Jump to content

Drenering med to pumper ut av samme skroghull


Bellil

Recommended Posts

I vår Bavaria 32 sport så er det en elektrisk pumpe for å ta vekk det vannet som ligger mellom motorene og videre net i i senter av båten. Denne pumpa står stå høyt (gulvnivået til denne) at den har ikke mulighet til å poumpe ut en del vann som ligger lenger ned i systmet og den har heller ikke mulighet for å pumpe ut de skottene som er under motorene og enda lenger ut til sidene.

 

Jeg ønsker en løsning som gjør at jeg kunne ha en flyttbar pumpe til de andre stedene, men at den var fast tilkoblet samme slangen ut av skroget som hovedpumpen (slipper da å lage et nytt hull i skrogsiden) . Finnes det noen løsning for dette? Ser for meg et Y-stykke, men jeg må samtidig sikre at vannet går videre ut og ikke bare inn igjen gjennom den pumpen som ikke brukes.

 

Alle gode tips mottas med stor talkk.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Det var en Y jeg tenkte på @Komodo Regnet med noe tilbakeslag, men hvis det sitter en impellerpumpe som pumpe nummer to så vil vel kanskje ikke vannet fra hovedpumpen trenge deg forbri impelleren? Eller :usikker:.
Husker ikke nå dimensjon på slangen som går ut, men ser at Seatronci har flere dimensjoner @Hulda  (skipet ditt gjør seg bedre nå nymalt) https://seatronic.no/trudesign-tilbakeslagsventil-1-1-4-32mm

 

Hva med avgreningen? Har dere noe tips om hvor jeg får tak i det?

Jeg har en impellerpumpe fra Biltema allerede så tenkte å bruke den som pumpe nummer to. Hovedpumpen har aldri virket så den byttes også. Tips til ny? Den står i dag ikke med konstant strøm. Originalt fra Bavaria..

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

En sånn Y i plast får vel 'over alt', Jula, Biltema, Bauhaus osv. Alle som selger deler til hagevanning.

 

Til onsdag går Hulda på vannet. Så kommer riggen litt senere.

Link to post

Søkte på grenrør og da kommer det bare opp de store dimensjonene, men hvis du mener at "vanlig" plastrør for innebruk er godt nok så er det godt nok for meg.

Noe sånt feks. Tenker det bør være nok lengde til å få på plass to slangeklemmer på alle tre steder.

https://www.biltema.no/bygg/vvs/sanitet-og-vann/avlop/innendors-avlop-hvit/innendors-avlop-hvit-32-mm/t-ror-45-32-mm-2000059025

 

 

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Litt ukurant når det veklses mellom grenrør, t-rør, Y-stykke og alt i mellom.

 

Disse https://www.maritim.no/trudesign-y-stykke er "litt" dyrere enn løsningen jeg oppfattet at Hulda foreslo.

 

Jeg får komme meg til båten og målt diameter i hvert fall så får jeg sett hva annet jeg trenger.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post
Bellil skrev 1 time siden:

Søkte på grenrør og da kommer det bare opp de store dimensjonene, men hvis du mener at "vanlig" plastrør for innebruk er godt nok så er det godt nok for meg.

T-stykke, Y-stykke, grenrør, you name it. Kall det hva du vil, poenget er at du forgrener et rør (eller en slange) i to eller flere løp. Kobler du inn et T-rør så har du en forgrening. 

 

Her har du et T-stykke i messing, men du får jo disse tingene i plast eller kompositt også. Plast som ikke er armert ville jeg antagelig holdt meg unna. 

https://www.maritim.no/t-stykke-messing 

 

Her har du et treff på tilbakeslagsventiler. Noen pumper har kanskje tilbakeslagsventil, da trenger du ikke montere en egen i tillegg. 

https://www.maritim.no/search?action=search&q=tilbakeslagsventil&filtered=true

Link to post

Var slik på min tidligere. 

2 pumper på samme skroggjennomføring.

Det var løst med at begge slanger gikk opp i en svanehals før de gikk ned til utløp. Likt eksosrøret.

Så ble de koblet sammen med en Y like før utløpet.

Slipper tilbakeslagsventil da. 

Link to post

Det med svanehals høres lurt ut, men jeg tror ikke jeg har særlig god plass. Det er i hvert fall et skikkelig drittsted å gjøre noe for det er så trangt pga to motorer 

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post
  • 2 weeks later...

Kjøpte utstyr fra Truedesign og konseptet ser ut til å virke så lenge det ikke er såpe i vannet (når jeg har vasket i "trauene" under motorer etc). Da blir det skum mellom pumpe og tilbakeslagsventilen og dermed forsvinner trykket i luftbolene ser det ut til og tilbakeslagsventilen åpner ikke. Må da vente en stund til ting har roet seg før jeg kan gjøre et nytt forsøk. Dette gjør systemet ganske tungvint og jeg ser nå at jeg burde ha laget en ny gjennomføring i skroget. Billigere hadde det også blitt. Skal laste opp bilde når alt er montert.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...