Tbergster Startet igår klokken 14:47 Link til dette innlegget Startet igår klokken 14:47 Presterte og fylle 6,5l diesel på båten; fast tank 60l Yamaha 4takter 150hk 2020modell. I panikken så fylte jeg opp med bensin og tenkte at det ville bli så lite av det at det skulle gå fint. Hørte ikke noe feil ifra motoren, men kjørte bare tilbake til kai i ca 5min. Kan noen bekrefte om det er innafor? Ble rettogslett i tvil, og ev hvem kan hjelpe med å få ut såpass mye drivstoff? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart igår klokken 15:26 Link til dette innlegget Svart igår klokken 15:26 Tror ikke 10% diesel i bensinen skal utgjøre noen fare. Det er vel bensin på dieselmotorer som er kritisk. Den blir jo ytterligere tynnet ut for hver gang du får fylt på 10-20 liter. Du kan nok oppleve at den er litt mer tungstartet, og at det kan bli litt tenningsbank pga lavere oktantall. Så lenge det bare fiser en gang i mellom går det nok fint, men hvis det blir mye får du prøve å tynne den ut ytterligere. I følge Google er 5% helt uproblematisk. Tenker du bare kan høre på motor, og kanskje ikke kjøre bånn gass over tid før du har kjørt igjennom en tank Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Ask Svart igår klokken 15:34 Link til dette innlegget Svart igår klokken 15:34 Eg hadde pumpa ut mest mogeleg av blandinga. Deretter hadde eg fylt tanken med bensin. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart igår klokken 16:16 Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:16 Om du forstår hva hevertprinsippet er så ta en 3m slange og en 30liter dunk så fyll den og dermed er du nede på nesten 5%. Så fyller du opp med 98 oktan. Deretter kan du bruke opp det du har på kanna ved å tilsette 1/3 hver gang du fyller tanken på båten. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart igår klokken 16:18 Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:18 Honduras skrev 52 minutter siden: Du kan nok oppleve at den er litt mer tungstartet, og at det kan bli litt tenningsbank pga lavere oktantall. Det fikser man ved å fylle 98. Hadde skippet å kjøre full gass, om du ønsker en enda bedre margin. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart igår klokken 16:20 Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:20 Ja, kan være at hvis TS allerede har 98 på tanken så kan det lavere oktantallet fortsatt være innenfor det motor skal ha(f.eks. 95) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Komodo Svart igår klokken 16:22 Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:22 Gjør som @dieselfan skriver så går det bra 👍 Litt diesel i bensina går nok helt fint, men selv ikke vi som er fan av diesel vil ha for mye innblanding 😅 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Honduras Svart igår klokken 16:25 Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:25 I følge AI vil 10% diesel(som har oktantall 20) senke oktantallet med 7,8 så 98 oktan vil dermed bli 90,2 Så lenge man ikke belaster motor fullt tror jeg ikke man vil oppleve tenningsbank. Diesel er for øvrig djevelens drivstoff…😎 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Tbergster Svart igår klokken 16:28 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:28 Tusen takk for svar! Er nå en nesten full tank med 95 på båten. Ideen er å "tynne" det ut enda mer, og da med 98 slik jeg forstår. Men, hvis jeg skal slippe å skaffe en 30l tank osv, vet noen om noen som da kan hjelpe med å tømme tanken? Er i Søgne på ferie. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart igår klokken 16:30 Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:30 Har ikke alle moderne bensinmotorer bankesensor? Den brukes jo aktivt for å justere tenningen til "nesten bankenivå" for optimal effekt i forhold til bensinkvalitet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Komodo Svart igår klokken 16:33 Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:33 Kanskje @Ingar, @mons eller noen andre lokale stiller opp på kaia med ei kanne dersom du ofrer bensinen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Honduras Svart igår klokken 16:34 Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:34 De fleste bensinstasjoner selger vel også 10L bensinkanner Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Tbergster Svart igår klokken 16:39 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:39 Ofrer selvfølgelig bensinen :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart igår klokken 16:44 Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:44 Tbergster skrev 3 minutter siden: Ofrer selvfølgelig bensinen :) Da er ihvertfall to fra Søgne tagget, så da får vi se. Hadde du vært på Hvaler med samme problem skulle jeg kommet og hjulpet deg, men det blir litt langt å kjøre 😅 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sap_2000 Svart igår klokken 16:46 Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:46 Om oktantallet med 10% dieselinnblanding blir 90 hadde jeg tatt en testtur og holdt meg under si 4500 rpm, og om den går fint hadde jeg slått meg til ro og etterfylt etter 20-40 brukte liter for en enda tynnere blanding. 91 er vel standard oktan i feks USA. Før fantes vel 87 også Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Tbergster Svart igår klokken 16:47 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:47 Komodo skrev 1 minutt siden: Da er ihvertfall to fra Søgne tagget, så da får vi se. Hadde du vært på Hvaler med samme problem skulle jeg kommet og hjulpet deg, men det blir litt langt å kjøre 😅 Helt topp uansett, takk så mye for hjelp :) Sitér dette innlegget Link to post
Tbergster Svart igår klokken 16:54 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:54 sap_2000 skrev 7 minutter siden: Om oktantallet med 10% dieselinnblanding blir 90 hadde jeg tatt en testtur og holdt meg under si 4500 rpm, og om den går fint hadde jeg slått meg til ro og etterfylt etter 20-40 brukte liter for en enda tynnere blanding. 91 er vel standard oktan i feks USA. Før fantes vel 87 også Takk for svar, er en løsning det også Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart igår klokken 17:09 Link til dette innlegget Svart igår klokken 17:09 Er vel det som heitte traktorbensin .Det var vel bensin og parafin. Små bensinmotorer som Sleipner og Marna,kunne startes på bensin,så kjøres på parafin,og stoppes på bensin. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Jakob T skrev 51 minutter siden: Er vel det som heitte traktorbensin .Det var vel bensin og parafin. Små bensinmotorer som Sleipner og Marna,kunne startes på bensin,så kjøres på parafin,og stoppes på bensin. Ikke ta det ille opp men tror ikke TS er helt komfortabel med det som har skjedd og jeg tror vi hjelper ham best ved å ikke blande inn elementer som han ikke er god på og ikke kan bruke til noe. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Dette var gamle motorer,som du har anbefalt over er nok det beste.Ikkje vert å ta risikoen. Tar det ikkje ille opp 😄😄 Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden sap_2000 skrev for 3 timer siden: 91 er vel standard oktan i feks USA. Før fantes vel 87 også Oktantall i USA og Europa måles litt forskjellig, men hovedsakelig er 90 oktan i USA det samme som 95 oktan i Europa. Det er ikke store forskjeller i kvaliteten på drivstoffet, selv om tallene kan virke forskjellige. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
sap_2000 Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Husker for noen år tilbake så solgte JET stasjonene 92 oktan (RON) her i Norge. Dette tipper jeg tilsvarer USAs 87 oktan (MON). Rundt omkring i europa var 92/91 okt vanlig (RON). Når jeg tenker tilbake så stod det stort sett "Min 91 RON/ROZ" i tanklokkene på vanlige tyske biler. "ROZ" er den tyske betegnelse for RON. Så tenker fortsatt at 90/ 91 oktan ikke vil gi noen problemer på en vanlig og ukomplisert 60 hesters sugemotor når man ikke belaster den for hardt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
dieselfan Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden sap_2000 skrev 21 minutter siden: Så tenker fortsatt at 90/ 91 oktan ikke vil gi noen problemer på en vanlig og ukomplisert 60 hesters sugemotor når man ikke belaster den for hardt. TS har en Yamaha F150 2020 påhenger... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden dieselfan skrev for 8 timer siden: TS har en Yamaha F150 2020 påhenger... Takker. Bomma på 60 og 150 Tbergster skrev for 14 timer siden: fast tank 60l Yamaha 4takter 150hk 2020modell. uten at det spiller noen rolle da F150 er en god gammel og lite avansert konstruksjon som ikke bør være sær i matveien. 60 liters tank på en slik er ikke veldig mye og det burde således gå fort å få brukt opp halve tanken og fylle på nytt Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.