Jump to content

Skifte cutless lager, pakkboks og demontering ror nb 750

_Bliss_

Recommended Posts

Cutess lager var vel mye slitt og må skiftes.

Har ikke fått målt enda. Er det noen som vet hvilke mål som er riktige? Det er 35mm aksling.

Regner med at jeg må demontere roret også.

Er det enklest å demontere selve rorbladet?

20250625_200546.jpg.3a002400486b63fce20e5ff15967d050.jpg

hvis jeg likevel må ut med aksling, ser jeg for meg at pakkboksen også bør pakkes om evt skiftes. Vet ikke om den lekker, men når alt er ute tenker jeg det er best å ta det også.

Det er fettsmurt pakkboks idag.

hva anbefales?20250625_212104.jpg.91fcf9d4e82b138b294e279e2badc2d1.jpg

20250625_200539.jpg

Vår fettsmurte pakkboks er enten West Mekan eller Bosvik og har stått på båten siden 1979 og holder stand enda, nye simmeringer og ikkje slitesterk i aksling så holder det lenge.

Vårt anlegg fikk nytt cutlesslager og nye simmeringer sist høst, (burde bytte gummihylsen og, men har vansker med å finne korrekt dimensjon)

Vil anbefale å bytte gummihylsen sammen med resten når alt likevel skal demonteres, da får man og flyttet slitasje punkt.

Simmeringer skal være kurrant å skaffe enten Maritim, nettbutikker eller ein maskinforettning.

Bare pass på at de bytter til rustfri fjær.

Ville og snudd pakkboks slik at nippel peker opp.

Her er hvordan eg gjorde det.

https://baatplassen.no/i/topic/175905-bytter-cuttless-lager-og-simmering-i-pakkboks-på-enes-25-1979-årgang/

Takk for info.

Jeg fikk demontert ror og dratt ut aksling med propell idag. Var noe slitasje på aksling, sikker pga slitt cutless lager. Satser på den holder noen år til.

Har begynt å demontere cutless lager, men slet litt med å få det ut. Det er kompositt som står i nå. Var litt vrient å sage/ dele den.

Pakkboksen trodde jeg var bosvik, men det ser ut til at ikke er det pga dimensjon. Snakket med ims som forhandler bosvik. De har repsett til bosvik pakkboksene. Simmeringene der er 35x47x7. De jeg demontere i min pakkboks er 35x45x7. Så da må jeg finne noen som har dette.

Begge simmeringene var montert med fjær akterover/mot sjøvann. Det stemmer vel?

Ser at maritim har til sleipner:

https://www.maritim.no/simmeringsett-for-pakkboks-35mm

regner med disse kan brukes.

Hvor mye fett skal man presse inn i pakkboksen når man har rengjort den?

Med gummihylsen, mener du da "slangestuss" mellom pakkboks og gjennomføringen i skroget?

20250626_215453.jpg.beec68a81ada9f8218fb98e0eb41504d.jpg20250626_215703.jpg.039bd578f15db4ec99ab0c118753efd7.jpg20250626_215449.jpg.8968561c960b0d93635f0de4c6e64834.jpg20250626_215443.jpg.cf3c8a75d10c0c8d8eed3fb08aed899b.jpg

Lars H. skrev 40 minutter siden:

Og du fikk simmerringer med rustfri fjær?

det skal være det ja. ble i alle fall lovet det. har ikke sjekket, men er ett er seriøst båtverksted så jeg antar det stemmer.

så nettopp tråden din Lars når du pakket om din pakkboks. så ut som du hadde samme type som jeg har. hvor mye fett fylte/ presset du inn i pakkboks før du monterte sammen igjen?

Hvor mye er ikke godt å si, men jeg mener til jeg kjente god motstand på fettkoppen. Om det gikk med en halv, hel eller . . fettkopp, husker jeg ikke. Ellers, i løpet av en sesong så vrir jeg tettkoppen til jeg møter motstand et par ganger i sesongen. Det er også greit å skru et kvart tørn tilbake så ikke fettet blir stående under press.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev for 8 timer siden:

Hvor mye er ikke godt å si, men jeg mener til jeg kjente god motstand på fettkoppen. Om det gikk med en halv, hel eller . . fettkopp, husker jeg ikke. Ellers, i løpet av en sesong så vrir jeg tettkoppen til jeg møter motstand et par ganger i sesongen. Det er også greit å skru et kvart tørn tilbake så ikke fettet blir stående under press.

1 kopp høres gjerne fornuftig ut. ser at det også er beskrevet i sleipner sin anvisning.

satte du inn simmeringene i fett før du monterte i pakkboks, eller monterte du de tørt?

Det husker jeg ikke, men skulle jeg gjort jobben nå, hadde jeg satt ringene inn med fett. En annen ting, var det spor i akslingen etter simmerringene? Da kan det være å forkorte gummirøret med en cm eller to slik at simmerringene ikke kommer i de samme sporene. 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev for 9 timer siden:

Det husker jeg ikke, men skulle jeg gjort jobben nå, hadde jeg satt ringene inn med fett. En annen ting, var det spor i akslingen etter simmerringene? Da kan det være å forkorte gummirøret med en cm eller to slik at simmerringene ikke kommer i de samme sporene. 

Det så ikke ut til å være noen synlige spor. Har akslinge med propell i garasjen, får ta en ekstra sjekk når jeg rengjører. Tenker at det uansett kan være lurte å korte inn litt på gummien.

_Bliss_ skrev for 15 timer siden:

Det er noen små spor etter simmeringene.

Ikke lett å få frem på bilde.

Tenker å pusse lett over.

Hvor fint papir må det være?

Smergellerret med 350 korning er bra. Fortsett å pusse mens papiret gradvis blir slitt, da får du en grei overflate. Har du 600 papir kan du gå over med det også, men poleringsskive er kanskje å foretrekke. Med 1200 korning klarer du ikke å få vekk ujevnhetene i stålet. 

Komodo skrev for 7 timer siden:

Smergellerret med 350 korning er bra. Fortsett å pusse mens papiret gradvis blir slitt, da får du en grei overflate. Har du 600 papir kan du gå over med det også, men poleringsskive er kanskje å foretrekke. Med 1200 korning klarer du ikke å få vekk ujevnhetene i stålet. 

Takk for tips. Har 400 og 800, men det er så lite slitasje a jeg er usikker på om det er nødvendig. Har nå sett at det er betydlig slitasje der hvor cutlesslager sitter rundt aksling. En del verre enn først antatt.

Vil dette spise opp cutless lager?

Tror det kan bli vanskelig å få tak i ny aksling nå på kort tid. Er på slipp og må få båten ut igjen.

Må gjerne bare godt at det er slik å montere det sammen igjen. Kunne det hjulpet med kjemisk metal?

Har ikke dreiebenk, så pusse jobbeb blir evt. Ikke like enkel.20250629_190729.jpg.66af5887a0e715cf71822cd2764dbcdf.jpg20250629_190717.jpg.a124e5b4dc5094c9e996e8ab53cc5c6a.jpg20250628_210832.jpg.d0ab9d4ebba47bd26e6fc0bc899c2a0a.jpg

_Bliss_ skrev 7 minutter siden:

Takk for tips. Har 400 og 800,

400 og 800 blir bra 👍

_Bliss_ skrev 7 minutter siden:

Har nå sett at det er betydlig slitasje der hvor cutlesslager sitter rundt aksling. En del verre enn først antatt.

Vil dette spise opp cutless lager?

....

20250629_190729.jpg.66af5887a0e715cf71822cd2764dbcdf.jpg

Dette så ikke bra ut. Hvis dette er under cutlesslageret så forklarer det hvorfor all gummien er borte. Groptæringen gir så skarpe kanter at gummien i lageret høvles vekk. Her er det ny aksel som gjelder. Mulig du kan gjøre en midlertidig reparasjon med Belzona e.l., men tror du uansett må ha den opp i en dreiebenk. 

Komodo skrev for 1 time siden:

400 og 800 blir bra 👍

Dette så ikke bra ut. Hvis dette er under cutlesslageret så forklarer det hvorfor all gummien er borte. Groptæringen gir så skarpe kanter at gummien i lageret høvles vekk. Her er det ny aksel som gjelder. Mulig du kan gjøre en midlertidig reparasjon med Belzona e.l., men tror du uansett må ha den opp i en dreiebenk. 

Jeg får sjekke hva som er muli å få tak, med kort leveringstid.

Forslag til andre enn sleipner, west mekan, progress som lever?

Hvem selger belzona? Evt tilsvarende som kan anbefales?

Okkaby skrev for 6 timer siden:

IMS som tok over Bosvik har nok aksling også. Bosvik hadde Aksling til mye bedre pris enn Sleipner.

Det ser ut til at det var West mekan som leverte til NB. 

Er det Bosvik West mekan leverte, eller produserer de eget?

hvordan er det med tilpassing av lengde på aksling, er dette greit å tilpasse selv?

har muligens en båndsag med kjøling på jobb.

_Bliss_ skrev 1 time siden:

hvordan er det med tilpassing av lengde på aksling, er dette greit å tilpasse selv?

har muligens en båndsag med kjøling på jobb.

Så sant du har klemflens uten kilespor i motorenden av aksel så går det helt fint. Du kan kappe den med baugfil om det så er. Bare vær obs på at du får riktig konus mot propellen. 

Komodo skrev 1 time siden:

Så sant du har klemflens uten kilespor i motorenden av aksel så går det helt fint. Du kan kappe den med baugfil om det så er. Bare vær obs på at du får riktig konus mot propellen. 

helt vanlig klemflens ja.
Har ikke fått av propell enda. men jeg har fått med en propell som har stått på båten tidligere. når jeg måler på den kommer jeg frem til at det er 1:10 kon.

propellen som står på nå ser ut til å være for 40mm aksling. der satt inn en hylse/ foring mellom propell og aksling. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...