Jump to content

3-klikk fortøyning (med karabin).

Camargue44

Recommended Posts

Denne saken har jeg brukt noen ganger i gjestehavner. I stedet for å dra  tau-ender fra bau og akterspring gjennom øye på brygge, klikkes denne først i øyet ytterst på uteligger og deretter klikker jeg på begge tauene. Tauene festes evt med viste låseknuter når båten ligger på plass. Når vi går kan vi evt bare klikke karabinen fra brygge til båtrekke så er begge tauene om bord. Veldig fin å bruke når man er alene om bord.20250701_113059.jpg.c147b769509cd531db0975ea0b6ee3cc.jpg20250701_112619.jpg.0cd57a9d152935e47a1c924aa9de5ec1.jpg

Jeg skulle til å spørre om det samme. Løsninger som gjør det enklere alene på bom og utligger er gull verdt, men jeg ser ikke helt hvordan du bruker den.

Redigert: Jeg har ofte litt tungt for det, så nå har du begge kategorier.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Så da ut som:

Baugtrosse: karabin 1

Akterspring: karabin 2

Den tredje karabin klikkes I utligger/Kai.

Syns det så lurt ut, spesielt om det i karabin 3 henger en løkke som kan tres gjennom eller rundt pullerter som karabinen ikke håndterer. 

Avgang løses ved å "klikke" karabin 3 I båten slik at man får tauene ut av sjøen og "ut av veien" til man kommer ut av havnen og har bedre tid ta de inn. 

Knutene som vist på bildet antar jeg bare er eksempler for lengde justering på tauene. 

Her kunne man jo da kanskje snudd tauet og brukt ferdig løkke mot karabin og justert lengde på kryssholdt så har man jo og kontroll på tampen ombord i egen båt. 

Ask skrev 39 minutter siden:

Med mindre båten er liten og lett, og hamna er skjerma, håpar eg at ingen båtar i nærleiken av mine båtar fortøyer med slike pinglete karabinkrokar.

Nei klart, her brukes det ikke under 30mm tau til fortøyning av båten. Må sikre det holder under værst tænkelige forhold.

Jeg synes denne er bedre, ihvertfall for å få opp en midlertidig fortøyning. Den kan festes og løses ut med tilhørende båtshake.

6380a21f2e529266531752-plastimo_2450133_hd_pdt.jpg

Deretter kan man bruke en av disse for endelig fortøyning, der man ikke kan gå på utrigger (trer i tau, så man får begge ender ombord).

p_1803-12_default_1hook-moor-baatshake.jpg