Okkaby Startet 24.Juni Link til dette innlegget Startet 24.Juni Vurdere å tøffe til Danmark ca midt Juli. Men aldri tatt turen over fra Norge i egen båt. Ser på feks Mandal å over til Thyborøn som en opplagt rute, men er jo også mulig å gå lengre mot Kristiansand å over til Skagen evt. Men ser ingen grunn for noe Hanstholm/Hirtshals opphold, siden en da må ut på nye tur opp eller ned vestkysten. Har kjørt danmark rundt i Fiskebåt i yngre år, så den saken er klar. Er kun turen over fra Norge til Danmark jeg er litt usikker på hva som kanskje er beste løsningen. Blir jo evt å gå fra Egersund ene dagen å ned til feks Mandal å så legge ut tidlig morgen en dag været er fint. Ingen vind eller lite fra nordøstlig er vel beste på den turen i en motor båt, så en kan gå i behagelige 15-16knop over. Limfjorden er jo også en fine tur. Da resten nedover kun blir ren transport etappe nedover til Fyn. Skagen er ikke noe jeg gidde bruke tid på uten om en evt nødvendig overnatting. Når båten skal hjem, så blir det nok med fraktebåt, da det ikke blir før langt ut på høsten eller vinter, siden det er plan å få båten slipt ned å lakkert opp i DK hos bekjente. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 24.Juni Link til dette innlegget Svart 24.Juni Når man kommer vestfra så er det ikkje dumt og kurse for Thyborøn. Distansen via Limfjorden eller via Skagen til Hals er mykje det samme. Fordelen med og gå Limfjorden er det du sparer deg ein del hav seilas. ps, du bør vel ikkje fortelle her du skal oppgradere båten i utlandet. Plutselig så kommer tollere på besøk på returen Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 24.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni Captain A skrev 5 minutter siden: Når man kommer vestfra så er det ikkje dumt og kurse for Thyborøn. Distansen via Limfjorden eller via Skagen til Hals er mykje det samme. Fordelen med og gå Limfjorden er det du sparer deg ein del hav seilas. ps, du bør vel ikkje fortelle her du skal oppgradere båten i utlandet. Plutselig så kommer tollere på besøk på returen De skal få en kvittering på 3000kr da. Ikke ulovlig å jobbe gratis hehe Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 24.Juni Link til dette innlegget Svart 24.Juni Hvis du tror de går på den mistenker jeg du ikke har hatt så mye med tollvesenet å gjøre på senere år. De er vant til å bli jugd for hele dagen, og har tilgang til en del ressurser du kanskje ikke har tenkt på som bankoverføringer til utlandet, uttak i utlandet, de kan sjekke opp om kvitteringen er reel med firma osv. Man skal være forsiktig med å juge for toll, forsikring og Gud. I den rekkefølgen 😊 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Okkaby Svart 24.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni Nå er ikke jeg Norsk. Å ikke brukes det Norske penger eller Norsk kort i utlandet heller. Hva som evt er gjort med båten skal de slite å bevise. Om jeg kjøper Maling hos forhandler i Danmark via venner som driver maler firma, så maler den selv i hallen til en lokal bonde som jeg låner plassen gratis av. Ja da skal de få regne så lenge de bare vil. Ble stoppet av de på Sola så sent som igår kveld. Hvorfor jeg ikke kjøpte taxfree med når jeg kom fra utlandet. Spurte om hun trodde jeg var stokk dum. Norske taxfree priser er jo dyre enn prisen i butikker rundt i europa å like dyrt som på Polet for en del vare(Rene svindel å kalle det taxfree). Så var noe skuffet når det kun lå 2kg ost og noen pakker med rugbrød i baggen hehe Er vel 3 gangen på noen få måneder de stopper meg på Sola. Like skuffet hver gang de. Så jo tollere er jeg innom jevnlig. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 24.Juni Link til dette innlegget Svart 24.Juni Litt off topic, men: Da jeg ble stoppet rett over svenskegrensa spurte de om jeg hadde vært lenger - «ja, Danmark». «Enda lenger?» «Nei». Så spurte de om jeg hadde hatt vinteropplag eller gjort arbeid på båten utenlands. Jeg spurte om de skulle se pass med vaksinasjonsbevis til bikkja, men det var ikke nødvendig. Til slutt ønsket de meg god tur videre, og ba meg fortolle i appen hvis jeg hadde mer enn kvota i drikkevarer. Jeg tolker det dithen at de er opptatt av større verdier og endevender ikke båten for en ekstra kartong med rødvin. Hvis jeg ikke tar helt feil, skal du betale mva av markedsverdien av jobben, ikke det du har betalt. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 24.Juni Link til dette innlegget Svart 24.Juni 41 minutes ago, lr-80 said: Litt off topic, men: Da jeg ble stoppet rett over svenskegrensa spurte de om jeg hadde vært lenger - «ja, Danmark». «Enda lenger?» «Nei». Så spurte de om jeg hadde hatt vinteropplag eller gjort arbeid på båten utenlands. Jeg spurte om de skulle se pass med vaksinasjonsbevis til bikkja, men det var ikke nødvendig. Til slutt ønsket de meg god tur videre, og ba meg fortolle i appen hvis jeg hadde mer enn kvota i drikkevarer. Jeg tolker det dithen at de er opptatt av større verdier og endevender ikke båten for en ekstra kartong med rødvin. Hvis jeg ikke tar helt feil, skal du betale mva av markedsverdien av jobben, ikke det du har betalt. Det viser vel godt hva den norske stat er optatt av, selv om vaksinasjon av bikkja er absoludt det viktigste for landet vårt! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Roger jo Svart 25.Juni Link til dette innlegget Svart 25.Juni Okkaby skrev for 11 timer siden: De skal få en kvittering på 3000kr da. Ikke ulovlig å jobbe gratis hehe Grensa er vel 6000 ,, men for å få tråden på sporet, Arendal -Skagen ca 85 NM Vil angefale Mandal - Thyborøn ca. 85NM, og Limfjorden. Danmark begunner ved Hals og sydover jo lengre syd jo bedre pleier jeg og si. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Okkaby Svart 25.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni Roger jo skrev 5 minutter siden: Grensa er vel 6000 ,, men for å få tråden på sporet, Arendal -Skagen ca 85 NM Vil angefale Mandal - Thyborøn ca. 85NM, og Limfjorden. Danmark begunner ved Hals og sydover jo lengre syd jo bedre pleier jeg og si. Helt enig. Finnes ikke mye interessant oppe i nord. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart Torsdag 18:38 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:38 Da er den turen avlyst for i år, å kanskje for altid. Hadde en kose tur ut i finværet igår kveld. Nå idag lå det rød girolje i bunn av båten. Lekkasje funnet. I skjøt på selve girhuset på undersiden. Funnet med lite inspeksjons kamera. Klin umulig å komme til de to bolter som sitter på undersiden av gir for evt etter trekking. Så gir må ut, å mulig jeg må ha ut motor for å få til det, da det er passe trangt akter. Så blir kanskje å parkere båten på land til neste vår, for å se om lysten på jobben samt lysten på å øse ut mer penger er tilbake. Nytt gir er 50000+ så en jævla masse jobb. Å det gidde jeg enkelt å greit ikke nå. for lite fri nå til dette neste måneden. Så blir nok å bestille 2 måneder i Asia i stedet fra ut i August. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Torsdag 19:11 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:11 @Okkaby Hvilket gir er det snakk om? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Okkaby Svart Torsdag 19:16 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:16 Brigg skrev 5 minutter siden: @Okkaby Hvilket gir er det snakk om? ZF45A med 2 i utveksling. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Torsdag 20:41 Link til dette innlegget Svart Torsdag 20:41 Det er ikke mye arbeid å dele et slikt gir for å montere sammen med ny flenstetting. Men du må jo få det ut av båten først selvfølgelig. Kostnadene behøver ikke bli mer enn en tube Locktite om du skrur selv. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Grand Banks jr Svart Torsdag 21:36 Link til dette innlegget Svart Torsdag 21:36 Okkaby skrev for 2 timer siden: Nytt gir er 50000+ så en jævla masse jobb. Men er ikke dette veldig nytt? Byttet ikke du for 2-3 år siden? Du haf jo 5 år reklamasjonsrett på dette. Virker jo som en produksjonsfeil og ikke en monterkngsfeil? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Okkaby Svart Torsdag 22:03 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 22:03 Grand Banks jr skrev 25 minutter siden: Men er ikke dette veldig nytt? Byttet ikke du for 2-3 år siden? Du haf jo 5 år reklamasjonsrett på dette. Virker jo som en produksjonsfeil og ikke en monterkngsfeil? Motor er kun 3 år gammel den ja. Men gir er av ukjent årstall. Var ikke mulig å få nytt gir sammen med motor. Var ingen som hadde på lager grunnet Covid å alt det pisset.. Så kjøpte et brukt, som det ikke var mange av heller med rett utveksling. Så ingen garanti på noe gir nei. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart Torsdag 22:07 Link til dette innlegget Svart Torsdag 22:07 Ah... Jeg trodde du byttet til alt nytt. My bad. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Okkaby Svart Torsdag 22:30 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 22:30 Grand Banks jr skrev 20 minutter siden: Ah... Jeg trodde du byttet til alt nytt. My bad. Var det som var planen. Men var ukjent leveringstid med min 3-4 måneder på nytt gir da. så hadde ikke noe valg. Gir har jo også gått fint frem til nå. Har jo gått ca 1800nm siden jeg satte det inn. Men blir å prøve en flaske med leak stopp i mårå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.