Marbj89 Posted June 20 Share Posted June 20 (edited) Hei, har en eldre 5 hk fra mercury fra 2002-2003 hvor man ikke får full effekt fra motoren. Ved kjøring virker det som man får kun 70% full effekt av motoren, og den driver å «lugger» litt og må kjøre med chock litt ute. i tillegg dauer motoren plutselig, selvom den er varm. noen som har peiling på hva som kan være lurt å sjekke? Edited June 20 by Marbj89 (see edit history) Quote Link to post
Gew77 Posted June 20 Share Posted June 20 Har hatt samme symptomer på flere motorer. Det som alltid har gjort susen er å skru ut dyse i forgasser, vaske denne i bensin med for eksempel en tannbørste. Denne har flere små hull, som kan gå tett. Årsak er ofte lang lagring og lite bruk, mens det har stått gammel bensin i forgasser. Vil tippe det løser ditt problem også. Lykke til 😊 Quote Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Grand Banks jr Posted June 20 Share Posted June 20 Nr 1: Tøm forgasser helt for bensin. Kople til en gang med NY bensin. Sjekk om problemene fremdeles er der når motoren har fått helt ny bensin. Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bellil Posted June 21 Share Posted June 21 Her kommer vel også dette inn med 98 oktan ren bensin og 95 oktan med innblandet biodrivstoff. Det står flere tråder her inne og andre steder på nettet om at man bør bruke 98 oktan. Prisforskjellen i året for en fem hester påhengsmotor regner jeg ikke med at er det som ødelegger båtøkonomien Quote A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Honduras Posted June 21 Share Posted June 21 Høres ut som klassisk igjengrodde dyser og kanaler i forgasser ja. Dette er Tohatsu-motorer med Mercury klistremerke. Så de er bra 😎 Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
dieselfan Posted June 22 Share Posted June 22 Gew77 skrev On 20.6.2025 at 23.31: Har hatt samme symptomer på flere motorer. Det som alltid har gjort susen er å skru ut dyse i forgasser, vaske denne i bensin med for eksempel en tannbørste. Denne har flere små hull, som kan gå tett. Årsak er ofte lang lagring og lite bruk, mens det har stått gammel bensin i forgasser. Vil i tillegg til gode råd over anbefale å stake opp hullene i dysene med fiskesene i riktig tykkelse, hullene kan se ok ut men i mikroskop kan du se at de ofte er grodd igjen 10-20% og det er "katastrofe" Anbefaler også at du før opplag drenerer/tapper forgasseren med tappeskruen i bunnen av forgasseren, slik at du er helt sikker på at det ikke står noe vann/smuss/mjød i bunnen av forgasseren. Å starte våren med en ren og tom forgasser, også fylle opp med fersk 98oktan, er ommtrent likke deilig som å bli vekket på farsdagen med duften av ferske rundstykker+++ Quote Link to post
Grimme Elling Posted June 23 Share Posted June 23 Sjekk at du har kjølevannsstråle. Har vært borti at liten påhenger bare dauer med varm motor pga gåen impeller. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.