Jump to content

Installere ekstra dynamo på Volvo D6, hjelp til mekanisk innfesting og valg av løsning ønskes


Martin_

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg overtar en Nimbus 365 2018-modell med Volvo D6 435 hk. Skal sette inn en Lifepo4 batteripakke på 800 Ah. Ønsker derfor en ekstra dynamo for å kunne redusere ladetid. Har noen gjort dette tidligere? Ønsket er da at ny dynamo får en egen rem, for å ikke overbelaste multirem på motor. Kanskje noen har et par bilder av en tilsvarende installasjon?

 

Mvh Martin

Link to post
Faxen skrev 7 minutter siden:

Er det ikke enklere å bytte til en større dynamo?

Helt sikkert vesentlig enklere. Men ønsker litt redundans, hvis den ene ryker så har jeg den andre. Har også hørt at de 115A dynamoene som leveres originalt med D4 og D6 er ekstremt solide, og takler Lithium veldig bra. De regulerer ned ladestrøm når temperatur i dynamoen øker. Så har lite lyst til å erstatte denne med noe som kanskje ikke er like pålitelig.

 

Link to post
Fantino skrev 12 minutter siden:

Med en Nimbus 365 så fyller du overbygget mot akterdekk med solceller. Problem solved. Til mye lavere kostnad, mindre plunder, fri fra landstrømproblematikk ift tæring og elektrisk autonomi i uthavn uten å starte motor for å lade. Kinderegg++ faktisk 😎😄

Det er allerede planen :-)   Jeg skal installere så mye solceller som mulig på det overbygget. 

Men tenkte en ekstra dynamo ville vært veldig fint og. 

Link to post

Jeg synes å huske å ha sett i VPs deletegninger at det finnes ferdige sett for montering av ekstra dynamo på D6. 
 

Men jeg ville ha ventet og sett hvordan det fungerer uten ekstra dynamo. Og heller montert en dersom det viser seg å være nødvendig. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Martin_ skrev 1 time siden:

Det er allerede planen :-)   Jeg skal installere så mye solceller som mulig på det overbygget. 

Men tenkte en ekstra dynamo ville vært veldig fint og. 


Da ville jeg definitivt sett an effekten du får av solcellene før beslutning ang ekstra dynamo. Min er nesten førtidspensjonert pga 2 x 310W på taket. Spørs dog hvor mye du får plass til selvsagt. Jeg hadde god plass og ønsket også god effekt i gråvær. Panelene jeg har er vel ca 90 x 160 cm om jeg husker rett. 

Link to post
Fantino skrev Just now:


Da ville jeg definitivt sett an effekten du får av solcellene før beslutning ang ekstra dynamo. Min er nesten førtidspensjonert pga 2 x 310W på taket. Spørs dog hvor mye du får plass til selvsagt. Jeg hadde god plass og ønsket også god effekt i gråvær. Panelene jeg har er vel ca 90 x 160 cm om jeg husker rett. 

Interessant. Har du OK lading ved gråvær?  Hvilke paneler valgte du? Er de fleksible som er limt til underlag? 

Link to post

Begynte med 4 x 150W fleksible men de hadde bare 4/5 års levetid før koplingsbokser gikk i oppløsning/overflaten begynte å bli matt. Skiftet til 2 x 310W med ramme. Husker ikke fabrikat men det er tysk. Disse var også utrolig rimelige. Fikk de vel på døra for 14xx kr pr panel. Anlegget drifter 270 liter 230V kjøl/frys fra påske til oktober-ish. Kommer alltid til fulle batterier. Plenty lading også i gråvær og regn. Det var også planen men må innrømme at effekten i gråvær var mye høyere enn jeg trodde. Har ikke koplet til landstrøm på årevis.

Link to post
Martin_ skrev for 2 timer siden:

Har også hørt at de 115A dynamoene som leveres originalt med D4 og D6 er ekstremt solide, og takler Lithium veldig bra.

Nå er det 150A dynamo som leveres til D6. Takler fortsatt lithium veldig bra! Har 400AH Lithium + 3 blybatterier. Lading er uproblematisk.

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Chiefengineer skrev 5 minutter siden:

Nei det er 115Ah Mitsubishi som har blitt brukt til D4/D6 for 12 volt siden introduksjonen:

Tja, min har 150 A

Elsystem • Generator anpassad för marint bruk (12V/150A eller 24V/80A) förberedd för Pulse Width Modulation (PWM) • Automatsäkringar för motor, transmission och EVC • Extra stoppknapp placerad i motorns framkant • Motorn tillgänglig med 12V eller 24V • Elanslutningar och säkringar placerade i en och samma anslutningsbox på motorn

 

https://www.volvopenta.com/marine/all-marine-engines/d6/

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Blouberg skrev 1 time siden:

Tja, min har 150 A

Elsystem • Generator anpassad för marint bruk (12V/150A eller 24V/80A) förberedd för Pulse Width Modulation (PWM) • Automatsäkringar för motor, transmission och EVC • Extra stoppknapp placerad i motorns framkant • Motorn tillgänglig med 12V eller 24V • Elanslutningar och säkringar placerade i en och samma anslutningsbox på motorn

 

https://www.volvopenta.com/marine/all-marine-engines/d6/

Trådstarter har D6/435, den har 115 Ah.

 

Ser av linken din at VP oppgraderte dynamo til 150 Ah da de fornyet D4/D6 motorserien og økte turtallet på noen av variantene.


Så da har nok siste generasjon D4/D6 som selges som nye nå 150 Ah dynamo som enda en av forskjellene med oppgraderingen ser det ut til.

 

Nyttig info😊

Link to post
Chiefengineer skrev 2 minutter siden:

Så da har nok siste generasjon D4/D6 som selges som nye nå 150 Ah dynamo som enda en av forskjellene med oppgraderingen ser det ut til.

 

Jepp. Ble ny 380 i fjor. 

Vet det var 115 på den gamle 370

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Blouberg skrev 1 time siden:

Jepp. Ble ny 380 i fjor. 

Vet det var 115 på den gamle 370

Går det ann å spørre om årsaken til byttet?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev 1 time siden:

Går det ann å spørre om årsaken til byttet?

Skade på sylinder (ripe) , uviss årsak, alternativene var ny 380/dpi eller ny longblokk og beholde DPH. 

 Ligger en tråd om dette her

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...