Jump to content

Suzuki DF140A 2014 modell Temp alarm


Kjellberg

Recommended Posts

Har ett problem med motoren som kun oppstår ved tomgang, innkoblet og i frikobling. Om jeg øker den til 1100 omdreiinger eller mer så oppstår det ikke så lett, og minnimmalt mer så skjer det ikke i det hele tatt.

 

Det som er skjer er at den plutselig blåser luft ut av undervannshuset samtidig som den endrer motorkraft og både visuelle og lyd alarm utløses for temperatur. Stenger motoren og venter minimal og kan starte opp igjen. Der kommer aldri noen alarm på dorge fart eller noe annen fart, så lenge det kjøres over tomgangsturtallet.

 

Motoren har hatt service på merke verksted og fått ny impeller og thermostat.

 

Jeg har lastet opp en video på YouTube med lyd og det hele: Suzuki DF140A video, med lyd.

Link to post

Den går i nødmodus og da kommer det bobler/luft ut. Det skjer hvis man kutter ut en selynder. Må sjekke med sds eller ir måler om temperaturen er unormal.  Det kan være vanntrykks ventil eller noe rart med impellerbytte. Regner med motoren var normalt/frisk før bytte av impeller og termostat?

Link to post
Hydra skrev On 3.7.2025 at 19.32:

Den går i nødmodus og da kommer det bobler/luft ut. Det skjer hvis man kutter ut en selynder. Må sjekke med sds eller ir måler om temperaturen er unormal.  Det kan være vanntrykks ventil eller noe rart med impellerbytte. Regner med motoren var normalt/frisk før bytte av impeller og termostat?

Det stemmer, motoren gikk fint før den var og fikk ny impeller på det lokale Suzuki verkstedet. Sjekket med ny innkjøpt SDS også, får ikke noe alarm når dette skjer. Kun en gang, uten at det var temp eller lyd alarm, kom det ett glitch på MAP Sensor 2 uten at verdiene var feil. Så tror ikke det er relatert, feilen var vekk like fort som den kom.


Link til ny video med SDS tilkoblet SDS tilkoblet

 

IMG_8436.jpeg

IMG_8438.jpeg

IMG_8439.jpeg

Link to post

Jeg har en 2008 Df 90 og vet ikke om disse er sammenlignbare. Men jeg opplevde i alle fall at motoren av og til på lavt turtall plutselig stanset og avga en pipende alarm. Jeg tror det skyldes en nødprossedyre pga fall kjølevannstrykket, fordi etter at jeg bytta impeller, har dette ikke skjedd. 
 

Det jeg imidlertid la merke til er at den O-ringen (usikker på begrepet her - sirkulær

pakning som skal sitte i et spor) som skal lukke mellom impellerhuset og plata, var sjukt vanskelig å få til å sitte ordentlig. Hos meg var den gamle klemt flat og det var trolig lekkasje, noe jeg tror var årsaken til alarmen. Jeg er på ingen måte 100 pst sikker på at jeg fikk det til å sitte perfekt selv heller, men har ikke opplevd problemer etter byttet. 
 

Poenget er at om dette er tilsvarende på din motor og pakningen er montert feil, kan det gi lekkasjer som gir opphav til alarm. 

Link to post
TåT skrev 1 time siden:

Jeg har en 2008 Df 90 og vet ikke om disse er sammenlignbare. Men jeg opplevde i alle fall at motoren av og til på lavt turtall plutselig stanset og avga en pipende alarm. Jeg tror det skyldes en nødprossedyre pga fall kjølevannstrykket, fordi etter at jeg bytta impeller, har dette ikke skjedd. 

Opplevde det samme på en 50 hk Mercury 4t. Alarmen gikk etter et par minutters gange på laveste fart. Dette skjedde gjentatte ganger. Problemet forsvant etter impellerbytte, så impeller klarte nok ikke å pumpe tilstrekkelig med kjølevann. Mitt utrente øye klarte imidlertid ikke se noen slitasje på den gamle impelleren, men den var sikkert 10 år gammel. 

Link to post
Hydra skrev for 4 timer siden:

Hva er nøyaktig turtall/idle?

750-780 på tomgang sier SDSen, satt og filmet litt. Ser ut som at de fleste peker mot impeller, både her og hos konkurrenten til dette verkstedet. De selv mener det må syre vaskes og mere til, ikke snakk om impeller sjekk her selv om det er skiftet av de og problemet kom etter det. Undres om en skulle prøvd å trekke undervannshuset i fjæra, da båten eventuelt må kranes.

Link to post

Finn ut hva slasg termostat de har brukt på den. Recmar hadde et parti med termostater (der jeg i løpet av et par måneder testet tre fra to forskjellige forhandlere) som hadde feil og ga for høy temperatur på min DF140 2012-modell. Det rettet seg med en original termostat. Jeg sjekket trykkventilen for sikkerhets skyld da jeg tok service på motoren for en måned siden, og det var ikke noe galt med den. Det har heller ikke vært noe galt med impelleren, og tissestrålen var mer enn god nok, så det er bare termostaten det kan ha vært.

 

Edit: Jeg klaget på termostatene, og den ene forhandleren testet den selv, etter at jeg hadde sendt bilder av min test i ei gryte med termometer, og jeg fikk tilbake pengene for dem alle.

Link to post
Mastiff skrev for 23 timer siden:

Finn ut hva slasg termostat de har brukt på den.

Da de ikke vil anerkjenne impeller som mulighet har jeg byttet thermostat selv nå til original Suzuki 17670-90J21 (50°C) kjøpte den av ett tredje Suzuki verksted. Uten at det forandret noe. Gammel åpner fra ca 53°C og fungerer fint i vannbad.

 

IMG_8518.jpeg.c0c54bb2f3a1be02239138044e3a6c8e.jpegIMG_E314DB4E-ABC7-4FEC-B8E0-C0466DF30781.JPG.71afe7b14f4bdbf2bb7865e3e8e6e5d7.JPG

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...