geirrita Startet 19.Juni Link til dette innlegget Startet 19.Juni Hei! Mitt første innlegg som medlem på Båtplassen. Jeg har en Minor(Sargo)29 med 2stk Yanmar 4LHA-HTP og strake aksler. Sliter med vibrasjoner og resonans i skroget på lave turtall som i tomgang og opp til rundt 1000/1200omdr. Det er det samme om motoren er i fri eller i gir. Det er tydelig at det er et problem som har vært til stede lenge, da det er brukt mye møbelfilt med klister rundt omkring i båten for å få ting til å riste mindre. Jeg har hatt båten i 2 år nå og var innstilt på å bytte motorfester da jeg regnet med at det var de som var kilden til problemet. Det sitter motorfester fra Barry Controls på denne og de var svindyre fra Yanmar til ca 4000,- pr.stk. som jeg synes var litt i overkant. Etter mye googling kom jeg over erstatningsfester fra Novibrasyon.com som jeg gikk til innkjøp av. "Nu jâvlar" skulle det bli ordning på problemet. Bytter fester og justerer for å få lik vekt på fester, samt justering mot klemflens på aksel. Fyrer opp motorer, og resultatet!! AKKURAT det samme som tidligere. Tror jaggu det kanskje er litt verre også.. Ble ganske skuffet da jeg var ganske sikker på at det var festene som var problemet. Jeg tenker det neste på listen blir justering av ventiler samt kontroll/service av dieseldyser. Til info så har motorene nå gått ca 2700 timer og virker veldig stødige ellers :) Tips mottas med takk :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni Båten på vannet? Sjekk om du kan vri proellakslingene for hånd. Sitér dette innlegget Link to post
geirrita Svart 19.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni Båten ligger på vannet. ingen problem å snurre aksler for hånd. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni geirrita skrev for 2 timer siden: Hei! Mitt første innlegg som medlem på Båtplassen. Velkommen til forumet Ser du holder til i Fredrikstad. Hvor har du båten? Jeg har samme motor i vår båt, men da i enkeltinstallasjon. Jeg har både byttet motorlabber og rettet opp hele drivlinja, ble kvitt mye vibrasjoner da. I fjor plukket jeg ut dysene og overhalte dem, samt justerte ventilene (for første gang). Ble til at jeg byttet alle dysespissene pga. dårlig forstøving, samt justerte opp trykket. Men synes det ble skuffende lite forskjell. Hvordan arter vibrasjonene seg, er det når du ligger i ro uten å ha koblet inn gearene, eller er det når du kobler inn? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni Da bør du sjekke opprettingen. Ellers fortelle om om akslingene går rett inn på girene, om det er montert en torsjonsdempende kopling mellom aksling og gir, om det er montert Aquadrive, Pytondrive eller lignende. Ellers: Skjeve akslinger, klokk akslingene, se eksempel midt på siden her. Ubalanse i propellene etc. Det er noe sjeldne tilfeller der dirvverket 'synger' i harmoni. Altså at svingefrekvensen er i harmoni og danner en systemvibrasjon. De fleste leverandører av gir, akslinger og propellere reserverer seg mot reklamasjon innen dette feltet. Mer om oppretting, vibrasjon osv her. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni sjekk bb motorfeste bak, ein her som har bytta dette 2 ganger,brudd i sjølve festet,motoren er korrekt oppretta. Sitér dette innlegget Link to post
geirrita Svart 19.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni Komodo skrev for 2 timer siden: Velkommen til forumet Ser du holder til i Fredrikstad. Hvor har du båten? Jeg har samme motor i vår båt, men da i enkeltinstallasjon. Jeg har både byttet motorlabber og rettet opp hele drivlinja, ble kvitt mye vibrasjoner da. I fjor plukket jeg ut dysene og overhalte dem, samt justerte ventilene (for første gang). Ble til at jeg byttet alle dysespissene pga. dårlig forstøving, samt justerte opp trykket. Men synes det ble skuffende lite forskjell. Hvordan arter vibrasjonene seg, er det når du ligger i ro uten å ha koblet inn gearene, eller er det når du kobler inn? Takk for det! Båten ligger i Strømstad. Vibrasjonene er der uansett om gir er koblet inn eller ikke. Vibrerer i en slags rytme mellom svake og sterke vibrasjoner om jeg kan si det på den måten. Sitér dette innlegget Link to post
geirrita Svart 19.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni Hulda skrev for 1 time siden: Da bør du sjekke opprettingen. Ellers fortelle om om akslingene går rett inn på girene, om det er montert en torsjonsdempende kopling mellom aksling og gir, om det er montert Aquadrive, Pytondrive eller lignende. Ellers: Skjeve akslinger, klokk akslingene, se eksempel midt på siden her. Ubalanse i propellene etc. Det er noe sjeldne tilfeller der dirvverket 'synger' i harmoni. Altså at svingefrekvensen er i harmoni og danner en systemvibrasjon. De fleste leverandører av gir, akslinger og propellere reserverer seg mot reklamasjon innen dette feltet. Mer om oppretting, vibrasjon osv her. Akslinger går rett inn på girene. Vibrasjonene er der uansett om gir er koblet inn eller ikke. Jeg skal ta en titt på de linkene du sendte Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni geirrita skrev 37 minutter siden: Vibrasjonene er der uansett om gir er koblet inn eller ikke. Og med det kan vi i første omgang utelukke aksel og resten av drivlinjen. Forsvinner vibrasjonene når du øker turtallet opp mot 1000-1000 rpm i fri? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
geirrita Svart 19.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni Komodo skrev 6 minutter siden: Og med det kan vi i første omgang utelukke aksel og resten av drivlinjen. Forsvinner vibrasjonene når du øker turtallet opp mot 1000-1000 rpm i fri? Over ca 1200 er de så godt som borte. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni geirrita skrev for 1 time siden: Akslinger går rett inn på girene. Vibrasjonene er der uansett om gir er koblet inn eller ikke. Jeg skal ta en titt på de linkene du sendte Du mener om du kjører motorene opp med girene i fri og båten ligger stille, så rister det like ille? Sitér dette innlegget Link to post
geirrita Svart 19.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni Hulda skrev 5 minutter siden: Du mener om du kjører motorene opp med girene i fri og båten ligger stille, så rister det like ille? Det er riktig! Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni geirrita skrev for 8 timer siden: Jeg har en Minor(Sargo)29 med 2stk Yanmar 4LHA-HTP og strake aksler. Sliter med vibrasjoner og resonans i skroget på lave turtall som i tomgang og opp til rundt 1000/1200omdr. Det er det samme om motoren er i fri eller i gir. Sjelden Dette var rart i og med at du har nye motorfester, har rettet opp korrekt og det rister som f... selv i fri. - Motorfestene du fikk tak i. Sikker på at de er egnet? - Hvordan så de gamle ut? De fra Barry Controls kan man se på siden hvor mye de har sunket - Hvordan er ristingen med bare 1 motor igang? Forskjell på SB og BB motor? - prøvd å starte opp med aksling frakoblet giret? Tenkte om f.eks fremre cutlesslager er utslitt og akslingen ligger mot hylsa... om det over ikke fører frem så bør man begynne å se på selve motorene. Dyser, timing osv. geirrita skrev for 8 timer siden: Det sitter motorfester fra Barry Controls på denne og de var svindyre fra Yanmar til ca 4000,- pr.stk. som jeg synes var litt i overkant. Etter mye googling kom jeg over erstatningsfester fra Novibrasyon.com som jeg gikk til innkjøp av. Jeg byttet et par motorfester som det stod cummins på men som var fra Barry Controls. Mange år siden, men husker at labbene det stod cummins på 3x så dyre som labbene det stod Barry Controls på. Fant frem til riktig Barry-nummer og kjøpte de på eBay. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Andora Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni Høres veldig ut som gåen demperplate(r) der fjærene skrangler på lavt turtall,ihvertfall verdt å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni geirrita skrev for 2 timer siden: Over ca 1200 er de så godt som borte. Ok, det høres kjent ut. Mulig du kan få ned vibrasjonene noe ved å overhale dysene. sap_2000 skrev 49 minutter siden: Dette var rart i og med at du har nye motorfester, har rettet opp korrekt og det rister som f... selv i fri. Når vibrasjonene er et problem i fri, så har det nok ingenting med oppretting å gjøre. sap_2000 skrev 49 minutter siden: - prøvd å starte opp med aksling frakoblet giret? Tenkte om f.eks fremre cutlesslager er utslitt og akslingen ligger mot hylsa... Kan ikke se at cutlesslager har noe relevans så lenge vibrasjonene er i fri, og forsvinner på 1200 rpm. Tror dette er ganske vanlig på disse 4LH motorene. sap_2000 skrev 49 minutter siden: Jeg byttet et par motorfester som det stod cummins på men som var fra Barry Controls. Mange år siden, men husker at labbene det stod cummins på 3x så dyre som labbene det stod Barry Controls på. Fant frem til riktig Barry-nummer og kjøpte de på eBay. Husker den episoden din, og du hadde vel de samme motorlabbene som jeg hadde? Så til @geirrita, har du sjekket prisen på disse labbene hos Ragnar Ringstad? Kjør ned på Bruket og snakk med verksmesteren der og hør hva de tar for dem. Jeg kjøpte mine motorlabber der, og de var ikke dyre. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sap_2000 Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni Komodo skrev for 8 timer siden: Kan ikke se at cutlesslager har noe relevans så lenge vibrasjonene er i fri, og forsvinner på 1200 rpm. Tror dette er ganske vanlig på disse 4LH motorene. Halmstrået var om risingen fra motor forplanter seg via gir og aksling som til sammen er én lang enhet i kombinasjon med skutte cutlesslagre (spes det fremre). Om man retter opp riktig med et fremre cuntlesslager som er slitt i bunn (fra tidligere, nedsunkne labber) vil akslingen ligge i bunn og ikke i senter av hylsa. Veldig long shot, men kan elimineres ved å koble aksling fra gir. Og ja, 4LH og andre litt større firere rister litt på tomgang. Dårlige dyser eller feil justert timimig på pumpa bidrar ikke positivt. Heller ikke en litt for lav tomgang. Men hadde frakoblet aksling og prøvd, så er man sikker. Også spent på hvordan ristingen er med én og én motor i gang. Komodo skrev for 8 timer siden: Husker den episoden din, og du hadde vel de samme motorlabbene som jeg hadde? Samme type som Yanmar bruker, ja- Barry controls, med yanmar eller cummins logo (og sikkert andre). Var et utall varianter. Boltstørelser, vekt og hardheter. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hulda Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni Da begynner vl mistanken å snurpe seg sammen rundt løst- og/eller ubalansert svinghjul og/eller dempeplate. Det har jeg vært borti én gang føf, og det var i 1968. Det var en ny folkvognboble min daværende forlovede og jeg spleiset på. Feil av typen 'black swan'. Men verd å sjekke ut etter motorfester og de mer vanlige feilene. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni Om begge motorene "rister" likt så er det vel svingninger i resonans, tvilsomt at begge motorer har løse deler / ubalanse/ slitte dyser etc. Siste tankbåten jeg var på med 2 hovedmotorer hadde et lite turtallsområde der skrog og maskiner kom i resonans og det ble tildels store vibrasjoner, særlig på broa. Jokke-fart kalte skipperen det.. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni Trenger det i prinsippet være en spesifikk feil? Kan det ikke like så godt være en uheldig kombinasjon av to steinknuser 4-sylindrede dieselmotorer som produserer mye vibrasjon som motorfester og akselsystem som ikke klarer å absorbere/skaper egensvingning i skrogdeler? TS indikerer jo mer eller mindre at båten er ‘født’ med dette? En dyr løsning kunne gjerne vært flexkoplinger og myke motorfester? Sitér dette innlegget Link to post
larsand Svart 24.Juni Link til dette innlegget Svart 24.Juni velkommen til forumet geirrita Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.