Okkaby Startet 26.Juni Link til dette innlegget Startet 26.Juni Som nevnt i annet tråd, så har jeg plutselig fått lekkasje på undersiden av girkassa. Det er i samlingen mellom det 2 halvdeler av selve girhuset på zf45a Da dette er på undersiden ned mot kjøl/bunn av båten, så er det klin umulig å komme til med 17mm nøkkel eller skralle for å etter trekke disse 2 boltene som sitter i bunn, noe som ikker er sikkert vil tette uansett. Så lekkasjen når jeg var inne med inspeksjons kamera, etter å ha oppdaga girolje i bunnen av kjølen. Er ikke noe tegn til lekkasje på sidene av gir. Og dette har komt nå nylig. Da det er en møkka jobb å ta ut kassa, og en muligvis må ut med motor med alt det medføre, så er ikke dette noe jeg får tid til nå grunnet for mye å gjøre på jobb, å jeg dermed er for mye borte. Så lure på om det kanskje går å smøre på noe lurium som vil holde det tett. Er ikke sådan at det renner ut, men det drypper tydeligvis under drift. Sikkert siden det da er mer trykk i kassa når olje sirkulere. Kunne det tettes midlertidig, så kunne jeg nu bruke båten litt om ellers det kommer noe sommer de ukene jeg er hjemme. Ble plutselig til jeg må jobbe en ekstra tur i juli som ikke var planlagt. Skulle jo ha vært til Danmark fra midt Juli å ut August. Men dette fant noe på å endre idag. Å la verksted ta ut motor å gjøre alt er ikke aktuelt. Da snakker vi fort 100k +++ om kassa skal byttes til nye. Så må gjøre jobben sjøl. Da hadde det passet bedre å gjøre dette i vinter hvis ellers jeg gidde bruke mer penger på båten(noe som ikke er sikkert) Kommer til å få vasket med rensemiddel, men i blinde da. Så får nok også til å smøre på noe lurium om det finnes noe som vil binde til aluminium. Disse bolter og alle de andre ble sjekket når gir ble montert, å alle satt dønn fast. Så ikke noen tro på de plutselig har løsnet. Mistenker mer dårlig pakning. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 26.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni Litt dårlig bilder.da to av de er skjermdump fra video med inspeksjons kamera. Motorrommet ble ikke malt når det var motorbytte,da det ikke fantes nok timer i døgnet til alt, så derfor det er skittent eller 40års bruk. Er bedre i andre enden. Men en ser på andre bilde tatt med mobilen stukket inn under at det er trangt. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 26.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni Vil kanskje noe sådan kunne fikse det for en periode? https://www.bilkontroll.no/oljelekkasjestopper.html https://www.autodoc.co.no/liqui-moly/7889133 Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.Juni Link til dette innlegget Svart 26.Juni Det er ikke mye arbeid å dele et slikt gir for å montere sammen med ny flenstetting. Men du må jo få det ut av båten først selvfølgelig. Kostnadene behøver ikke bli mer enn en tube Locktite om du skrur selv. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Juni Link til dette innlegget Svart 26.Juni Så kjedlig!!! Er det så trangt i en inlander altså? Jeg fikk ut MS3 fra Neptim 8000 ved å løsne flensene fra hverandre og dytte akslingen akterover. Brukte 2 stk 2x4" skrudd sammen på tvers av båten, og kraftig jekkestropp som ble festet i gir og opp i bjelke, og jekket opp gir slik at det ikke var belastning på boltene, og skrudde dem ut. Deretter delte jeg gir fra motor og jekket/ løftet opp giret til dørken. Ned igjen brukte jeg 4-dobbelt tau-talje fra Jula og min sønn på 15. Da med MS3C som er større. Men Det virker som tiden er knapp faktor for deg Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Okkaby Svart 26.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni Grand Banks jr skrev 4 minutter siden: Så kjedlig!!! Er det så trangt i en inlander altså? Jeg fikk ut MS3 fra Neptim 8000 ved å løsne flensene fra hverandre og dytte akslingen akterover. Brukte 2 stk 2x4" skrudd sammen på tvers av båten, og kraftig jekkestropp som ble festet i gir og opp i bjelke, og jekket opp gir slik at det ikke var belastning på boltene, og skrudde dem ut. Deretter delte jeg gir fra motor og jekket/ løftet opp giret til dørken. Ned igjen brukte jeg 4-dobbelt tau-talje fra Jula og min sønn på 15. Da med MS3C som er større. Men Det virker som tiden er knapp faktor for deg Er trangt akter ja. Å zf45 er nok litt større i form enn ditt ms gir. Husker når jeg tok ut ms gir på min 41 når jeg hadde den. @Brigg Ja tiden er litt viktig for meg når en jobber borte i ukesvis. Så da er plutselig sommeren gone før en er ferdige med ting. Å mandag morgen er det bort på jobb igjen. Men ja å splitte kassa er ikke store jobben. Men kassa er ikke just nye den. Så vet ikke helt tilstand inne i den. Så har lite lyst å ta alt ut, for så å få et nytt problem neste sesong å alt må ut igjen. Men sjekker pris på nytt gir hos utenlands importør, hvor jeg kjøpte kontroll blokken i fjor. Mistenker jeg kan få nytt til en mye hyggeligere pris der enn her i røysa. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 27.Juni Link til dette innlegget Svart 27.Juni Er du sikker på at lekkasjen er på undersiden? Selv om det er der det drypper kan det f.eks være pakningen til påfyllingen som lekker. Nå kjenner jeg ikke dette giret i det hele tatt, men har skrudd såpass på gamle motorsykler og motorer til å vite at der det drypper ofte ikke er der det lekker… Tørk alt gullende rent, kjør giret en stund og se om du kan følge oljen og se hvor den kommer fra. silikonpakning kan kanskje klines på som et midlertidig plaster. Kjøpe eventuelt også slike oljeabsorberende pledd og legg under for å redusere klin fram til du får fikset. Med silikon, pledd og hyppige oljepeilinger kan det jo være du kommer deg gjennom fellesferien 😎 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Okkaby Svart 27.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni @Honduras Ja er sikker på det er der det kommer. Olje påfylling sitter ikke så det kan renne der, samt det er ingen tegn til olje andre plasser. Det kan se ut som det faktisk ikke er noe pakning i den samlingen ut i fra verksteds manual til zf45a. Er kun ca 2l olje på gir. Så hele girhus er ikke olje fylt. Da hadde det vært sikkert 6-8 liter om ikke mer. Ser også det sitter en pakning mot filterhus rett inna for den samlingen på akter del av huset. Så mistenker dette er tegn på indre lekkasje på enten nevnte pakning eller summering. Så er nok et tegn på at lassa bør overhales. Høre fra folk i sjøymed samme gir på Mob båter, at de sliter med samme lekkasje. Har heldt på en dunk med sådan oil leak stopper nå. Så kan motor stå å kjøre et par timer. Ser om det da hjelper noe og kan redde sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Juni Link til dette innlegget Svart 27.Juni Okkaby skrev 34 minutter siden: Det kan se ut som det faktisk ikke er noe pakning i den samlingen Det stemmer, ingen pakning men Locktite flenstetting. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Okkaby Svart 27.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni Brigg skrev 30 minutter siden: Det stemmer, ingen pakning men Locktite flenstetting. Ser nå de nevner 574 slm pakning i et tynt lag. Men ser om det blir bedre med dette lurium. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Juni Link til dette innlegget Svart 27.Juni Forslag til midlertidig rep: Tøm kassa for olje. Sett på et sug som lager et svakt undertrykk. Spray godt med bremserens slik at det blir rent og fettfritt. Gå til slutt over med ei fille med aceton i området det lekker. Ta på gummihansker og legg ei god fuge med Maxibond Extreme (eller annen fugemasse med tilsvarende viskositet) over hele skjøten på undersiden. La suget stå på noen timer til. Hvis du er nøye og får det fettfritt vil denne fugemassa holde det tett lenge. Hvis du ikke klarer å få på et sug, så vil det garantert komme ut litt olje i skjøten mens du holder på, da får du ikke massen til å lime. Og se opp for kostbare sensorer mens du holder på 😉 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
StorStas Svart 27.Juni Link til dette innlegget Svart 27.Juni Ikke noe direkte løsning, men hva med å lufte med oljepåfyllinga når kassa er varm. Så blir trykket i kassa tilpasset varm kasse og ikke kald, kanskje det i beste fall kan redusere trykket og lekkasjen. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 27.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni Tror enkelt å greit det er slitasje innvendig på en eller flere pakninger. Ser om ikke dette lurium hjelper litt. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Juni Link til dette innlegget Svart 27.Juni StorStas skrev 17 minutter siden: Ikke noe direkte løsning, men hva med å lufte med oljepåfyllinga når kassa er varm. Så blir trykket i kassa tilpasset varm kasse og ikke kald, kanskje det i beste fall kan redusere trykket og lekkasjen. Kassen er ventilert. Om dette skal virke må ventilasjonen blendes. Om dette er en god ide eller ikke får andre uttale seg om. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 27.Juni Link til dette innlegget Svart 27.Juni Okkaby skrev 4 minutter siden: Tror enkelt å greit det er slitasje innvendig på en eller flere pakninger. Om det lekker i skjøten mellom de to halvdelene som du beskriver så er det ingen bevegelse mellom delene her. Om det skal være slitasje pga bevegelse må dette være i tetningene enten på inngående eller utgående aksling. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Okkaby Svart 27.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni Brigg skrev 4 minutter siden: Om det lekker i skjøten mellom de to halvdelene som du beskriver så er det ingen bevegelse mellom delene her. Om det skal være slitasje pga bevegelse må dette være i tetningene enten på inngående eller utgående aksling. Ja tenker det er rn av de to tetningene. Eller evt mellom filterhuset hvor det også serbit å være en pakning på tegningen. Så derfor jeg håper lurium kan hjelpe litt. Er ikke antydning til lekkasje på utvendig aksel akter. Skal kjøre en tur i helgen å se om det hjelper Så tenker jeg det blir nytt gir. Men kjøpt fra utlandet til bedre pris enn det kgk skal ha. Så kan jeg overhale dette når lysten til det kommer en vinter dag. Var det bare ikke så jævla trangt. Blir et helvede å gå løs 2 nedre bolter mot adapter platen. Så håpe det kan lures ut akter. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 27.Juni Link til dette innlegget Svart 27.Juni Sjekk om ventilasjonen i kassen er åpen, så da ikkje vert overtrykk. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 27.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni husky dane 85 skrev 53 minutter siden: Sjekk om ventilasjonen i kassen er åpen, så da ikkje vert overtrykk. Ventilasjon? Kan ikke minnes å set noe sådan Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 27.Juni Link til dette innlegget Svart 27.Juni Er da ikkje eit lite hull i påfylling/peile lokket? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Juni Link til dette innlegget Svart 27.Juni Ventilasjonen står på toppen av giret, helt framme til høyre for midten. Hullet vises på deletegningen postet tidligere. Det står en ventil eller hva man skal kalle det i hullet for å forhindre oljesøl ut denne veien. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
husky dane 85 Svart 27.Juni Link til dette innlegget Svart 27.Juni Eg kjøpte ein gang ny motor med TecnoDrive gear der kom da ut olje via luftinga før olja vart varm. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 28.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni Brigg skrev for 20 timer siden: Ventilasjonen står på toppen av giret, helt framme til høyre for midten. Hullet vises på deletegningen postet tidligere. Det står en ventil eller hva man skal kalle det i hullet for å forhindre oljesøl ut denne veien. Sjekket nå. Sitter en type ventil med en hette som sitter løst og lan vris uendelig samt noen mm bevegelse opp/ned. Må bort med kjøler om jeg skal komme bedre til. Men bør ikke den være ok når hetta er løse. Er vel hensikten at hetta skal løfte seg litt ved trykk. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 28.Juni Link til dette innlegget Svart 28.Juni Luftingen er sikkert i orden, hvis ikke vil du høre at trykket utjevnes når peilepinnen skrus ut. Litt sus i det peilepinnen skrus ut er ikke uvanlig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Okkaby Svart 28.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni Oki. Ser om dette lurium hjelper. Men blir nok å montere fabrikks nytt gir. Ser pris ikke er så gale inn fra utlandet. Da kan det gamle bli overhalt i vinter å solgt. Ser ut som det nok akkurat skal gå å få ut gir akter. Da er alt av drivlinje nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 28.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni Da ble det prøvetur på små 2timer samt dfn kjørte et par timer på tomgang i båsen igår. Ikke en dråpe å se under i samlingen på gir, ikke noe i bunnen av båten heller. Så kan se ut som sesongen er reddet. Var denne flasken jeg hev på. https://www.thansen.no/verktoy-forbruk/kjemi/additiver/pakningsforsegler/lindemann-oil-stop-leak/n1413870/pn1413982/ Skal få hjem en trykk sensor å sette på gir. Da får jeg opp trykk i instrumentpanelet til motoren eller på plotter/Orca om jeg montere analog til N2K konverter. Da kan jeg følge med på forandringer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.