Jump to content

Hva anbefaler folket av rute over til Danmark fra Sørvestlandet?

Okkaby

Recommended Posts

Vurdere å tøffe til Danmark ca midt Juli.

Men aldri tatt turen over fra Norge i egen båt.

Ser på feks Mandal å over til Thyborøn som en opplagt rute, men er jo også mulig å gå lengre mot Kristiansand å over til Skagen evt.

Men ser ingen grunn for noe Hanstholm/Hirtshals opphold, siden en da må ut på nye tur opp eller ned vestkysten.

Har kjørt danmark rundt i Fiskebåt i yngre år, så den saken er klar. Er kun turen over fra Norge til Danmark jeg er litt usikker på hva som kanskje er beste løsningen.

Blir jo evt å gå fra Egersund ene dagen å ned til feks Mandal å så legge ut tidlig morgen en dag været er fint.

Ingen vind eller lite fra nordøstlig er vel beste på den turen i en motor båt, så en kan gå i behagelige 15-16knop over.

Limfjorden er jo også en fine tur. Da resten nedover kun blir ren transport etappe nedover til Fyn. 

Skagen er ikke noe jeg gidde bruke tid på uten om en evt nødvendig overnatting.

Når båten skal hjem, så blir det nok med fraktebåt, da det ikke blir før langt ut på høsten eller vinter, siden det er plan å få båten slipt ned å lakkert opp i DK hos bekjente.

Når man kommer vestfra så er det ikkje dumt og kurse for Thyborøn. 
Distansen via Limfjorden eller via Skagen til Hals er mykje det samme. Fordelen med og gå Limfjorden er det du sparer deg ein del hav seilas.  

ps, du bør vel ikkje fortelle her du skal oppgradere båten i utlandet. Plutselig så kommer tollere på besøk på returen 

Captain A skrev 5 minutter siden:

Når man kommer vestfra så er det ikkje dumt og kurse for Thyborøn. 
Distansen via Limfjorden eller via Skagen til Hals er mykje det samme. Fordelen med og gå Limfjorden er det du sparer deg ein del hav seilas.  

ps, du bør vel ikkje fortelle her du skal oppgradere båten i utlandet. Plutselig så kommer tollere på besøk på returen 

De skal få en kvittering på 3000kr da. Ikke ulovlig å jobbe gratis hehe

Hvis du tror de går på den mistenker jeg du ikke har hatt så mye med tollvesenet å gjøre på senere år. De er vant til å bli jugd for hele dagen, og har tilgang til en del ressurser du kanskje ikke har tenkt på som bankoverføringer til utlandet, uttak i utlandet, de kan sjekke opp om kvitteringen er reel med firma osv. Man skal være forsiktig med å juge for toll, forsikring og Gud. I den rekkefølgen 😊

Nå er ikke jeg Norsk. Å ikke brukes det Norske penger eller Norsk kort  i utlandet heller.

Hva som evt er gjort med båten skal de slite å bevise. Om jeg kjøper Maling hos forhandler i Danmark via venner som driver maler firma, så maler den selv i hallen til en lokal bonde som jeg låner plassen gratis av. Ja da skal de få regne så lenge de bare vil. 

Ble stoppet av de på Sola så sent som igår kveld. Hvorfor jeg ikke kjøpte taxfree med når jeg kom fra utlandet.

Spurte om hun trodde jeg var stokk dum. Norske taxfree priser er jo dyre enn prisen i butikker rundt i europa å like dyrt som på Polet for en del vare(Rene svindel å kalle det taxfree). Så var noe skuffet når det kun lå 2kg ost og noen pakker med rugbrød i baggen hehe Er vel 3 gangen på noen få måneder de stopper meg på Sola. Like skuffet hver gang de. Så jo tollere er jeg innom jevnlig.

Litt off topic, men: Da jeg ble stoppet rett over svenskegrensa spurte de om jeg hadde vært lenger - «ja, Danmark». «Enda lenger?» «Nei».
Så spurte de om jeg hadde hatt vinteropplag eller gjort arbeid på båten utenlands. Jeg spurte om de skulle se pass med vaksinasjonsbevis til bikkja, men det var ikke nødvendig. Til slutt ønsket de meg god tur videre, og ba meg fortolle i appen hvis jeg hadde mer enn kvota i drikkevarer. Jeg tolker det dithen at de er opptatt av større verdier og endevender ikke båten for en ekstra kartong med rødvin. 

Hvis jeg ikke tar helt feil, skal du betale mva av markedsverdien av jobben, ikke det du har betalt. 

41 minutes ago, lr-80 said:

Litt off topic, men: Da jeg ble stoppet rett over svenskegrensa spurte de om jeg hadde vært lenger - «ja, Danmark». «Enda lenger?» «Nei».
Så spurte de om jeg hadde hatt vinteropplag eller gjort arbeid på båten utenlands. Jeg spurte om de skulle se pass med vaksinasjonsbevis til bikkja, men det var ikke nødvendig. Til slutt ønsket de meg god tur videre, og ba meg fortolle i appen hvis jeg hadde mer enn kvota i drikkevarer. Jeg tolker det dithen at de er opptatt av større verdier og endevender ikke båten for en ekstra kartong med rødvin. 

Hvis jeg ikke tar helt feil, skal du betale mva av markedsverdien av jobben, ikke det du har betalt. 

Det viser vel godt hva den norske stat er optatt av, selv om vaksinasjon av bikkja er absoludt det viktigste for landet vårt! :ja:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Okkaby skrev for 11 timer siden:

De skal få en kvittering på 3000kr da. Ikke ulovlig å jobbe gratis hehe

Grensa  er vel 6000  ,, men for å få tråden på sporet,

Arendal -Skagen ca 85 NM

Vil angefale Mandal - Thyborøn ca. 85NM,  og Limfjorden. 

Danmark begunner ved Hals og sydover jo lengre syd jo bedre pleier jeg og si.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 5 minutter siden:

Grensa  er vel 6000  ,, men for å få tråden på sporet,

Arendal -Skagen ca 85 NM

Vil angefale Mandal - Thyborøn ca. 85NM,  og Limfjorden. 

Danmark begunner ved Hals og sydover jo lengre syd jo bedre pleier jeg og si.

Helt enig. Finnes ikke mye interessant oppe i nord. 

Da er den turen avlyst for i år, å kanskje for altid.

Hadde en kose tur ut i finværet igår kveld.

Nå idag lå det rød girolje i bunn av båten.

Lekkasje funnet. I skjøt på selve girhuset på undersiden. Funnet med lite inspeksjons kamera.

Klin umulig å komme til de to bolter som sitter på undersiden av gir for evt etter trekking.

Så gir må ut, å mulig jeg må ha ut motor for å få til det, da det er passe trangt akter.

Så blir kanskje å parkere båten på land til neste vår, for å se om lysten på jobben samt lysten på å øse ut mer penger er tilbake.

Nytt gir er 50000+ så en jævla masse jobb. Å det gidde jeg enkelt å greit ikke nå. for lite fri nå til dette neste måneden.

Så blir nok å bestille 2 måneder i Asia i stedet fra ut i August. 

Det er ikke mye arbeid å dele et slikt gir for å montere sammen med ny flenstetting. 

Men du må jo få det ut av båten først selvfølgelig. Kostnadene behøver ikke bli mer enn en tube Locktite om du skrur selv. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Okkaby skrev for 2 timer siden:

Nytt gir er 50000+ så en jævla masse jobb.

Men er ikke dette veldig nytt? Byttet ikke du for 2-3 år siden? Du haf jo 5 år reklamasjonsrett på dette. Virker jo som en produksjonsfeil og ikke en monterkngsfeil?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 25 minutter siden:

Men er ikke dette veldig nytt? Byttet ikke du for 2-3 år siden? Du haf jo 5 år reklamasjonsrett på dette. Virker jo som en produksjonsfeil og ikke en monterkngsfeil?

Motor er kun 3 år gammel den ja. Men gir er av ukjent årstall. Var ikke mulig å få nytt gir sammen med motor. Var ingen som hadde på lager grunnet Covid å alt det pisset.. Så kjøpte et brukt, som det ikke var mange av heller med rett utveksling.

Så ingen garanti på noe gir nei.

Grand Banks jr skrev 20 minutter siden:

Ah... Jeg trodde du byttet til alt nytt. My bad. 

Var det som var planen. Men var ukjent leveringstid med min 3-4 måneder på nytt gir da. så hadde ikke noe valg. Gir har jo også gått fint frem til nå. Har jo gått ca 1800nm siden jeg satte det inn. Men blir å prøve en flaske med leak stopp i mårå. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...