Jump to content

VP D1-13, går varm etter 30-45min.

Regattafisker

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Maxi Fenix med en VP D1-13 fra 2015. Motoren har gått 380 timer. Her om dagen var vi ute og etter vi hadde gått for motor i omlag 30 min, så får jeg en alarm i alarm panelet som indikerer varm motor/kjølevann? Glemte å ta bilde, legger ved tilsvarende ikon. 

Skiftet impeller(den gamle så ikke så gal ut, men var på tide å skifte uansett) i dag og tok den på en prøvetur. Tok ca. 45 min i dag på ca. 2000 omdreininger. 

Kjølevesken er noe lav, men ca en cm over minimumsnivå. 

Jeg har ikke mye erfaring med innenbords diesel motorer da denne ble kjøpt for ikke så lenge siden. Men på bakgrunn av min begrensede erfaring, så virker det som om det kommer greit med kjølevann. Kjølevannsfilteret er tomt/rent. 

Noen tanker om hva det kan være? Hvordan burde jeg feilsøke dette? Siden impelleren så grei ut, tenker jeg kanskje termostat? 
IMG_5838.jpeg.e9500db3fda0190d5f3ad94d4df6a930.jpeg

Det er generelt vanskelig å se om gjennomstrømningen av sjøvann er som den skal være.For liten saltvanns gjennomstrømming gir damp i eksosen ved belastning. Kan skyldes tilstoppet vanninntak, gjengrodd sjøvannsfilter,  varmeveksler eller eksosbend.

Termostat er en mulighet men det foran nevnte er mest vanlig.

Drev ja!  Et vanlig problem er små skjell som samler seg i kjølevanns inntaket i drevet. Steng krana og sett på vannslange så du spyler ut skjellene ut. Neste gang du har båten på land staker du godt innvendig i drevet. En metallhank fra et 10 liters malingsspann som du retter ut og stikker opp i hullet under drevet pleier å gjøre underverker.

• 1 måned senere...

Hvis det drypper vann bak på sjøvannspumpen så er der nok slitt sim-ring. 

Impeller må i tilfelle ut, deretter demontere pumpen. Sjekke slark i lager, bytte sim-ringer. Sjekke aksling for slitemerker og evt forskyve den litt.

Dette er ok å gjøre selv dersom man er litt handy. Jeg gjorde det på min motor uten å ha veldig nye erfaring med å skru.

Kjøp sim-ringer med rustfrie fjører.

Jeg har ikke opplevd at den sugerør luft pga det. 

Problemet med kjøling kan også være at en slange har en usynlig blære i seg som "blåses opp" når slange blir driftsvarm. Det er vanskelig å se. Har du gjennomsiktige slanger hele veien?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Skippern10 skrev for 20 timer siden:

Om du ikke har altfor god tid kan du dra ut simring med nebbtang og dytte inn en ny. Du får ikke full overhaling av pumpen, men du får tettet lekkasjen på noen minutter. Rep sett til pumpe har de fleste nettbutikker som selger båt deler.

Takk, kanskje dette blir en temp løsning frem til vinteropplag. :tommel_opp:

Skippern10 skrev 19 minutter siden:

Ja det ligner på den. Bare pass på at det er til riktig type motor, kan være forskjell på pumpene

Stod at den passet til D1-13. kostet jo ikke rare greiene og pakningen til impeller lokket er hvert fall likt som det som er i impellersettet. Tenker jeg bestiller den. 👍

Vedr slanger:

Jeg vil tro du skikkelig sett det i gjennomsiktige. De fleste har sorte slanger, og der er det ikke lett å oppdage det.

Vedr sim-ringer:

Sørg for at de / den nye har rustfrie fjører. Da varer de lenger.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Regattafisker skrev On 11.8.2025 at 21.46:

Ikke inspisert de veldig nøye, men syns det ser ut til at vann flyter greit igjennom.

Er ikke nok kjent med anatomien i denne pumpa, men en lekkasje indikerer overtrykk. Sim ringen sitter muligens på trykksida av impelleren? Lekker det, er det jo fint å skifte likevel, men...

Jeg hadde en D 20 med lignende problemer. Lette etter luftlekkasje over alt, etter som jeg så mikrobobler i vannet før pumpa når det sirkulerte. Hadde spylt inntaket fra filteret. Sjøvannsfilteret fikk skylda først, selv om lokket var sugd fast lenge etter stans pga undertrykk. Det var tett.

Sammenlignet med naboens motor, der en overhodet ikke så at vannet sirkulerte. Det viste seg at det var groing i inntaket - drev - likevel.  Hypotesen er at mikroboblene skyldes undertrykk som gjør at gass i vannet ekspanderer og blir synlig.

Uansett, etter nok en jobb med inntaket, forsvant problemet. Luft før pumpa kan være undertrykk, som skyldes innsnevring et eller annet sted før pumpa. 

Dersom du kan se sirkulasjonen, er det enten møkkete vann eller luft.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev for 2 timer siden:

Er ikke nok kjent med anatomien i denne pumpa, men en lekkasje indikerer overtrykk. Sim ringen sitter muligens på trykksida av impelleren? Lekker det, er det jo fint å skifte likevel, men...

Jeg hadde en D 20 med lignende problemer. Lette etter luftlekkasje over alt, etter som jeg så mikrobobler i vannet før pumpa når det sirkulerte. Hadde spylt inntaket fra filteret. Sjøvannsfilteret fikk skylda først, selv om lokket var sugd fast lenge etter stans pga undertrykk. Det var tett.

Sammenlignet med naboens motor, der en overhodet ikke så at vannet sirkulerte. Det viste seg at det var groing i inntaket - drev - likevel.  Hypotesen er at mikroboblene skyldes undertrykk som gjør at gass i vannet ekspanderer og blir synlig.

Uansett, etter nok en jobb med inntaket, forsvant problemet. Luft før pumpa kan være undertrykk, som skyldes innsnevring et eller annet sted før pumpa. 

Dersom du kan se sirkulasjonen, er det enten møkkete vann eller luft.

Dette var interessant lesning! Jeg så luftbobler i røret sist, men det var umiddelbart etter jeg åpnet ventilen. Fulgte ikke med på røret etter det.

Skal sjekke røret mens motoren går og de om det er luftbobler. Det vil i såfall forsterke hypotesen om at det er inntaket som er gjengrodd.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...