Jump to content

VP D6-370 blues, riper i sylinder på en 2013 modell


Blouberg

Recommended Posts

Fikk en litt lei telefon i dag. Har en Bavaria med D6-370 som står til vinterservice. I forbindelse med service ble det oppdaget tæring i eksosbend. Under skiftning av dette ble de oppdaget olje i turbo. Dette førte videre til en kompresjonstest som avdekket lav kompresjon i en sylinder. Når toppen ble tatt av ble det oppdaget riper i den sylinderen som har kompresjonssvikt. Foreløpig er det dårlig med teorier på hva årsaken til dette er. Det ble byttet turbo på denne i fjor vår. Ikke merket noe røyk eller andre ting gjennom fjoråret.

Motor har gått under 800 timer.

Båten i seg selv er i bra skikk, oppgraderte med VHF/AIS/Radar/Thruster i fjor, 

 

Da er jo spørsmålet. ny moter, 380 med DPI, vs å få tak i en brukt blokk. PT heller jeg til å gå for ny installasjon. Vi nærmer oss pensjonsalder og planen er å bruke båten mye. 

Dette vil forhåpentligvis gi lave vedlikeholdskostnader og lite risiko de neste årene..

 

Er det helt på vidda å legge såpass mye i en båt fra 2013?

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

subwoofer skrev for 2 timer siden:

Boring til første overstørrelse tar nok hånd om ripene, litt drastisk å bytte motor bare for det? 

Er ingen Volvoekspert, men husker det var en del støy da D-serien avløste TAMD-serien. Litt av skepsisen var vel at disse motorene offisielt sett ikke lot seg overhale på en forskriftsmessig ved sylinderskjæring da de ikke har sylinderforinger, og det ikke ble levert overdimensjonerte stempler. 

 

Men det er vel de som allikevel har boret opp blokka og presset inn foringer. 

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev for 5 timer siden:

Jeg ville lagt meg under kniven til Ragnar Ringstad, tror det blir riktig og til slutt billigst. De vet som regel hva som skal til.

Jepp, det er planen. 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

ohio skrev for 15 timer siden:

Lykke til håper det ordner seg 

Takk.

 

Tror det blir å lande på å sette inn nytt. Da blir det et nytt DPI drev også.

  

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 16 minutter siden:

Ellers så er vel dette offisielt engangsmotorer med så tynne sylindervegger at de ikke skal bores.

Har også hørt at dette blir gjort.

For meg er alternativet til ny installasjon å kjøpe ny blokk fra VP. Ville nok følt på noe usikkerhet dersom vi gikk for en "refurbished" blokk. 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Liten oppdatering. Møte med RR i dag. 

Har bestemt oss for å skifte til ny D6-380/DPI.  Det er dyrt, men da vet vi hva vi har, ønsker en trygghet for noen problemfrie år.. 

Det er sylinder 3 som har fått juling, hva årsaken er vet vi ikke. Kjenner godt stripene med fingeren.

 

 20240207_090149.jpg.444d078d240ac984866501e0f16f5f56.jpg

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Scand 360 dc skrev 25 minutter siden:

Er stemplet like helt?

JA, motoren har jo gått slik litt tid, uvisst hvor lenge

 

Faxen skrev 11 minutter siden:

Eller stempelringene?

Er ikke demontert og sjekket. Tror ikke vi skal bruke mye tid på obduksjon (:

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 11 minutter siden:

Hvis merkeverkstedet tar motoren i innbytte og overhaler den for salg, så lurer jeg på hva de gjør med blokka. 

Tipper den er kass.

Merkeverksted kan ikke borre opp å sette i foring. 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Blouberg skrev for 1 time siden:

Tipper den er kass.

Merkeverksted kan ikke borre opp å sette i foring. 

Ja, for håpe de ikke gjør det, får også håpe at blokka ikke havner i hendene på noen privatpersoner som borer den og selger den som overhalt til noen uten å informere om det. Ellers regner jeg med at det er mange gode komponenter på motoren bortsett fra akkurat blokka som kan brukes. Men det kunne vært veldig interessant å visst hva som har skjedd her! Et fremmedlegeme inn i innsuget?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...