Jump to content

VP D1-13, går varm etter 30-45min.

Regattafisker

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Maxi Fenix med en VP D1-13 fra 2015. Motoren har gått 380 timer. Her om dagen var vi ute og etter vi hadde gått for motor i omlag 30 min, så får jeg en alarm i alarm panelet som indikerer varm motor/kjølevann? Glemte å ta bilde, legger ved tilsvarende ikon. 

Skiftet impeller(den gamle så ikke så gal ut, men var på tide å skifte uansett) i dag og tok den på en prøvetur. Tok ca. 45 min i dag på ca. 2000 omdreininger. 

Kjølevesken er noe lav, men ca en cm over minimumsnivå. 

Jeg har ikke mye erfaring med innenbords diesel motorer da denne ble kjøpt for ikke så lenge siden. Men på bakgrunn av min begrensede erfaring, så virker det som om det kommer greit med kjølevann. Kjølevannsfilteret er tomt/rent. 

Noen tanker om hva det kan være? Hvordan burde jeg feilsøke dette? Siden impelleren så grei ut, tenker jeg kanskje termostat? 
IMG_5838.jpeg.e9500db3fda0190d5f3ad94d4df6a930.jpeg

Drev ja!  Et vanlig problem er små skjell som samler seg i kjølevanns inntaket i drevet. Steng krana og sett på vannslange så du spyler ut skjellene ut. Neste gang du har båten på land staker du godt innvendig i drevet. En metallhank fra et 10 liters malingsspann som du retter ut og stikker opp i hullet under drevet pleier å gjøre underverker.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...