Komodo Svart igår klokken 11:50 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:50 J-Å skrev Just now: Da gjerne med lys. Helst indirekte. Ja, det er mye som er fint å ha. Men nå er det jo en gang slik at dette også er et kostnadsspørsmål. Disse jernstakene har ingenting med skipsfart og hovedleder å gjøre, det er en ekstra luksus for fritidsflåten. Det er også slik at langt fra alle skvalpeskjær er markert, og det har rett og slett med ressurser og økonomi å gjøre. Og hvor skal lyset på slike jernstaker komme fra? Skal de elektrifiseres fra land? Skal de utrustes med solcelleanlegg og batterier? Har du filosofert noe over hva dette vil dra med seg av vedlikeholdskostnader? Nei, her er jeg rett og slett uenig. Hvis kystverket brenner inne med for mye penger på budsjettet sitt bør de heller sette opp flere av disse jernstakene på diverse skjær framfor å begynne med elektrifisering og lyssetting av de som allerede står der. J-Å skrev 39 minutter siden: Å bruke plotter aktivt i trangt farvann når en går med 25 knop i mørke er lettere sagt enn gjort. Med bare en navigatør må en gjerne pugge ruten, og så holde kurser eller styre etter fyr. Nuvel, det er fullt mulig å senke farten også. Blir helt feil tankegang at det skal legges til rette for navigering i 25 knop i trange farvann i mørket. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sap_2000 Svart igår klokken 11:54 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:54 Steihy skrev for 1 time siden: Vanskelig å vite hvor mye av skaden som er fra staken, og hvor mye som skyldes skjæret. Dette bildet fra VG gir svar på det spørsmålet https://www.vg.no/nyheter/i/B0aop9/mann-i-20-aarene-omkom-i-baatulykke-politiet-mistenker-hoey-fart J-Å skrev for 2 timer siden: Bør alle staker få lys? Det tror jeg ville blitt en nær umulig oppgave å holde i drift om hver stake landet rundt skulle hatt et lys eller blink. Tror også ulempene hadde vært større enn fordelene med tanke på lysjungel av lys og blink som gjort det vankelig å skille hva som er hva for større båter som går i en merket lei hvis hele skjærgården er pepret med blink og lys. J-Å skrev for 2 timer siden: Trenger vi alle disse stakene, nå som vi har nøyaktige kartplottere? Ja, da mange ikke følger med på eller forstår hverken kart eller plottere. Ikke alldit vet de hva en stake betyr, men refleksen sier at den hvertfall står på noen grunt så best å holde minst såpass klaring at man ikke treffer den eller skjær/ grunna den står på. index skrev 57 minutter siden: Om de hadde brukt plotter, så hadde de vel ikke truffet staken? Og det hadde ikke nødvendigvis vært bedre om de hadde gått på grunna. Det er ikke staken sin skyld at den blir påkjørt. Gitt at fører følger med på og forstår plotter, noe jeg ikke tror er tilfellet i flerparten av de ulykkene som oppstår nattestid i høy fart innaskjærs, og ofte et område man er kjent. Mini-plottere som typisk sitter i små, åpne båter er bortimot ubrukelige til navigashjo i høy hastighet i trangt farvann. Skjermene er for små, så enten m man ha så mye som at man ikke ser mange sekundene foran seg eller så drukner detaljene fort. En plotter viser dessuten ikke andre båter eller ting man kan treffe som ikke står på kartet. J-Å skrev for 2 timer siden: La oss heller diskutere generelt hvordan vi kan redusere risikoen for å treffe staker i mørke. Ned med farten med mindre man ikke har 100% kontroll på omgivelsene sine. Tør påstå at flertallet av norske fritidsbåter i standard utførelse er uegnet til sikker navigasjon i mørket. Spesielt ikke kombinasjonen av høy fart og trangt farvann. For mye og sterke lys fra intrumeneter, stereo, annet elektronisk utstyr, lanterner som gir strølys på egen båt, refleks i rutene pga lyst dashboard, dårlig utsyn fra førerplass etc etc. Så om man legger til passasjerer som prater/ hører på musikk, glor i mobiler istedenfor å aktivt følge med og assistere fører så bidrar ikke det positivt på sikkerheten. Komodo skrev 36 minutter siden: I mine øyne er det feil vei å gå om man begynner å legge ut flytende gummistaker på skvalpeskjær for at planende båter skal kunne holde farten i trange farvann uten å få fatale skader. Jeg synes jernstakene er gode tiltak. De markerer skvalpeskjær og grunner mer nøyaktig enn hva vi kan lese ut av et sympol i et kart eller på en plotter. Enig. Men vi lever i et samfunn hvor man i større og større grad blir beskyttet fra å kunne greie å skade oss, så blir ikke overrasket om vi får se staker av gummi og polstrede skjær og fjellvegger en gang i fremtiden hanto1 skrev 11 minutter siden: Man kan faktisk ikke ta hensyn til adferden for fyllekjørere i mørket når man lager sjømerker. Kunne flere av jernstengene hatt bedre refleks- Ja definitivt, men man må jo avpasse fart etter siktforhold. Hjertens enig om vi legger til de som kjørt fort i mørket i trangt farvann uten å ha utsyr samt kunnskap til å beherske det. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
J-Å Svart igår klokken 11:59 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:59 Mange av disse jernstengene er svært gamle, og var vel opprinnelig mest for lokale fiskere. Å utstyre stenger med lys er blitt mye enklere. Så min mening er enten utstyr stenger med lys, erstatt de med flytestaker, eller ta de bort. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart igår klokken 12:17 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:17 J-Å skrev 15 minutter siden: eller ta de bort. Ikke enig. Et sjømerke er et referansepunkt når man navigerer. Er viktig for å bekrefte posisjon enten man bruker plotter/kart eller er lokalkjent. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
dieselfan Svart igår klokken 12:23 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:23 J-Å skrev for 3 timer siden: La oss heller diskutere generelt hvordan vi kan redusere risikoen for å treffe staker i mørke. Godt poeng. Det kan også føre til noe positivt, noe som vi alle kanskje generelt burde fokusere mer på, i stedet for sensasjonsjournalistikk. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart igår klokken 12:31 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:31 Mastiff skrev 46 minutter siden: hoveddelen av skaden må stamme fra staken: Hva er rørdimensjonen i disse stakene? Det kan være billedvinkelen, men den ser ikke bøyd ut. Solid stake, og kort "arm" pga grunt vann... Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
hanto1 Svart igår klokken 12:34 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:34 Angående redusere risk for å treffe staker, så kan jo båtførere kjøre innenfor lovverket ( la oss starte der..) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart igår klokken 14:06 Link til dette innlegget Svart igår klokken 14:06 Komodo skrev for 2 timer siden: Hvis kystverket brenner inne med for mye penger på budsjettet sitt bør de heller sette opp flere av disse jernstakene på diverse skjær framfor å begynne med elektrifisering og lyssetting av de som allerede står der. Enig, få opp flere jernstaker, og i tillegg; merk dem med refleksbånd. Rimelig og effektivt tiltak, som ikke forstyrrer verken naturlivet eller nattesynet. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart igår klokken 14:56 Link til dette innlegget Svart igår klokken 14:56 hanto1 skrev for 2 timer siden: Angående redusere risk for å treffe staker, så kan jo båtførere kjøre innenfor lovverket ( la oss starte der..) Jeg skjønner detter er en trist sak, og skummelt å si sin mening her, eller andre plasser. Men jeg tror du er inne på noe vesentlig. Tror det er viktig at den som er kaptein på skuta tar sitt ansvar. I denne situasjonen så var det en ekstremt krevende oppgave som var valgt av kapteinen på denne båten. Høy fart med promille, i noe som ikke var på hjemmebane. Usikker på hvor godt kjent vedkommende var. Samt flere om bord, som kan ha vert et forstyrrende element. Tror både båtfolk, andre folk og også politikere må begynne å ta ansvar for egne handlinger. Det virker som media, og de fleste andre prøver å finne noen andre å skylde på. Så for øvrig en seilbåt som dundra på grunn i går. På et skjær som var på mine sjøkart/plotter, men ingen stake, lys eller andre ting. Fort gjort for alle. Det var lav fart i dette tilfelle, så det gikk bra med de om bord. Jeg tror også ulykker reduseres med kunnskap og kjennskap til turen som skal utføres. Å vente på at de offentlige skal merke alle farer med lys, ja da tror jeg en må vente lenge. Mine tanker her er basert på det jeg har lest i avisene. All respekt til de involverte, og pårørende i denne saken. Måtte det bli en sikker og god båd-sommer. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Vi bygger jo autovern med myke endeavslutninger, og de er det også stort sett fyilekjørere som benytter seg av. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Steihy skrev for 17 timer siden: Hva er rørdimensjonen i disse stakene? Det kan være billedvinkelen, men den ser ikke bøyd ut. Solid stake, og kort "arm" pga grunt vann... Dette er vel ikke rør, men solid bolt 4.5" eller 5.5". Redigert: Og @tobixen har rett i at den riktige betegnelsen er jernstang, retter. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Komodo skrev for 7 timer siden: I mine øyne er det feil vei å gå om man begynner å legge ut flytende gummistaker på skvalpeskjær for at planende båter skal kunne holde farten i trange farvann uten å få fatale skader. Jeg synes jernstakene er gode tiltak. De markerer skvalpeskjær og grunner mer nøyaktig enn hva vi kan lese ut av et sympol i et kart eller på en plotter. Vi ser grunna på plotteren, men det er ikke alltid lett å se hvor nærme det er trygt å gå. Men slike jernstaker i trange sund vet vi at vi kan gå rimelig nærme staken uten at det er fare for grunnberøring. Hvis jernstaker hadde vært en så genial løsning for å vise hvor en ikke skal kjøre så hadde det vært vært brukt i alpinanlegg også... Dette er ikke første dødsulykken hvor det er direkte treff på en av disse jernstakene så de bør starte bytte til en sikrere konstruksjon. Vil nok ta lang tid å gjennomføre. Jeg har en radar av en slik kvalitet at få om noen andre forummedlemmer har tilsvarende så personlig skal jeg nok klare å unngå disse stakene i mørket men synes det er svært trist å lese om disse ulykkene hvor konsekvensene sannsynligvis er større pga stakene enn det ville vært ved en grunnstøting. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Aller først: Jeg beklager det inntrufne ovenfor alle pårørende, og spesielt dem som har mistet en de er glad i. Det er mulig jeg kjenner noen som er berørt av dette da jeg bor der selv. På generelt grunnlag, vedrørende det å bytte ut eksisterende staker: Det er førers ansvar å føre båten sikkert, av hensyn til seg selv og andre. 25 knop i ukjent farvann i mørket er ikke innenfor, hverken med eller uten plotter. Føre båt i ruspåvirket (over grensen, hvis det var tilfellet) tilstand er ikke ok. Man kan mene at passasjerer har medansvar, men hva om en eller flere faktisk har sagt i fra men ikke blitt hørt? Det blir bare spekulasjon, og det er vi ikke tjent med. Det er fører alene som har plikt til å føre båt sikkert for seg selv og andre. Alt annet blir juridisk vanskelig å bevise. Jeg ser ingen grunn til å fjerne staker bare fordi noen ikke innretter seg etter eksisterende regler om å føre båt på en trygg måte. Skulle man da også sprenge bort alle plaskeskjær også, slik at de som fører vannskuter i ruspåvirket tilstand også skal være tryggere? Er ikke alt for mange år siden det var en stygg ulykke i Arendal med nettopp mørke, høy fart, alkohol i kroppen etter det jeg husker. Den gangen var det ikke én stake men grunner etter det jeg husker. Og i Lillesand var det høy fart, mørke, alkohol og en fortøyningsbøye om jeg ikke husker feil. Skal man få pålegg om å fjerne alle dem også? Jernstaker var naturlig å bruke den gangen farten på båter generelt var under 10 knop, og har blitt værende slik. Det ser også ut til at man i de senere år har byttet ut flytende merker med staker, men da med lys i. I alle fall rundt der jeg bor. Men jernstaker er fremdeles normalen, og det å skulle bytte disse ut (utenom ved normal bytte-syklus) vil nok koste mye. Hva som finnes av godt alternativ materiale er jeg også usikker på. Muligens man kunne benyttet "teknologi" fra veiskilt som har slikt feste som lettere knekker ved smell? Det å sammenlikne staker i alpinanlegg som er ment til å passeres med millimeters avstand med jernstaker på grunner man bør holde mange meters avstand til blir i mine øyne feil. Det er ikke meningen at man skal snidde jernstakene... (og heller ikke berøre dem i det hele tatt). Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
paxo Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Da jeg for første gang kom ned til kysten med båten min, var jeg lettere sjokkert over hvordan sjømerker artet seg. De har stort sett blitt bedre nå, men i 2005 var de sorte stakene helt svarte uten mer merking, og virkelig vanskelige å se. Jeg hadde sluset ned fra Notodden og skulle til Kilsfjorden innenfor Kragerø. Det ble derfor mørkt, og nesten umulig å se disse merkene. Jeg hadde både kartplotter og ferske kart, men den eneste løsningen var å gå veldig sakte og delvis stoppe for å orientere seg 100%. Lyktene var selvsagt til stor hjelp. Siden da har jeg seilt ytterst sjelden i mørket da jeg ikke finner det særlig trygt selv i sakte fart. Jeg tror jeg skrev et innlegg på Båtplassen etterpå for å beskrive min overraskelse over forholdene. Ofte har jeg tenkt på hvordan stakene kunne vært merket bedre, og har igrunn kommet fram til at sterke farger må være det beste. Jeg har en god del mørkekjøringskurs med mob båt, og min erfaring der, er at reflekser og lys veldig ofte blir forvekslet med lys på land og derfor er til begrenset hjelp. Når det gjelder ulykker til sjøs, på veien, i luften eller i industrien, liker jeg ikke at en siktelse er aktuell i det hele tatt. Så godt som alle ulykker er ikke villet av dem som forårsaker dem. Det viktigste er å lære av dem. Det blir bare vanskeliggjort ved at politiet sitter truende over dem. Vi må ikke være ute etter folk, men heller sørge for at alle kort kommer på bordet. Det er også tankevekkende at jeg vet mye mer om hvordan ulykker i luftfarten skjer og oppstår fordi jeg ser «Havarikommisjonen» på National Geografic, enn jeg vet om ulykker til sjøs og på vei der jeg ferdes selv og detaljene sjeldent kommer fram. Kanskje jeg ikke er flink nok til å finne dem fram på egenhånd. Til sist et lite hint til enkelte på Båtplassen. Det er litt sært å be folk unngå å være moralens voktere, for så i neste setning å kalle det idiotkjøring og dumhet. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden «Flyhavarikommisjonen» heter det visst, men fikk ikke redigert. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Grand Banks jr skrev for 2 timer siden: Jeg ser ingen grunn til å fjerne staker bare fordi noen ikke innretter seg etter eksisterende regler om å føre båt på en trygg måte. Skulle man da også sprenge bort alle plaskeskjær også, slik at de som fører vannskuter i ruspåvirket tilstand også skal være tryggere? Er ikke alt for mange år siden det var en stygg ulykke i Arendal med nettopp mørke, høy fart, alkohol i kroppen etter det jeg husker. Den gangen var det ikke én stake men grunner etter det jeg husker. Det er jo helt tilfeldig om det er satt opp en jernstake der det er et undervannsskjær eller plaskeskjær. Siden de også beviselig er farlige, bør det enten over tid erstattes med en tryggere løsning, eller eventuelt fjernes. Grand Banks jr skrev for 2 timer siden: Det å sammenlikne staker i alpinanlegg som er ment til å passeres med millimeters avstand med jernstaker på grunner man bør holde mange meters avstand til blir i mine øyne feil. Det er ikke meningen at man skal snidde jernstakene... (og heller ikke berøre dem i det hele tatt). Nå var det ikke slalomporter jeg mente, men stengsler som brukes for å stenge av heng eller andre deler av løypa. Slike stengsler utformes alltid på en måte som gjør at representerer minst mulig risiko for skade for de som kjører inn i de av en eller annen årsak. Jeg har vokst opp i innlandet (i nærheten av to av landets største alpinsentre) og hadde i yngre dager ikke noe forhold til jernstaker, mulig jeg ser dette på en annen måte enn de av dere som har vokst opp blant slike staker. 35 år i oljeservicebransjen gjør jo også at en får et bevisst forhold til vurdering av risiko og konsekvenser. Risikoen for at noen kjører på en slik stake er det lite samfunnet får gjort noe med uten å innføre et sjø-Stasi, men konsekvensene er det mye enklere å gjøre noe med. Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Nå er det ikkje uten grunn at stakene er laget så solide som de er. De skal ha lang holdbarhet og tåle all kraft havet kan oppvise og det er ikkje småtteri langs vår kyst. De må også være tykke nok til at de er godt synlig på dagtid. De er plassert der de er av ein grunn. Mange steder langs vår kyst er de gjerne eineste referanserpunkt i eit paddehav for å finne trygg passasje. Uten staker der det ferdes mye båter ville det vært flere ulykker. De aller aller fleste ulykker skyldes "brukerfeil" ikkje feil merking. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden abbor skrev 55 minutter siden: uten å innføre et sjø-Stasi og det er det vel ingen av oss som ønsker. abbor skrev 55 minutter siden: men konsekvensene er det mye enklere å gjøre noe med. Det er jeg ikke imot, men det å kreve det gjort "umiddelbart" har jeg ingen tro på vil bli gjort. Der kommer budsjettet i veien. Normalt vedlikehold av stakene er vel å sjekke med ganske mange års mellomrom, og evt gjøre endring ved behov av utskiftning? På mange av stedene slike staker er plassert er det også så lite vann at flytende merke ikke vil fungere bra. Da har jeg heller mer tro på feks slike faste staker som har slik "knekk-punkt" som veiskilt har. De vil lettere gi seg hvis en kollisjon skjer. Mulig det i dagens verden kan også brukes feks glassfiberstenger eller noe annet som gir seg raskere enn massive staker. Reflekser på staker er for øvrig noe jeg veldig gjerne skulle sett ble innført, for sort stake i mørket - der man ikke har hverken strølys eller motlys fra himmelen - er vanskelig å se selv om man vet at "der er det en stake et sted". Noen steder er det slik refleks, og andre steder ikke. abbor skrev 1 time siden: Nå var det ikke slalomporter jeg mente Ok, da misforstod jeg. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dieselfan Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden abbor skrev 1 time siden: Jeg har vokst opp i innlandet (i nærheten av to av landets største alpinsentre) og hadde i yngre dager ikke noe forhold til jernstaker, mulig jeg ser dette på en annen måte enn de av dere som har vokst opp blant slike staker. 35 år i oljeservicebransjen gjør jo også at en får et bevisst forhold til vurdering av risiko og konsekvenser. Risikoen for at noen kjører på en slik stake er det lite samfunnet får gjort noe med uten å innføre et sjø-Stasi, men konsekvensene er det mye enklere å gjøre noe med. Her setter du meg på plass... jo mer jeg tenker på det jo klarere blir det at jeg har utviklet en form for snøblindhet i forhold til staker, og noe av utfordringen er nok at de alltid har vært der... Er født på en øy (Jeløya) oppfostret på en øy, tilbrakt alle sommere på en øy, pendlet fra en øy, jobbet på Norges mest industrialiserte øy i 25år, bygget hytte på en øy og jobbet 18år i oljebransjen ofte på en øy, med stedlig ansvar på vegne av 8 oljeselskaper, så jeg har som deg skrevet mange HAZOP, SAFOP+++ det har trenet meg i å se ting fra "utenfra"... men, når det kommer til staker så innrømmer jeg at jeg må starte forfra.. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden On 7/6/2025 at 1:17 PM, Mastiff said: Å kjøre på en stake (merkelig nok i alle aviser omtalt som "påle") Hvis jeg husker riktig, så er den offisielle betegnelsen på denne typen sjømerke "jernstang". En stake er et flytende sjømerke (og gir normalt ikke så store kollisjonskrefter - skjønt, jeg har hørt rykter om at en regattabåt sank i Tyskland etter å ha truffet en stor og solid stake), mens en "påle" er noe som normalt brukes til fortøyning. Jeg må jo innrømme at jeg selv har sett en jernstang i mørket kun sekunder før jeg gikk på skjæret - men da med seilbåt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden 17 hours ago, Mastiff said: Takk, da fikk jeg svar på det jeg lurte mest på. Men jeg har selv bedt fører roe seg ned opptil flere ganger, både i bil og båt, jeg syns jeg har et om ikke juridisk så moralsk ansvar for å si fra når det blir for galt. Båt og bil kan ikke alltid sammenlignes. Det er helt innafor å omtale venner og familie i passasjersetet eller baksetet i en bil for "passasjer", men kan man omtale venner og familie i båt som "passasjerer"? Jeg er i allefall svært forsiktig med å bruke "passasjer"-begrepet, jeg forstår det dithen at det er et juridisk begrep som innebærer at man har betalt for reisen? Jeg omtaler konsekvent de folkene jeg har med meg som "mannskap", og dette innebærer at de har et visst ansvar for å hjelpe til. Nå er jo riktignok seilbåt og rask, liten motorbåt to ganske forskjellige ting - motorbåten har en veldefinert "førerposisjon", og de som ikke befinner seg i førerposisjon har i praksis ikke andre arbeidsoppgaver enn å sitte stille. Kommunikasjon kan også være et problem når farta er høy. Uansett, det er helt klart at de man har med seg i båt har visse rettigheter som avgrenser det de kan ha av ansvar: * Retten til å være såpass full at de er ute av stand til å gjøre en fornuftig risikoanalyse, inkludert ute av stand til å vurdere om båtfører er edru eller full. * Retten til å ikke ha tilstrekkelig kompetanse til å gjøre noe risikoanalyse. Er det trygt å gå i planfart i mørket, eller er det noe man aldri skal gjøre? Dét er sikkert noe vi kan krangle mye om her på båtplassen, men en tilfeldig landkrabbe som befinner seg i båt er i sin fulle rett til å ikke ha noen som helst formening om akkurat dét. (Så kan man kanskje argumentere for at denne rettigheten faller bort dersom man tilfeldigvis er innehaver av et "båtførerbevis") Det finnes forøvrig lange maritime tradisjoner for å holde kapteinen personlig ansvarlig for det aller meste som kan gå galt - og denne tradisjonen ser jeg fra tid til annen bli holdt i hevd her på båtplassen. Jeg føler litt på den, jeg også - dersom jeg forulykker på grunn av slett arbeid fra mannskap, så er det til syvende og sist jeg som har overvurdert evnene til mannskapet. Juridisk sett er man litt på vei bort derfra. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden 16 hours ago, hanto1 said: Kunne flere av jernstengene hatt bedre refleks- Alle skal vel være merket med refleks? Det hjelper jo ikke mye, da båter stort sett ikke benytter seg av "kjørelys" aka søkelys. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden 16 hours ago, sap_2000 said: Det tror jeg ville blitt en nær umulig oppgave å holde i drift om hver stake landet rundt skulle hatt et lys eller blink. Tror også ulempene hadde vært større enn fordelene med tanke på lysjungel av lys og blink som gjort det vankelig å skille hva som er hva for større båter som går i en merket lei hvis hele skjærgården er pepret med blink og lys. 16 hours ago, Komodo said: Har du filosofert noe over hva dette vil dra med seg av vedlikeholdskostnader? Jeg mener at HIB-merkene er gullstandarden for trygg merking, men ja ... de er nok ganske så kostbare, både i utplassering og vedlikehold. Med dagens teknologi er det i utgangspunktet billig å slenge på et enkelt solcelledrevet LED-lys som gir taktfaste blink med noen sekunders mellomrom, jeg tror den rent tekniske kostnaden med utplassering og vedlikehold ville være lav - men så har man alt det drar med seg av ekstrakostnader - sjøkart som må oppdateres, sikkerhetsvarseling i tidsperioden fra noen oppdager at et slikt blinkelys har sluttet å fungere og frem til det er biltt erstattet, etc. Siden det er umulig å vurdere avstanden til et slikt blinkelys, særlig i høy fart, så er det dessuten gitt at før eller senere vil noen krasje med en jernstang med blinkelys dersom alle mørke jernstenger skulle fått seg et blinkelys. Kan jernstengene males med hvite striper? Det kunne ha hjulpet noe, for en langt lavere totalkostnad enn bruk av lys. Burde jernstangen ha gitt etter for kollisjonskreftene, som en veistikke av bambus eller plast? I såfall tror jeg nok at vedlikeholdskostnadene ville øke svært mye - for ikke å snakke om plastfororuensing til sjø dersom plast skulle vært tatt i bruk. Disse stengene utsettes jo regelmessig for enorme krefter fra naturens side. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden 11 hours ago, paxo said: Når det gjelder ulykker til sjøs, på veien, i luften eller i industrien, liker jeg ikke at en siktelse er aktuell i det hele tatt. Så godt som alle ulykker er ikke villet av dem som forårsaker dem. Et av hovedformålene med straff er jo å ha en allmennpreventiv virkning. Jeg tror ikke helt på at trusselen om fengselsstraff, bøter eller betinget straff har noe effekt her. Nasjonal oppmerksomhet om slike ulykker har i seg selv en preventivt virkning. Ingen ønsker å havne i båtførers posisjon - det å vite at man er ansvarlig for noe slikt er på sett og vis straff nok i seg selv! I allefall fra et allmennpreventivt hensyn. Trusselen om straff (og rettighetene man har som strafferettslig siktet) medfører at det kan bli vanskeligere å få alle fakta på bordet, noe som kan være viktig for å unngå tilsvarende ulykker i fremtiden. Når det er sagt, straff har andre formål også. Straff er ikke bare en plikt, men også en rettighet har jeg hørt - teorien er at man etter sont straff skal kunne komme tilbake til samfunnet med rak rygg. "Ja, jeg har gjort noe galt, men jeg har sont min straff for det, så nå kan jeg fortsette livet med blanke ark!". Jeg er generelt i mot prinsippet om "hevn", men for enkelte etterlatte føles det svært riktig at den ansvarlige blir straffet for forholdet, og svært galt om vedkomne får gå fri. (Dette er helt generelle betrakninger, og gjelder like mye store skipshavari som småbåtulykker). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lingefan Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Trist sak. Det virker som hurtigkjøring fra fest i mørket er en gjenganger blant ulykkene. Ofte med promille. Og det skjer hvert år. Angående staker, jeg ferierer i Kragerø hver sommer og har gjort det hele livet. Det er alltid rikelig med planende båter i 30-40 knop i bekmørket hjem fra fest. Enkelte uten lanterner også. Slik har det alltid vært og merket mange allerede også i år. Kragerø har i år (eller var det i fjor?) endret alle staker, byttet ut de grønne og røde og gamle jernstaker med jernstaker med slike pilhetter med lysmerker på svært mange hjørner. Tror de er solcellebaserte? Noen steder har de fjernet staker også, slik at kun vi som er kjent kan ferdes på «innsiden» av stakene der man vet det er dybde. Tror det er en god løsning for mer sikker navigering i mørket da man ser leden enklere i mørket, bravo til Kragerø, skal bli «spennende» å se om det reduserer ulykkene i Kragerøskjærgården. Spesielt når sen-juli og augustmørket kommer. Kommuner kan tilrettelegge med bedre forhold med lys på staker, men man kan dessverre ikke forhindre at folk kjører seg ihjel i en fjellvegg eller på skjær i planefart på vei hjem fra fest i mørket. man kan ikke ha oppblåsbare puteairbags på hvert eneste svaberg rundt heller. Noen farer vil det være. Og det er ikke mindre trist for de involverte rundt en ulykke. Men opplyste staker er genialt! Jeg kjører sjelden eller aldri i plan i mørket, fordi det er så ofte man plutselig oppdager snekker eller annet uten lanterner. Enkelte slukker lanternene sine for å ikke bli tatt i promillekjøring osv… «smartinger» som det vil det alltid være, så man må jo bare være forsiktig og regne med at andre gjør feil. Litt som i trafikken, man bør regne med at andre kan gjøre feil selv om man kanskje selv kjører riktig. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.