Jump to content

Mercury 5hk 2takt 2003 modell fusking


Marbj89

Recommended Posts

Hei, 

 

har en eldre 5 hk fra mercury fra 2002-2003 hvor man ikke får full effekt fra motoren. 
 

Ved kjøring virker det som man får kun 70% full effekt av motoren, og den driver å «lugger» litt og må kjøre med chock litt ute. 
 

i tillegg dauer motoren plutselig, selvom den er varm. 
 

noen som har peiling på hva som kan være lurt å sjekke? 

Redigert av Marbj89 (see edit history)
Link to post

Har hatt samme symptomer på flere motorer. Det som alltid har gjort susen er å skru ut dyse i forgasser, vaske denne i bensin med for eksempel en tannbørste. Denne har flere små hull, som kan gå tett. Årsak er ofte lang lagring og lite bruk, mens det har stått gammel bensin i forgasser. Vil tippe det løser ditt problem også. Lykke til 😊 

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post

Nr 1:

Tøm forgasser helt for bensin.

Kople til en gang med NY bensin.

 

Sjekk om problemene fremdeles er der når motoren har fått helt ny bensin.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Her kommer vel også dette inn med 98 oktan ren bensin og 95 oktan med innblandet biodrivstoff. Det står flere tråder her inne og andre steder på nettet om at man bør bruke 98 oktan. Prisforskjellen i året for en fem hester påhengsmotor regner jeg ikke med at er det som ødelegger båtøkonomien :glimter:

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post
Gew77 skrev On 20.6.2025 at 23.31:

Har hatt samme symptomer på flere motorer. Det som alltid har gjort susen er å skru ut dyse i forgasser, vaske denne i bensin med for eksempel en tannbørste. Denne har flere små hull, som kan gå tett. Årsak er ofte lang lagring og lite bruk, mens det har stått gammel bensin i forgasser.

Vil i tillegg til gode råd over anbefale å stake opp hullene i dysene med fiskesene i riktig tykkelse, hullene kan se ok ut men i mikroskop kan du se at de ofte er grodd igjen 10-20% og det er "katastrofe"

Anbefaler også at du før opplag drenerer/tapper forgasseren med tappeskruen i bunnen av forgasseren, slik at du er helt sikker på at det ikke står noe vann/smuss/mjød i bunnen av forgasseren.

Å starte våren med en ren og tom forgasser, også fylle opp med fersk 98oktan, er ommtrent likke deilig som å bli vekket på farsdagen med duften av ferske rundstykker+++

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...