Bellil Startet 23.Juni Link til dette innlegget Startet 23.Juni I vår Bavaria 32 sport så er det en elektrisk pumpe for å ta vekk det vannet som ligger mellom motorene og videre net i i senter av båten. Denne pumpa står stå høyt (gulvnivået til denne) at den har ikke mulighet til å poumpe ut en del vann som ligger lenger ned i systmet og den har heller ikke mulighet for å pumpe ut de skottene som er under motorene og enda lenger ut til sidene. Jeg ønsker en løsning som gjør at jeg kunne ha en flyttbar pumpe til de andre stedene, men at den var fast tilkoblet samme slangen ut av skroget som hovedpumpen (slipper da å lage et nytt hull i skrogsiden) . Finnes det noen løsning for dette? Ser for meg et Y-stykke, men jeg må samtidig sikre at vannet går videre ut og ikke bare inn igjen gjennom den pumpen som ikke brukes. Alle gode tips mottas med stor talkk. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Komodo Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni Bellil skrev 9 minutter siden: Ser for meg et Y-stykke, men jeg må samtidig sikre at vannet går videre ut og ikke bare inn igjen gjennom den pumpen som ikke brukes. Hvis du setter på et grenrør må du sette inn to tilbakeslagsventiler, en for hver gren. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni To tilbakeslagsventiler fikser problemet. I hvert fall tidligere har Seatronic hatt slike ventiler for slangemontering. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 23.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni Det var en Y jeg tenkte på @Komodo Regnet med noe tilbakeslag, men hvis det sitter en impellerpumpe som pumpe nummer to så vil vel kanskje ikke vannet fra hovedpumpen trenge deg forbri impelleren? Eller . Husker ikke nå dimensjon på slangen som går ut, men ser at Seatronci har flere dimensjoner @Hulda (skipet ditt gjør seg bedre nå nymalt) https://seatronic.no/trudesign-tilbakeslagsventil-1-1-4-32mm Hva med avgreningen? Har dere noe tips om hvor jeg får tak i det? Jeg har en impellerpumpe fra Biltema allerede så tenkte å bruke den som pumpe nummer to. Hovedpumpen har aldri virket så den byttes også. Tips til ny? Den står i dag ikke med konstant strøm. Originalt fra Bavaria.. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Hulda Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni En sånn Y i plast får vel 'over alt', Jula, Biltema, Bauhaus osv. Alle som selger deler til hagevanning. Til onsdag går Hulda på vannet. Så kommer riggen litt senere. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 23.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni Søkte på grenrør og da kommer det bare opp de store dimensjonene, men hvis du mener at "vanlig" plastrør for innebruk er godt nok så er det godt nok for meg. Noe sånt feks. Tenker det bør være nok lengde til å få på plass to slangeklemmer på alle tre steder. https://www.biltema.no/bygg/vvs/sanitet-og-vann/avlop/innendors-avlop-hvit/innendors-avlop-hvit-32-mm/t-ror-45-32-mm-2000059025 Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Okkaby Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni True design har jo grenrør. Kjøpte sjøl på maritim når jeg la opp samme løsning. De hadde flere type grenrør på maritim Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 23.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni Litt ukurant når det veklses mellom grenrør, t-rør, Y-stykke og alt i mellom. Disse https://www.maritim.no/trudesign-y-stykke er "litt" dyrere enn løsningen jeg oppfattet at Hulda foreslo. Jeg får komme meg til båten og målt diameter i hvert fall så får jeg sett hva annet jeg trenger. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Komodo Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni Bellil skrev 1 time siden: Søkte på grenrør og da kommer det bare opp de store dimensjonene, men hvis du mener at "vanlig" plastrør for innebruk er godt nok så er det godt nok for meg. T-stykke, Y-stykke, grenrør, you name it. Kall det hva du vil, poenget er at du forgrener et rør (eller en slange) i to eller flere løp. Kobler du inn et T-rør så har du en forgrening. Her har du et T-stykke i messing, men du får jo disse tingene i plast eller kompositt også. Plast som ikke er armert ville jeg antagelig holdt meg unna. https://www.maritim.no/t-stykke-messing Her har du et treff på tilbakeslagsventiler. Noen pumper har kanskje tilbakeslagsventil, da trenger du ikke montere en egen i tillegg. https://www.maritim.no/search?action=search&q=tilbakeslagsventil&filtered=true Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
hansa82 Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni Var slik på min tidligere. 2 pumper på samme skroggjennomføring. Det var løst med at begge slanger gikk opp i en svanehals før de gikk ned til utløp. Likt eksosrøret. Så ble de koblet sammen med en Y like før utløpet. Slipper tilbakeslagsventil da. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 23.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni Det med svanehals høres lurt ut, men jeg tror ikke jeg har særlig god plass. Det er i hvert fall et skikkelig drittsted å gjøre noe for det er så trangt pga to motorer Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Hulda Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni Det funker helt klart med svanehals, men vær obs på trykke ikke må være for høyt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.