Jump to content

Bytte talgpakning i pakkboks - hjelp!

Grand Banks jr

Recommended Posts

Det er litt lekkasje fra akslingen, og det er nok på tide å bytte pakningen. Men hvordan i alle dager gjør jeg dette?

Jeg har sett diverse videoer på YT, og der er det ganske rett frem. 

MEN jeg kommer døtte meg ikke til. Ut fra det jeg har målt er det 63 mm mutter. Men dette sitter bak en støpt plate i innerlineren i båten. 

Nå er giret ute, båten står på land, og dette er jo en mulighet til å prøve å få dette fra hverandre...

..Men hvordan?

20250618_175859.jpg.5974c3ebcb83a713379e1ffad00b17f1.jpg

Slik ser det ut rett ovenfra (med andre ord kommer jeg ikke til med skiftenøkkel eller liknende)

20250618_175822.jpg.7df2b6c04c68bf0d9cda81c4524d906b.jpg

Her er litt med avstandsbilde 

20250618_180443.jpg.2e84578584be283d24ca8f242c41789a.jpg

Dette er nok fra 1980, så 45år gammelt. 

Hva bør jeg gjøre for å få dette fra hverandre enklest mulig, og helst med minst mulig innkjøp av verktøy?

Noen idéer?

(Angrer på at jeg ikke puste dette fra hverandre da motoren var ute...)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hei.

-Har du låse/sett skrue på mutteren? Vanligvis er det montert så ikke det kan justere seg selv. 

-Prøv å varme mutteren med en varmepistol til den blir såpass varm at du fortsatt kan ta på den uten ubehag, og fettet blir mykt. 

Min satt overraskende godt i gammelt fett. Med litt varme, gikk det som en lek. 

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Dette er nok fra 1980, så 45år gammelt. 

Hva bør jeg gjøre for å få dette fra hverandre enklest mulig, og helst med minst mulig innkjøp av verktøy?

Da er det på tide og skifte gummihylsa også og reguler lengden så du kommer til mutteren

Av med klemmflensen og ut med alt  og rengjøre.

Er akslingen lytefri vurder kodom et kort sekund.

hadde fått  laget en slik i Aluminium  og hengt den innpå  pakkboksen så mister du ikke nøklen .

Mulig en slik hvis tilkomsten er vrien

image.png.913dfd7014714839059412ed14554ee4.png image.png.a58a7c666fc0b5eca25899afc2aa23fb.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 22 minutter siden:

skifte gummihylsa

Er det gummihylse inni der? Jeg har ikke sett gummihylse på noen av videoene på YT som bytter pakningen i disse. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Kapteinskutelaus skrev 51 minutter siden:

varme mutteren med en varmepistol til den blir såpass varm at du fortsatt kan ta på den uten ubehag, og fettet blir mykt. 

Takk. Dette skal jeg prøve :-)

Må også finne et passene verktøy. Ser BT har fastbøkkel på 63 mm. 

Jeg vet ikke om noen som kan lage passende nøkkel av alu. 

Skal mutteren skrus ut som vanlig? (ikke links)

Tja helt sikkert noen som kan lage. 

Jeg ville løsnet slange klemmene og dratt hele pakkboksen ut i mot flensen på giret. Da har du bedre tilkomst etter hva jeg ser? 

Mye er gjort med en fastnøkkel du kan kutte i passe lengde og slipe/kutte den "åpne" siden på nøkkelen smalere. Så du får en slank kort nøkkel å skru med.  Det kan du jo forøvrig gjøre med den ring- nøkken på bildet til Roger Jo. Også, så slipper du å skru av flensen først. 

Jeg har ikke helt lik tetning, men en lignende. Min har ikke sekskantet mutter, men ellers er det nok det samme det går i. Ja gjengene er "vanlige" på de jeg har vært borti iallefall. Men kjenner litt etter før du tar i når du skrur for sikkerhets skyld 😃👍 

Det er sinnsykt trangt inni der, så når motoren er i båten klarer jeg knapt å bevege en finger til å berøre slangeklemmene. 

Men jeg ble jo veldig nysgjerrig på om det fantes en luke et sted. Så jeg dunket overalt og lyttet, og ett sted endret lyden seg. Det var lyden av en metallplate under et teppe i trappen.

Noen strakser etter var teppet revet opp, og der var det jaggu en metallplate. Den visste jeg ikke om. Har hatt båten i 8 år...

20250618_205711.jpg.b09b5d02f421b015a8cdc9d48b355b6c.jpg

Fjernet platen, og da så jeg ned på akslingen og det håpløse-å-rekke-til-onrådet...

20250618_205543.jpg.20127ee8534c23a84244f3c7104db6c0.jpg

Så nå øyner jeg håp...

Det er fremdeles trangt. Hullet er nok 25 cm bredt, og dypt. Men jeg ser i alle fall, og legger jeg meg ned skal jeg rekke ned tror jeg. Til slangeklemmene...

Er det bare å løsne slangeklemmene, så kan jeg dra pakkboksen fremover mot flensen?

20250618_205316.jpg.156e99cb26f92dc1a800f9e6b3e7d671.jpg

Dette har jeg altså ikke visst om, og jeg har prøvd å vaske der inne så godt det har latt seg gjøre. Men nå kan jeg jo komme til mye bedre. :sjokkert:

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Er det gummihylse inni der? Jeg har ikke sett gummihylse på noen av videoene på YT som bytter pakningen i disse. 

Det  normale er  en slangebit mellom hylserør og pakkboks

Har lager flere, En platebit  drill ,fil  bausag, vinkelkutter plate bit er normalt kapp på er plateverksted, og de lager en slik. .

image.png.703c208007a3621f2135d12770575a16.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

@Roger jo, som du ser av bildene over er det slik hos meg. Men jeg har ikke sett det før, for det er så innmari trangt. 

Det hjalp når jeg fant et "mannlokk" under trappen i stad...

Roger jo skrev for 2 timer siden:

Da er det på tide og skifte gummihylsa også og reguler lengden så du kommer til mutteren

Av med klemmflensen og ut med alt  og rengjøre.

Er akslingen lytefri vurder kodom et kort sekund.

hadde fått  laget en slik i Aluminium  og hengt den innpå  pakkboksen så mister du ikke nøklen .

Mulig en slik hvis tilkomsten er vrien

image.png.913dfd7014714839059412ed14554ee4.png fe

Synes ikke det det ut til at TS har gummihylse, kun talgpakning. 

Jeg tviler på at du trenger nye pakninger i denne. Du har jo godt over en cm å stramme på! Løs låsemutteren i bakkant, stram en halv tør og prøv igjen. Husk den skal dryppe 3-5 dråper i minuttet, strammer du så den blir helt tett så går den varm!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Enig med index. Den smale mutteren bak den store er en kontramutter, og bak den ser vi at det er mye gjenger på pakkboksen. 

Siden du ikke har visst om den luka i dørken, har du åpenbart heller ikke vært der nede og strammet på pakkboksen. Så her er det nok mye å gå på. Denne typen pakkboks er kanskje den mest idiotsikre og driftssikre som er å få. Men den skal dryppe et par dråper når du kjører.

Takk! Jeg har ikke strammet pakkboksen, kun strammet forsiktig på fettboksen. 

Dette var gode nyheter @indexog @Komodo. :ja: For det betyr at jeg bare kan montere girkassen tilbake, og så stramme pakkboksen når båten ligger på sjøen. 

Den drypper hele tiden, også når båten ligger stille. Men det er ikke så mye. Det drypper i drift, men renner ikke.

Da forstår jeg det slik at jeg bør gjøre følgende:

1) Løsner kontramutter

2) Strammer stor mutter halv tørn.

3) Strammer kontramutter

4) Starter motor og seter i gir, og sjekker at det drypper hvert 10-20 sekund.

Nå blir det å montere inn "ny" girkasse i morgen, gjøre om på kjølingen (girkasse før sjøvannspumpen), fikse noe småtteri før båten går ut til uken. :ja:

Fint å slippe stresset med å pakke om pakkboksen, når jeg egentlig ikke har bra verktøy for det nå. Vurderer å kjøpe meg 63 mm fastnøkkel på BT ig kappe bort 36 mm åpning (aksling er 35 mm). Da har jeg til både mutter og kontramutter (hvis de er samme størrelse).

Grand Banks jr skrev 56 minutter siden:

Da forstår jeg det slik at jeg bør gjøre følgende:

1) Løsner kontramutter

2) Strammer stor mutter halv tørn.

Vet ikke hvor du har det med en halv tørn fra, men det kan sikkert være ok. Poenget er ikke hvor mye du må dra til, men at du drar til slik at den ikke drypper når båten ligger i ro. Ikke mer. Det kan hende at du må justere dette flere ganger, siden du åpenbart ikke har vedlikeholdt dette punktet i ditt eierskap. Men når du først får justert dette slik at den drypper passelig under gange og er tett ved kai, så er det et meget robust system :tommel_opp:

Grand Banks jr skrev 56 minutter siden:

Fint å slippe stresset med å pakke om pakkboksen, når jeg egentlig ikke har bra verktøy for det nå. Vurderer å kjøpe meg 63 mm fastnøkkel på BT ig kappe bort 36 mm åpning (aksling er 35 mm). Da har jeg til både mutter og kontramutter (hvis de er samme størrelse).

Du må i alle fall skaffe deg to nøkler slik at du kan justere og trekke til kontramutteren. Det gjelder jo uansett om du skal pakke om eller ikke. Men du kan stort sett kjøpe billigste sort. Det er ikke rare kraften som skal til her. 

index skrev for 17 timer siden:

stram en halv tør og prøv igjen

@Komodo, halv tørn har jeg fra index.

Takk for presiseringer. Jeg har ikke vært klar over at den kunne strammes. Trodde det kun var fettboksen som skulle strammes bittelitt en sjelden gang. 

Det fulgte ikke akkurat med manual til båten som er 45 år gammel, og jeg har aldri forstått at disse mutterne skal etterstrammes. Så her lærte jeg noe nytt. 

Grand Banks jr skrev 5 minutter siden:

Hvordan fungerer den?

Fungerer hva?

"Takk for presiseringer. Jeg har ikke vært klar over at den kunne strammes. Trodde det kun var fettboksen som skulle strammes bittelitt en sjelden gang."

Fettkoppen er for å få fett til smøring, det er ikke primært fettet som skal tette. 

Komodo skrev for 1 time siden:

Fungerer hva?

Det var et spørsmål ment til @Okkaby i forbindelse med volvo kondom. Men tror du postet 1 minutt før, så din kommentar kom i mellom. Ser det kam være forvirrende. 

Grand Banks jr skrev for 6 timer siden:

@Komodo, halv tørn har jeg fra index.

Det var bare ment som en begynnelse. Siden den lekker såpass mye. Stram en halv tørn, ta en prøvetur og se hvor mye den lekker nå. Lekker det mer enn 5-6 drypp imminuttet, så må du stramme litt til. Ikke vær for ivrig, om du strammer den for hardt blir det vanskelig å få den til å slippe igjen. Litt og litt, til du er fornøyd. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 1 time siden:

Det var bare ment som en begynnelse.

Det var slik jeg tolket det også. :tommel_opp: Samt at man må ha båten på vann for å gjøre det, ellers gjør man det "i blinde". 

Neste uke regner jeg med å få prøve dette. Da skal det være vann under kjølen igjen. 

Ja, å stramme i blinde har ingenting for seg. Det lønner seg å være forsiktig og bruke god tid.

Jeg har faktisk ikke rørt min pakkboks de 20 årene og  godt over 2000 timene jeg har hatt båten. Bare dradd til fettkoppen 3-4 ganger i året sånn ca. Og det er minimalt hva som kommer inn av vann. Så jeg synes egentlig pakkboks med talgpakninger er en genial og lettstelt konstruksjon. 

Grand Banks jr skrev for 8 timer siden:

Hvordan fungerer den?

Ren gummi djlsa/pakkboks omtrent vedlikeholdsfrie.

Har vært diskutert mange ganger her inne.

Fås i flere varianter. Originale uten noen ekstern tilførsel og kopier med ekstern tilførsel av vann i tillegg.

https://www.watski.no/1852-gummipakdaase-oe40mm-aksel-60mm-roer-11Lyk?artnr=113400&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Pmax - 715 ROAS Low&utm_id=21095958850&gad_source=1&gad_campaignid=21085911747&gclid=Cj0KCQjwjdTCBhCLARIsAEu8bpLqzzYWBjZIZ0Q3nAyPPEL9qjfgJnBOojxEDMEIJQf-fuAF5EPj3J4aAvmfEALw_wcB

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...