_Bliss_ Startet Onsdag 21:15 Link til dette innlegget Startet Onsdag 21:15 Cutess lager var vel mye slitt og må skiftes. Har ikke fått målt enda. Er det noen som vet hvilke mål som er riktige? Det er 35mm aksling. Regner med at jeg må demontere roret også. Er det enklest å demontere selve rorbladet? hvis jeg likevel må ut med aksling, ser jeg for meg at pakkboksen også bør pakkes om evt skiftes. Vet ikke om den lekker, men når alt er ute tenker jeg det er best å ta det også. Det er fettsmurt pakkboks idag. hva anbefales? Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart Torsdag 06:56 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 06:56 er det noen som kjenner igjen hvilken pakkboks som er montert her? Er det bosvik og er de evt i handel slik at det er mulig å få tak i reservedeler/ simmerringer? Det er slange som går fra fettkopp til nippel på pakkboks. Denne viser ikke på bilde da nippelen peker nedover. Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart Torsdag 19:56 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:56 Vår fettsmurte pakkboks er enten West Mekan eller Bosvik og har stått på båten siden 1979 og holder stand enda, nye simmeringer og ikkje slitesterk i aksling så holder det lenge. Vårt anlegg fikk nytt cutlesslager og nye simmeringer sist høst, (burde bytte gummihylsen og, men har vansker med å finne korrekt dimensjon) Vil anbefale å bytte gummihylsen sammen med resten når alt likevel skal demonteres, da får man og flyttet slitasje punkt. Simmeringer skal være kurrant å skaffe enten Maritim, nettbutikker eller ein maskinforettning. Bare pass på at de bytter til rustfri fjær. Ville og snudd pakkboks slik at nippel peker opp. Her er hvordan eg gjorde det. https://baatplassen.no/i/topic/175905-bytter-cuttless-lager-og-simmering-i-pakkboks-på-enes-25-1979-årgang/ Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart Torsdag 20:40 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 20:40 Takk for info. Jeg fikk demontert ror og dratt ut aksling med propell idag. Var noe slitasje på aksling, sikker pga slitt cutless lager. Satser på den holder noen år til. Har begynt å demontere cutless lager, men slet litt med å få det ut. Det er kompositt som står i nå. Var litt vrient å sage/ dele den. Pakkboksen trodde jeg var bosvik, men det ser ut til at ikke er det pga dimensjon. Snakket med ims som forhandler bosvik. De har repsett til bosvik pakkboksene. Simmeringene der er 35x47x7. De jeg demontere i min pakkboks er 35x45x7. Så da må jeg finne noen som har dette. Begge simmeringene var montert med fjær akterover/mot sjøvann. Det stemmer vel? Ser at maritim har til sleipner: https://www.maritim.no/simmeringsett-for-pakkboks-35mm regner med disse kan brukes. Hvor mye fett skal man presse inn i pakkboksen når man har rengjort den? Med gummihylsen, mener du da "slangestuss" mellom pakkboks og gjennomføringen i skroget? Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart Fredag 20:32 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 20:32 Det var ikke mye gummi igjen i cutlesslageret. Var godt å få på plass nytt. Fikk også tak i simmeringer hos ett lokalt båtverksted, så da kan det monteres sammen igjen Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Fredag 20:35 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:35 Og du fikk simmerringer med rustfri fjær? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
_Bliss_ Svart Fredag 21:18 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 21:18 Lars H. skrev 40 minutter siden: Og du fikk simmerringer med rustfri fjær? det skal være det ja. ble i alle fall lovet det. har ikke sjekket, men er ett er seriøst båtverksted så jeg antar det stemmer. så nettopp tråden din Lars når du pakket om din pakkboks. så ut som du hadde samme type som jeg har. hvor mye fett fylte/ presset du inn i pakkboks før du monterte sammen igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Fredag 21:32 Link til dette innlegget Svart Fredag 21:32 Hvor mye er ikke godt å si, men jeg mener til jeg kjente god motstand på fettkoppen. Om det gikk med en halv, hel eller . . fettkopp, husker jeg ikke. Ellers, i løpet av en sesong så vrir jeg tettkoppen til jeg møter motstand et par ganger i sesongen. Det er også greit å skru et kvart tørn tilbake så ikke fettet blir stående under press. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
_Bliss_ Svart Lørdag 05:54 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 05:54 Lars H. skrev for 8 timer siden: Hvor mye er ikke godt å si, men jeg mener til jeg kjente god motstand på fettkoppen. Om det gikk med en halv, hel eller . . fettkopp, husker jeg ikke. Ellers, i løpet av en sesong så vrir jeg tettkoppen til jeg møter motstand et par ganger i sesongen. Det er også greit å skru et kvart tørn tilbake så ikke fettet blir stående under press. 1 kopp høres gjerne fornuftig ut. ser at det også er beskrevet i sleipner sin anvisning. satte du inn simmeringene i fett før du monterte i pakkboks, eller monterte du de tørt? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Lørdag 07:49 Link til dette innlegget Svart Lørdag 07:49 Det husker jeg ikke, men skulle jeg gjort jobben nå, hadde jeg satt ringene inn med fett. En annen ting, var det spor i akslingen etter simmerringene? Da kan det være å forkorte gummirøret med en cm eller to slik at simmerringene ikke kommer i de samme sporene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
_Bliss_ Svart Lørdag 17:02 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:02 Lars H. skrev for 9 timer siden: Det husker jeg ikke, men skulle jeg gjort jobben nå, hadde jeg satt ringene inn med fett. En annen ting, var det spor i akslingen etter simmerringene? Da kan det være å forkorte gummirøret med en cm eller to slik at simmerringene ikke kommer i de samme sporene. Det så ikke ut til å være noen synlige spor. Har akslinge med propell i garasjen, får ta en ekstra sjekk når jeg rengjører. Tenker at det uansett kan være lurte å korte inn litt på gummien. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Lørdag 17:09 Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:09 Eller bytte den om den er gammel og morken. Skulle den ryke blir det "vått" i båten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
_Bliss_ Svart Lørdag 17:30 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:30 Lars H. skrev 18 minutter siden: Eller bytte den om den er gammel og morken. Skulle den ryke blir det "vått" i båten. Var inne på tanken. Den ser egentlig grei ut. De har noen som har rikti inv. Diameter på maritim, men den er 5cm korter en den som er på min. Tror ikke jeg kan korte inn så mye. Får ta en sjekk. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart Lørdag 19:39 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:39 Det er noen små spor etter simmeringene. Ikke lett å få frem på bilde. Tenker å pusse lett over. Hvor fint papir må det være? Har ikke finer enn 1200. Vil det funke å våtslipe med det og evt polere over etterpå? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Lørdag 19:42 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:42 Det har jeg ingen erfaring med, så det får andre svare på. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
_Bliss_ Svart Søndag 10:48 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 10:48 Når jeg montere aksling tilbake i klemflens, er det nødvendig med loctite på skruene? Må vel gjerne også ta av klemfens for å sjekke oppretting, er det evt nødvendig loktite på bolter mellom gear og klemflens ved sammen montering? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Søndag 11:07 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:07 _Bliss_ skrev for 15 timer siden: Det er noen små spor etter simmeringene. Ikke lett å få frem på bilde. Tenker å pusse lett over. Hvor fint papir må det være? Smergellerret med 350 korning er bra. Fortsett å pusse mens papiret gradvis blir slitt, da får du en grei overflate. Har du 600 papir kan du gå over med det også, men poleringsskive er kanskje å foretrekke. Med 1200 korning klarer du ikke å få vekk ujevnhetene i stålet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
_Bliss_ Svart Søndag 18:26 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 18:26 Komodo skrev for 7 timer siden: Smergellerret med 350 korning er bra. Fortsett å pusse mens papiret gradvis blir slitt, da får du en grei overflate. Har du 600 papir kan du gå over med det også, men poleringsskive er kanskje å foretrekke. Med 1200 korning klarer du ikke å få vekk ujevnhetene i stålet. Takk for tips. Har 400 og 800, men det er så lite slitasje a jeg er usikker på om det er nødvendig. Har nå sett at det er betydlig slitasje der hvor cutlesslager sitter rundt aksling. En del verre enn først antatt. Vil dette spise opp cutless lager? Tror det kan bli vanskelig å få tak i ny aksling nå på kort tid. Er på slipp og må få båten ut igjen. Må gjerne bare godt at det er slik å montere det sammen igjen. Kunne det hjulpet med kjemisk metal? Har ikke dreiebenk, så pusse jobbeb blir evt. Ikke like enkel. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Søndag 18:40 Link til dette innlegget Svart Søndag 18:40 _Bliss_ skrev 7 minutter siden: Takk for tips. Har 400 og 800, 400 og 800 blir bra 👍 _Bliss_ skrev 7 minutter siden: Har nå sett at det er betydlig slitasje der hvor cutlesslager sitter rundt aksling. En del verre enn først antatt. Vil dette spise opp cutless lager? .... Dette så ikke bra ut. Hvis dette er under cutlesslageret så forklarer det hvorfor all gummien er borte. Groptæringen gir så skarpe kanter at gummien i lageret høvles vekk. Her er det ny aksel som gjelder. Mulig du kan gjøre en midlertidig reparasjon med Belzona e.l., men tror du uansett må ha den opp i en dreiebenk. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
_Bliss_ Svart Søndag 20:38 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 20:38 Komodo skrev for 1 time siden: 400 og 800 blir bra 👍 Dette så ikke bra ut. Hvis dette er under cutlesslageret så forklarer det hvorfor all gummien er borte. Groptæringen gir så skarpe kanter at gummien i lageret høvles vekk. Her er det ny aksel som gjelder. Mulig du kan gjøre en midlertidig reparasjon med Belzona e.l., men tror du uansett må ha den opp i en dreiebenk. Jeg får sjekke hva som er muli å få tak, med kort leveringstid. Forslag til andre enn sleipner, west mekan, progress som lever? Hvem selger belzona? Evt tilsvarende som kan anbefales? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Søndag 21:08 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:08 Belzona Stavanger? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart Søndag 21:46 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:46 IMS som tok over Bosvik har nok aksling også. Bosvik hadde Aksling til mye bedre pris enn Sleipner. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart igår klokken 04:40 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 04:40 Okkaby skrev for 6 timer siden: IMS som tok over Bosvik har nok aksling også. Bosvik hadde Aksling til mye bedre pris enn Sleipner. Det ser ut til at det var West mekan som leverte til NB. Er det Bosvik West mekan leverte, eller produserer de eget? hvordan er det med tilpassing av lengde på aksling, er dette greit å tilpasse selv? har muligens en båndsag med kjøling på jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart igår klokken 05:42 Link til dette innlegget Svart igår klokken 05:42 _Bliss_ skrev 1 time siden: hvordan er det med tilpassing av lengde på aksling, er dette greit å tilpasse selv? har muligens en båndsag med kjøling på jobb. Så sant du har klemflens uten kilespor i motorenden av aksel så går det helt fint. Du kan kappe den med baugfil om det så er. Bare vær obs på at du får riktig konus mot propellen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
_Bliss_ Svart igår klokken 06:56 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:56 Komodo skrev 1 time siden: Så sant du har klemflens uten kilespor i motorenden av aksel så går det helt fint. Du kan kappe den med baugfil om det så er. Bare vær obs på at du får riktig konus mot propellen. helt vanlig klemflens ja. Har ikke fått av propell enda. men jeg har fått med en propell som har stått på båten tidligere. når jeg måler på den kommer jeg frem til at det er 1:10 kon. propellen som står på nå ser ut til å være for 40mm aksling. der satt inn en hylse/ foring mellom propell og aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.