Jump to content

Yamaha 150 hk 4-takter, fyllt diesel

Tbergster

Recommended Posts

Presterte og fylle 6,5l diesel på båten; fast tank 60l Yamaha 4takter 150hk 2020modell.
I panikken så fylte jeg opp med bensin og tenkte at det ville bli så lite av det at det skulle gå fint.

Hørte ikke noe feil ifra motoren, men kjørte bare tilbake til kai i ca 5min.

Kan noen bekrefte om det er innafor?
Ble rettogslett i tvil, og ev hvem kan hjelpe med å få ut såpass mye drivstoff?

Tror ikke 10% diesel i bensinen skal utgjøre noen fare. Det er vel bensin på dieselmotorer som er kritisk. Den blir jo ytterligere tynnet ut for hver gang du får fylt på 10-20 liter. Du kan nok oppleve at den er litt mer tungstartet, og at det kan bli litt tenningsbank pga lavere oktantall. Så lenge det bare fiser en gang i mellom går det nok fint, men hvis det blir mye får du prøve å tynne den ut ytterligere. I følge Google er 5% helt uproblematisk. Tenker du bare kan høre på motor, og kanskje ikke kjøre bånn gass over tid før du har kjørt igjennom en tank

Har ikke alle moderne bensinmotorer bankesensor? Den brukes jo aktivt for å justere tenningen til "nesten bankenivå" for optimal effekt i forhold til bensinkvalitet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
sap_2000 skrev 7 minutter siden:

Om oktantallet med 10% dieselinnblanding blir 90 hadde jeg tatt en testtur og holdt meg under si 4500 rpm, og om den går fint hadde jeg slått meg til ro og etterfylt etter 20-40 brukte liter for en enda tynnere blanding.

91 er vel standard oktan i feks USA. Før fantes vel 87 også

Takk for svar, er en løsning det også

Jakob T skrev 51 minutter siden:

Er vel det som heitte traktorbensin .Det var vel bensin og parafin.

Små bensinmotorer som Sleipner og  Marna,kunne startes på bensin,så kjøres på parafin,og stoppes på bensin.

Ikke ta det ille opp men tror ikke TS er helt komfortabel med det som har skjedd og jeg tror vi hjelper ham best ved å ikke blande inn elementer som han ikke er god på og ikke kan bruke til noe.

sap_2000 skrev for 3 timer siden:

91 er vel standard oktan i feks USA. Før fantes vel 87 også

Oktantall i USA og Europa måles litt forskjellig, men hovedsakelig er 90 oktan i USA det samme som 95 oktan i Europa. Det er ikke store forskjeller i kvaliteten på drivstoffet, selv om tallene kan virke forskjellige. 

Husker for noen år tilbake så solgte JET stasjonene 92 oktan (RON) her i Norge. 

Dette tipper jeg tilsvarer USAs 87 oktan (MON).

Rundt omkring i europa var 92/91 okt vanlig (RON).

Når jeg tenker tilbake så stod det stort sett "Min 91 RON/ROZ" i tanklokkene på vanlige tyske biler. "ROZ" er den tyske betegnelse for RON.

Så tenker fortsatt at 90/  91 oktan ikke vil gi noen problemer på en vanlig og ukomplisert 60 hesters sugemotor når man ikke belaster den for hardt.

images-5.jpeg

Mvh. SAP

dieselfan skrev for 8 timer siden:

TS har en Yamaha F150 2020 påhenger...

Takker. Bomma på 60 og 150

Tbergster skrev for 14 timer siden:

fast tank 60l Yamaha 4takter 150hk 2020modell.

uten at det spiller noen rolle da F150 er en god gammel og lite avansert konstruksjon som ikke bør være sær i matveien.

60 liters tank på en slik er ikke veldig mye og det burde således gå fort å få brukt opp halve tanken og fylle på nytt

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...