Jump to content

Bør jeg bytte denne sinkanoden?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Lurer hvert år på det samme, og nå kommer jeg på å spørre her. Kanskje spesielt @Huldahar faglige vurderinger her?

20250623_224846.jpg.7b4346d93898517de7247b2ff51b8687.jpg

Her er anoden fra i fjor, og ganske lik anode på høyre side. Samme størrelse. Begge fra Maritim, så antar samme kvalitet.

Bør denne byttes?

Båten ligger ute max 4 måneder. 

Jeg har forstått det slik at man kan ikke nødvendigvis se på en anode hvor mye "som er igjen". Men vet ikke om jeg har forstått rett.

Volum-messig er det jo mye igjen, men hvor mye er igjen av kapasitet?

20250623_224831.jpg.bebd0db3754ad2615920513c91aa3f26.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Da har jeg lært at Maritims 0,5 kg anoder ikke veier mer enn 478 gram inkludert metallfestet. 

Og anoden jeg hadde fra i fjor veier 439 gram nå. Den var 0,5 kg den også, kjøpt på Maritim. Så da bør den holde i alle fall en sesong til. 

Det er like mye sink igjen mellom metallfestet og under anoden som på den nye, så jeg er ikke bekymret for at den skal falle av. Det eneste jeg tenker på er at det skal være god kontakt mellom anode og flyndre. 

Så jeg byttet til ny, for jeg rekker ikke å rengjøre den gamles kontaktflater i dag. Hadde ikke rett verktøy her.

20250624_071914.jpg.e1005b540016f4e107d2d080502f898d.jpg

20250624_071841.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Den generelle anbefalingen går på å skifte anode når Vektprosenten er >30 %. Den anoden du bytter ut er bedre enn ny. Rett og slett for den har større aktiv overflate, om det er det man ønsker. Hulda er på land nå etter 2 år i sjøen. Alle anodene er dårligere enn den du bytter, og alle går til sjøs igjen for 2 nye år. Så ingen nye anoder dette året.

Hulda skrev for 11 timer siden:

Ellers er jeg enig i at denne anoden ikke har gjort jobben.

Hva kan gjøres med det, for dem som kan sveise slikt? (Hvis man burde gjort noe.)

Nå skal sies at anoden ligger direkte mot bart metall. Før jeg monterer anoden blir metallet i flyndren rengjort til bart metall, så den ligger direkte mot det metallet den skal beskytte. God elektrisk kontakt er målt (kortslutning).

Anoden på akslingen er nesten tært helt bort, hvert år. Disse to anodene har ikke kontakt med hverandre.

On 6/26/2025 at 6:20 AM, Grand Banks jr said:

Hva kan gjøres med det, for dem som kan sveise slikt?

Altså, Sink smelter på ca 400 grader så disse kan man lage selv av gamle anoder med jerngryte og bål. (Røyken er farlig) Med stålet renset med saltsyre og flusset med sinkklorid vil Sinken lodde seg til jernet når du støper den.

Er man ekstrem og vil ha det optimalt kunne man støpt inn en kobberledning som kobles til det som skal beskyttes. Ledning og koblingspunkt burde vel overmales for ikke å skape galvanisk potensial.

Dalurfjall skrev 24 minutter siden:

Er man ekstrem og vil ha det optimalt kunne man støpt inn en kobberledning som kobles til det som skal beskyttes. Ledning og koblingspunkt burde vel overmales for ikke å skape galvanisk potensial.

Jeg bruker samme type anode som @Grand Banks jr.. Min er skrudd inn i glassfibern ved siden av propeller hylsan... Sen har jeg en tykk kobbertråd sikkert 3-4mm som går fra hylsen til en av skruene som holder anode.... Sliper. Litt på den så det er bar metall mot metall..... Og tester så jeg har elektrisk kontakt mellom hylse o zink innen sjösettning 

S/Y Gunga Din

Hulda skrev On 26.6.2025 at 7.58:

Hva slags vann? Sjøvann, braktvann, etc? At den ikke har gjort jobben er vem feil ordbruk. Forbauset over at anodejernet er så sterkt rustet.

Båten ligger rett ved Marex i Sømskilen mellom Arendal og Fevik. Det er utløpt fra Nidelva der, så i perioder med mye vannføring er det mye brakkvann. I perioder med lav vannføring er det mer salt.

Vannet er alltid salt, men er nok i perioder mindre salt enn rent saltvann.

Jeg bruker alltid stålbørste på kontaktflaten under anoden ved montering, slik at anoden ligger rett på bart metall. Kontakten skal være meget god. Det ser ut som at flyndre er i rustfritt stål, men har ikke testet med magnet.

Er det oksid laget det hvite laget jeg har sett på noen anoder?

Jeg har ikke sett det på anodene på flyndre, aksling og baugpropell. Men jeg har sett det på gamle anoder i gamle girkasser jeg har åpnet.

Dalurfjall skrev On 27.6.2025 at 15.03:

Mener ikke å ta brodden din gode oppskrift, men om en har tilgang på en bit med kobberskinne / remse med kobberplate så gir dette en enda bedre forbindelse, særlig over tid, særlig i skrueenden. Enig?

Bortsett fra en anode en kompis dreide fra en aluminiumsbolt av ukjent opphav, har jeg aldri hatt en 'dårlig' anode. Anoden til kompisen var like fin år ut og år inn. Og da jeg jobbet med Yamaha på 70-tallet, var det noen som gjorde et kupp med billige anoder. Det ble en dyr besparelse. Men anoder med påstemplet produsentnavn, aldri opplevd/hørt om problem.

I år har jeg ikke byttet noen anoder. Dog har anodesamlingen min øket med en god halvkilo. Så bare fortsett å kaste brukbare anoder. De kommer til nytte på Hulda.

Ligger i brakk/ferskvann i hjemhavn.

Men vært mye å lenge i ssltvanns havn siste årene. Når jeg av vane satte på aluminium anode på akselen det året jeg tok vårpussen i Stavanger, å lå der meste av året. Da var denne mye mer tæret enn vanligvis med opphold i hjemhavn.

Hadde vanlig anode på året etter hvor jeg også lå hele sesongen i Stavanger. Da var det mindre tæring. Så stor forskjell på hvordan disse oppfører seg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...