Regattafisker Startet Torsdag 21:09 Link til dette innlegget Startet Torsdag 21:09 Hei! Jeg har en Maxi Fenix med en VP D1-13 fra 2015. Motoren har gått 380 timer. Her om dagen var vi ute og etter vi hadde gått for motor i omlag 30 min, så får jeg en alarm i alarm panelet som indikerer varm motor/kjølevann? Glemte å ta bilde, legger ved tilsvarende ikon. Skiftet impeller(den gamle så ikke så gal ut, men var på tide å skifte uansett) i dag og tok den på en prøvetur. Tok ca. 45 min i dag på ca. 2000 omdreininger. Kjølevesken er noe lav, men ca en cm over minimumsnivå. Jeg har ikke mye erfaring med innenbords diesel motorer da denne ble kjøpt for ikke så lenge siden. Men på bakgrunn av min begrensede erfaring, så virker det som om det kommer greit med kjølevann. Kjølevannsfilteret er tomt/rent. Noen tanker om hva det kan være? Hvordan burde jeg feilsøke dette? Siden impelleren så grei ut, tenker jeg kanskje termostat? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart Torsdag 21:25 Link til dette innlegget Svart Torsdag 21:25 Det er generelt vanskelig å se om gjennomstrømningen av sjøvann er som den skal være.For liten saltvanns gjennomstrømming gir damp i eksosen ved belastning. Kan skyldes tilstoppet vanninntak, gjengrodd sjøvannsfilter, varmeveksler eller eksosbend. Termostat er en mulighet men det foran nevnte er mest vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Regattafisker Svart Torsdag 21:31 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 21:31 Takk for kjapt svar, Lazyjack! Jeg får ta en grundigere gjennomgang av saltvannssystemet neste gang jeg er på båten. Denne får vel vann via seildrevet, de hullene er vel ikke så store, er det vanlig at det kan tette seg i drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart Torsdag 21:48 Link til dette innlegget Svart Torsdag 21:48 Drev ja! Et vanlig problem er små skjell som samler seg i kjølevanns inntaket i drevet. Steng krana og sett på vannslange så du spyler ut skjellene ut. Neste gang du har båten på land staker du godt innvendig i drevet. En metallhank fra et 10 liters malingsspann som du retter ut og stikker opp i hullet under drevet pleier å gjøre underverker. Sitér dette innlegget Link to post
Regattafisker Svart Torsdag 22:05 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 22:05 Knall gode tips! Tusen takk! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Enig med rådene over. Om det ikke hjelper så er det tett i varmeveksleren. Renses enten ved å ta av lokket og stake opp eller systemrens. Jeg hadde nok valgt det første. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.