Jump to content

Suzuki DF140A 2014 modell Temp alarm

Kjellberg

Recommended Posts

Har ett problem med motoren som kun oppstår ved tomgang, innkoblet og i frikobling. Om jeg øker den til 1100 omdreiinger eller mer så oppstår det ikke så lett, og minnimmalt mer så skjer det ikke i det hele tatt.

Det som er skjer er at den plutselig blåser luft ut av undervannshuset samtidig som den endrer motorkraft og både visuelle og lyd alarm utløses for temperatur. Stenger motoren og venter minimal og kan starte opp igjen. Der kommer aldri noen alarm på dorge fart eller noe annen fart, så lenge det kjøres over tomgangsturtallet.

Motoren har hatt service på merke verksted og fått ny impeller og thermostat.

Jeg har lastet opp en video på YouTube med lyd og det hele: Suzuki DF140A video, med lyd.

Den går i nødmodus og da kommer det bobler/luft ut. Det skjer hvis man kutter ut en selynder. Må sjekke med sds eller ir måler om temperaturen er unormal.  Det kan være vanntrykks ventil eller noe rart med impellerbytte. Regner med motoren var normalt/frisk før bytte av impeller og termostat?

Hydra skrev On 3.7.2025 at 19.32:

Den går i nødmodus og da kommer det bobler/luft ut. Det skjer hvis man kutter ut en selynder. Må sjekke med sds eller ir måler om temperaturen er unormal.  Det kan være vanntrykks ventil eller noe rart med impellerbytte. Regner med motoren var normalt/frisk før bytte av impeller og termostat?

Det stemmer, motoren gikk fint før den var og fikk ny impeller på det lokale Suzuki verkstedet. Sjekket med ny innkjøpt SDS også, får ikke noe alarm når dette skjer. Kun en gang, uten at det var temp eller lyd alarm, kom det ett glitch på MAP Sensor 2 uten at verdiene var feil. Så tror ikke det er relatert, feilen var vekk like fort som den kom.

Link til ny video med SDS tilkoblet SDS tilkoblet

IMG_8436.jpeg

IMG_8438.jpeg

IMG_8439.jpeg

Jeg har en 2008 Df 90 og vet ikke om disse er sammenlignbare. Men jeg opplevde i alle fall at motoren av og til på lavt turtall plutselig stanset og avga en pipende alarm. Jeg tror det skyldes en nødprossedyre pga fall kjølevannstrykket, fordi etter at jeg bytta impeller, har dette ikke skjedd. 

Det jeg imidlertid la merke til er at den O-ringen (usikker på begrepet her - sirkulær

pakning som skal sitte i et spor) som skal lukke mellom impellerhuset og plata, var sjukt vanskelig å få til å sitte ordentlig. Hos meg var den gamle klemt flat og det var trolig lekkasje, noe jeg tror var årsaken til alarmen. Jeg er på ingen måte 100 pst sikker på at jeg fikk det til å sitte perfekt selv heller, men har ikke opplevd problemer etter byttet. 

Poenget er at om dette er tilsvarende på din motor og pakningen er montert feil, kan det gi lekkasjer som gir opphav til alarm. 

TåT skrev 1 time siden:

Jeg har en 2008 Df 90 og vet ikke om disse er sammenlignbare. Men jeg opplevde i alle fall at motoren av og til på lavt turtall plutselig stanset og avga en pipende alarm. Jeg tror det skyldes en nødprossedyre pga fall kjølevannstrykket, fordi etter at jeg bytta impeller, har dette ikke skjedd. 

Opplevde det samme på en 50 hk Mercury 4t. Alarmen gikk etter et par minutters gange på laveste fart. Dette skjedde gjentatte ganger. Problemet forsvant etter impellerbytte, så impeller klarte nok ikke å pumpe tilstrekkelig med kjølevann. Mitt utrente øye klarte imidlertid ikke se noen slitasje på den gamle impelleren, men den var sikkert 10 år gammel. 

Hydra skrev for 4 timer siden:

Hva er nøyaktig turtall/idle?

750-780 på tomgang sier SDSen, satt og filmet litt. Ser ut som at de fleste peker mot impeller, både her og hos konkurrenten til dette verkstedet. De selv mener det må syre vaskes og mere til, ikke snakk om impeller sjekk her selv om det er skiftet av de og problemet kom etter det. Undres om en skulle prøvd å trekke undervannshuset i fjæra, da båten eventuelt må kranes.

Finn ut hva slasg termostat de har brukt på den. Recmar hadde et parti med termostater (der jeg i løpet av et par måneder testet tre fra to forskjellige forhandlere) som hadde feil og ga for høy temperatur på min DF140 2012-modell. Det rettet seg med en original termostat. Jeg sjekket trykkventilen for sikkerhets skyld da jeg tok service på motoren for en måned siden, og det var ikke noe galt med den. Det har heller ikke vært noe galt med impelleren, og tissestrålen var mer enn god nok, så det er bare termostaten det kan ha vært.

Edit: Jeg klaget på termostatene, og den ene forhandleren testet den selv, etter at jeg hadde sendt bilder av min test i ei gryte med termometer, og jeg fikk tilbake pengene for dem alle.

Mastiff skrev for 23 timer siden:

Finn ut hva slasg termostat de har brukt på den.

Da de ikke vil anerkjenne impeller som mulighet har jeg byttet thermostat selv nå til original Suzuki 17670-90J21 (50°C) kjøpte den av ett tredje Suzuki verksted. Uten at det forandret noe. Gammel åpner fra ca 53°C og fungerer fint i vannbad.

IMG_8518.jpeg.c0c54bb2f3a1be02239138044e3a6c8e.jpegIMG_E314DB4E-ABC7-4FEC-B8E0-C0466DF30781.JPG.71afe7b14f4bdbf2bb7865e3e8e6e5d7.JPG

Hva tenker man om at merkeverksted leverer ut slik olje til denne motoren? Der er verksted nummer to i denne sagaen. En vet ikke hva en skal si men en må jo spørre seg hva kriterier Suzuki importøren legger til grunn når de godkjenner forhandlere og verksteder.

IMG_8385.jpeg.e78c38c64c1aa24f03cc6a38ba74f4b6.jpeg

Mastiff skrev 6 minutter siden:

Aldri hørt om en DF140 som skal ha noe annet enn 10-30.

Ja det er voldsomt til olje, men jeg måtte forstå at det var bare tull da. På tross av at de uten å hoste ga rett olje. Tar opp til uka og begynner på nytt med det hele selv. Mye dyr lærdom på kort tid av hva det betyr at en er godkjent merke service verksted i privat båtbransjen.. Joda vi ser litt forskjellig på proff markedet, men med den sterke forbrukervernet vi angivelig har i privat markedet er det smått utrolig at slike kan fortsette å operere. En ser jo at de blir gjenkjent så ordene sprer seg.

2 hours ago, Kjellberg said:

Ja det er voldsomt til olje, men jeg måtte forstå at det var bare tull da. På tross av at de uten å hoste ga rett olje. Tar opp til uka og begynner på nytt med det hele selv. Mye dyr lærdom på kort tid av hva det betyr at en er godkjent merke service verksted i privat båtbransjen.. Joda vi ser litt forskjellig på proff markedet, men med den sterke forbrukervernet vi angivelig har i privat markedet er det smått utrolig at slike kan fortsette å operere. En ser jo at de blir gjenkjent så ordene sprer seg.

Nok en gang, useriøse aktører, har hatt mye forskjellige typer båtmotorer, bilmotorer med forskjellige karakteristikker og MC`er. Ingen av dem har hatt 25-50 olje!! Selv mine bilmotorer som har gått til 9000 omdr. har gått på 10-40 og MC PÅ 17000 omdr. 10-30 0G 10-40 er nok mest vanlig

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hydra skrev On 7.7.2025 at 13.22:

Ta av undervannshus og sjekk alt på nytt

Det var interessant Hydra hva en fant inni pumpehuset, her er det påført silikon rundt om. Lagt ut en video med en forklaring og tanker om det.

edit: etter nærmere ettertanke, kan det være at de ikke har fått tappen i lås? Og dermed har den rotert inni pumpehuset og pakningen har smeltet og brent seg fast? Den er påfallende flat og går i ett med pumpehuset 🤔 Det var en forhandler som var inne på den tanken der.. men jeg ser ingen slitespor i huset eller skade på den tappen.

Ikke vanlig med silicon i pumpehuset. Litt fett for å holde pakkning på plass er vanlig. Ser nesten ut som det kun er impeller som er byttet🤔. Kan jo hende att det ikke har vært i sporet eller att pakkningen har falt utenfor. Pumpehuset/det sorte må være 100% plant. Virker som det har vært varmt uten å si det sikkert. 

Takk alle for gode råd og at dere er med å tenker.

Liten recap nå av hva så er gjort, vært ute å montert igjen og testet med Diagnose programmet aktivt.

- Ny 50C thermostat

- Syrevasket

- Sjekket og remontert impeller iht verkstedboken

- Skiftet til 10w-30 olje

Hvorfor det blir varmt nede i sjøen slik at eventuelt pakningen har smeltet er litt overraskende. Tenker det er mer nærliggende at det er pakningen en silikon.

Kjørte med SDS oppe på laptoppen og registreer som følgende på turtallet:

- Under 1000 rpm går temp fort opp og fortsetter opp til 3 sifre (kutta selv på 90C) og holdt nede ikke mer en 70 ved hjelp av turtall.

- 1000-1280 temp går opp og fortsetter opp, noe saktere jo høyere rpm

- 1320 rpm er det stabil temp, observert 66-67C

- 1450 rpm går temp ned til 59-60C

SDS gir ingen feilkoder.

Hydra skrev On 15.7.2025 at 10.37:

Da må det nok være trykk I kjølevannet. Spørsmål om hvor mye timer og om den ligger ute hele året

Hadde båten hos Suzuki-forhandleren siden mandag, og de hevdet at de hadde vasket med syre og byttet en ødelagt Y-kobling i kjølesystemet. De informerte om at de hadde testet motoren på alle turtall uten at noen alarmer eller overoppheting oppsto.

Da båten ble levert til dem i begynnelsen av uken, skrev jeg ned (ikke muntlig) at overopphetingen skjer under 1300 rpm, og spesielt på tomgang uten gir i inngrep.

Da jeg hentet båten, koblet jeg til SDS og observerte i 5 minutter og 15 sekunder, og så temperaturen stige til motoren gikk i sikkerhetsmodus og alarmen ble utløst. Fordi de ikke hadde testet på tomgang slik det sto skrevet på arket som ble levert til dem hadde de ikke oppdaget det.

Så spurte jeg hvordan det var med Y-koblingen – vel, den var ikke synlig ødelagt, men da den ble åpnet / berørt, knakk den.

Deretter spurte jeg om syrevasken hadde blitt sirkulert, siden jeg ikke så noen syreskader på stedet der Y-koblingen er plassert. Nei, de hadde bare fjernet termostaten og fylt fra topp, og at det kom ut en “kake” av skitt. Det stemmer med det som ble vist på video. Dette er dermed tredje gang det er gjort syrevask på samme måte uten å sirkulere syren / rensevæsken.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...