tobixen Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Har du noensinne prøvd å kjøre på et skilt? De gir etter som varmt smør, ingen mulighet for å skade seg på dem - og så kommer det folk og reparerer skiltet kort tid etter at man har kjørt det ned. Dersom folk hadde begynt å dø av å krasje med skilter langs veien, så hadde de sikkert fort blitt redesignet. Som fotgjenger kan det imidlertid være riktig så ubehagelig, på grensen til det farlige å smelle hodet inn i et av dem. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Steihy Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Sjøen er litt mer uorganisert, og mye større, enn veien. Merkingen og stakene er slik de er, det er båtførers plikt å forholde seg til det. Folk dreper seg og andre ved uaktsom fremferd på veien også, det er alltid noe som ikke er ivaretatt. Det er lenge siden man slapp unna med "det kom en sving" i skademeldingen. Hadde dette vært en promillekrasj på land, hadde diskusjonen stoppet der. Man hadde ikke gransket skilting, lys og regelverk for å finne formildende eller forklarende omstendigheter. Diskusjonen om sjømerking er verdt mange og lange tråder. Men den er bare relevant for akkurat denne ulykken dersom det viser seg at båtfører var edru og hadde gjort så forsvarlig bestikk som mulig etter forholdene. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
ivar Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden 19 fot skrev for 9 timer siden: Man kan lage sjømerking som gir etter for ei lita jolle som krasjer i den, men da må man også regne med at det er rensket for sjømerker etter en vinter med is som flytter på seg, og ganske mangelfull merking etter uvær. Konsekvensen av det blir at mange går på skjær dom var merket, men hvor merking er forsvunnet og ikke satt opp på nytt. har sett eksempler på at uvær har snudd "fløya" på stanga 180 grader. Hadde heldigvis kjørt der før så vi visste at her var det noe muffens Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden De fleste av disse svarte har vel allerede reflekser? Men det hjelper null og niks når ingen ser etter dem. Om man treffer en stake, en fjellvegg eller en annen båt i 30-40 knop midt på natta spiller ingen rolle. Det blir fort fatalt uansett. Ikke skyld på merkingen som så mange av oss har nytte av. Legg heller skylden der den hører hjemme. Folk kjører på staker og grunner midt på lyse dagen også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mammut1 Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Sjøl om eg har lest heile tråden og alle argument, er det for meg - som relativt fersk båtførar i «utsatte strok» - totalt og fullstendig ubegripelig at nokon kan meine at desse stakane må vekk. Viss eg skal nokon som helst plass med båten (anna enn på butikken eller rett til havs) så må det navigerast i paddemarker og til dels svært trange leier, og kvar ein einaste stake, påle, stang og søyle er gull verdt. Både med og utan plottar. Det burde være implisitt og opplagt - sunn fornuft om du vil - at å kræsje med båt i høg fart kan gi store skader, og at det er vanskeleg å sjå alt når det er mørkt. Trur dessverre ikkje endringar i opplæringa kan gjere noko med dette. Generelt: treff du ikkje stolpen, så går du på skjæret, og treff du ikkje det, så treff du land eller ein svømmande baby eller eitt eller anna anna. Stolpen kan då ikkje være problemet.. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Mammut1 skrev 6 minutter siden: totalt og fullstendig ubegripelig at nokon kan meine at desse stakane må vekk Enig! Er utrolig skuffet av NRK som gir talerør for slik visvas. Her prøver nok forsvareren til båtfører å få fokuset vekk fra den virkelige årsaken til ulykken. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
tobixen Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden 1 hour ago, Steihy said: Hadde dette vært en promillekrasj på land, hadde diskusjonen stoppet der. Nei, det finnes en "nullvisjon" på bilveien, og for hvert liv som går tapt så er det noen som mener at man må ha opp flere midtsperrer, bedre kantvern, store synlige skilter når man er i ferd med å kjøre mot kjøreretningen, flere promillekontroller langs veien, etc. Husk på at det i mange situasjoner ikke bare er promillefører som dør, men uskyldige tredjeparter. Den tiden hvor man bare aksepterte slike uhell er forbi - i allefall i Norge. Når det er sagt, så mener jeg personlig at "nullvisjon" er en floskel og at det aldri vil være mulig å polstre ting godt nok til å beskytte folk mot seg selv og mot andre. Envher tung farkost med overdimensjonert motor er et drapsvåpen, enten det har hjul eller flyter på vannet, og det skal ikke mer til enn litt uaktsomhet før ilv går tapt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Olevine Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden paxo skrev for 5 timer siden: Hva slags lys bruker dere som mener reflekser er løsningen for å se staker? Jeg ser dem i lyset fra ei standard topplanterne på ca 40 - 50 m avstand tenker jeg. Men farten må jo være lav skal det være til noe hjelp. Er ellers helt uenig i at jernstengene må vekk. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden J-Å skrev for 3 timer siden: For å stole på en rute i stor fart i mørke i trangt farvann må man trolig gjøre et grundig forarbeid. Men det kan jo være en mulighet å følge sitt eget spor hjem igjen. Men hvorfor skal man holde så stor fart i mørket? Selv om man har gjort supert forarbeid og følger sitt eget trygge spor hjem igjen så vet man ikke hva som etterpå har havnet i løypa. Kajakkpadlere. Nattbadere. Tømmerstokker. Tauverk og garn, som ikke er hardt å treffe, men som gir en skikkelig bråstopp mår fremdriften uteblir og man istedet skal slepe på 50 meter garn som bremser skikkelig. Båter som av ulike årsaker ikke har lanterner, enten fordi de er defekte eller fordi Båtfører ikke hadde tenkt å kjøre i mørke og regner med det går greit uten lanterne når det kjøres rolig. Båtvrak og annet som flyter lavt, har selv sett en slik speedbåt på ca 10 fot i Tvedestrandfjorden, der den bare såvidt stakk opp etter det som må ha bært et mislykket senkingsforsøk, det var boret hull i baugen. Båter som har ankret opp for natta. Dykkere og krabbefangere. Misvisning kan også gjøre at det trygge løypa er plassert noen meter feil. Jeg får frem på mobilen hvor bildene er tatt, men har sett mange ganger at bildene er plassert noen km unna der de faktisk ble tatt. Jeg har også brukt diverse kart på mobilen som viser hvor jeg er, som mange ganger har bommet kraftig. Jeg har også vært ombord i en dyr flott nåt med dyr navigasjon for noen år siden, der kunne man se leia på skjermen og en markør som viste at vi kjørte godt inne på land. Hadde man manøvrere etter dette og svingt ut i leia igjen på skjermen så ville båten vært godt oppe på land på andre siden. Jeg har endel ganger i mørke hørt motorer som forteller om båter i høy fart, men uten at jeg først vet helt hvor de er. Så kommer de til syne i god fart og jeg må finne frem hodelykt og lyse akter på båten da den raske båten kjører forbausende nær land der jeg har fortøyd baugen til land med dregg akter. Sitér dette innlegget Link to post
Dalurfjall Svart 3 minutter siden Link til dette innlegget Svart 3 minutter siden Hva om vi roter det til enda litt mer og heller spør hvorfor det ikke er setebelter og airbag når fartøyet går fortere enn 20 knop? Vel så legitimt som andre sammenligninger. Jeg er faktisk svært uvillig til å la denne nylig eksploderte fartstrenden i fritidstrafikken rokke ved noe av det siste vi gjør skikkelig her til lands. Sjøen er ikke bare for folk som vil kjøre uvettig i mørket. Om vi overførte logikken til veien ville det være midtdelere og viltgjerder over alt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.