Jump to content

Suzuki DF140A 2014 modell Temp alarm


Kjellberg

Recommended Posts

Hjelper litt med verksted handbok, men ikke akkurat en spørsmål og svar greie. Med motoren i "hus" er det i lettere om ikke annet, selv om det ikke har forandret så mye på problemet.

 

Har hatt av undervanshuset og koblet en pumpe på kjølevanns røret og kjørt godt gjennom motoren, uten termostat. Gjort noen observasjoner etter mye prøving, skruing og blåsing med trykkluft (observere strøm og eventuelt tette slanger eller kanaler).

  • Vanntrykks ventilen har gjort sitt og er helt ferdig.
  • Forgreningen på høyre side nedre del av blokka har sprukket igjen, for andre gang i år.
  • Slangen ut fra forgrening til foran på blokka  (nedre veivhus) var tett, blåser godt gjennom nå.
  • Eksos trykket som står i slangen opp til termostat er så stort at det blåser mot forgrening på høyre side.
  • Når termostaten åpner blåser eksosen vannet ut av blokka, og forklarer hvorfor det alltid slipper overtrykk når jeg åpner termostat huset.

Så får en se om det gjør trikset å få nok en ny forgrening og ny vanntrykksventil montert. En har i alle fall sett at det kommer rikelig med vann opp til termostaten, så impeller og pumpehuset er tilsynelatende ok.

 

Noen tanker om det er normalt eller hva som gjør at det blir såpass eksos trykk?

 

 

Link to post

Det er normalt med trykk opp fra dær kjølevann dumpes. Hvor mye du har er vanskelig å si. Hvis eksospipen er åpen og slipper ut trykk/eksos på tomgang skal ikke dette påvirke dumping av kjølevann men forstår godt hva du tenker på.  Det som jeg fikk forklart ang kjølesystemet til suzuki er att det er lavtrykk i motsetning til yamaha som har høyere vanntrykk. Det i seg selv kan gi mening om att det skal lite til for att man kan få for lite kjøling hvis ikke alt er i orden i kjølekretsen. 

Link to post

Hei, ja det stemmer nok det. Det er ikke akkurat så det spruter kjølevann på Suzuki. Har sett på en med omtrent samme årsmodell df250 som har hatt samme problem igjen og igjen. Som nevnt av dere i tråden her i

tidligere er det lite som skal til om pumpehuset ikke er helt på plass. Som andre har nevnt så skal det lite til om det er innsnevring i de allerede trange kanalene på denne utgaven opp til 2018. Eller som han med 250en også hadde problemer med, vanntrykks ventilen og diverse annet i tur og orden som resulterte i det samme som jeg har. Det siste han hadde justert var 50 på tomgangsrpm. 

Link to post
  • 2 uker senere...

Så har det endelig skjedd, temperatur problemet er vekk og motoren går som klokke på tomgang. Og den er nok i overkant gullende ren innvendig nå :ler:

 

Først en liten recap igjen. Som tidligere nevnt har den vært inn og ut hos et lokalt verksted og en har vært litt rundt hos de andre verkstedene i området, samt her. En av de tingene som ble skiftet på verkstedet  var en F-Kobling på kjølevannet som er da en forgrening til bensinpumpen og nedre veivhus, som igjen har diverse forgreninger utvendig og innvendig. Denne var da sprukket den gangen.

 

Så ved siste runde av nå begynner en å bli små svett og desperat ble det kjørt en ny vask hjemme, denne gangen ved hjelp av ekstern pumpe rett inn på kjølerøret så god sakene fikk skikkelig revet fra seg. Tenkte en. På tross av rusk kom ut og vannet så for ille ut fortsatt varmgangen.

 

Youtube ble konsulent og en kar med en DF250 i statene hadde lagt ut en video som en ved mange tidligere søk ikke hadde sett, det skulle da vise seg at han hadde noen flere videoer hvor han da snakker. Men det var god hjelp det. Han kunne da fortelle om en vann trykks ventil som hadde bløffet han litt.

 

Dette stemmer da godt med det du @Hydra sierom at det er lav trykks system og lite skal til før det kan forpurre balansen og funksjonen. Konsulterer verksted handboken også. Plukker av dekslene på stammen og finner da at:

 

- F-koblingen har sprukket igjen

- Vanntrykks ventilen har tatt kvelden fullstendig og er konstant åpen

 

Feilsøker og leter hvorfor den f-koblingen igjen har gått og tar tilslutt frem trykkluft og finner at her er det helt tett på slangen inn mot nedre veivhus. Denne klarer en da å blåse opp med ca 8 bar trykk til slutt, går gjennom og blåser resten også.

 

Så er det å bestille og vente på ny f-kobling og vann trykksventil, endelig kommer dette og får da startet opp. Tydelig styrke forskjell på strålen, tenker dette lover bra. Kjører 10 minutter med thermometer på topp sylinderen, aldri over 48 på kjølevannet. Stenger ned og sjekker litt rundt, starter opp 30 minutter og ser alt er flott og temperaturen holder.

 

Nå kjører jeg da igjen en 3 liter dunk med godt kraft vaksemiddel i den svære karret med ferskvann og lar dette stå å gå på tomgang i omtrent 3 timer. Ja tenk det, tre timer uten en alarm. Stenger ned og pumper vannet ut av karret og finner godt med gørr i bun, ganske store partikler og noen altfor store. Spyler ut og starter opp igjen med helt rent ferskvann som da står og går en time til, og i mellom tiden koser en seg med å remontere deksler og slikt.

 

Så etter mye frem og tilbake på verksted og sjekk av pumpehus og impeller, så var det da noe helt annet som var galt; en tett slange/kanal og en ventil som hadde gått inn i historien. 

 

IMG_1033.jpeg

IMG_0676.jpeg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...