Regattafisker Startet 3.Juli Link til dette innlegget Startet 3.Juli Hei! Jeg har en Maxi Fenix med en VP D1-13 fra 2015. Motoren har gått 380 timer. Her om dagen var vi ute og etter vi hadde gått for motor i omlag 30 min, så får jeg en alarm i alarm panelet som indikerer varm motor/kjølevann? Glemte å ta bilde, legger ved tilsvarende ikon. Skiftet impeller(den gamle så ikke så gal ut, men var på tide å skifte uansett) i dag og tok den på en prøvetur. Tok ca. 45 min i dag på ca. 2000 omdreininger. Kjølevesken er noe lav, men ca en cm over minimumsnivå. Jeg har ikke mye erfaring med innenbords diesel motorer da denne ble kjøpt for ikke så lenge siden. Men på bakgrunn av min begrensede erfaring, så virker det som om det kommer greit med kjølevann. Kjølevannsfilteret er tomt/rent. Noen tanker om hva det kan være? Hvordan burde jeg feilsøke dette? Siden impelleren så grei ut, tenker jeg kanskje termostat? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 3.Juli Link til dette innlegget Svart 3.Juli Det er generelt vanskelig å se om gjennomstrømningen av sjøvann er som den skal være.For liten saltvanns gjennomstrømming gir damp i eksosen ved belastning. Kan skyldes tilstoppet vanninntak, gjengrodd sjøvannsfilter, varmeveksler eller eksosbend. Termostat er en mulighet men det foran nevnte er mest vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Regattafisker Svart 3.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli Takk for kjapt svar, Lazyjack! Jeg får ta en grundigere gjennomgang av saltvannssystemet neste gang jeg er på båten. Denne får vel vann via seildrevet, de hullene er vel ikke så store, er det vanlig at det kan tette seg i drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 3.Juli Link til dette innlegget Svart 3.Juli Drev ja! Et vanlig problem er små skjell som samler seg i kjølevanns inntaket i drevet. Steng krana og sett på vannslange så du spyler ut skjellene ut. Neste gang du har båten på land staker du godt innvendig i drevet. En metallhank fra et 10 liters malingsspann som du retter ut og stikker opp i hullet under drevet pleier å gjøre underverker. Sitér dette innlegget Link to post
Regattafisker Svart 3.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli Knall gode tips! Tusen takk! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Juli Link til dette innlegget Svart 4.Juli Enig med rådene over. Om det ikke hjelper så er det tett i varmeveksleren. Renses enten ved å ta av lokket og stake opp eller systemrens. Jeg hadde nok valgt det første. Sitér dette innlegget Link to post
Regattafisker Svart Mandag 18:18 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 18:18 Oppdaget en lekkasje i pakningen bakom impelleren her forleden. Kan det tenkes at impelleren suger luft her og at det kan føre til lavere vanngjennomstrømning? Noen som har erfaring med å fikse denne type lekkasje? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart Mandag 19:34 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:34 Hvis det drypper vann bak på sjøvannspumpen så er der nok slitt sim-ring. Impeller må i tilfelle ut, deretter demontere pumpen. Sjekke slark i lager, bytte sim-ringer. Sjekke aksling for slitemerker og evt forskyve den litt. Dette er ok å gjøre selv dersom man er litt handy. Jeg gjorde det på min motor uten å ha veldig nye erfaring med å skru. Kjøp sim-ringer med rustfrie fjører. Jeg har ikke opplevd at den sugerør luft pga det. Problemet med kjøling kan også være at en slange har en usynlig blære i seg som "blåses opp" når slange blir driftsvarm. Det er vanskelig å se. Har du gjennomsiktige slanger hele veien? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Regattafisker Svart Mandag 19:46 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 19:46 Takk for svar! Da skal jeg se nærmere på dette. Har du link til sim-ringene du har brukt? Har gjennomsiktige rør hele veien. Ikke inspisert de veldig nøye, men syns det ser ut til at vann flyter greit igjennom. Har ikke sjekket med høyere temp, kun ved oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
Skippern10 Svart Mandag 20:06 Link til dette innlegget Svart Mandag 20:06 Om du ikke har altfor god tid kan du dra ut simring med nebbtang og dytte inn en ny. Du får ikke full overhaling av pumpen, men du får tettet lekkasjen på noen minutter. Rep sett til pumpe har de fleste nettbutikker som selger båt deler. Sitér dette innlegget Link to post
Regattafisker Svart Tirsdag 16:48 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 16:48 Skippern10 skrev for 20 timer siden: Om du ikke har altfor god tid kan du dra ut simring med nebbtang og dytte inn en ny. Du får ikke full overhaling av pumpen, men du får tettet lekkasjen på noen minutter. Rep sett til pumpe har de fleste nettbutikker som selger båt deler. Takk, kanskje dette blir en temp løsning frem til vinteropplag. Sitér dette innlegget Link to post
Regattafisker Svart Tirsdag 16:56 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 16:56 @Skippern10 Vet du om det er disse sorte tykke sim ringene jeg trenger? https://boatparts.no/bpn22009-pakningsett-til-sjovanns-pumpe-volvo-dette-er-et-originalprodukt-erstatter-oem-nr-22009/ Sitér dette innlegget Link to post
Skippern10 Svart Tirsdag 17:01 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 17:01 Regattafisker skrev 3 minutter siden: @Skippern10 Vet du om det er disse sorte tykke sim ringene jeg trenger? https://boatparts.no/bpn22009-pakningsett-til-sjovanns-pumpe-volvo-dette-er-et-originalprodukt-erstatter-oem-nr-22009/ Ja det ligner på den. Bare pass på at det er til riktig type motor, kan være forskjell på pumpene Sitér dette innlegget Link to post
Skippern10 Svart Tirsdag 17:08 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 17:08 Sitér dette innlegget Link to post
Regattafisker Svart Tirsdag 17:21 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 17:21 Skippern10 skrev 19 minutter siden: Ja det ligner på den. Bare pass på at det er til riktig type motor, kan være forskjell på pumpene Stod at den passet til D1-13. kostet jo ikke rare greiene og pakningen til impeller lokket er hvert fall likt som det som er i impellersettet. Tenker jeg bestiller den. 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart Tirsdag 18:38 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 18:38 Vedr slanger: Jeg vil tro du skikkelig sett det i gjennomsiktige. De fleste har sorte slanger, og der er det ikke lett å oppdage det. Vedr sim-ringer: Sørg for at de / den nye har rustfrie fjører. Da varer de lenger. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Steihy Svart Onsdag 08:25 Link til dette innlegget Svart Onsdag 08:25 Regattafisker skrev On 11.8.2025 at 21.46: Ikke inspisert de veldig nøye, men syns det ser ut til at vann flyter greit igjennom. Er ikke nok kjent med anatomien i denne pumpa, men en lekkasje indikerer overtrykk. Sim ringen sitter muligens på trykksida av impelleren? Lekker det, er det jo fint å skifte likevel, men... Jeg hadde en D 20 med lignende problemer. Lette etter luftlekkasje over alt, etter som jeg så mikrobobler i vannet før pumpa når det sirkulerte. Hadde spylt inntaket fra filteret. Sjøvannsfilteret fikk skylda først, selv om lokket var sugd fast lenge etter stans pga undertrykk. Det var tett. Sammenlignet med naboens motor, der en overhodet ikke så at vannet sirkulerte. Det viste seg at det var groing i inntaket - drev - likevel. Hypotesen er at mikroboblene skyldes undertrykk som gjør at gass i vannet ekspanderer og blir synlig. Uansett, etter nok en jobb med inntaket, forsvant problemet. Luft før pumpa kan være undertrykk, som må skyldes innsnevring et eller annet sted før pumpa. Dersom du kan se sirkulasjonen, er det enten møkkete vann eller luft. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Regattafisker Svart Onsdag 11:19 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 11:19 Steihy skrev for 2 timer siden: Er ikke nok kjent med anatomien i denne pumpa, men en lekkasje indikerer overtrykk. Sim ringen sitter muligens på trykksida av impelleren? Lekker det, er det jo fint å skifte likevel, men... Jeg hadde en D 20 med lignende problemer. Lette etter luftlekkasje over alt, etter som jeg så mikrobobler i vannet før pumpa når det sirkulerte. Hadde spylt inntaket fra filteret. Sjøvannsfilteret fikk skylda først, selv om lokket var sugd fast lenge etter stans pga undertrykk. Det var tett. Sammenlignet med naboens motor, der en overhodet ikke så at vannet sirkulerte. Det viste seg at det var groing i inntaket - drev - likevel. Hypotesen er at mikroboblene skyldes undertrykk som gjør at gass i vannet ekspanderer og blir synlig. Uansett, etter nok en jobb med inntaket, forsvant problemet. Luft før pumpa kan være undertrykk, som må skyldes innsnevring et eller annet sted før pumpa. Dersom du kan se sirkulasjonen, er det enten møkkete vann eller luft. Dette var interessant lesning! Jeg så luftbobler i røret sist, men det var umiddelbart etter jeg åpnet ventilen. Fulgte ikke med på røret etter det. Skal sjekke røret mens motoren går og de om det er luftbobler. Det vil i såfall forsterke hypotesen om at det er inntaket som er gjengrodd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.