Jump to content

Maxi 95, kan teakdekket reddes eller burde vi bare skrote det?

lundeberget9163

Recommended Posts

Hei. Vi har jo nylig kjøpt denne seilbåten (usett…)  og så har vi sett litt på dekket.  Det er påbegynt nating i følge tidligere eier.   Har lite erfaring med teak dekk (den forrige båten var av ferro-sement) så lurte på om noen som har litt mer innsikt kan bidra med litt kunnskap? 

Burde vi bruke tid og ressurser på å nate dekket?

er det noen mulighet for å fikse det litt raskt eller enkelt/ midlertidig for denne sommeren?  Så kan vi heller bruke høst, vinter og våren 2026 til å nate og pusse på båten. 

eller vil det være enklere å skorte det gamle dekket og heller prøve å få det som er under treverket til å se fint ut?

Her er bilder av dekket:IMG_1599.jpeg.fdf6552666875367d1d1af9a52f3dcf3.jpeg

IMG_1597.jpeg.3b08c5a6fe85a4ad5894352c190511f3.jpegIMG_1598.jpeg.237695bbae8f427c166d22c9b47d2634.jpegIMG_1598.jpeg.237695bbae8f427c166d22c9b47d2634.jpegIMG_1600.jpeg.4f147738b9e9bbf8f2249777c9a60034.jpeg

IMG_1596.jpeg

Oi så mange eksponerte skruer det er! Det betyr nok at dekket har blitt slipt ned slik at det er ganske tynt. Her hadde jeg vært kjempebekymret for lekkasje inn i dekket! Sjekk på innsiden av båten om du finner spor etter vann. Er det noen steder hvor du kan se inn i laminate på dekket? Hvis det er balsa dekk, har du fort et kjempe problem. Og hvis det er divinycell har du nok bare et stort problem... Før du begynner å tenke på dekket MÅ du finne ut om det er vann i laminatet. 

Jeg er en slags gjest

For å finne hvilket kjernemateriale som er brukt kan du borre et 8-10 mm hull gjenneom innerliner - f.eks inne i et skap

slik at det ikke blir synlig.  Bruk et pluggborr slik at du får ut kjernen.  De fleste maxi 95 hadde balsa som kjernemateriale, men de sist produserte hadde divinycell.  Er det balsa så er det desverre stor sannsynlighet for at det har kommet inn vann og råte i kjernematerialet.  Da er det en stor jobb for å kutte opp dekket og fjerne det råtne materialet.og legge inn plyvood eller divinycell.   Det ligger ute flere YT videoer om hvordan dette gjøres.  Ligger også ute YT klipp om hvordan du banker med en gummihammer for å finne råte i dekket. 

Er det divinycell i distansematerialet står det bedre til.  Dette materialet har lukkede celler og suger ikke vann på samme måten som balsa.  Om det er nok teak igjen kan du da forsenke skruene og plugge disse på nytt med teakplugger ( fåes i båtbutikker i 8 og 10mm dimensjon)  natene må freses opp med en overhåndsfres og nates på nytt,  Flere YT videoer på dette også. 

Lysekil skrev 6 minutter siden:

Er det divinycell i distansematerialet står det bedre til.  Dette materialet har lukkede celler og suger ikke vann på samme måten som balsa. 

Divinycell suger ikke på samme måte som balsa, det er sant. Men om det er gått vann inni laminatet ville jeg fortsatt prøvd å få det tørket opp. Altså at man åpner opp deler av dekket for å la det tørke, og så tetter det igjen. Og teak dekket burde fjernes, og skruehullene plugges for ellers vil det bare fortsette å komme vann inn.

Jeg håper denne Maxien var veldig billig, for jeg er redd for at du har kjøpt katta i sekken. Enten lekker det nå, eller så kommer den til å lekke snart. Du kan smøre på så masse natemasse du vil, men problemet må fikses en eller annen gang. 

Jeg er en slags gjest

Jeg er redd 

enslagsgjest skrev for 18 timer siden:

jeg er redd for at du har kjøpt katta i sekken.

Beklager å bidra her, jeg kan jo bare håpe dette er unntaket, ikke regelen. Bare det at "det er påbegynt nating" er etter oppskriften. Jeg har vært på flere visninger på gamle, ellers fine båter, der selger har en eller annen forklaring på hvorfor hen velger å selge i stedet for å fullføre en påbegynt jobb på teakdekket. Dette kan selvsagt være unntaket, men jeg er villig til å sette penger på at selger fant ut at dekket, og dermed skuta, er døde. Da har du i lovens forstand reklamasjonsrett.

Men, ta først rådet ovenfor og sjekk tilstand. Du kan begynne med å bare gå på dekket, eller stå og gynge litt. Er det skikkelig dårlig, kjenner du at det svikter. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Jeg bor på vestlandet og velger konsekvent bort teak dekk. Bildene ser ikke så ille ut pg mistenker dette er en østlandsbåt som har stått på land om vintrene med presenning. Fuktmåler fra Biltema er veldig effektiv til å avdekke fukt: https://www.biltema.no/verktoy/maleverktoy/maleinstrumenter/fuktmalere/fuktmaler-2000034777?gad_source=1&gad_campaignid=20567858629&gclid=Cj0KCQjwpf7CBhCfARIsANIETVoznR7tuUNx7_JChYD559RNgs-OZhgZBlDKk6rANssn9T2NCCJGwCkaArKwEALw_wcB

Maxi 95? Mener de hadde balsa i dekket. Teakdekket ble skrudd på disse båtene. Dekket ditt er ikke verd å bruke mye kroner og innsats på. Disse båtene var en revolusjon den gangen de kom på markedet. En uoppnåelig drøm.

Et foretak ved navn Bo Peters prefabrikerte teakdekk til disse båtene. Dekk etc. kunne kjøpes som flak og skrus/limes på båtene.

Mye negative meninger her... :undrer: 

Kan jo bli skremt av mindre. :ler:

enslagsgjest skrev On 27.6.2025 at 15.24:

Hvis det er balsa dekk, har du fort et kjempe problem

enslagsgjest skrev On 27.6.2025 at 16.26:

jeg er redd for at du har kjøpt katta i sekken.

Jeg kan komme med mine ferske erfaringer ang teakdekk.

Siden mange av skruene stikker opp så mye, så er det nok ikke mye igjen av dekket. Ikke noe å bruke tid på iallefall, annet et evt å fjerne det. 

Stor sjanse for lekkasje inn til distansematerialet når treplugg over skrue er borte.

For min del var fjerning av dekk veldig enkelt. Fjerne plugger, skru ut skruer og plukke av teak. Mitt dekk var "limt" med silikon så var lett å fjerne. Dette var vist ikke uvanlig på eldre båter, har jeg lest. Er det limt med sterkere saker er det nok en mye større operasjon å fjerne dekk.

Ellers er nok en stor del av jobben å fjerne alt av dekksutrustning. Også må man ha jo ha tak over båten mens man holder på, om man ikke bor en plass uten nedbør. 😄

Mitt dekk har balsa som distansematerial. Det har vært vått i årevis, men var kun små områder som var råttent. Antageligvis de områdene der det har vært tilgang på luft. 

Min løsning er derfor å åpne opp dekk, bytte ut det lille som er råttent, tørke opp og lime igjen. 

Jeg hadde ikke noe delaminering eller myke punkter på dekket, til tross for at det har vært fuktig i mange år og vært utsatt for kalde vintre. Så om det er en båt som ikke er under massiv oppussing, så ser ikke jeg noen grunn til at man MÅ få fikset det i nær fremtid.

Honduras skrev 1 time siden:

En kjapp måte å fjerne plugger på er å skru en treskrue ala terasseskrue e.l i midten av pluggen.

Evt bare presse ett lite skrujern nedi ved kanten og vippe opp pluggen, om man ikke er redd for teaken rundt.

Jeg benyttet også din metode på interiør og lignende der man vil unngå skader, men er mye raskere med skrujern.

Takk for tilbakemeldingene. Må si jeg angrer litt på at jeg leste dette nå.  Blir nok ikke lett å få sove igjen nå

Dekket på denne båten er plater som er limt og/eller skrudd på båten.  Jeg er kanskje dum, men kan ikke helt forstå at det skal være så galt… får forske litt på det her i tiden fremover

lundeberget9163 skrev for 14 timer siden:

Jeg er kanskje dum, men kan ikke helt forstå at det skal være så galt… får forske litt på det her i tiden 

Nå sitter jeg med dårlig samvittighet for å ha ødelagt nattesøvnen til en ivrig førstegangskjøper. Vi krysser fingrene for at Hansa 82 har satt oss brønnpissere på plass, og at det ikke er så galt. 

Men, som flere har påpekt: Teaken er å betrakte som pynt. Dekket under er konstruksjonen. Sjekk det sånn som Hansa 82 og andre har rådet, eller få noen til å hjelpe deg. Er det ikke store skader i sandwichen, har du båt. Så kan du bestemme hva du vil gjøre med teaken. Jeg ville helt klart skrotet den uansett, og plugget, malt og lagt antiskli på glassfiberen sånn som du nevnte i første innlegg.

Hold oss oppdatert.

Nå skriver vel @hansa82omtrent det vi andre skriver. Forskjellen er at han nettopp har vært gjennom prosessen.

Hadde det vært meg, ville jeg brukt båten gjennom sesongen og tatt en vurdering til vinter'n. Dette er ikke noe som søkker båten eller som direkte får masten til å ramle av. Degenereringen av laminat/distansemateriale er en langsom prosess.

Vi hadde folkene fra Bo Peters i flere runder her i Son der de monterte prefabrikert teak på svenske seilbåter. Jeg vet ikke om foretaket fremdeles eksisterer. Personlig er jeg ikke tilhenger av teakdekk. 

Hulda skrev 1 time siden:

Dette er ikke noe som søkker båten eller som direkte får masten til å ramle av. Degenereringen av laminat/distansemateriale er en langsom prosess.

Ikke uenig. Jeg mener likevel at selger som ombestemmer seg etter å ha påbegynt renoveringsprosess på teakdekket, er litt suspekt. Han kan selvsagt bare ha syntes det var vanskelig, eller det er helt andre grunner for salg. Jeg har som sagt vært på visninger der det var åpenbart at selger må ha visst at kjernen var bløt. Og så var det han som sa at Hallberg Rassy'en bare lakk om våren, til teakdekket fikk trutnet.

Om dette er tilfelle for ts, har han reklamasjonsrett. Det vil det være nyttig å få avklart raskt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...