Grand Banks jr Startet 23.Juni Link til dette innlegget Startet 23.Juni Lurer hvert år på det samme, og nå kommer jeg på å spørre her. Kanskje spesielt @Huldahar faglige vurderinger her? Her er anoden fra i fjor, og ganske lik anode på høyre side. Samme størrelse. Begge fra Maritim, så antar samme kvalitet. Bør denne byttes? Båten ligger ute max 4 måneder. Jeg har forstått det slik at man kan ikke nødvendigvis se på en anode hvor mye "som er igjen". Men vet ikke om jeg har forstått rett. Volum-messig er det jo mye igjen, men hvor mye er igjen av kapasitet? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Komodo Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni Hvis den ikke er porøs som en svamp og vekta er ok, så har du antagelig mer enn nok sink igjen til en sesong til. Den største faren da er vel om resten av sinken på et eller annet tidspunkt ramler av stålet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni Takk @Komodo, så da er vekten en sterk indikator på hva som er igjen? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni Da har jeg lært at Maritims 0,5 kg anoder ikke veier mer enn 478 gram inkludert metallfestet. Og anoden jeg hadde fra i fjor veier 439 gram nå. Den var 0,5 kg den også, kjøpt på Maritim. Så da bør den holde i alle fall en sesong til. Det er like mye sink igjen mellom metallfestet og under anoden som på den nye, så jeg er ikke bekymret for at den skal falle av. Det eneste jeg tenker på er at det skal være god kontakt mellom anode og flyndre. Så jeg byttet til ny, for jeg rekker ikke å rengjøre den gamles kontaktflater i dag. Hadde ikke rett verktøy her. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 24.Juni Link til dette innlegget Svart 24.Juni Den generelle anbefalingen går på å skifte anode når Vektprosenten er >30 %. Den anoden du bytter ut er bedre enn ny. Rett og slett for den har større aktiv overflate, om det er det man ønsker. Hulda er på land nå etter 2 år i sjøen. Alle anodene er dårligere enn den du bytter, og alle går til sjøs igjen for 2 nye år. Så ingen nye anoder dette året. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni Takk @Hulda, da endrer jeg det fra og med neste sesong. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Roger jo Svart 24.Juni Link til dette innlegget Svart 24.Juni Komodo skrev for 13 timer siden: Den største faren da er vel om resten av sinken på et eller annet tidspunkt ramler av stålet. Et godt tips er å stoffe anoden på baksiden før montering, dq slipper den ikke feste. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Dalurfjall Svart Onsdag 15:27 Link til dette innlegget Svart Onsdag 15:27 Påfallende at den ikke har gjort særlig god jobb med å beskytte stålbraketten sin. Ser ut som potensialet mot rustfribolten vant. Jeg spør meg selv ofte om disse har god nok kontakt, men det skal kanskje ikke stort til. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Onsdag 17:02 Link til dette innlegget Svart Onsdag 17:02 Personlig tar jeg ikke poenget med fester av rustfritt og andre høyverdige materialer. Galv jern eller bart jern burde holde. Ellers er jeg enig i at denne anoden ikke har gjort jobben. Som en eller annen professor uttalte, 'den eneste sikre anodeforbindelsen får man ved sveising'. Sitér dette innlegget Link to post
beroalki Svart Onsdag 21:45 Link til dette innlegget Svart Onsdag 21:45 Har levd etter den regelen at begynner man å lure på om zinken holder en «runde» til så bytt den. Det du ser utvendig er en ting men mange gangeren den veldig hullete som en «svamp» inni også. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Torsdag 01:16 Link til dette innlegget Svart Torsdag 01:16 Jeg har en hel kasse med anoder som folk har byttet 'på mistanke'. Eller at de har fått det for seg at man må bytte anoder hvert år. Men det er helt greit, det blir gratis anoder på meg. Det spiller ingen rolle om anoden er 'hullete', så lenge den holder vekten som beskrevet over. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart Torsdag 04:20 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 04:20 Hulda skrev for 11 timer siden: Ellers er jeg enig i at denne anoden ikke har gjort jobben. Hva kan gjøres med det, for dem som kan sveise slikt? (Hvis man burde gjort noe.) Nå skal sies at anoden ligger direkte mot bart metall. Før jeg monterer anoden blir metallet i flyndren rengjort til bart metall, så den ligger direkte mot det metallet den skal beskytte. God elektrisk kontakt er målt (kortslutning). Anoden på akslingen er nesten tært helt bort, hvert år. Disse to anodene har ikke kontakt med hverandre. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart Torsdag 05:58 Link til dette innlegget Svart Torsdag 05:58 Hva slags vann? Sjøvann, braktvann, etc? At den ikke har gjort jobben er vem feil ordbruk. Forbauset over at anodejernet er så sterkt rustet. Sitér dette innlegget Link to post
Dalurfjall Svart Fredag 13:03 Link til dette innlegget Svart Fredag 13:03 On 6/26/2025 at 6:20 AM, Grand Banks jr said: Hva kan gjøres med det, for dem som kan sveise slikt? Altså, Sink smelter på ca 400 grader så disse kan man lage selv av gamle anoder med jerngryte og bål. (Røyken er farlig) Med stålet renset med saltsyre og flusset med sinkklorid vil Sinken lodde seg til jernet når du støper den. Er man ekstrem og vil ha det optimalt kunne man støpt inn en kobberledning som kobles til det som skal beskyttes. Ledning og koblingspunkt burde vel overmales for ikke å skape galvanisk potensial. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart Fredag 13:34 Link til dette innlegget Svart Fredag 13:34 Dalurfjall skrev 24 minutter siden: Er man ekstrem og vil ha det optimalt kunne man støpt inn en kobberledning som kobles til det som skal beskyttes. Ledning og koblingspunkt burde vel overmales for ikke å skape galvanisk potensial. Jeg bruker samme type anode som @Grand Banks jr.. Min er skrudd inn i glassfibern ved siden av propeller hylsan... Sen har jeg en tykk kobbertråd sikkert 3-4mm som går fra hylsen til en av skruene som holder anode.... Sliper. Litt på den så det er bar metall mot metall..... Og tester så jeg har elektrisk kontakt mellom hylse o zink innen sjösettning Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Grand Banks jr Svart Lørdag 06:34 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 06:34 Hulda skrev On 26.6.2025 at 7.58: Hva slags vann? Sjøvann, braktvann, etc? At den ikke har gjort jobben er vem feil ordbruk. Forbauset over at anodejernet er så sterkt rustet. Båten ligger rett ved Marex i Sømskilen mellom Arendal og Fevik. Det er utløpt fra Nidelva der, så i perioder med mye vannføring er det mye brakkvann. I perioder med lav vannføring er det mer salt. Vannet er alltid salt, men er nok i perioder mindre salt enn rent saltvann. Jeg bruker alltid stålbørste på kontaktflaten under anoden ved montering, slik at anoden ligger rett på bart metall. Kontakten skal være meget god. Det ser ut som at flyndre er i rustfritt stål, men har ikke testet med magnet. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart Lørdag 06:40 Link til dette innlegget Svart Lørdag 06:40 Da kan det nok være bedre å bruke anode av aluminium. Problemet med sink er at metallet kan passivere om ikke vannet har tilstrekkelig ledningsevne. Med passivering menes at sinken 'går i dvale' ved at den utskiller et oksid som hindrer 'lekkasje' av ioner ut i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart Lørdag 10:47 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 10:47 Er det oksid laget det hvite laget jeg har sett på noen anoder? Jeg har ikke sett det på anodene på flyndre, aksling og baugpropell. Men jeg har sett det på gamle anoder i gamle girkasser jeg har åpnet. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart Lørdag 12:43 Link til dette innlegget Svart Lørdag 12:43 Det hvite er sinkoksid og mineralforbindelser. Sitér dette innlegget Link to post
Båtens Verden Svart Lørdag 19:51 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:51 Om sinken ikke er tæret kan det tyde på dårlig sink. Tommelfingerregelen er å bytte om mer enn halvparten er borte. Mange bytter uansett hvert år. Vi har en litt lenger artikkel på sink her: https://b-v.no/artikkel/hvorfor-det-er-sa-viktig-med-sink Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart Lørdag 20:17 Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:17 Dalurfjall skrev On 27.6.2025 at 15.03: Er man ekstrem og vil ha det optimalt kunne man støpt inn en kobberledning som kobles til det som skal beskyttes. Ledning og koblingspunkt burde vel overmales for ikke å skape galvanisk potensial. Mener ikke å ta brodden din gode oppskrift, men om en har tilgang på en bit med kobberskinne / remse med kobberplate så gir dette en enda bedre forbindelse, særlig over tid, særlig i skrueenden. Enig? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Lørdag 20:50 Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:50 Bortsett fra en anode en kompis dreide fra en aluminiumsbolt av ukjent opphav, har jeg aldri hatt en 'dårlig' anode. Anoden til kompisen var like fin år ut og år inn. Og da jeg jobbet med Yamaha på 70-tallet, var det noen som gjorde et kupp med billige anoder. Det ble en dyr besparelse. Men anoder med påstemplet produsentnavn, aldri opplevd/hørt om problem. I år har jeg ikke byttet noen anoder. Dog har anodesamlingen min øket med en god halvkilo. Så bare fortsett å kaste brukbare anoder. De kommer til nytte på Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart Lørdag 21:05 Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:05 Ligger i brakk/ferskvann i hjemhavn. Men vært mye å lenge i ssltvanns havn siste årene. Når jeg av vane satte på aluminium anode på akselen det året jeg tok vårpussen i Stavanger, å lå der meste av året. Da var denne mye mer tæret enn vanligvis med opphold i hjemhavn. Hadde vanlig anode på året etter hvor jeg også lå hele sesongen i Stavanger. Da var det mindre tæring. Så stor forskjell på hvordan disse oppfører seg. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart Lørdag 21:09 Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:09 Dalurfjall skrev On 27.6.2025 at 15.03: ed stålet renset med saltsyre og flusset med sinkklorid vil Sinken lodde seg til jernet n Hvor er det enkelt å få tak på sinkklorid ? ( har ikke tilgang til lablageret lenger ) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.