Camargue44 Posted July 1 Share Posted July 1 Denne saken har jeg brukt noen ganger i gjestehavner. I stedet for å dra tau-ender fra bau og akterspring gjennom øye på brygge, klikkes denne først i øyet ytterst på uteligger og deretter klikker jeg på begge tauene. Tauene festes evt med viste låseknuter når båten ligger på plass. Når vi går kan vi evt bare klikke karabinen fra brygge til båtrekke så er begge tauene om bord. Veldig fin å bruke når man er alene om bord. Quote Link to post
Honduras Posted July 1 Share Posted July 1 Vanligvis har jeg ikke så tungt for det, men sliter litt med å forstå hva denne egentlig gjør. Men det virker smart…😊 Har du mulighet til å legge ut et bilde eller to av hvordan den brukes, så er det kanskje flere enn meg som får en aha-opplevelse 😎👍 Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Steihy Posted July 1 Share Posted July 1 Jeg skulle til å spørre om det samme. Løsninger som gjør det enklere alene på bom og utligger er gull verdt, men jeg ser ikke helt hvordan du bruker den. Redigert: Jeg har ofte litt tungt for det, så nå har du begge kategorier. Quote Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Skyttern Posted Thursday at 07:46 PM Share Posted Thursday at 07:46 PM Så da ut som: Baugtrosse: karabin 1 Akterspring: karabin 2 Den tredje karabin klikkes I utligger/Kai. Syns det så lurt ut, spesielt om det i karabin 3 henger en løkke som kan tres gjennom eller rundt pullerter som karabinen ikke håndterer. Avgang løses ved å "klikke" karabin 3 I båten slik at man får tauene ut av sjøen og "ut av veien" til man kommer ut av havnen og har bedre tid ta de inn. Knutene som vist på bildet antar jeg bare er eksempler for lengde justering på tauene. Her kunne man jo da kanskje snudd tauet og brukt ferdig løkke mot karabin og justert lengde på kryssholdt så har man jo og kontroll på tampen ombord i egen båt. Quote Link to post
Ask Posted Friday at 05:37 AM Share Posted Friday at 05:37 AM Med mindre båten er liten og lett, og hamna er skjerma, håpar eg at ingen båtar i nærleiken av mine båtar fortøyer med slike pinglete karabinkrokar. Quote Link to post
Okkaby Posted Friday at 06:18 AM Share Posted Friday at 06:18 AM Ask skrev 39 minutter siden: Med mindre båten er liten og lett, og hamna er skjerma, håpar eg at ingen båtar i nærleiken av mine båtar fortøyer med slike pinglete karabinkrokar. Nei klart, her brukes det ikke under 30mm tau til fortøyning av båten. Må sikre det holder under værst tænkelige forhold. Quote Link to post
J-Å Posted Friday at 07:07 AM Share Posted Friday at 07:07 AM Jeg synes denne er bedre, ihvertfall for å få opp en midlertidig fortøyning. Den kan festes og løses ut med tilhørende båtshake. Deretter kan man bruke en av disse for endelig fortøyning, der man ikke kan gå på utrigger (trer i tau, så man får begge ender ombord). Quote Link to post
Recommended Posts