . Det skjedde ikke igjen på de årene jeg hadde motoren. 

Vis hele sitatet  

Så bra og høre. Kan nok høres ut som vi har samme problem, men på ulike motorer. Vet du hva slags olje som det skal skal helles på 2,85dl. på disse fordelingspumpene?

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post
  Leon KAD502 skrev On 17.6.2025 at 22.49:

Så bra og høre. Kan nok høres ut som vi har samme problem, men på ulike motorer. Vet du hva slags olje som det skal skal helles på 2,85dl. på disse fordelingspumpene?

Vis hele sitatet  

 

De er like bortsett fra antall sylindre. Min var smurt fra motoren. Men den skal uansett ha vanlig motorolje. 15W-40.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  Leon KAD502 skrev On 18.6.2025 at 5.47:

Kan jeg kjøre motoren på starteren uten at det spruter ut deler i hele båten og i indre havn med dekselet åpent

Vis hele sitatet  

 

Jeg tviler på at det vil sprute ut deler. Det er vel ikke dekselet som holder dem på plass? Uansett, jeg ville nok ha smurt og rikset på det til det begynner å løsne for så å skru dekselet på igjen før oppstart.  Slik ble det gjort hos meg. Jeg fikk beskjed om at motoren kunne få litt ruftete gange i begynnelsen før det har gått seg til, men det gikk egentlig helt greit. Min motor hadde også stått et par-tre år før dette. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Nå har jeg sett at alle 6 stemplene beveger seg, så da er det eliminert.

 Det som slår meg da er kaldstartfunksjonen som aktiveres når gassen settes i full gass posisjon, og mekanisk knapp i senter av stopp hendelen på pumpa trykkes inn, men som spretter ut når motor starter har grodd fast. Den setter vel alle kraner på full flow for å hjelpe til ved kaldstart. Denne virker som spretter ut nå, men kan ha vært fastrgrodd. I går ble alt bada i CRC565, og det er mulig at ting har løsnet siden da. Får prøve å starte når kompis kommer tilbake. Jeg er ikke helt frisk nok til å drive å bøye meg og hoppe opp og ned så jeg får litt hjelp. Er det noen med innspill så setter jeg pris på det. Så kom gjerne med innspill for det😃👍🏻

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post
  Leon KAD502 skrev On 18.6.2025 at 14.46:

Husker du/vet du hvor de vektene satt hen?

Vis hele sitatet  

De sitter på innsiden av Stopp hendlen og  kaldstart knappen.

Jeg hadde levert den inn før noe mer blir øfelakt.

Du kan løsne på alle dyse røra på pumpa  og  kjøre litt på startere så ser du om det kommer diesel.

Da staeter den ikke.

Er de vandring på Stopphendlen og kaldstart knappen?

image.png.6a551dc0a25db9dce1de8f9c9e7aabab.png

Vil si at så lenge den ruser ut får den altfor mye diesel , det fyder på at det ikke er noe i veien med levering

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
  Leon KAD502 skrev On 18.6.2025 at 15.33:

Det som slår meg da er kaldstartfunksjonen som aktiveres når gassen settes i full gass posisjon, og mekanisk knapp i senter av stopp hendelen på pumpa trykkes inn, men som spretter ut når motor starter har grodd fast. Den setter vel alle kraner på full flow for å hjelpe til ved kaldstart. Denne virker som spretter ut nå, men kan ha vært

Vis hele sitatet  

Hvis du trykker inn kaldstart og gir fult pådrag skal den ruse ut.

Når jeg en skjelen gang trykker inn kaldstart har jeg gasshendlen på ca 900 omd, endda sier det vommm før den detter ned til 900 og jeg tar den ned til tommgang.

Du kan teste stopphendlen

Du kan løsne på alle dyse røra på pumpa  og  kjøre litt på startere når du  ser  det kommer diesel. så du drar i stopphendlen da skal det ikke komme diesel. .

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
  Roger jo skrev On 18.6.2025 at 16.29:

Hvis du trykker inn kaldstart og gir fult pådrag skal den ruse ut.

Når jeg en skjelen gang trykker inn kaldstart har jeg gasshendlen på ca 900 omd, endda sier det vommm før den detter ned til 900 og jeg tar den ned til tommgang.

Du kan teste stopphendlen

Du kan løsne på alle dyse røra på pumpa  og  kjøre litt på startere når du  ser  det kommer diesel. så du drar i stopphendlen da skal det ikke komme diesel. .

 

Vis hele sitatet  

Jada, det vet jeg fra før, men her var det null reaksjon overhode. Den hverken stoppa eller gikk ned på tid. Gikk vel sikkert 30-40 sek. før vi fikk stoppa den ved å kvele motor på innsuget. Takk for innspill😃👍🏻

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post
  Roger jo skrev On 17.6.2025 at 17.19:

Høres ut som kaldstareknappem er rustet fast  sjekk at armen 4 beveger seg og at 5 lar seg trykke inn.

Den spretter ut så fort en slår et slag med starteren.

image.png.a5582e25f85ae7ed0038a5f71ebc45a1.png

Skift smo.olje på H-tr pumpen

image.png.317c6c6d6e948b3d89cffc8603084a27.png

 

Lufteskruer til H -tr pumpa

image.png.c6bfc620353592b1b89c52f3b99554dd.png

 

 

 

Vis hele sitatet  

 

 

Begge er løse, men håper enda at det er der det slipper igjennom diesel så den går på overrus. I går så fant jeg lekasje på en morken slange også. Skal på Tess og lage en ny i morgen tidlig. Husker ikke helt nå, men mener det var en returslange mellom  T-kobling og motor. Tviler på at det får motorenn til å overruse.

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post

Om du ser at delene inni pumpa beveger seg når du drar i stopphendelen så burde du være good to go. Ha en passende gjenstand til å dekke luftinntaket med for hånden ved første oppstart, du har ikke tid til å lete mens motoren ruser på max. Men om den starter og turtall lar seg regulere på normalt vis så mover delene seg opp av seg selv etter hvert. 

 

Ellers så er ikke disse 2401/2402 motorene kjent som spesielt gode. Gammel forkammerteknologi og ikke så solid bygget. Jeg skiftet til en nyere Ford FSD, den motoren som erstattet disse i varebilene til Ford. Direkteinnsprøytet, lettstartet og pålitelig. Min hadde gått 210.000 km i bil da jeg satte den inn, og nå har den fått ca 2000 timer i båten også. Og den ligger an til å holde enda en god stund. Anbefales for et enklere båtliv. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  index skrev On 20.6.2025 at 6.54:

Om du ser at delene inni pumpa beveger seg når du drar i stopphendelen så burde du være good to go. Ha en passende gjenstand til å dekke luftinntaket med for hånden ved første oppstart, du har ikke tid til å lete mens motoren ruser på max. Men om den starter og turtall lar seg regulere på normalt vis så mover delene seg opp av seg selv etter hvert. 

 

Ellers så er ikke disse 2401/2402 motorene kjent som spesielt gode. Gammel forkammerteknologi og ikke så solid bygget. Jeg skiftet til en nyere Ford FSD, den motoren som erstattet disse i varebilene til Ford. Direkteinnsprøytet, lettstartet og pålitelig. Min hadde gått 210.000 km i bil da jeg satte den inn, og nå har den fått ca 2000 timer i båten også. Og den ligger an til å holde enda en god stund. Anbefales for et enklere båtliv. 

Vis hele sitatet  



Takk for gode råd og tips. Nå er dysene ute og jeg har fått kjørt motoren på starteren og tømt sylinderne for vann. Om det har blitt noen skader pga. vannet i sylinderne vet jeg ikke, men det er mest sannsynlig at noe har skjedd. Dessverre har jeg blitt alvorlig syk for 1,5 år siden, så jeg trenger mye hjelp i hjemmet, og da sier det seg selv at dette går tregt i båten mtp. det som jeg har der. Ikke bare går det tregt i båten, men jeg må vente litt mye på hjelp dersom jeg trenger det. Så motorbytte er det som er mest aktuelt om jeg ser frem i tid.

De FSI motorene du snakket om er interessant. Siden disse motorene har tatt over for den gamle 2402, er det stor forskjell på lengde og høyde på de. Vil min splitter nye girkasse passe på de nye FSI motorene. Jeg vil ha et motorbytte enklest mulig, og helst bolt on. Skifte til annen motor innebære som regel både girkasse, aksling og propellbytte. I verste fall så må også dørken heves, og motorrommet utvides. Så dere som leser dette her; Er det noen med gode tips, råd erfaringer og alt what ever. Jeg trenger mye hjelp for å finne ut av det her.

Kort oppdatering for nye lesere. Båten ble satt på vannet etter 2 år på land. Startet opp og den gikk p overrus, gikk ikke an å stoppe den på stoppknappen, og både stopp og gasshendel bevet seg uten at det var antydning til forandring i turtallet. Jeg fikk stoppet den ved å strupe motoren på innsuget. Neste som ble gjort var å åpne luka på sida av innsprøytningspumpa, somer av fabrikat SIMS.fikk spruta ned og dynka alt i CRC565, i håp om at det hjalp. For først trodde jeg feilen var der. Siden jeg ikke kom til pga. min helsemessige tilstand så fikk jeg ikke sjekket om det beveget sef der inne, men da dette hadde fått stått noen døgn forsøkte jeg og en kompis igjen. Han kom til, og fitt sett at alt beveget seg der inne. Så da var den feilkilden eliminert. Når vi nå startet opp motoren så gikk den like fult på overus. Vi fikk stoppet den igjen ved å kvele motoren på innsuget.

Etter noen dager skulle jeg skifte en dårlig slange på motoren. Da dette var gjort så startet jeg opp motoren for å se om det var noen forandring. Nå var jeg alene, og det var kul i helvete umulig å stoppe den, og eneste måten (jeg visste at var et idiotisk sjansespill helte jeg litt vann i innsuget. Motoren stoppet, så klart siden vann ikke kan komprimeres. Derfor er det store sjanser for at det har gått utover noe. Nå er dysene tatt ut, og motoren er tom for vann. Har sett over dysene. DE trenger på en rens og et skifte av dysespisser og en trykktest/justering. Jeg tviler på at feilen ligger der mtp. at det er groe eller heng i en eller flere dyser.

Jeg tror motoren går på olje og oljedamp som slipper igjennom fra bunnpanna. Så da er det fastgrodde stempelringer som mest sannsynlig er årsaken til at dette har oppstått. Noen snakker om at jamaica olje vil hjelpe. Det er noen vidunderolje, men vil det hjelpe meg? Vil det hjelpe å fylle sylinderne med jamaica olje fra kanne, eller holder det med sprayen man får kjøpt? Hvor mange sylindere dette gjelder vet jeg heller ikke. Er det en eller flere sylindere? Mest sansynlig er det flere. Jeg er så takknemlig for råd og vink. Er det noen som vet om en 2402 motor til salgs, eller en motor med samme lengde som i beste fall betyr kun å flytte litt på et motorfeste?

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post
  index skrev On 25.6.2025 at 15.55:

FSD er firesylindret, så i alle fall 30cm kortere. Passer rett på gir, men motorfester og sjøvannspumpe må modifiseres. Varmeveksler fra 2401 passer. 

Vis hele sitatet  

 

Akkurat. Ja da er det vel ikke noe alternativ for meg. Men vær så snill og rop ut om dere kommer over en 2402?

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post

2402 er en 50 år gammel maskin som ikke en gang var særlig bra da den var ny. Jeg ville heller ha funnet noe nyere og mer kurant.

 

Ellers så ser jeg ikke helt problemet med en kortere en. Det hadde vært verre om den var lengre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...