Rune.f Startet 22.Juni Link til dette innlegget Startet 22.Juni Jeg synes den er veldig tung på rattet ? Har ett annet merke på en annen båt men Baystar styringen er 4× så tung som den andre. Er vel ikke så viktig hva den sitter på da det er rett styring fir båt å motor, er like tung å styre som ei kabelstyring. Bilde viser min styresylinder. Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni Jeg har Baystar i en Skibsplast 555HT, den er sånn "passe" tung på rattet. Mener å huske at jeg var litt overrasket over at den ikke var lettere på rattet, da jeg installerte den. Gikk over til Baystar hydr. styring, fra Teleflex. Ikke så mye lettere på rattet, men mindre vibrasjoner ble det. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni Baystar er det kjipeste, seastar er noe helt annet. Men har selv kjørt svært mye med baystar og er glad i motstanden på den Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 22.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni Er det rattpumpe, styresylinder eller slangene som er greia ? Vurderer faktisk å bytte, synes den andre båten min er helt fantastisk på rattet. Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni Tror det er rattpumpen som er treg. Slangene / plastrørene er de samme som hos andre merker. Hvilke rattpumpe har fantastisk respons? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni Martin_ skrev 9 minutter siden: Tror det er rattpumpen som er treg. Slangene / plastrørene er de samme som hos andre merker. Hvilke rattpumpe har fantastisk respons? Seastar pro, seastar tournament, cappilano er i allefall pumper jeg liker Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni Rune.f skrev for 1 time siden: Har ett annet merke på en annen båt men Baystar styringen er 4× så tung som den andre. Har begge båtene samme antall omdreininger på rattet fra fullt utslag styrbord til fult utslag babord? Kan du bekrefte at ditt Baystar oppsett har 5.2omdr fra S til B? Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 22.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni Seg sjekke omdreininger i morgen. Vet hva jeg kjøpte til den andre men skal dobbelsjekke det også i morgen så jeg er sikker på att det blir rett, jeg hadde med en ut å dro line en forrige kvelden, han spurte meg også om den styringen etter å ha kjørt båten inn, den var mange ganger lettere enn den han har på sin båt å, han syntes også att den var veldig god. Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 22.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni Her den jeg har på den andre båten, fantastisk god styring. Kommer til å bytte til denne om jeg ikke får den andre til å bli bedre, men er jo endel arbeid å bytte da det er 2 styrepositioner. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni Du kan også ta volumet av styresylinderen og dele på volumet som styrepumpa gir på en omdreining. Det gir deg antall omdreininger fra S til B. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni Det er ingen vesentlig forskjell i mekanisk friksjon i disse systemene. Det du føler som "tungt" er: -enten en forskjell i "utveksling" mellom styresylinder og rattpumpe -eller utveksling mellom deg, rattdiameter og montering på motor, -eller feil montert/justert korreksjonsfinne på motor -eller forskjell i friksjon i svingrøret på motor -eller defekt/skjæring/bøyd stempelstang i styresylinder/pumpe Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 23.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni La merke til att koreksjonsfinne står kanske 30gr ut til styrbord, det var sånn da båten var kjøpt ny å har ikke gjort noe med den, skal sette den i null å se om det utgjør noe. Det er større ratt på denne som er tung, skal også sammenligne ute og inne position i morgen. Ingen feil med styresylinder Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni Har Baystar på min Sandstrøm 565cc. Er nok noe tung på rattet, men har fungert utmerket i snart ni år. Kommer vel også noe an på motor-monteringen etc., om motoren f.eks. er montert lavt på akterspeilet, om den er "tiltet" langt inn/ut osv.... Finnes sikkert bedre ( og dyrere) styringer enn denne, men så lenge det er til "noen få timers sommerbruk", så er jeg fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni Er den like tung når du ligger stille som i plan? jeg ville nok som en test løsnet styringen fra motor og sett om det er styringen eller motor som er tung. Første steg på å isolerer problemet. Har hatt et par båter med Baystar og aldri følt dem som tunge. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Rune.f Svart 23.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni Har nå hatt en dorgetur på noen timer, den er veldig tung å svinge mot venstre i litt fart, må ta skikkelig tak med hele håndflaten, når jeg så svinger tilbake mot høyre er den mye lettere, den føles i tillegg "hakkete. (styringen på andre båten kan styres med en finger uansett forhold) Åpnet påfyllingshullet på rattpumpe, såg ingen olje der, mulig det er normalt ? Har er lett "klaprelyd" i rattpumpe når jeg svinger uten att motor går. Sjekket att motor/styring går lett/fritt i fjor. Den er ok lett å styre når båten ligger i ro men fremdeles for tung også da. Det er 5.2omd. Slikt ødelegger kjøre opplevelsen. Om jeg kjøper ny styring så trenger jeg vel ikke å bytte slangene, bare å koble til rattpumpe å sylinder m/utstyr ? Er vel ingen vits i å ta det opp med butikken heller etter 3år ? Bilde av rattpumpe. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni Det er ofte to hull på styrebraketten hvor styresylinderen kan festes til. Det trengs forskjellig moment for å dreie motoren avhengig av hvilket som brukes. Da jeg byttet motor hadde jeg tydeligvis valgt det andre hullet enn det som var brukt på den gamle motoren. Måtte bytte for at styringen skulle bli som før. Dette var en Bosvik styring. Har også en båt med Seastar, det er en kraftigere utgave av Baystar, husker ikke om denne kan monteres i begge hull på Suzuki styrebraketten. Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 23.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni Abbor, jeg husker dette att dette var ett "tema" da jeg monterte, jeg dreide motor å testet motstand før slanger å olje ble koblet til, motor gikk veldig lett. Finner ikke noe som kan forklarer "hakkingen" på rattet å "rakle" lyden i rattpumpe, høres ut som ventilene inni der "bråker". Men skal lufte gjenom systemet en gang for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni Rune.f skrev for 2 timer siden: Men skal lufte gjenom systemet en gang for sikkerhets skyld. Start med å sjekke oljenivå iht bruksanvisning du... Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart Onsdag 15:37 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 15:37 Problem løst, styringen er ikke å kjenne igjen, lett å lydløs rattpumpe, som å dreie noe som står i smør :) Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart Onsdag 16:30 Link til dette innlegget Svart Onsdag 16:30 Hva var løsningen? Min baystar/seastar styring er myk som smør mens motoren er tiltet en del «ut» men veldig tung når den er tiltet «inn». Luftet i fjor uten bedring og luftet i tillegg til å tappe ut det meste av den gamle hydraulikkoljen i år - fortsatt uten bedring. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart Onsdag 20:00 Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:00 @snekkerbod ppplevd det samme som deg. På min baystar styring satte det seg fast i området merket med gult (om jeg husker rett. Måtte frigjøre og smøre opp, så var alt ok igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart Torsdag 12:27 Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:27 Baystar er vel billigversjonen av Seastar. Det er nok brukt noe billigere materialer i pumpene sammenlignet med feks Sleipner og Seastar. Jeg har bare gode erfaringer med Sleipner i to båter. Nå har jeg Volvo Penta styresylinder på drev. Rattpumpa er en rebrandet Seastar-pumpe. Hadde problemer med lekkasje fra rattpumpa og det tok laang tid før jeg skjønte at det var tetningen på akselen fra pumpe til ratt som lakk. Volvo skulle ha en formue for denne, men jeg kjøpte rep-sett fra Seastar til 260 NOK. Siden har det vært tett. Min båt med VP D4-260 er ekstrem lett på rattet. Nesten for lett. Men dette pga servopumpe på motoren. De foregående fra Sleipner har vært analoge hele veien og jeg må si jeg likte den motstanden. Det skal ikke være for tungt, ei heller for lett. Men sørg for riktig olje, riktig mengde olje og at systemet er helt fritt for luft.. Da skal det være som det er. Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart Søndag 21:21 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 21:21 Løsningen var å bytte oljen, den var tykk som gearolje å veldig mørk i farge, vet ikke om den har blitt sånn eller om de som monterte utvendig styreposition for meg har brukt feil olje, det var også fullt av rusk i den, mulig det stammer fra slitasje i rattpumpene ? Hadde på ny tynn olje. Men nå etter 7-8 turer begynner den å få det litt igjen, skal kjøre gjenom ny olje en gang til. Jeg vet ikke hvor store hull som er i ventilene i rattpumpen, kan rusk i systemet skape problemer ? Min styring var spesielt tung fra fullt utslag til venstre å når jeg så svingte mot høyre igjen var den ekstremt tung, hadde en "hakkende" følelse i rattet når jeg svingte før jeg byttet olje. Ett tips for å bare lufte er å bare sette en slange fra den ene luftenippelen over til den andre, dvs en tett bue mellom nipplene, åpne begge luftenippler, koble til slangen med oljeflasken på rattpumpe å snurr rattet 15-20gr en vei å så det samme andre veien, gjenta dette noen ganger til det ikke kommer luft opp gjenom slangen fra rattpumpe å steng luftenipplene, lufting utført, absolutt beste å enkleste måte.(motor beveger seg ikke når det gjøres slik) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.